מנהיגי המפלגות – שוויון לנשים זה צו השעה וזה בידיים שלכם

זו ההזדמנות שלכם. לא רק לדבר, לא להוציא פוסט או ציוץ ביום המאבק באלימות נגד נשים, לא כשעוד רצח מתרחש או עוד אונס מזעזע קורה. עכשיו. כשאתם סוגרים את הרשימות שלכם, כשאתם בוחרים בפינצטה מי יהיו בהם, זו ההזדמנות שלכם לתת מקום שווה והולם לנשים כי מקום כזה הן במפלגות שלכם והן בחיים הציבוריים בישראל, ישנה בהדרגה ולטובה את מציאות החיים פה.

נתחיל בימין. בסוף השבוע הזדעקו נשים וגברים כאחד לגלות שבגוש הימין, גוש נתניהו, יש בעצם רק 7 או 8 נשים –  חמש מהליכוד (אולי שש תלוי במספר המנדטים שיקבלו) ועוד שתיים מהציונות הדתית. זה לא שבכנסת קודמת היה לגוש הזה הרבה יותר נשים, הן היו עשר במספר אבל הצעידה לאחור פה היא ברורה ועוד לא מאוחר לתקן את המצב.

יש בידי נתניהו את האישור לשריין ארבעה אנשים לרשימה שלו – תדאג, אם חפץ אתה ליצור את אותו גוש 61 מפורסם שכל המשוריינים שלך יהיו משוריינות. שייראו שזכויות נשים משמעותיות בעינך. שלייצוג שלהן ולדעות שלהן יש משקל אחרת ילכו לחפש מקום שבו קולן ישמע.

הציונות הדתית מורכבת כרגע משתי מפלגות. דווקא זו של בן גביר הורכבה בשעתו מייצוג שווה. איכשהו תמיד כשמלחימים שתי מפלגות יחד, הנשים מתבקשות לוותר על מקומן (זה קורה גם במפלגות המרכז). יש לכן שתי נציגות רהוטות בכנסת, אין סיבה שלא יהיו נוספות. עשרה מנדטים זה משקל סגולי רב ואין סיבה שהוא לא יהיה שוויוני.

נעבור לחרדים. לא ברור כמה שנים צריך שיעברו עד שהחרדים ייראו בנשים שלצידן כשוות זכויות, במקומות אחרים בעולם הם דווקא הבינו את המסר הפשוט הזה, אבל אם הם לא מבינים לבד, צריך לקוות שבית המשפט יראה יותר שיניים ויחייב אותם. בחמישי הקרוב דיון במחוזי בתל אביב של תשע חרדיות שמבקשות להתקבל כחברות למפלגת אגודת ישראל – צעד ראשון אולי בדרכן לכנסת. וכן, דרוש יו"ר ועדת בחירות מרכזית אמיץ שיפסול אותם מלרוץ. לא נותנים מקום לנשים? זו אפליה ואסור לתת לה יד.

נעבור למרכז. מרבית המפלגות בישראל אינן דמוקרטיות. מפגן חגיגי של הצבעה כמו שראינו בליכוד ובעבודה, יחזור על עצמו רק במרצ וברשימה המשותפת. בכל שאר המפלגות, המנהיג ויועציו בוחרים את הרשימה. זה אמור להיות אפילו קל יותר לבחור נכון.  גנץ וסער, לפיד, וליברמן – זה עליכם לייצר רשימות מאוזנות מגדרית. כן, אפילו הריצ'רץ המפורסם של מפלגת העבודה הוא לא יעד מופרך. אין, פשוט אין סיבה, גם אם גברים עומדים בראש הרשימה, שלא יהיה ייצוג הולם לנשים.

