מה חברות הכנסת החדשות יעשו עבור נשים בקדנציה הקרובה?

נכון שאין עדיין ממשלה, הכנסת ה-22 מתחילה עם מספר שלילי של 28 חברות כנסת בלבד. דווקא הכנסת הקודמת ה-21 החלה  עם אותה כמות נשים כמו הכנסת ה-20 – 29 במספר.  בשני המקרים זה נמוך ולא מספק. בכנסת 2015 גדל מספר הנשים לשיא של כל הזמנים – 37, ונקווה כי גם בכנסת ה-22 נוכל לראות צמיחה שכזו. אחת השאלות שעולות מיד, לאחר "ספירת הראשים", היא מה התוכן שיביאו איתן הח"כיות החדשות, והאם היותן נשים כבר מקדם אותנו לכשעצמו?

במחקרה המרתק שנערך עבור "המכון הישראלי לדמוקרטיה" עוד בשנת 2013, בדקה ד"ר חן פרידברג את הייצוג התיאורי (כמה?) והייצוג המהותי (מה?) של הנשים בכנסת, והקשר ביניהם. היא שאלה האם ייצוג תיאורי מוביל גם לייצוג מהותי, האם נשים בשבתן כמחוקקות בפרלמנט אכן מייצגות נשים בחברה. בנוסף, האם נשים מחוקקות נוטות לקדם אינטרסים של נשים בחברה יותר מגברים מחוקקים, והאם נשים מחוקקות שמות את משימת קידום האינטרסים של נשים בחברה בראש סדר העדיפויות שלהן.

תוצאות המחקר מעניינות. ד"ר פרידברג וצוותה מצאו כי מהמחקר עלה בבירור שחברות הכנסת עוסקות יותר מחברי הכנסת בנושאים נשיים ובעיקר בנושאי משפחה, ילדים ונשים, הן בתחום החקיקה הפרטית והן בתחום השאילתות. כמו כן שיעור גבוה יותר של נשים מרכיב את הוועדות ה"נשיות", העוסקות בנושאים "רכים", כמו מעמד האישה, חינוך, עבודה ורווחה, עלייה וקליטה, בעוד ששיעור גבוה יותר של גברים מרכיב את הוועדות ש"אינן נשיות", העוסקות בנושאים "קשים", והנתפסות בדרך-כלל כחשובות ויוקרתיות יותר – כמו חוץ ובטחון, חוקה חוק ומשפט, כספים וכלכלה. כמובן שהחלוקה מתבססת על התפיסות החברתיות הפופולריות, ואין בהן לומר על הציפיות מנשים וגברים בחברה. 

ובהמשך לכך טוענת ד"ר פרידברג, כי נראה שבמציאות, החלוקה בין נושאים נשיים לנושאים לא נשיים אינה תמיד כה חדה ומדויקת, ופעמים רבות אנחנו נתקלים בערבוב של המינים והנושאים. פירוש הדבר הוא שחברות כנסת אינן מגבילות את עצמן לעיסוק בנושאים נשיים בלבד, נהפוך הוא – הן בוחרות להשקיע ממשאביהן המוגבלים גם בנושאים שאינם נשיים. יחד עם זאת, עצם העובדה שבעיקר חברות הכנסת הן אלה שעוסקות בנושאים נשיים ודואגות לקדם את מצבן ומעמדן של נשים בחברה, מהווה צידוק נורמטיבי ראשון במעלה להגדלת ייצוגן הפרלמנטרי. הדבר נכון במיוחד בעידן בו נשים עדיין מופלות מבחינה תעסוקתית, מודרות פעמים רבות מהמרחב הציבורי בקרב קבוצות אוכלוסיה לא מעטות, מוטרדות מינית ואף סובלות, לצערנו, מרוב גילויי האלימות בתוך ומחוץ למשפחה.

למחקר המלא לחצו כאן

ועם הדברים הללו, יצאנו לבדוק כיצד תיראה הכנסת הקרובה מבחינת הייצוג המהותי. פנינו לכל חברות הכנסת החדשות בשתי שאלות – כיצד את מתכננת לפעול למען נשים, ומה הנושאים שחשוב לך לקדם בקדנציה הקרובה עבורן? 

