פוליטיקה עכשיו: 5 נקודות כדי להבין מה קורה

בשעה שבבתים רבים עסוקים בעיקר בניסיון הבלתי אפשרי למצוא תעסוקה לילדים ובמקביל לנסות להצליח לעבוד מרחוק, מתרחשים אירועים פוליטיים דרמטיים שישפיעו על החיים של כולנו מאוד בקרוב. הנה על קצה המזלג על מה שהיה ומה שצפוי בימים הקרובים:

מצעד הממליצים 

מצעד הממליצים אצל הנשיא היה הפעם קצר מתמיד. בתוך יממה התייצבו נציגי כל הסיעות בפני הנשיא ריבלין שהיה הפעם חמור סבר מתמיד. ההמלצה הפעם הייתה מובהקת מתמיד- לא היו נמנעים, כל אחד בחר צד. לראשונה הרשימה המשותפת על כל ארבעת המפלגות שמאוחדות בה כולל בל"ד המליצו על בני גנץ. "לא מאהבת מרדכי אלא משנאת המן", הצהיר איימן עודה,ראש הרשימה, אבל ההמלצה שלהם גורפת. מעניין היה לשים לב גם להמלצתו של אביגדור ליברמן,שלראשונה מזה שנים הגיע בעצמו כדי להגיד בקולו שלו: אני ממליץ על בני גנץ. נשיא המדינה שמע את כולם ומיהר להזמין למשכנו את נתניהו וגנץ כדי לדבר על ליבם וללכת בכל זאת על ממשלת אחדות במתווה שהציע בעבר או במתווה חדש. 

גנץ קיבל את המנדט

 הבוקר כבר קיבל גנץ את המנדט להרכיב ממשלה מאחר ויש לו 61 ממליצים, אבל הסיכוי שהוא יקים איתם ממשלה קלוש. ראשית, בתוך הסיעה שלו עצמו יש שני חברי כנסת שלא מוכנים לתמוך בממשלת מיעוט. יועז הנדל וצבי האוזר משאירים את גנץ עם ממשלה של 59 תומכים בלבד. אם אורלי לוי אבקסיס אכן בדרך לחבור לנתניהו, זה יהפוך לראש בראש 59-59. יתרה מזו, בחירה בהקמת ממשלה עם המשותפת אולי תעניק לגנץ את התואר ראש הממשלה, אבל לצערנו יש רבים גם במחנה שלו שלא יכולים לישון בשקט עם הרעיון של תמיכת המשותפת בממשלה כזו (שלא לעלות על הדעת בעיניהם שחברי המשותפת גם יכהנו בממשלה כזו). גם אם זה יכול להיות תרגיל נועז, סופו ברור ובבחירות הבאות גנץ גם לא יחזיק ב-61 המנדטים האלה. אז מה בכל זאת צפוי לקרות? הנה ההסבר בסעיפים הבאים.

בני גנץ. צילום: shutterstock

 

השבעת הכנסת

אז איך משביעים כנסת של 120 חברים כאשר אסור להתכנס יותר מעשרה אנשים יחדיו? אחרי שנועצו עם שלל מומחים הוחלט שהכנסת תושבע ב- 40 סבבים! בכל פעם יושבעו 3 חברי כנסת (רק שלושה מתוכם חדשים ויתרגשו מהמעמד). נוכחים בהשבעה יהיו נשיא המדינה, יו"ר הכנסת הזמני יולי אדלשטיין ומזכירת הכנסת ירדנה מלר הורוביץ. השלושה האלו ילוו את האירוע כולו מתחילתו ועד סופו. כשהנשיא ריבלין ינאם, ישבו במליאה שלושת המושבעים הראשונים: ראש ממשלת המעבר בנימין נתניהו, יו"ר כחול לבן בני גנץ, יו"ר הכנסת הזמני יולי אדלשטיין ומזכירת הכנסת. השאר יהיו המאבטחים. הקרנבל הקבוע של עיתונאים וכתבים בוטל, מתחמי תקשורת ובהם עד 4 אנשים בלבד הוצבו במתחם וייל ברחבת הכנסת. הצילום המסורתי של ראשי המפלגות בוטל. 

נשיא המדינה רובי ריבלין ויו"ר הכנסת יולי אדלשטיין. צילום מסך כאן

בחירת יו"ר הכנסת 

יולי אדלשטיין ממלא את התפקיד מזה שלוש כנסות ברציפות מאז שרובי ריבלין הפך נשיא. כעת הוא אמנם היה שמח להישאר בתפקיד, אבל בכחול לבן לא מתכוונים לוותר על התפקיד המשמעותי. בכוחו של יו"ר כנסת לקבוע איזה חוקים יעלו לדיון ואיזה ידחו, מתי יתקיימו הדיונים ובאיזה קצב. בכחול לבן רוצים למנות לתפקיד את חבר הכנסת מאיר כהן כשעל הפרק חקיקת שני חוקים: האחד שיגביל את כהונת ראש ממשלה לשתי קדנציות בלבד והשני – החשוב ביותר מבחינת הנאשם מבלפור- תיקון החוק כך שנאשם בפלילים לא יוכל לקבל את המנדט להרכיב ממשלה עד לקבלת פסק דין זיכוי חלוט. אמנם החוק הזה מיועד לכנסות הבאות, אבל האיום שהוא טומן בחובו ברור – אם נתניהו יוליך את ישראל לבחירות נוספות, תילקח ממנו האפשרות להרכיב ממשלה.   

ממשלת אחדות?

אז איזו ממשלה צפויה? נתניהו אמנם הציע ממשלת חירום, ממשלה למלחמה בקורונה, אבל ממשלה שהוא עומד בראשה כמובן. גנץ, שטיפות האמון האחרונות שלו בנתניהו התפוגגו בדצמבר האחרון בשעה שישב לפגישה האישית האחרונה בין השניים, לא ממהר לשתף עם הרעיון הזה פעולה. נתניהו שאף פעם לא חדל לשלוף שפנים מהכובע, ממשיך בזמן שהוא מציע את אותה ממשלת חירום, להפעיל את אנשיו כדי לטנף את גנץ ואת הקוקפיט של כחול לבן. מי שלא נמצא ברשתות יכול רק להרים את ראשו ולראות ששלטי הבחירות שלו נגד גנץ עדיין מתנוססים באוויר. 

זוהי רשימה זמנית. היום בערב יכול ראש ממשלת המעבר להכניס את כולנו לסגר ולהקטין עוד יותר את הפיקוח של הכנסת, הריבון, על פעילות הממשלה שלו. עושי דברו כבר פועלים כדי לבצר את שלטונו – שר המשפטים קבע בשעה אחת בלילה בליל שבת שבתי המשפט השלום והמחוזי לא יפעלו אלא במקרי חירום. המשמעות הייתה ברורה ומשפטו של נתניהו נדחה. בכל צעד שיקרה עכשיו יצטרך כל קורא וקוראת להחליט לעצמו האם הפוליטיקאים שלנו ובראשם ראש הממשלה פועל מתוך דאגה לציבור כולו או לציבור קטן בהרבה, ייתכן אפילו לציבור היושב בבלפור בלבד.   

בחירות 2020בני גנץבנימין נתניהוהנשיא ריבליןהשבעת הכנסת