יום בלי מים ואתגרי רשת מסוכנים? כך תנערו את המתבגרים שלכם

הרשת גועשת, הורים בהלם, אנשי חינוך מזועזעים ואנחנו המבוגרים מבוהלים מתופעת אתגרי היוטיוב שמעלים כוכבי הרשת שמאתגרים את בני הנוער שלנו, עד למצב בו הם מסכנים את חייהם. לא, זה לא קורה אי שם מעבר לים, אלא פה אצלנו בישראל  הקטנה וזה קרה רק לפני כמה ימים. עידן כרמלי, יוטיובר משפיע עם ערוץ לבני נוער, העלה השבוע לרשת סרטון במסגרתו הוא צילם 7 בני נוער וילדים ואתגר אותם להחזיק מעמד בתוך רכב בשיא החום, ולא לשתות מים בחום של 42 מעלות ובמשך כמה שעות, מה שעלול היה להוביל לעילפון ואף למוות. כל זה עבור פרס של 1000 שקלים, ותהילה כמובן. בסופו של דבר התחרות ההזויה הזאת הסתיימה ללא מנצח מכיוון שאף אחד מהנערים לא נכנע ומזג האוויר התחיל להתקרר. אבל זה לא נגמר כאן כי כרמלי הבטיח בסיום הסרטון שהוא מתכוון לצלם המשך לאתגר כדי להשיג הכרעה.

לפני שנדבר על המשמעויות של העניין, חשוב להבין מה זה בכלל יוטיובר, במה הוא שונה מכוכב טלוויזיה, ולמה בני הנוער "נדלקים" מכל מה שקורה במרחב היוטיובי. לאלו בינינו שעדיין לא נחשפו לסצנה – יוטיובר הוא כוכב רשת, ככזה הוא לא כפוף לחוקים או לתקנות. הוא מעלה תכנים ללא מסננות ולרוב מתחזק ערוץ פעיל ברשת עם עשרות אלפי עוקבים, מעלה לייבים בועטים, וכאלה שאנחנו המבוגרים לא נבין מה בהם כל כך מעורר ומרגש בני נוער.

פעם הייתה טלוויזיה, היו סדרות והיינו יושבים ומחכים בסבלנות אין קץ לפרק הבא. לפני עשור יוטיוב נכנס בסערה לחיים שלנו וקצת לא ברור מה עשינו בלעדיו. הטלוויזיה פינתה את מקומה לאינטרנט והחגיגה התחילה. יוטיוב הוא המקום החם של המתבגרים שלנו, מה שקורה שם, קורה מתחת לרדאר של מבוגרים וחסר כל פיקוח. זה אולי נראה להם כמו טלוויזיה אבל ביו טיוב הכל מותר ואפשרי. ובדיוק למשבצת הזו נכנסים אתגרי הרשת שכל כך מושכים בני נוער ומשאירים אותנו המבוגרים פעורי פה עם השאלה למה? למה הילדים שלנו מסכימים להשתתף "במשחק" מסכן חיים ברשת?

הסרטון ותגובתו של כרמלי לאתגר:

איך עוזרים לבני הנוער להבין שהריגוש המיידי הזה יכול להיות מסוכן?

גיל ההתבגרות הוא גיל של קיצוניות, של חיפוש עצמי בלתי פוסק ביחד עם הרצון להיות "מישהו". הרצון של בני נוער לאתגר את עצמם, להרגיש יותר, להעז יותר ולהיות חסרי פחד מוביל אותם לקחת חלק באתגרים כאלה, בטח כאשר כוכב רשת מוביל אותם. הריאליטי יוטיוב הזה לא רק גורם להם להרגיש על הקצה, אלא גם גורם להם לפתח תחושת מסוגלות ואומץ. ביחד עם הרצון להוכיח לכוכב הרשת שהם שווי ערך לו ואם הוא יזם את זה והוא מפורסם אז גם הם יכולים.

אז איך באמת מסייעים למתבגרים להבין שהערך העצמי שלהם לא נבנה ממשחקים מסכני חיים, ואיך גורמים להם להפנים כמה חשוב ללמוד לשמור על עצמי ברשת ומחוצה לה? קודם כל מבינים את העולם החדש. החוקים השתנו, התרבות אחרת ואין מה לפחד או לחשוש ממנה אלא להכיר אותה. כשהדיון על הסרטון הבעייתי התפוצץ, מאות הורים מודאגים שאלו את עצמם מה זה יוטיובר ולמה הוא משפיע על בני נוער, אבל כמו שלא היינו שואלים מה זה קרם הגנה ולמה השימוש בו חשוב, כך חשוב שנדע את כוחה של המדיה הזאת, ונלמד ונלמד את הילדים שלנו כללי ברזל למוגנות ברשת ומחוצה לה. חשוב שנדבר איתם על תחושת הריגוש והאדרנלין שהם מחפשים כל הזמן, שמחד ניתן לגיטימציה לרצון להרגיש, ומאידך נלמד איך מדברים על רגשות ואיפה אפשר למצוא ריגושים מבלי להסתכן. והכי הכי חשוב – שנלמד אותם לשמור על עצמם ולהרגיש שווי ערך בלי קשר למשימות שעשו או לא עשו ברשת, כי הרשת היא פיקציה והיא מלאה בפילטרים. נכון לעכשיו, עידן כרמלי הסיר את הסרטון, התנצל והסביר שלא ידע שהסרטון יהפוך לוויראלי, מישהו צריך לדבר גם איתו על הכוח שיש לו בידיים, ועל הסכנות שטמונות בכך.

אתגר רשתיוטיובמתבגריםסכנות ברשת