כמעט כל חברות הכנסת נענו לפנייתנו במהרה. התשובות מציגות מנעד רחב של תחומי פעילות, הנופלים תחת ההגדרה הקלאסית של נושאים "נשיים", אך לא רק, כפי שנטען במחקרה של ד"ר פרידברג. זהותה של כל אחת מחברות הכנסת ייחודית ואינדיבידואלית, אך בחברה בה הייצוג בבית המחוקקות והמחוקקים אינו הולם לאחוז באוכלוסייה, הטייטל "אישה", ימשיך להופיע, עד אשר נגיע לייצוג של לפחות 50 אחוז. 

מיכל שיר | הליכוד | "לשים את הפוליטיקה בצד ולהתגייס למען נושאים ראויים"

מיכל שיר. צילום: אלעד גוטמן

"בכוונתי לקדם כל מה שקשור לאלימות מינית. אני כרגע בדיוק לומדת את השטח ואת החקיקה הקיימת, יחד עם נשים מדהימות שכבר עוסקות בנושא, חלקן בגלל נסיבות מצערות וחלקן כי התגייסו לנושא. ביחד אני מקווה מאוד שנצליח לייצר שינוי שמביא להפחתה משמעותית במקרי האונס וכן באלימות מינית כלפי נשים וגברים כאחד. מלבד זאת, לצערי הרב הכנסת הנוכחית סובלת ממחסור בנשים, וצריך לעודד נשים להתמודד לכנסת ולעשייה ציבורית. אני מקווה מאוד שהנשים שכן נבחרו לכנסת הנוכחית ישימו את הפוליטיקה בצד, ויחד נוכל להתגייס למען הנושאים הראויים שחשוב לקדם, שהם מעל לפוליטיקה."

 

אתי-חוה עטיה | הליכוד |  "חשה מחויבות רבה לייצג קול נשי במפלגת השלטון"

אתי חוה עטיה. צילום מסך מתוך עמוד הפייסבוק

"במסגרת תפקידי כחברת כנסת אעסוק בקידום של מגוון נושאים חברתיים, תוך שימת דגש על תיקון עוולות ומחדלים בחברה הישראלית. בעיני רוחי, הזרקור מופנה לסיוע לאוכלוסיות מוחלשות לשם מתן שיוון הזדמנויות ורווחה אמיתית. מדינת ישראל עברה כברת דרך ארוכה, בכל הנוגע לקידום נשים, ניתן לראות יותר ויותר נשים בעמדות מפתח. במישור האישי, אני חשה מחויבות רבה לייצג קול נשי במפלגת השלטון. בנושא זה, אני מצרה מאד על המגמה השלילית במספר חברות הכנסת הנכנסות בכנסת הנוכחית. בקדנציה הקרובה אני מתחייבת לפעול לקידום ולמימוש זכויות לשוויון מגדרי ולמניעת התנכלויות והטרדות מיניות, אלימות כלפי נשים, הדרה, אפליה נגד נשים והגבלת ההזדמנויות העומדות בפניהן. אני רואה בכך זכות גדולה ואתגר לכהן בתפקיד חשוב זה."

 

קטי שטרית | הליכוד | "מיזמי העצמה נשית שיובילו שינוי חברתי וכלכלי במעמד הנשים בארץ"

קטי שטרית. צילום: רוני סופר

"כמי שגדלה וחונכה על משנתו של ז'בוטינסקי, קידום מעמד האישה תמיד היה לנגד עיניי. בימים בהם זכות הצבעה לנשים הייתה בגדר חלום, ז'בוטינסקי תמך ופעל בעבור זכויות הצבעה לנשים. קידום נשים הוא נושא חשוב והוא מהווה חלק בלתי נפרד מתחומים נוספים אותם ארצה לקדם לרבות חינוך, כלכלה ושוויון הזדמנויות. העיסוק במעמד האישה דרך תחומים אלה, יאפשר לטפל בפערים שאנחנו מתקשים להתמודד עימם היום. שימשתי סמנכ"לית פיתוח עסקי במגזר הפרטי, וזה מצער לראות שיש מעט נשים בתחום הניהול, היזמות העסקית והיזמות בהיי-טק. באמצעות מיזמי העצמה נשית ניתן להוביל שינוי חברתי וכלכלי במעמד הנשים בארץ ובכך לאפשר לנשים להגיע לעצמאות כלכלית. כמו כן, גיבוש תכניות לשילוב נשים במסלולי קריירה יאפשרו ליותר נשים להשתלב במשרות ניהול ולהתמודד עם פערי השכר במשק."

