אצביע בבחירות 2019, אבל אני יודעת שאף אחד לא סופר אותי

אם הייתם אומרים לי לפני כמה שנים שאחרי ארבע שנות לימודים באקדמיה, תואר ראשון ושירות צבאי מלא, עוד אגור אצל אמא שלי – לא הייתי מאמינה.

אבל זה מה שקרה, ויכול מאוד להיות שאני לא היחידה. אז נעים להכיר, אני ברנדה אזרצקי, בת 26. עליתי לישראל לפני כ-20 שנה ואני עובדת ככותבת תוכן, ולמרות שאפשר לחשוב שזו עבודה קלה מהבית, זה ממש לא המצב. אני נמצאת בסיטואציה בה אני עובדת ומפרנסת את עצמי מגיל 18, ועכשיו כשאני מתקרבת לגיל 30, עדיין אין לי פינה משלי בעולם. אין לי בית, אלא את חדר ילדותי בבית של אימי, שהיא נפלאה ותומכת, אבל גם אני רוצה את הפרטיות שלי. אני לא יכולה לשכור דירה ואין מה לדבר על לקנות, כי המצב הכלכלי פשוט לא מאפשר. 

אולי אתם חושבים שאני מפונקת, או שאני צריכה לעבוד קשה יותר, אבל אני אחת מבין עשרות אם לא מאות אלפי צעירות וצעירים שלא יכולים להיות עצמאיים כי המדינה הזו פשוט לא מאפשרת. שמעתי מיליון ואחת הבטחות בכל קמפיין בחירות, שכמו שאתם יודעים במדינה שלנו מתרחשות יותר מהרגיל. שמעתי על דיור לצעירים ועבודות ופנטזיות, וכמה ישתלם לנו ללכת ב"שביל החומוס" של צבא-טיול-לימודים-עבודה. עשיתי הכול לפי החוקים, אבל התוצאה שהבטחתם פשוט לא הגיעה. ברגע שאני זקוקה לעזרה כדי להתחיל את החיים העצמאיים שלי, המדינה מפנה לי גב.

אני עוד נמצאת במצב מצוין בהשוואה לחלק מחברי השכבה שלי, שסיימו בחיוך גדול את בית הספר התיכון ב-2010, שירתו ביחידות הקרביות ביותר והיום מאורסים לאהבת חייהם. הם חשבו שהשלב הבא יהיה להקים בית בישראל, אבל הם לא מצליחים למצוא בית. הם חסכו, וניסו, והתגמשו, אבל למרות הכל הם יישארו לגור אצל ההורים בחדר קטן. זוג טרי וילד, שיגדל למציאות כלכלית עגומה במיוחד.

לקראת הבחירות הקרבות, אני מחכה בקוצר רוח לראות מה יציעו המפלגות הגדולות דווקא לצעירים שאחרי הכל, ירצו או לא, אנחנו העתיד. אנחנו גם ההווה ואנחנו לחלוטין הרוב, ואנחנו מובילי ומובילות דעת הקהל הגדולים ביותר שכולם מחזרים אחריהם.

אבל מדהים שדווקא הצעירות הצעירים נדחקים הצידה לחלוטין בבחירות האלה.

בקמפיינים של בחירות 2015 היה נראה כי פונים לצעירים בצורה חד משמעית, עם סרטונים ויראליים ברשת, השקעה בלתי פוסקת ברשתות החברתיות וניסיונות להצחיק, להיות ציניים, לקבל מדור ה-Y את הלייק ותגובת ה"גאון! בטוח מצביע בשבילך!"

קחו לדוגמה את יאיר לפיד, נפתלי בנט ואפילו ביבי נתניהו שהסרטונים שלהם הפכו לשיחות היום. חלקם יצאו מצוין וחלקם הפכו לבדיחה, אבל קהל היעד היה צעירים בצורה ברורה. בניסיונות להתחבב עלינו הם ניסו להשפיל אחד את השני והשתמשו בכל הטריקים הכי מלוכלכים בספר. במקום לספר לנו למה הם טובים – הם התעסקו בלמה אחרים גרועים, וה"מוצרים" שניסו למכור, הם עצמם, אולי לא דרשו מאיתנו פיזית לגהץ את האשראי, אבל תאמינו לי שהם לגמרי עולים לנו ביוקר.

 

מבטיחים, אבל לא מבטיחים לקיים

אם אתם חושבים שהבחירות באפריל 2019 הולכות להיות שונות מבחירות 2015 אתם טועים. הנה שתי הבטחות שהיו אמורות לעזור לנו לצאת מבית ההורים, אבל לא מחזיקות מים.

ההבטחה הכי ברורה הייתה הבטחה להורדת מחירי הדיור. ומה המצב היום? המחירים רק נוסקים ונוסקים. גם אם יש ירידות מחירים הן מינוריות ולא מצביעות על מגמה. הבטחה נוספת הייתה הבטחה לפיקוח על שכירות הוגנת. חוק בנושא באמת חוקק ביולי 2017, אך לא נכלל בו פיקוח על המחירים המופקעים שלא מאפשרים לנו מלכתחילה להשכיר דירה, וגם בואו, בינינו, לא נקבעה לו שום אכיפה. בעלי הדירות מרשים לעצמם מעל ומעבר עבור כלום ושום דבר, ואנחנו ממשיכים לגור אצל ההורים או בדירות רעועות.

ומה עם יוזמות לקידום הצעירות והצעירים במדינה? אף אחד לא מדבר על מלגות נוספות ללימודים אקדמיים או על הכרה נוספת של המדינה בלימודי תעודה במקצועות שונים שלא דורשים לימודים גבוהים. לא מדברים על הניצול בשוק העבודה בשכר מינימום מגוחך, בדרך כלל בגלל חוסר ניסיון, למרות שרבים מהצעירים שעובדים בהן מגיעים עם תואר ואף ניסיון בעבודות סטודנטיאליות דומות שבוצעו במהלך התואר. מי דואג לצעירים? נראה שאף אחד.

אז כשיגיע יום הבחירות, אני אצביע, כי זו חובתי האזרחית, אבל אדע מראש לפקפק ולשקול בכובד ראש כל הבטחה. ראיתי שהבטחות מתעופפות באוויר בקלילות, אבל ברגע שמתקרבים לקלפי ויום אחריי, אף אחד לא זוכר מה היה. הכל נמחק. ואני? אני אמשיך להיות אישה בת 26 בתחילת דרכה עם תואר ראשון בכיס שאוכל לתלות על הקיר בגאווה, אבל לא אוכל לגור איתו בדירה משלי, לא אוכל להתקבל לעבודה במשכורת שתאפשר לי דירה משלי, לא אוכל לבקש עזרה מהמדינה כדי להתחיל ולהרים את עצמי ובטח שלא אוכל לסמוך על הפתק בקלפי שישנה את גורלי.

בחירות 2019 | אנחנו ב-Onlife מתחייבות להביא את כל הדעות ששמות במרכז את מה שחשוב לנשים. ההאשטאג שלנו #טובלנשיםטובלכולם. מוזמנות ומוזמנים לשתף.

צילום תמונה ראשית: לידור ארבר

#טובלנשיםטובלכולםבחירות 2019ביבי נתניהויאיר לפידמשה כחלון