מחקר: הסטנדרטים הבלתי אפשריים שהרשתות החברתיות מציבות לאמהות נחשפים

קל לצחוק על קבוצות דוגמת "אמהות מבשלות ביחד" והתחרותיות הבלתי אפשרית שהן יוצרות בקרב אמהות ישראליות – עובדה, כולנו נקרענו מהמערכונים של "ארץ נהדרת". אבל מתברר שמתחת לצחוק הזה מסתתרות הרבה תחושות קשות שמלוות כמעט כל אמא מדי יום: לפי מחקר חדש, 9 מתוך 10 מהאמהות סובלות מרמה מסוכנת של לחץ בגלל הרף הבלתי אפשרי שקהילות באינטרנט וסיפורים ויראליים על "סופר-אמהות" מציבים להן.

עוד באון לייף: 

מחקר חדש שנערך באוסטרליה בידי חברת מזון התינוקות בלאמי'ס הציג את הנתונים המבהילים לגבי רובן המוחץ של האמהות, שמודות כי הן מרגישות ששופטים אותן ומאשימים אותן כשזה מגיע ליכולות שלהן.  9 מתוך 10 מהאמהות הודו שהן שמות את בריאותן בסכנה בניסיון להיות "סופר-אמא" ולהשתלט על כל מה שנדרש מאמא שכזו – בהתאם למה שמוצג ברשת.

בצחוק הזה יש לא מעט אמת. צילום מסך: "אמהות משקיעות", ארץ נהדרת, יוטיוב

1,000 אמהות השתתפו בסקרים לצורך מחקר זה, מתוכן 83% טענו שהן מרגישות שאנשים סביבן שופטים אותן אם הילד או הילדה מתפרצים בפומבי. 73% הודו כי הן מרגישות ששופטים אותן אם הן חוזרות לעבודה "מוקדם מדי", ויותר מארבע מתוך חמש מהאמהות הרגישו שהן אמהות רעות בגלל תגובות של משפחותיהן או חבריהן.

הסטנדרט המוצב בפני אמהות ברשתות החברתיות הולך ומרחיק לכת מהמציאות – אנו שומעים מדי יום כמעט על מדד חדש ומופרך שאמהות מצופות פתאום לעמוד בו. אם זו מידת ההשקעה בארוחות הערב, ההיערכות למסיבות יום ההולדת או אפילו הבגדים בהם מולבשים הילדים. מדליין ווסט, שחקנית ואם לשישה, משכה אש בשבועות האחרונים אחרי שהודתה בקבוצות הורים ברשתות שהיא לפעמים נותנת לילדיה לישון בבגדים שילבשו כבר ליום למחרת. איך אפשר לשפוט אמא ל-6 ילדים? אל תשאלו אותנו, אבל לאותם הורים בקבוצות החברתיות היה מאוד קל להאשים אותה ברשלנות ובהורות "רעה". "אם אנחנו קורעים זה את זה לגזרים ברשתות החברתיות, אז אנשים שבאמת צריכים עזרה או כתף לבכות עליה לא הולכים לגשת אליה מתוך פחד שישפטו אותם", ווסט ענתה למבקריה.

הרף הבלתי אפשרי גורם ל-9 מתוך 10 אמהות לסכן את בריאותן כדי להיות "סופר-אמא". צילום: Shutterstock

"בעשורים האחרונים הורות השתנתה מאוד", אומרת התזונאית סוזי בורל. לדבריה, השיפוטיות הזו היא תוצאה של שינויים שנובעים מהרשתות החברתיות – ובמיוחד קבוצות אמהות ברשת. "בעוד שבעבר נהגנו להסתמך על עצות ותמיכה מהמשפחה, ממומחים להורות ומשירותי הבריאות, כיום אמהות חדשות מנסות לפנות לפורומים ולרשתות החברתיות – מה שפתח צוהר לעולם חדש לגמרי של ביקורת עבור אמהות במילניום החדש, כשלרוב הן נותרות המומות ולו רק מהווליומים של הדעות ושל העצות המפלחות שמציעים להן".

"כמובן שאת רוצה לחזור למשקל של לפני הלידה"

והביקורת כמובן לא עוצרת רק בהורות עצמה. אחת הנקודות הכי רגישות אצל אמהות היא המשקל שמתווסף עם ההריון הלידה והעבודה הלא פרופורציונלית שנדרשת מנשים כדי לחזור לגזרה, כשבבית מחכה תינוק בן שבועות בודדים בלבד. לפי המחקר, שני שליש מהאמהות טענו שהרגישו ביקורת לא הוגנת שהופנתה כלפיהן אם לא הורידו את המשקל העודף מספיק מהר. התמונות המטורפות של סלבס שתוך שבועיים כבר חוזרות לג'ינס מלפני הלידה בטוח לא מסייעות, גם לא עשרות עמודי האינסטגרם שמוקדשים אך ורק לאמהות המחטבות את גזרתן ומציגות אידאל שלרוב האמהות ייראה פשוט בלתי אפשרי.

איכשהו, הסטנדרט הזה של חזרה זריזה לגזרה מתנגש חזיתית עם הנתון לפיו 68% מהאמהות מרגישות אשמות כשהן מנסות להעביר פרק זמן הרחק מהתינוק שלהן – אפילו אם מדובר בזמן קצר לשם אימון. כך שכמה מפתיע, אותם סיפורים על התחטבות תוך כמה שבועות מחייהן של הסלבס וכוכבות האינסטגרם שנראים יפה מאוד על המסך, לא מתורגמים היטב כלל כשזה מגיע לחיי היומיום של אמא ממוצעת.

איפה אתם ואיפה אנחנו? קים קרדשיאן על שער מגזין US / תמונתה של מל רימיל מהפייסבוק

"את כמובן רוצה לחזור למשקל שהיה לך לפני הלידה" – אלו היו דבריה של מאמנת אישית לאם הצעירה מל רימיל כשזו פנתה אליה לייעוץ, והם הרתיחו אותה מספיק כדי שתכתוב על כך בפייסבוק ותצית סערה לפני כמה חודשים. "תיקנתי אותה בנחמדות ופשוט אמרתי שאני לא מודאגת מאיך שהגוף שלי נראה, רק מאיך שהוא מתפקד. הוא יכול להיות די קשוח'", היא כתבה – ואת הדברים שלה כל אמא שנמצאת תחת ביקורת יכולה לאמץ כתחמושת כנגדה. בסופו של דבר חשוב לזכור שזה לא משנה איך זה נראה או מה חושבים – העיקר שזה עובד לך, שזה טוב בשבילך וטוב לילדים שלך. ושהאמהות המשקיעניות ימשיכו לבשל ולפרסם עד לאובדן ההכרה.