 

קרן ברק | הליכוד | "חלק מרכזי באג'נדה שלי נובע מתפיסת עולם פמיניסטית"

קרן ברק. צילום: יוסי צבקר

"חלק מרכזי באג'נדה שאני מביאה איתי לכנסת נובעת מתפיסת העולם הפמיניסטית שלי. אני מגיעה על מנת להעצים נשים מכל שכבות האוכלוסייה. כאשה וכאם חד הורית, שניהלה עסק עצמאי, אני מכירה את החסמים והקשיים של נשים במגזר העסקי והציבורי ועל כן אפעל למען מינוי וקידום נשים במוקדי קבלת החלטות, וכן למען נשים קרייריסטיות שנאבקות לשבור את תקרת הזכוכית. חשוב לא פחות מכך, אפעל למען נשים מוחלשות בחברה הישראלית, שסובלות מאפליה מגדרית במיצוי זכויותיהן ומאלימות מינית פיזית וכלכלית. במסגרת זו אקדם שיח ותוכנית למיגור האלימות נגד החוליה החלשה בחברה ואקדם זכויות שוות בנישואין ובגירושין. דווקא בימים שנציגות הנשים בכנסת הצטמצמה, אני מרגישה מחויבת יותר מתמיד להיות הקול של נשים באשר הן."

 

מירב כהן | כחול לבן | "שוק עבודה הוגן יקטין את האפליה המגדרית"

מירב כהן. צילום: דוברות כחול לבן

"קודם כל נתחיל בדוגמה אישית. אני מאחלת לעצמי שאצליח להוכיח לעצמי ולסביבתי שניתן לשלב עשייה ציבורית עם חיי משפחה בריאים וטובים. כמו כן, יש לקדם נשים ולפעול לשוויון מגדרי, אבל באותה נשימה יש להיזהר מהגנות שהופכות דווקא לעול לנשים. יש לזכור ששוויון ניתן להשיג גם באמצעות טיפול בצד הגברי של המשוואה. לצורך העניין, במידה והיה לי שקל, הייתי משקיעה אותו בהארכת "זמן ההורות" לגברים והפיכת זכות זו לדבר נפוץ יותר שאינו תלוי ב"זמן ההורות" שמקבלת האישה. אני מאמינה שיצירת שוק עבודה הוגן יותר יטיב עם כולם וגם יקטין את האפליה המגדרית בשוק העבודה. בשוק המושתת על הנחת היסוד לפיה יש לעבוד הרבה שעות כדי להתקדם מקצועית, הראשונות להיפגע הן נשים שכיום מרוויחות פחות, ולרוב ההחלטה המשפחתית היא להטיל עליהן את מלאכת גידול הילדים. הפחתת שעות העבודה הנוספות תייצר שוק הוגן לכולם בו לשני ההורים יש הזכות ליהנות מגידול ילדיהם, ובו הנשים לא ייחשבו יותר כעובדות נחותות, לאור מגבלות הזמנים שלהן.

בכוונתי לקדם מהלך שיתאים את שעות המסגרות החינוכיות לשעות העבודה כך ששני בני הזוג יוכלו לעבוד במשרה מלאה, ונמנע ממצב בו אחד מבני הזוג נאלץ לקחת על עצמו "משרת אם" או "משרת אב". בדרך זו לא יהיה צורך שאחד מבני המשפחה ייאלץ "להקריב" את עצמו. ישנם עוד נושאים רבים שלדעתי יש לקדם, בדגש על המלחמה באלימות נגד נשים, ובכוונתי להצטרף לכוחות הקיימים שעוסקים בקידום נושאים אלו."

