גנץ, אשכנזי, ניסנקורן – בשביל זה נכנסתם לממשלה?

״כמו לכל אזרח, גם לראש הממשלה שמורה חזקת החפות, ואני בטוח שמערכת המשפט תקיים עימו משפט צדק.
״אני שב ומדגיש, שיש לחבריי ולי אמון מלא במערכת המשפט ואכיפת החוק.
בעת הזו, אולי יותר מתמיד, עלינו לפעול כמדינה וכחברה למען אחדות ופיוס, עבור מדינת ישראל וכלל אזרחי ישראל.״
 
זהו. כך בחר ראש הממשלה החליפי, בני גנץ, לצייץ כשעה אחרי פתיחת משפטו של בנימין נתניהו.
אי אפשר היה לומר את הדברים בצורה משעממת, חסרת חיים, ואנמית יותר. רק שתיקתו של גבי אשכנזי מתחרה בציוץ החלול הזה. 
שעה קודם, עמד ראש הממשלה נתניהו, רגע לפני שנכנס לאולם שבו אמור היה להתחיל משפטו בשלושת האישומים הכבדים נגדו, והשתלח, תקף וריסק מילולית את כל הזרועות והרשויות של מערכת אכיפת החוק. מראשון השוטרים ועד אחרון הפרקליטים. בנאום כתוב מראש על כרטיסיות, עמד נתניהו וביזה את מערכת המשפט, לא מותיר אבן על אבן.
לצידו ומאחוריו עמדו צפופים בכירי מפלגתו כשפניהם עטויים מסכה. מצידו האחד השר אמיר אוחנה, השר לביטחון הפנים, השר הממונה על משטרת ישראל, שאותה השמיץ נתניהו בבריונות, והאשים בתפירת תיקים נגדו. ומצידו האחר עמד שר החינוך של מדינת ישראל, שר חינוך, שאמור להתוות מדיניות למשרד החינוך, מדיניות שבעזרתה ינחילו המורות והמורים לילדים שלנו את סט הערכים שעליו מושתת הדמוקרטיה של מדינת ישראל. 
 
 

ראש הממשלה נתניהו מוקף בשריו בפתח משפטו. צילום מסך חדשות 12

 
גם שר המשפטים, הממונה על חלקים נכבדים במערכת אכיפת החוק, השמיע קול רפה וצייץ בערך באותו זמן: ״לראש הממשלה עומדת חזקת החפות ואני מאחל לו שיוכיח אותה בבית המשפט.״  (לא אדוני השר, הנאשם לא צריך להוכיח את חפותו. המדינה צריכה להוכיח את אשמתו מעל לכל ספק סביר. כך זה עובד במשפט פלילי במערכת המשפט הישראלית) והמשיך: ״התברכנו במערכת משפט איכותית וללא משוא פנים. אין לי ספק שההליך המשפטי יתנהל בצורה עניינית והוגנת. 
״כנבחרי ציבור במדינה יהודית ודמוקרטית, עלינו לשמור על חוסנה של מערכת המשפט ולהתמקד בפעילות למען האזרחים ואחדות העם.״

זה המסר? פיוס ואחדות העם? על איזה אחדות ואיזה פיוס אתם מדברים? הרי זה היה הרגע, בה״א הידיעה, שבגללו החלטתם להיכנס לממשלה. זו בדיוק הייתה הסיטואציה שראיתם לנגד עיניכם והחלטתם לקחת את הקולות שקיבלתם ממאות אלפי מצביעים שהאמינו שלא תשבו תחת ראש ממשלה עם כתב אישום בשוחד, מרמה והפרת אמונים, וללכת לשבת בדיוק איתו. זה היה הרגע שעבורו תפרתם מבנה חוקתי מופרך וחסר תקדים. זו הסיסמה שאיתה באתם אלינו ואמרתם: עשינו מה שעשינו כדי לחזק את מערכת המשפט.
 
ועכשיו אתם שותקים? 
 

שר המשפטים אבי ניסנקורן, ראש הממשלה החליפי בני גנץ ושר החוץ גבי אשכנזי

 
בשביל מה עשיתם את כל הצעד הזה, אם לא בשביל לתת את הגיבוי למערכת המשפט ולאנשי אכיפת החוק? איך לא הצטמררתם והזדעזעתם לראות את התובעת ליאת בן ארי נכנסת לבית המשפט המחוזי, כשהיא מלווה בשומר ראש? לא בגלל חשש מפעילות טרור ביטחונית, אלא מחשש לפגיעה, חלילה, מצד תומכי נתניהו.
 
נתניהו הכין את מופע האימים בצורה מדויקת ומתוכננת. כל בכירי המפלגה היו שם לצידו, גברים ונשים שתמכו ותומכים בו לכל אורך הדרך. כולם עזבו את משרדיהם ועיסוקיהם ובאו לתמוך בו ברגע הזה. אנשים שכבר ימים עוברים בין האולפנים ומשתלחים ללא רסן בכל נושאי המשרות הציבוריות שאי-פעם עברו, טיפלו, עסקו, חקרו, שקלו, ניהלו דיונים בתיקי נתניהו – לבשו בגדי חג והתייצבו לצידו של הנאשם כשהוא עמד וקרא מן הכתב את דברי הבלע נגד המערכת. 
 
ומנגד דממה. שקט. לא ציוץ, לא פוסט בפייסבוק, לא הופעה באולפנים, לא שידור חי בפייסבוק, לא התייצבות בשערי בית המשפט לחיזוקו. קשה להאמין ששר המשפטים הטרי, שמשרדו נמצא בדיוק מול בית המשפט המחוזי ברחוב צאלח א-דין בירושלים, לא הציץ מהחלון. קשה להעלות על הדעת שקולות המפגינים לא הגיעו אליו. 
בעת הזאת הייתם צריכים להתאסף כל ראשי כחול-לבן, כל מי שקיבלו תפקידי שרים מפנקים, עם מכוניות שרד ולשכות, ולעמוד מול בית המשפט ולתמוך במערכת אכיפת החוק, וליצור את תמונת הראי. זה המינימום שיכולתם לעשות בעת הזה. ציוץ רפה אינו התשובה. 
ובכל זאת אסור לשכוח בסופו של יום מי שישב על ספסל הנאשמים לא היה מחנה הימין, לא הליכוד, לא ישראל השנייה וגם לא החברים החדשים בקואליציה אלא הנאשם בנימין נתניהו שאמנם לא תועד, אך נאלץ להישיר מבט לשלושת שופטיו.
**
חיה בזוגיות אלימה? מחפשת אזן קשבת? מתלבטת אם זה גם מצבך ואם מסוכן לך בבית? התקשרי עכשיו לקו החירום של ל.א לאלימות 6724* 24/7 בכל השפות. אנונימיות מובטחת 
 
 

 

בחירות 2020בני גנץבנימין נתניהונפתח משפט נתניהו