שיימינג ברשת: נשים מגיבות לגברים שפגעו בהן

טרולים, דושבגים, קריפים, חסרי חיים – איך שלא תקראו לביריוני הרשת, הם שורצים במרחב הוירטואלי ועושה רושם שהם כאן כדי להישאר. לא ברור איך הגענו למצב בו הגבולות הטשטשו עד שכבר לא ברור מה מותר, אסור, רצוי ולא לעניין לומר על אדם מאחורי גבו או בפניו, בפורומים מצומצמים או במרחב הציבורי החדש שנוצר ברשת, שם המידע זמין לעיניי כל מי שחפץ בו. פלטפורמת ההיכרויות אונליין שהיתה נחלתם של אוכלוסיות מאוד ספציפיות בעבר, הפכה לפופולרית כשיצירת קשר בפייסבוק עם זרים למטרות רומנטיות הפכה ללגיטימית ואפליקציות כמו טינדר צברו תאוצה והפכו למאסט עבור רווקים ורווקות, ועם האהדה הגיע מחיר כבד – מאחורי מסך ומקלדת יותר קל לפגוע ולהתחמק מאחריות.

עוד באון לייף:

אין בחורה שלא יודעת במה מדובר כשמעלים את סוגיית המטרידים ברשת. גברים שחוצים את גבול הטעם הטוב, מקללים, מעליבים, מאיימים ומשפילים – בין אם את בר רפאלי או אישה מלאה בשנות הארבעים לחייה, עושה רושם שעל כל אחת יש להם מה לומר. תגובתנו, לרוב, היא התעלמות – כמו נפנוף זבוב שמזמזם ומציק, הם הרי לא אמיתיים כשהם עומדים מאחורי מקלדת. לעומת זאת, כשהם מרשים לעצמם לנסות למשוך לנו בחוטים, יש נשים שמחליטות להעמיד במקום את מי שמרשה לעצמו לחרוג מגבולות המותר ומסרבות לשתוק ולהרכין ראש.

1. ההיתקלות הראשונה שלי בשיימינג ברשת היתה דרך פוסט התגובה של זוהר וסילויצקי בפייסבוק. זוהר, בלוגרית אופנה בת 28, פרסמה תמונה שלה בביקיני ברשת כאקט מחאתי על אידיאל היופי המקדש רזון ומגדיר אותו כנורמה. את התמונה שהעלתה בניסיון להעצים נשים, לקח מאמן הכושר אבי שלג, והשתמש בה בפוסט משל עצמו, בו הצמיד אותה לתמונות של נשים שמתאמנות וכתב מעליה "ככה רוב הנשים נראות". על הפוסט הפוגעני בלשון המעטה שלו הגיבה זוהר בפוסט משלה, בו שיתפה את קוראיה במעשה המחפיר והמשפיל של שלג. הפוסט זכה לשיתופים רבים והגיע לשלג עצמו, שהגיב אליו בהתנצלות מפוחדת והסיר אותו מהרשת.

2. אירה, צעירה אקטיביסטית הפעילה ברשת החברתית, נוהגת לקבל מספר לא מבוטל של פניות מגברים בפייסבוק על סמך דעותיה, אותן היא מרבה להציג בדיונים שונים ברחבי הפייסבוק, ומראה החיצוני המצודד. לא', שהחליט לשתף אותה בדעותיו לגביה וטען שפנה אליה כי היא נראית לו "סבירה", החליטה להשיב על מנת להעמידו במקום. "הגברים שפונים אליי בפייסבוק מתחלקים לשניים", היא מסבירה. "למנומסים אני עונה בנימוס, כשאני יוצאת מנקודת הנחה שאדם שפנה אליי ראוי לתגובה. לגברים בוטים, לעומת זאת, אני לא מגיבה, או עונה להם בשפה שלהם אם אחרי התעלמות מצידי הם ממשיכים להטריד. הבחור הספציפי הזה הקפיץ לי את הפיוז. המילים שלו ריצדו לי מול העיניים. מי אתה? מי אתה שתפנה אליי, תקרא לי סבירה ותחשוב שזה מה שיפרוט לי על מיתרי הביטחון העצמי הירוד ויגרום לי לחפש ממך אישור שאני שווה יותר מזה? פתטי. הוא המשיך לשלוח הודעות אחר כך, מדהים עד כמה המילים שלהם או שלנו חסרות משמעות בעיניהם, אנחנו רק כלי קיבול לטמטום ולחוצפה".