 

אורלי פרומן | כחול לבן | "הארכת חופשת הלידה בתשלום ומיסוד מסגרות חינוכיות מפוקחות לפעוטות"

אורלי פרומן. צילום באדיבות הלשכה

"מספר הנשים והגברים בישראל כמעט זהה, ולמרות זאת קיים עיוורון לצורכי הנשים במרחב הציבורי. זה לא קרה ככה סתם, את המרחב הציבורי עיצבו ברוב הכמעט מוחלט של המקרים – גברים. אני מאמינה שנשים צריכות להשתתף באופן פעיל בכל הזירות; רפואה, טכנולוגיה, פוליטיקה, חברה, כלכלה, תעופה ועוד. לכן אלחם קודם כל למען ייצוג הולם שלהן בכל מקום.

במקביל, כאשת חינוך, אדגיש בכל דיון, ועדה או הצבעה בה אשתתף את חשיבות שוויון ההזדמנויות בחינוך ואת משמעות חיזוק אנשי החינוך ומעמדם. אפעל לחיזוק החינוך האיכותי בגילאי לידה עד 3 מהיבט של דאגה להארכת חופשת הלידה בתשלום ומיסוד מסגרות חינוכיות איכותיות מפוקחות לפעוטות, כך שאימהות תוכלנה להמשיך בפיתוח הקריירה שלהן ללא מגבלה. כאישה המכהנת בכנסת עם מיעוט נשים מובהק, אשמור בקנאות על מקומן ועל כבודן של נשים באשר הן. כמעט בכל פורום בכיר בו השתתפתי, הייתי, כאשה, מיעוט. את זה אתור לשנות."

 

ר'דיר מריח | כחול לבן | "הניזוקות העיקריות מהישובים הלא מוסדרים הן הנשים"

ר'דיר מריח. צילום דוברות רע"מ בל"ד

"אתגרים רבים עמדו בפניי בתחנות חיי כאישה דרוזית הגרה בחברה שמרנית בפריפריה ורוצה ללמוד, להתפתח, לעבוד ולממש את עצמה. יחד עם זאת, עברנו כחברה דרוזית בשנים האחרונות כברת דרך ארוכה בכל הנוגע לנשים, זכויותיהן ומקומן בחברה. הנוכחות שלי כחברת הכנסת הדרוזית הראשונה בישראל, היא אחת מבין העדויות לאותה דרך, ובאותה נשימה המעמד הזה מדגיש לי שהדרך עוד ארוכה. אני מאמינה שהתקדים שהצלחנו לייצר, יהווה פלטפורמה לעוד נשים בכלל ודרוזיות בפרט לפרוץ את הגבולות שלהן, להעז ולהתקדם לעמדות מפתח בחברה הישראלית ולהשפיע על עיצוב המציאות שלנו.

בקדנציה הנוכחית אפעל קודם כל להסדרת הישובים ברשויות של מיעוטים ובהם 16 יישובים דרוזים, מתוך הבנה שזה הפתרון למכלול הבעיות שאנו סובלים מהם. במצב הקיים, תכניות המתאר לא מאושרות, התשתיות רעועות, בתים רבים ללא היתר וללא חיבורי מים, ביוב או חשמל, והחשוב מכל, אין אזורי תעסוקה ותעשייה.

מי שניזוקות מכך באופן הכי משמעותי הן נשים, מאחר והן חיות בחברה שמרנית, הן מתקשות לאייש משרות איכותיות, על אף שהן בעלות השכלה אקדמית גבוהה. תחושת הביטחון ברחוב עבורנו הנשים מוטלת בספק בגלל מחסור בתאורה או למשל במדרכות מוסדרות. להיות אמא ולהתנייד עם עגלת תינוקות ברחוב היא משימה בלתי אפשרית ביישובים שלנו. לבלות עם הילדים במשחקייה, בפארק השכונתי המטופח אינה קיימת, כי אין כזה באף ישוב דרוזי! אני שואפת להעלות לסדר היום את הנושאים הקשורים בהעצמת הנשים בכלל, ובנות המיעוטים בפרט, ולקדם נשים בתחומי החיים השונים, בדגש על השכלה ותעסוקה."

