השרה איילת שקד: "להיות אישה בפוליטיקה זה יתרון"

"האורחת הבאה שלנו היא כנראה האישה החזקה בפוליטיקה בימים אלה", פתחה כתבת הכנסת של חדשות 12, דפנה ליאל, את הריאיון שלה עם שרת המשפטים איילת שקד, שהתקיים במסגרת כנס "בוחרות 2019" בהיכל התרבות בראשון לציון, כנס של עיריית ראשון לציון ואון לייף, בשיתוף עמותת איתך-מעכי וקואליציית ארציות 2019.

"אנחנו ניצבות בפני אחת ממערכות הבחירות המעניינות", המשיכה ליאל, "חשבת שתעמדי בראש מפלגה אחרת לגמרי שעוד לא קיימת על המפה?"

"האמת שלא", ענתה שקד, "החיים מלאי הפתעות, והחיים הפוליטיים ממש מלאי הפתעות ותהפוכות."

ותהפוכות היא כנראה המילה המדויקת ביותר לתיאור היום שלפני סגירת הרשימות. כשהאיחוד בימין עוד לא היה חתום, והחבירה של גנץ ללפיד הייתה עדיין משאלת לב של רבים, הגיעה שקד לספר בכנות על הפוליטיקה הישראלית ובמיוחד על מקומן של נשים בה.

ליאל: נתחיל עם העניין המגדרי. כמו שאמרתי, בעיני את האישה החזקה בפוליטיקה בפער ניכר. את שרת משפטים, חברת קבינט וכדומה. האם את חווה את עצמך כאישה בפוליטיקה, איך את רואה את זה?

שקד: להיות אישה בפוליטיקה זה רק יתרון ולא חיסרון, מבחינה מקצועית. מבחינה אישית, זה דורש הרבה מאד ויתורים. זה מאוד לא פשוט מבחינת הבית. אבל מבחינה מקצועית אני רואה בזה רק יתרון.

ליאל: באיזה אופן?

שקד: באופן הזה שיש לנו יכולת בין אישית גבוהה ואולי פחות אגו. ודווקא בגלל שאין הרבה נשים בעמדות מפתח, אז מי שיש מקבלת תשומת לב. אני רואה בזה רק יתרונות.

ליאל: היו מקומות שהיית צריכה לעבוד יותר קשה כדי שייקחו אותך ברצינות?

שקד: לא. לא נתקלתי אף פעם באפליה, או שאני צריכה להוכיח יותר כי אני אישה.

ליאל: איך את תופסת את האחריות שלך כאישה כלפי נשים אחרות בתוך המערכת?

שקד: בוודאי יש לי תפקיד כמו כל אישה מובילה. אני רואה את עצמי כמודל לחיקוי וגם אני חשה אחריות לקדם נשים אחרות ולפלס להן דרך במפלגה החדשה שהקמנו. אני חושבת שזו המפלגה היחידה שבשלישייה הראשונה שלה יש שתי נשים.

ליאל: את חושבת שבקדנציה הזו עשית מספיק? בדקתי היום לגבי קידום הצעת החוק של האזיק האלקטרוני והיא לא עברה.

שקד: כי הממשלה נפלה. הייתה חקיקה לא פשוטה, והיינו צריכים לעשות פיילוט לראות שזה עובד. עשיתי הרבה דברים שקשורים לנשים. מיניתי לראשונה אישה קאדית לבית הדין השרעי, וזו פריצת דרך מאד גדולה לחברה הערבית. לחמתי מאבק עיקש בפוליגמיה ולחמתי בהרבה מאד דברים שקשורים לנפגעות תקיפה מינית והזכויות שלהן. בתפקידי מיניתי יותר שופטות משופטים. כשראיתי שבמערכת אין אף שופט יוצא העדה האתיופית, אז מינינו שתי שופטות. שראיתי שאין אף שופט חרדי, מיניתי שופטת. יצא שבאמת קידמתי המון המון נשים בהמון תפקידים במשרד המשפטים. אני חושבת שזה בהחלט פורץ דרך, זו ההגדרה נכונה.

ליאל: איזו בשורה חשוב לך להביא לנשים בקדנציה הבאה?

שקד: בקדנציה הבאה, בממשלה הבאה שאיפתי להיות שרת משפטים שוב, ולהמשיך את היוזמות המצוינות שהתחלתי בהן, כי לא את הכל סיימתי.

לקראת סגירת הרשימות לבחירות 2019, וכהכנה לכנס "בוחרות 2019", ערכנו באון לייף סקר מיוחד בשיתוף zetaTools מחקרי שוק, בפיקוח מקצועי של רמי יולזרי. הסקר בדק את הצבעת הנשים בישראל. חלק מהתוצאות הוצגו בפני השרה שקד, וקיבלו את התייחסותה.

