גברים משתפים: אז איך זה באמת מרגיש להיות היום גבר?

לאישה הממוצעת שנאלצת להתעסק ללא הרף בעניינים כמו הטרדות מיניות, אפלייה בשכר, מרחב ציבורי בטוח ומה שביניהם, נדמה לפעמים שהגברים של היום פחות מוטרדים, ומתעסקים רוב הזמן בשילוש הקדוש של אוכל,עבודה וסקס. עד כמה שזה נשמע ציני, עם כל הבעיות שאיתן נשים נאלצות להתמודד, הן פחות קשובות לאלו של הגברים. הקומיקאית הבריטית קייטלין מורן החליטה להרים את הכפפה ולבדוק מה גברים באמת מרגישים. מורן היא עיתונאית, סופרת ופחות או יותר הפמיניסטית הכי מצחיקה ופרועה באנגליה כרגע. היא כותבת טור שבועי בועט לטיימס הבריטי, כיכבה בסדרה קומית אוטוביוגרפית אותה חיברה עם אחותה, וכתבה רב מכר שנקרא 'איך זה להיות אישה'. הסופרת שקוטלת בעקביות גברים פריבלגים, ונלחמת באפליה נגד נשים, העלתה השבוע לדיון בחשבון הטוויטר שלה שאלה שהעסיקה אותה, והתחילה דיון שהפך לוויראלי. "דיברנו על החסרונות בלהיות אישה פעמים רבות – אבל מה קורה אצלכם הגברים?", כתבה מורן ושלחה קול קורא: "גברים בטוויטר, מה החסרונות בלהיות גבר?". תנסו להניח לרגע בצד את החוויה הנשית, ולהתעלם מקולות ה-'אוי אוי אוי' שעוברים לכן בראש, כי התשובות מפתיעות ברובן.

השאלה שהציפה הסופרת כנראה הצליחה לגעת בנקודות רגישות אצל גברים ברחבי הרשת. הציוץ זכה ליותר מ-15,000 לייקים וגרר גל של תשובות כנות מגברים שלקחו את ההזדמנות ודיברו על הציפיות של החברה מהם ושיתפו מה זה אומר מבחינתם להיות גבר. רובם העידו שכגברים הם מצופים תמיד להיות חזקים, הן מבחינה נפשית והן מבחינה פיזית ודיברו על הקושי להיות פגיעים.

קייטלין מורן. צילום מתוך ויקיפדיה

"אחד החסרונות הוא שאנחנו גרועים בלדבר על החסרונות", השיב מאט הייג, סופר בעצמו, ומחבר הספר – 'סיבות להישאר בחיים'. "פשוט אין לנו אף אחד לדבר איתו. ללכת לטיפול זה יקר ולא נתפס באופן חיובי, חברים לא לוקחים אותך ברצינות אלא אם כן משהו ממש לא בסדר, וזה קשה לסמוך על אנשים בכל מה שקשור לנושאים רגישים. סביר להניח שזאת הסיבה שכל כך הרבה אנשים שותים אלכוהול".

גברים אחרים שהשיבו לציוץ, בחרו לדבר על הלחץ בכל מה שקשור בסקס ומיניות. אחד האשים את המדיה בכך שטיפחה את הציפייה מגברים להיות תמיד מיניים ומוכנים לפעולה בכל מה שקשור לנושא, והתמקד בכך שגברים תמיד חייבים להיות אלו שעושים את הצעד הראשון. אותו גולש ביקש להדגיש שברור לו שבהשוואה לציפיות וללחץ שקיים על נשים בנושא, הדאגות שלו "בקושי שוות התייחסות". בתגובה לדבריו הסופרת הפמיניסטית השיבה שמדובר בנושא משמעותי וכתבה: "אני חושבת שגם זה דבר ענק, להיות תמיד זה ש"אחראי" על סקס, דבר שהוא למען האמת עבודה ואחריות של שני הצדדים".

נושא שנשים מרבות לדבר עליו הוא הפחד התמידי מגברים אלימים ומהטרדות מיניות במרחב הציבורי, מסתבר שהפחד הזה משפיע ונוגע גם לגברים "נורמטיבים". "בעלי והחברים שלו מפחדים להיות ידידותיים לילדים מחשש שהמעשים שלהם ייתפסו כחשודים ובלתי הולמים, סיפרה גולשת שהשיבה לציוץ של מורן. הסופרת ענתה בתגובה: "כמה נורא זה להתרחק מנשים וילדים בגלל כמה גברים נוראים". גולש אחר סיפר שמדובר בנושא שגם הוא מרגיש שעליו להיזהר לגביו וכתב: "טיילתי בפארק עם הכלב שלי והייתי ליד ילדה שהלכה לבדה. היא ראתה אותי ונכנסה לפאניקה, למזלי הבת שלי התקרבה והצילה אותי". ועד כמה שחוסר הנוחות שאותם גברים הזכירו הוא אפסי בהשוואה לזה של נשים שמפחדות מתקיפה אמיתית, חשוב להבין גם מה עובר הצד השני.

מורן הופתעה מכמות התגובות העצומה שקיבלה. היא עודדה את העוקבים שלה להמשיך את הדיון ואפילו פתחה קבוצת פייסבוק שנקראת 'אגודת הבחורים ההוגנים' (בתרגום חופשי). כנראה שגברים רבים הרגישו צורך במקום בטוח בו יוכלו לפרוק כי נכון לרגע זה הקבוצה מונה כ-2,000 חברים. גם אנחנו הצטרפנו.

גבריםיחסיםמיניותפמיניזםרשתות חברתיות