 

עומר ינקלביץ' | כחול לבן | "תחושת שליחות עצומה לפעול למען נשים מאוכלוסיות פריפריאליות"

עומר ינקלביץ'. צילום: רמי זרנגר

"היצירה האמנותית והתרבותית הנה אחד הכלים המשמעותיים להשראה, העצמה והתפתחות אישית, המביאה להגשמה ופריצת דרך עבור נשים רבות. בשם התובנה הזו, הקמתי לפני מספר שנים את קרן 'רק התחלנו' בה פעלתי לקדם מיזמים חברתיים שונים – תרבות, אומנות, ופיתוח מנהיגות בקרב אוכלוסיות מגוונות. אחד המיזמים שהקמנו הינו 'תסריט באמונה', המהווה חממה לנשים יוצרות קולנוע מהמגזר החרדי.

הענקת כלים, ידע ויכולות מקצועיות, מהווה קטליזטור רב עוצמה להעצמה ושינוי אמיתי. זוהי הדרך הנכונה לפריצת דרך עבור נשים, וגם גברים, הנמצאים בפריפריה החברתית של ישראל. היום, בתוקף תפקידי כשליחת ציבור בכנסת, אני חשה תחושת שליחות עצומה, לפעול לכך שנשים מאוכלוסיות פריפריאליות באשר הן, תוכלנה גם לקחת חלק בעשייה, להשפיע ולקדם תהליכים משמעותיים בחברה הישראלית. לצורך כך אנצל, בין היתר, את הכלים הפרלמנטריים העומדים לרשותי, ואהיה כתובת לקידום הפריפריה החברתית בישראל. בעזרת ה', אעשה כל שביכולתי לרתום משרדי ממשלה וגופים רלוונטיים נוספים לטובת נושא חשוב זה, ובמאמץ משותף, יחד עם כלל הגורמים והרשויות, נפעל לקידום הנושא."

 

מיקי חיימוביץ' | כחול לבן | "קידום נשים למוקדי כוח, גם בפורומים המפלגתיים"

מיקי חיימוביץ'. צילום: דוברות כחול לבן

"לכל אורך הקריירה התקשורתית שלי פעלתי למען קידום מעמד הנשים והשוואת תנאיהן לאלו של הגברים, וכן נגד האלימות נגדן. אמשיך לפעול בנושא זה גם בכנסת הנוכחית. אקדם זכויות נשים בכל מקום בו הן סובלות מקיפוח ואפליה, אפעל למיגור האלימות נגד נשים והפגיעות המיניות, ואדאג לקדם נשים למוקדי כוח וקבלת החלטות, גם בפורומים המפלגתיים. בתחום התעסוקה, חשוב בעיני לפעול לביטול פערי השכר בין גברים לנשים, וכן לפעול לבניית מערכת תמריצים לעידוד יציאתן של נשים לעבודה. יש לקדם הפעלת מעונות יום וגני ילדים במקומות עבודה גדולים, ובכלל לפעול לאימוץ תרבות שבה ניתנת להורים האפשרות לגדל את ילדיהם בצורה מיטבית, תוך כיבוד זמן ופנאי להשקעה בילדים."

 

אורנה ברביבאי | כחול לבן | "השינוי נדרש לא רק עבור הנשים, אלא עבור חברה מתוקנת"

אורנה ברביבאי. צילום: דוברות כחול לבן

"נשים יכולות לבצע כל תפקיד. העובדה שבשנת 2019 עדיין ישנו חוסר שוויון, וייצוגן של נשים בהרבה מאוד תחומים אינו שווה לגברים – מחייב שינוי. השינוי נדרש לא רק בעבור הנשים, אלא כצורך רחב של חברה מתוקנת השואפת למקסם את הפוטנציאל האנושי כיתרון המשמעותי ביותר להצלחתנו. בתפקידי כחברת כנסת בכוונתי להמשיך ולהסיר חסמים מערכתיים הפוגעים בהזדמנות הניתן לנשים לממש את הכישורים שלהן, ולאפשר לכל אחת את יכולת הבחירה לעצב את חייהן. אני יודעת כי הדבר אפשרי לנוכח השינויים הרבים אותם יזמתי בצה"ל, שינויים המאפשרים לנשים לבצע שירות משמעותי בכל יחידה וכמעט בכל תפקיד בצה"ל. העובדה שאני, ח"כ אישה, מחייבת אותי לעסוק בקידומן של נשים בכל נושא הנמצא על סדר היום ולא רק כנושא בפני עצמו.

