מיכל מצוב מציגה: כך תהפכי ליוטיוברית מצליחה

באחד מהסרטונים הכי מצליחים שלה סיפרה מיכל מצוב שהיא זוכרת את עצמה כילדה החנונית שכולם נהנו לרדת עליה. כדי לברוח מהמציאות, כך תיארה, היא קפצה ראש בגיל 18 לעולם היוטיוב ופתחה ערוץ משלה. נעבור למציאות – כמה שנים קדימה, בגיל 25 בלבד, מצוב הפכה לאחת היוטיובריות המובילות במדינה ועכשיו היא זאת שעושה צחוק מהכל כ'פול טיים ג'וב'. ואם אתם מרימים גבה כי לא שמעתם עליה, תהיו בטוחים שהילדים שלכם כבר מזמן מכורים לערוץ שלה.

ליוטיוברית הצעירה מאורנית יש שני ערוצים. בערוץ הראשי שכבר כולל יותר מ-300 אלף מנויים, היא מעלה סרטונים מצחיקים, טיפים, אוכל, אתגרים, פרודיות, מערכונים, שיחות חשובות עם הצופים, הדרכות איפור ועוד. הערוץ השני שכולל כ-59 אלף מנויים, הוא ערוץ ולוגים בו היא מצלמת את חיי היום יום שלה ומעלה תהיות עמוקות ורציניות יותר על החיים.

מה זה בעצם אומר להיות יוטיוברית?

"להיות יוטיוברית אמיתית לדעתי זה להיות יוצרת התוכן של הערוץ שלך וגם הטאלנטית של הסרטונים שלך. זה לצלם לעצמך, לערוך לעצמך, לכתוב את הרעיונות לעצמך, להכין סט בעצמך והכי חשוב – להאמין בתוכן שלך ולעשות את זה מתוך אהבה ומתוך רצון לעלות חיוך לאנשים או לשנות ולהשפיע בחברה לטובה".

איך הגעת למדיה הזאת?

"התחלתי לעלות סרטונים כשהייתי בתיכון. מבחינה חברתית מאוד לא מצאתי את עצמי. בבית הספר תמיד הייתי דחויה והרגשתי שאני לא יכולה להביע את עצמי. באותה תקופה למדתי במגמת קולנוע וטלוויזיה ומאוד אהבתי לצלם ולערוך. יוטיוב היה עבורי ממש מקום מפלט מהתלמידים האחרים והרגשתי שרק שם אני יכולה להביע את עצמי. בשיא התמימות העליתי סרטונים. בתקופה ההיא, אי שם בשנת 2013, יוטיוב ישראל לא היה חי כל כך והייתי בין היוטיוברים הראשונים שפעלו שם".

זה בטח אינטנסיבי לתפעל ערוץ בסדר גודל כזה, המשכת כרגיל גם כשהתגייסת?

"כן, המשכתי עם זה גם כששירתי כלוחמת בחילוץ והצלה בפיקוד העורף, וגם במהלך התואר הראשון".

כמה זמן ואנרגיות את משקיעה ברשת?

"אפשר לומר שאני 24/7 ביוטיוב. כיום זה יותר מתחביב אבל זה לא מרגיש לי כמו עבודה, אני ממש מכורה למה שאני עושה ואוהבת ונהנית מכל רגע. לכתוב רעיונות או תסריט זה גג שעה אצלי, אבל לצלם ולערוך יכול לקחת בין שעות לימים. האמת היא שהעריכה היא החלק הכי קשה אבל גם החלק הכי אהוב עליי ושאני הכי משקיעה בו כי בעריכה אפשר להפוך כל דבר גרוע למדהים וזה השלב האחרון והכי חשוב לדעתי ביצירת סרטון. בנוסף, אני עונה לתגובות, עושה לייקים לצופים ומתקשרת עם הקהל. מבלי להרגיש אני מתעסקת ביוטיוב כל הזמן, לפעמים אפילו באמצע הלילה".

איך הופכים למובילה בתחום? מה הסוד?

"אין לי באמת מושג מה הסוד שלי, כל ההתגלגלות שלי ביוטיוב התחילה כילדה תמימה שלמדה את המערכת מאוד לאט. בשונה מאחרים, לי לקח הרבה שנים עד שהצלחתי ואני מאוד גאה בדרך שעברתי. היום אנשים מצליחים בשניות ביוטיוב. אני פשוט מנסה להיות כמה שיותר אותנטית, פשוט אני, להראות שכן אני מוזרה אבל אני אוהבת את זה. אני לא מנסה להראות תמיד טוב, משתדלת להראות את החסרונות שלי ושלא תמיד אני שמחה, מצד שני הרבה פעמים אני כן מנסה לעלות חיוך לאחרים דרך הסרטונים שלי".

