תפסיקו להיות צבועים, אלין כהן היא לא זאת שמדרדרת את הילדים שלכם

בסוף השבוע האחרון פרסמה אושיית הרשת בת הכמעט 17 אלין כהן, בעמוד האינסטגרם שלה תמונה מתוך קמפיין האיפור שלה. בתמונה נראות היא וגל גברעם, עוד דוגמנית וכוכבת רשת בת 17, סמי מתנשקות כשגברעם נושכת את השפתיים של כהן ושתיהן כביכול עירומות.

כצפוי מתחילת השבוע הרשת סוערת וגועשת. הורים זועמים קראו להחרים את כהן ואת המוצרים שלה, בני נוער זעקו ששוב אף אחד לא מבין אותם ושהתמונה בסך הכל מקדמת שוויון בין המינים והכוכבת עצמה הגנה בחירוף נפש על המותג והאג'נדה וטענה שהצילום משדר עוצמה נשית, וקבלה ושוויון בין המינים והמגדרים. בקיצור, המשימה הצליחה והמטרה הושגה – כהן הפכה מפורסמת יותר, המותג והפרסום הגיע לקהל רחב יותר, והמכירות, סביר להניח, עולות בהתאמה. ואני רק תוהה אם בשנת 2018 אנשים יותר תמימים או יותר צבועים.

הדיון הסוער הזה, על מיניות וכוכבות צעירות, מצטרף לפוסט שכתבה מיה דגן לפני כחודש נגד קמפיין שהובילה הדוגמנית ואושיית הרשת עדן פינס לרשת 'FIX', בטענה שהוא מיני מידי עבור קהל היעד שלו. גם במקרה הזה לא ברור מאיפה הגיעה התגובה הקיצונית. הרי דגן חלק מהעולם הזה, היא עצמה משתתפת בקמפיינים וחברותיה הטובות רותם סלע ויעל גולדמן משתתפות גם הן (והשתתפו גם כשהיו צעירות יותר) בקמפיינים מיניים ופרובוקטיביים. השאלה היא מדוע אנשים מרשים לעצמם להתחסד כשהם מדברים על בני נוער כאילו הם חיים בבועה, והאם בגדול, אנשים הופכים להיות צבועים ברגע שהם הופכים להיות הורים?

מודה, לא הכרתי את אלין כהן ואת מותג היופי שלה לפני הסערה הנוכחית (הנה לכם עוד הוכחה שהקמפיין הצליח), אבל אחרי שנחשפתי לסיפור שלה ולמוצרים, יש סיכוי שאקנה אותם. אני לא תומכת בפרסומות מהסוג הזה וגם אותי מזעזע לראות שתי ילדות מחפיצות את עצמן כדי לקדם מכירות וכן, אני חושבת שזה מגעיל שנערות משתמשות במיניות כדי למכור אבל לא ברור לי למה אנשים מצאו לנכון לתקוף דווקא הפעם.

מה שונה התמונה של אלין מתמונות של דוגמניות אחרות נוטפות מיניות שמככבות באיילון? מה שונה אלין כהן מסופיה מצטנר הישראלית שבגיל 14 כבר הייתה פרזנטורית של דיור, והיום בגיל 16 וחצי המופלג משתתפת בתצוגות וקמפיינים שגם הם לא חסודים במיוחד? איך הן שונות מקיילי וקנדל ג'נר, ג'יג'י חדיד וקארה דלווין שאנחנו כל כך נהנים לראות ולקרוא עליהן? הן לא התחילו בתור בנות עשרה? ועם יד על הלב, בואו לא נהיה צבועים, זה לא התחיל "בדור של היום". הרי עוד קודם היו שם בר רפאלי שהתחילה לדגמן לפלפל עוד כשהייתה נערה, עדי הימלבלוי שבגיל 18 השתתפה בתחרות בגדי ים פרובוקטיבית בתכנית של דודו טופז ז"ל ועוד רבות אחרות. אז בואו כולנו נפסיק "להזדעזע" אף אחד מאיתנו לא חי ביקום נטול מיניות.

בר רפאלי בקמפיין של פלפל, זוכרים? צילום: יניב אדרי

הורים, כדאי שתשימו לב גם לזה – גם הילדים שלכם מעלים באופן קבוע לאינסטגרם תמונות שלהם בבגדי ים. הבנות שלכם (או רובן לפחות) מצטלמות בביקיני, וגם הבנים שלכם לא טומנים ידם בצלחת ודואגים להצטלם כאילו הם מינימום מדגמנים לקלווין קליין. אם אתם רוצים לשמור על תמימות מסוימת אצל הילדים שלכם כדאי שתדברו איתם קודם במקום לתקוף אחרים. ברור שבני נוער מושפעים מפרסומות ומטרנדים כאלו ואחרים ואתם בסך הכל מפחדים, אבל לתלות את כל האשמה על ילדה בת 17 זה מופרך.

"הטענה של הורים רבים הייתה שהתמונה של אלין מדרדרת את הנוער, שהחשיפה למיניות ולמגע בין שתי בחורות תכניס להם רעיונות לראש. כמה בורות ואי ידיעה יש בטענה הזאת", אומרת שירה דהאן, עובדת סוציאלית  שמעבירה סדנאות בקידום מיניות בריאה ומניעת מיניות פוגענית, "הילדים והנוער של דור ה Z  חשופים למסרים מיניים ולמרחב פורנוגרפי החל מגיל 8-  שהוא הגיל הממוצע לקבל טלפון נייד.  ניוזפלאש, הדור הזה חכם, פתוח וחשוף".

בניגוד לדעה הרווחת, דהאן דווקא טוענת שהחובה שלנו כהורים היא לטווח לבני הנוער את המידע ולא להתכחש אליו: "עם ירידת גיל החשיפה ועלייה של תוכן מיני יש בלבול גדול שמהול בסקרנות בריאה. אנחנו כהורים אמורים מצד אחד לתת לסקרנות לגיטימציה והכרה ומצד שני לתת מידע וחינוך למיניות בריאה. חינוך למיניות בריאה כולל מספר מרכיבים והחשוב ביניהם הוא חשיבה ביקורתית. אלין כהן, דודו פארוק, סטטיק ובנאל, איטגרלס, נעה קירל, קים אור אזולאי, אנה זק, עומר דרור, דניאל ליטמן, קטריקס, אגם בוחבוט, און רפאלי, ספיר בן רובי, עם השמות האלה לא אומרים לכם כלום אתם לא מכירים את העולם של הילדים ובני הנוער שלכם וחבל, כל אלה כוכבי רשת מעולם הבידור, הביוטי והשירה שטינאייג'רס מעריצים, מחקים ורוצים להיות הם. ככל שתכירו את העולם הזה כך תוכלו לתת קונטרה, להציע שיח ביקורתי ונוקב ולנהל דיון סביב מיניות בריאה, רשתות חברתיות וחשיפה לתכני מין ומיניות".

בני נוערמיניותפרסומותרשתות חברתיות