ככל שיותר נשים בכירות תפעלנה לקדם נשים נוספות יקטן הפער בין גברים לנשים והמגמה תשתנה. אולם שוויון נשים צריך להיות מטופל בכל דרג על ידי גברים ונשים כאחד. אצלי בלשכה למשל, יש מנהלת לשכה ואיתה שני יועצים. היא צעירה משניהם בגיל אבל מוכשרת מאוד ולכן, מצאתי לנכון למנות אותה לתפקיד– לא רק בשל היותה אישה, אלא כי היא המתאימה ביותר."

 

אורית פרקש הכהן | כחול לבן | "אני רואה חשיבות רבה בהנגשת ידע כלכלי לכלל האזרחים" 

אורית פרקש הכהן. צילום מתוך עמוד הפייסבוק

"בכנסת הבאה חשוב לי לקדם בעיקר נושאים שקשורים להוזלת יוקר המחיה, ויצירת שוק תחרותי והוגן שלא מונע ממונופולים בעלי שליטה בלעדית בשוק.
בתפקידי הקודם כיו"ר רשות החשמל הייתי הראשונה שעשתה זאת כאישה, כאשר תחום החשמל והאנרגיה בארץ היה רווי בגברים. באותה תקופה גם מיניתי שתי סמנכ"ליות לרשות החשמל שעשו עבודה מצוינת ויחד הובלנו את משק החשמל לתקופה של הישגים גדולים. תמיד אהבתי כלכלה ונושאים כמו אנרגיה ותשתיות, ואלה נושאים שחשוב לי להביא לידי ביטוי גם בכנסת הקרובה. אני רואה חשיבות רבה בהנגשת ידע כלכלי ונושאים מורכבים של תשתיות ואנרגיה לכלל האזרחים כדי שיוכלו להבין היכן הם לא נהנים מהטבות ממשלתיות או יכולים לחסוך בכסף. הכלכלה הישראלית היא שוק מרתק בעייני ואין לי ספק שאני רוצה לקדם הוזלות משמעותיות בשווקים באמצעות פתיחתם לתחרות הוגנת, כמו למשל תחבורה ציבורית שיתופית.

 

היבא יזבק | הרשימה המשותפת | "זכויות נשים בכלל ונשים ערביות בפרט, הן נושא מרכזי בסדר יומי"

היבא יזבק. צילום מתוך עמוד הפייסבוק

"זכויות נשים בכלל, ונשים ערביות בפרט, הן נושא מרכזי בסדר יומי הפרלמנטרי. בכנסת הקרובה אעשה כל שביכולתי לפעול נגד התופעה הבזויה של אלימות על רקע מגדרי, על ידי העלאת מודעות לסוגיה, פיקוח על עבודת המשטרה וכן שיפור שירותי הרווחה. כמו כן, אפעל לעידוד תעסוקת נשים ערביות, לצמצום פערי השכר, להעלאת אחוז הנשים בהשכלה גבוהה ולהסרת חסמים העומדים בפני נשים המבקשות לבנות לעצמן קריירה. בנוסף, אפעל לשיפור שירותי הבריאות לנשים, במיוחד בכל הנוגע לטיפול בסרטן השד, הרחם והשחלות, כמו גם מצבים רפואיים נוספים הייחודיים לנשים."

יש לזכור כי נשים נמצאות בכנסת עבור כולם וכולן, ויש להאמין כי חברות הכנסת מייצרות את האיזון בין כלל פעילותיהן למען האוכלוסיות השונות. ולמרות זאת, תמיד עולה השאלה – האם פעולה עבור נשים אינה בסופו של דבר פעולה עבור החברה כולה? האין ייצוג רב יותר של נשים טוב לחיזוק הדמוקרטיה? בהזדמנות זו נאחל הצלחה רבה לכל נבחרות הציבור החדשות ונקווה כי מאמציהן יישאו פרי כבר בשנים הקרובות.

 

 

ד"ר חן פרידברגהכנסת ה-21המכון הישראלי לדמוקרטיהנשים בפוליטיקהפוליטיקאיות