למרות האינטנסיביות, כוכבת הרשת לא עוצרת לרגע ובימים אלה היא משתתפת  ב#קצתאחר, סדרת רשת שמתעדת מפגשים אישיים בין יוטיוברים פופולאריים לבין ישראלים מעוררי השראה שמתמודדים עם שונות. במסגרת הפרויקט מצוב שיתפה פעולה עם יוצא האח הגדול איתם ישראלי, שסובל מלקות ראייה חמורה.

מיכל מצוב ואיתם ישראלי. באדיבות #קצתאחר

מה בעצם עומד מאחורי #קצת אחר?

"קצתאחר היא בעצם סדרת רשת המתעדת מפגשים אישיים בין יוטיוברים לבין ישראלים שמתמודדים עם שונות. כל יוטיובר יצר סרטון מיוחד ומעורר השראה בו הוא פוגש מישהו שהוא קצת אחר אנשים שחוו גזענות, אפליה או איזשהו קושי שקשור במצבם הגופני או הבריאותי. הפרויקט נוצר בשיתוף פעולה בין YouTube ומשרד המשפטים והמסר שלו פשוט – כולנו שונים וכולנו שווים".

איך הגעת לפרויקט?

"בשנה שעברה השתתפתי גם בפרויקט ״קצת אחר״. גוגל ישראל ויוטיוב ישראל רצו לקדם את המסר של קבלת ואהבת האחר לכבוד יום הסובלנות והציעו ליוצרי תוכן לצלם סרטון בנושא ולספר מתי אנחנו הרגשנו קצת אחרים. לקחתי חלק כי אני לגמרי דוגלת במסרים האלו ולדעתי זה באמת חשוב לדבר על זה במיוחד בשביל הקהל הצעיר שלי. עשיתי סרטון על בחור טרנסג'נדר שעשה שינוי מאישה לגבר שגרף המון אהבה ותמיכה מצד הקהל. אחריו ידעתי שארצה להמשיך עם סרטונים בסגנון".

בחרת לשתף פעולה עם איתם ישראלי, יוצא האח הגדול שסובל מלקות ראייה חמורה. למה דווקא הוא?

"עיוורון זה נושא שתמיד העלה בי מלא שאלות. בתור אחת שמרכיבה משקפיים מכיתה ח׳, כשהתחלתי לראות מטושטש זה מאוד הפחיד אותי כי לא הבנתי איך זה קורה ומה זה אומר לגבי העיניים שלי. היה לי חשוב לפגוש בחור שמתמודד עם עיוורון כדי לנסות פחות או יותר לדעת איך באמת זה להיות עיוור. את איתם זכרתי מהעונה הרביעית של האח הגדול, הוא היה המתמודד האהוב עליי, רגיש, נחוש וטוב לב. חיפשתי בן אדם שהפך את החיסרון שלו ליתרון ואיתם הוא הדוגמא המצוינת לזה, הוא סיפור הצלחה. רציתי להראות לקהל שלי שזה שהוא עיוור לא אומר שהוא לא יכול, דרך הסיפור שלו חיפשתי לתת לצופים תקווה והשראה".

איפה הזדהית? איפה זה היה לך זר לגמרי?

"הזדהיתי ובאותה נשימה גם לא הזדהיתי איתו כשהוא סיפר לי שהוא מאוד מסתמך על חוש השמיעה שלו. הייתה פעם בצבא שהייתי צריכה לעלות לשמירה באמצע הלילה בצוק איתן. הייתי בזיקים ממש קרוב לגבול עזה, והמשקפיים שלי בדיוק נשברו ולא הצלחתי להרכיב אותם. ראיתי כל כך מטושטש בחושך והרגשתי שאני פשוט לא רואה כלום. המצב היה מאוד בעייתי והייתי חייבת להישאר שם, אז הייתי חייבת להסתמך על חוש השמיעה שלי באותה שמירה. מצד שני, כיום רוב הזמן כשהמשקפיים שלי לא נשברות או נעלמות, אני מסתמכת על חוש הראייה והמון".

מה הצדדים הטובים ביוטיוב ומה פחות טוב בעינייך?

"סרטונים אלימים או שליליים ומתיחות מבוימות עם נושאים רגישים הם ניצול לא נכון של המדיה. יוצרי תוכן שמעלים אותם אפילו מסכנים את הצופים כי הילדים שרואים אותם עלולים ללמוד מהם. הצדדים הטובים במדיה הזאת הם סרטונים שמעבירים מסר, מלמדים ונותנים השראה או סרטונים מצחיקים שמעלים חיוך. וזה בדיוק מה שאני מנסה לעשות". 

#קצתאחר עלתה לאוויר ב-23.1 וב-24.1 בערוצי ה-YouTube של משתתפי הסדרה. היא הופקה בשיתוף פעולה בין YouTube למשרד המשפטים

איתם ישראלייוטיובמיכל מצוב