גנץסעראייזנקוט וכהנא יוצרים מפלגה חדשה? תתחדשו. אחרי שלושת המנהיגים מטעם עצמם צריכות לבוא שלוש נשים. בעשירייה שלכם צריכות להיות חמש נשים. זו המדינה שאתם רוצים לגדל את הילדות והילדים שלכם אליה, גם אנחנו, ואין לנו מדינה אחרת לגדל אותם בה.

מתוך עמוד האינסטגרם של העיתונאית מיכל פעילן

בקרב הערבים המצב דומה יותר למה שקורה בימין מאשר בשמאל עם קישוט נשי אחד או שניים והגיע הזמן שגם במגזר הזה תהיה במה מספיק רחבה לנשים ראויות שיש בקירבכן ממש כמו בכל מפלגה אחרת.

שוויון בין נשים לגברים לא אמור להיות שונה בין המחנות הפוליטיים. הוא אמור בשנת 2022 להיות ברור ונהיר לכל. וכולם צריכים לקחת בו חלק.

המספרים כרגע הם עגומים – בכנסת היוצאת החזיקו נשים ב29% ממושבי הכנסת – 35 במספר. השרות היו שליש מהממשלה. במועצות המקומיות המספרים עגומים עוד יותר – רק 17.3% מחברי המועצות והעיריות הן נשים. 15 נשים עומדות בראש רשויות מתוך 257 רשויות. סביב שולחן מקבלי ההחלטות בקורונה לרוב אורך המשבר ישבו בעיקר גברים למרות שהנפגעות העיקריות היו נשים.

יש לדבר הזה מחיר – מערכת המשפט והתביעה לא סופרת אותנו. שוב ושוב נגזרים עונשים מקלים על עברייני מין ואז הם מקבלים שחרור מוקדם. אין התגייסות אמיתית למען המאבק באלימות נגד נשים – מספרי הנרצחות לא יורדים משנה לשנה, חוק האזיק האלקטרוני שהיה מאפשר להוציא את מרבית הנשים מהמקלטים לנשים מוכות לא עבר, החוק למלחמה באלימות כלכלית לא התקבל, אמנת איסטנבול שהייתה אמורה להכניס את ישראל למועדון המדינות שאשכרה נלחמות באלימות הזו, לא אומצה. על רשות למלחמה באלימות נגד נשים איש לא נותן את הדעת. גם בשכר, כבר שנים יש פער של שלושים אחוזים בין נשים וגברים בכל המקצועות ולמרות הרצון הטוב הדירקטוריונים עדיין לא מתקרבים ליעד של 40% שדובר בה, מספר המנכ"ליות של חברות הנסחרות בבורסה בתל אביב יכול להיספר על יד אחת.

האם כל זה קשור לייצוג? כן! מקום בו נשים הן חלק מקבלת ההחלטות בכל תחומי החיים (כן, גם בביטחון, זה החיים שלנו לא פחות משל גברים), המרחב הציבורי לבטוח יותר עבור נשים, נערות וילדות ומאפשר להם לעשות ולדרוש עבור עצמן. גם המחקרים הכלכליים מוכיחים- שוויון יקדם את העולם, לא יסיג אותו לאחור. הדוגמאות לאן אפשר להתדרדר מציצות מהמסכים באמריקה, בפולין ובדרום אמריקה. אף אחד מאיתנו לא רוצה להגיע לשם.

יש עוד כל כך הרבה עבודה לעשות ואנחנו צריכים לעשות אותה יחד – גברים ונשים, ימין ושמאל, זו צו השעה, אין הזדמנות אחרת ואין ארץ אחרת. נתניהו, סמוטריץ', גנץ, סער, לפיד וליברמן – זה בידיים שלכם, ייצוג שווה והולם לנשים יתרום למדינת ישראל ולכלכלה שלה. נשים חייבות להיות סביב לשולחן מקבלי ההחלטות, ולא בשום מקום שולי אחר. עכשיו זה הזמן.

באינסטגרם שלנו כבר ביקרתם? לחצו כאן לעמוד שלנו!

בחירותייצוגשוויון מגדרי