>>> לתוצאות המלאות של הסקר היכנסי לכאן

ליאל: סקר און לייף מראה שאין כמעט נשים חילוניות שמתכוונות להצביע לימין החדש. הבוחרות מגיעות מהציבור הדתי ורבע מהן חרדיות. זה מפתיע אותך?

שקד: זה מאד מפתיע. קשה לי להאמין. זה שיש לי אישית תמיכה בקרב נשים במגזר החרדי אני יודעת, לא חשבתי שבכאלה מספרים, אבל קשה לי להאמין שנשים חילוניות לא מצביעות למפלגה שיש בה ארבע חילוניות ורק אחת דתייה.

השרה שקד ודפנה ליאל. צילום: בני גם זו לטובה

שקד התייחסה גם למתמודדת במקום ה-10 בימין החדש, שירלי פינטו, חירשת דוברת שפת הסימנים שהפכה את ישיבות הסיעה למכילות הרבה יותר. "כל ישיבת סיעה אצלנו זה בשפת הסימנים ומתרגלים לזה די מהר. אני מקווה שנזכה לראותה נואמת מעל בימת הכנסת בשפת הסימנים. מקווה שעד הבחירות ילמדו להכיר אותנו ושהרבה נשים תצבענה לנו בבחירות."

ליאל: מה את חושבת על מפלגות חרדיות שאין נשים במפלגה שלהם?

שקד: זה עניין שלהם. אני מאד מאמינה בנשים חרדיות וחושבת שהן כוח אדיר. הן עובדות כמו נשים חילוניות עם אותם אחוזים בשוק העבודה, מנהלות בית בדרך כלל עם הרבה מאד ילדים, ובעיני הן גיבורות ענקיות. אני מכירה הרבה נשים עם עוצמה אדירה, נשים חרדיות עם עוצמה אדירה, ואני מעריכה שלא ירחק היום שהן גם יהיו בפוליטיקה.

 

"בית משפט שמרני זה טוב למדינה"

הנושא הבא עליו שאלה ליאל את שקד, היה בית המשפט העליון והביקורת עליו שהוא שמרני ובכך רע לנשים. הדוגמה הטרייה עליה דיברה ליאל הייתה "בג"צ הבוגדת", בו נאבקת שדולת הנשים מאז נובמבר האחרון. מדובר בפסיקת בית הדין ששללה מאישה את חלקה ברכוש המשותף בעקבות הטענה כי בגדה בבעלה.

שקד: "אני ממש לא מסכימה שבית משפט עליון שמרני רע לנשים. יש איזו ידיעה שהיא לא נכונה בעקבות פסיקה של השופט שטיין בסכסוך גירושין, אבל זה הוצא בתקשורת כאילו האישה איבדה את רכושה בגלל שהיא בגדה בבעלה. זה פשוט לא נכון ומציעה למי שמתעניינת לקרוא את פסק הדין. מדובר בפסיקה על בסיס המשפט האזרחי והפסיקה שלו הייתה לגמרי לגיטימית, לא קשור בכלל אם היה מדובר באישה או בגבר, אני חושבת שבית משפט שמרני זה דבר טוב בגדול למדינה. שיתערב בעניינים שרק בסמכותו ולא יתערב בעניינים שלא בסמכותו.

הנושא האחרון עליו דיברה ליאל עם שקד היה אפי נוה. כזכור, נוה התפטר מתפקידו כראש לשכת עורכי הדין לאחר שנעצר ונחקר באזהרה בחשד שביקש שוחד מיני תמורת מינוי שופטים. שקד ונוה נחשבו למקורבים מאוד.

ליאל: היית מקורבת לאפי נווה, מה דעתך על הפרשה?

שקד: הפרשה שלו כרגע בחקירה, ואם נפל פגם במינוי של שופטת אז בוודאי יצטרכו לתת על זה את הדין. אבל גם בשיח סביב הפרשה הזו היה הרבה צביעות, כי אני הייתי בשותפות עם לשכת עורכי הדין בדיוק כמו שבמשך עשרות שנים השופטים היו בשותפות עם לשכת עורכי הדין. כשיו"ר לשכת עורכי הדין נחשד במתן שוחד, למרות שהוא היה שותף של השופטים אף אחד לא הדביק את זה לשופטים. בכל השיח סביב העניין הזה הייתה הרבה צביעות.

 

איילת שקדבוחרות 2019בחירות 2019הימין החדשטובלנשיםטובלכולםנפתלי בנט