ענת טהון אשכנזי: "מינוי נשים הוא נושא ליבה, לא נושא שבשוליים"

ביום רביעי האחרון, התקיים בהיכל התרבות בראשון לציון כנס "בוחרות 2019", בשיתוף עיריית ראשון לציון, אתר און לייף וקואליציית "ארציות 2019". בשותפות מלאה איתן, פעלה גם עמותת "איתך-מעכי – משפטניות למען צדק חברתי", אשר הוקמה בשנת 2001 על מנת להשמיע את קולן של נשים המופלות בשל מאפיינים חברתיים, גאוגרפיים, לאומיים, אתניים וכלכליים בחברה בישראל.

בכנס הציגה עו"ד ענת טהון אשכנזי את "עיר לכולן", יוזמה חדשה של העמותה שמטרתה פיתוח מודלים לעבודת היועצות לקידום מעמד האישה והשוויון המגדרי ברשויות המקומיות בישראל. המודלים צפויים לקדם שיתוף נשים והטמעת גישה מגדרית בתהליכי קבלת החלטות עירוניות, מיצוי זכויותיהן של תושבות העיר, מנהיגות נשים בזירה העירונית וניתוח מגדרי של תכניות העבודה והעשייה של רשויות מקומיות ברחבי הארץ.

"אני מבקשת לשתף בהזדמנות זאת משהו שאולי מעט יפתיע", אמרה בפתיחת הכנס עו"ד טהון אשכנזי, "מטרת היוזמה עיר לכולן לא נולדה על מנת לקדם זכויות נשים. מטרתנו כעמותת איתך-מעכי, משפטניות למען צדק חברתי – הפועלת עם אלפי נשים ממגוון קבוצות האוכלוסייה בכל הארץ, בעיקר המוחלשות שביניהן – הייתה לקדם עיר הוגנת, מנהיגה ושואפת לצדק לכל התושבים והתושבות בה. התנאי ההכרחי לבנות כזו עיר הוא קידום זכויות נשים, של כלל התושבות והתושבים בהליכי קבלת החלטות. כך מצאנו שבראשון לציון יש מנגנונים שיכולים להוביל לעיר שכזאת, וכך למדנו שבערים כמו טייבה, עכו וחיפה ניתן ליישם את מודל עיר לכולן באופן המתאים לאופיה של כל עיר. כך השאיפה צריכה להיות במישור הארצי והבחירות הקרובות הן הזדמנות לעשות זאת."

טהון אשכנזי התייחסה לשיתוף הפעולה עם עיריית ראשון לציון ומודל "רשת נשים" שפותח על-ידי איריס כגן-חכמון, יועצת ראש עיריית ראשון לציון לקידום מעמד הנשים והשוויון המגדרי, אשר פועל לצמצום פערים מגדריים וליצירת קהילה שווה מובילה ומעורבת. כאמור, מודל "רשת נשים" ראשון לציון מהווה השראה לעיצוב עקרונות פעולה בשתי ערים נוספות, השותפות לתכנית, טייבה ועכו. בנוסף הציגה את המודל עו"ד דנה מירטנבאום מעמותת "איתך-מעכי" שהרחיבה על המודל ועל שיתוף הפעולה המוצלח.

עו"ד דנה מירטנבאום. צילום: בני גם זו לטובה

"חשוב לציין", המשיכה טהון אשכנזי, "התקדמנו במעט וברור שהגישה איננה רק לייצוג מספרי שוויוני לנשים, על אף שישנן מפלגות עדיין בישראל כיום שהכניסה בהן לנשים אסורה, או יש בהן ייצוג נמוך מדי לנשים. אבל אנחנו לא מסתפקות בכך, רצוננו להתחייבות שכל אחד ואחת מכם של נבחרי הציבור ונבחרות הציבור, ישלבו את הנשים והנשים עצמן ישלבו נשים, ממגוון הקבוצות והצרכים בהחלטות השונות. שמינוי נשים יהיה לנושא הליבה ולא לנושאים שבשוליים, נושאים שיכולים להשפיע על ישראל כמקום בטוח לנשים, הוגן לנשים, מקום שמייצר לכולנו צדק ושלום. בסוף התנאים לעיר לכולן, או התנאים למדינה טובה לכולנו, יכולים להסתכם בחתירה לשוויון הזדמנויות בעיקר לקבוצות מוחלשות, הגנה מפני אלימות על כל סוגיה, קיום כלכלי בכבוד וקידום צדק עבור כלל הקבוצות באוכלוסייה על בסיס עקרונות הדמוקרטיה. על זה צריכות להתבסס הבחירות של כולנו. על זאת אנו לא נתפשר."

לאחר דבריה של טהון אשכנזי, עלו לסבב ראיונות מהיר יו"ר האופוזיציה אבי גבאי, השרה לשוויון חברתי גילה גמליאל, שרת המשפטים איילת שקד ויו"ר מרצ, תמר זנדברג. לסיכום המלא של הכנס היכנסו לכאן.

>>> לתוצאות המלאות של הסקר המקדים לכנס היכנסי לכאן

איתך-מעריבוחרות 2019בחירות 2019טובלנשיםטובלכולםנשים וביטחוןענת טהון אשכנזי