3. סיון פגשה את מאיר פגשה ברשת. "אני אפילו לא מכירה אותו", היא ממהרת להסביר, "ולא יודעת אם זה הופך אותו ליותר או פחות גרוע". אחרי שהתכתבו שבוע בטינדר ושוחחו מספר פעמים בטלפון בניסיון לקבוע פגישה, הוא "התוודה" בפניה על משיכתו לבחורות אסתטיות, דרישה אותה היא לא ממלאת בהיותה אישה מלאה. "תראי, זה קורה, הם זבלים וזה ידוע, אבל לא בצורה כזאת, בגלל זה עניתי. דיברנו כל יום במשך שבוע, קבענו בטלפון להיפגש יום למחרת. אני מאמינה בכנות אבל לא חושבת שבמקרה הזה היא היתה נחוצה. אני נמצאת בטינדר מעל לשנה ומודעת לעובדה שיש בחורים שלא "שורדים" את המעבר לפייסבוק והגילוי שאני לא מקל, אבל ברצינות, תחסוך לי את הדעה שלך. איך גברים מרשים לעצמם להתנהג ככה? זה לחלוטין נשגב מבינתי".

4. הסיפור של מאי ושלומי, שנרקם במועדון החתול והכלב בחודש דצמבר האחרון, התחיל כשהוא פנה אליה בבר ושכנע אותה במשך שעתיים של שיחה קולחת שהתגלגלה להחלפת נוזלי גוף, להחליף איתו מספרי טלפון. יומיים אחר כך, הבחור מצא לנכון להסביר לה מה לא בסדר עם גופה. "את יודעת מה הכי עצוב? בכיתי המון. שזה מגוחך, כי אני מאוד מודעת לעצמי. אני יודעת שאני מלאה, לא מסתירה את העובדה שאני לובשת מידה 42 ומקיימת אינטראקציה רומנטית ומינית עם גברים כל הזמן, רק עם גברים שנמשכים אליי, בגלל זה אני פחות יוזמת ומחכה שהצעד הראשון יגיע מהם. אמרתי גם לו וזה לא עניינו אבל אני באמצע תהליך של עבודה על עצמי בשביל עצמי וכדי שיהיה לי טוב. כשהכרתי אותו היתה לנו כימיה כל כך טובה שהדיסוננס בינה לבין הקור והביקורת ממנו, אותו בחור שרק החמיא לי באותו הערב וחיזר אחרי, ריסק אותי. הוא חצוף ובגלל זה עניתי לו. אני יודעת שהמילים שלי שוות כמו כוסות רוח למת, אבל לפחות עניתי".

5. אנה ואורן הכירו ברשת, דרך חברים משותפים בפייסבוק. "שמעתי עליו הרבה, הוא מצחיק וחמוד. הוסיף אותי בפייסבוק והתחלנו להתכתב בתקופת המבחנים הקודמת, שנינו לומדים באוניברסיטת תל אביב  והשתמע מהשיחה שניפגש כשנחזור ללימודים. השיחה היתה כיפית, דיברנו מעל שבועיים בלי קונוטציות מיניות וכל החרא שהזיינים התל אביבים החיים בסרט מאכילים אותי ואת חברותי בדרך כלל, בגלל זה באמת התחלתי להתרגש מהפגישה שתגיע. באיזה בוקר התכתבנו  בצחוק והצעתי לו מרק בתמורה למידע. הוא בחר לענות תשובה שהרגישה לי מאוד לא לעניין ומחוץ לגבולות שחשבתי שהיו ברורים לשנינו, שהייתי צריכה לפתות אותו במין ולא באוכל. יכול להיות שהוא צחק, אותי זה לא הצחיק. אני לא חושבת שיש  מקום לאמירות כאלה, גם לא בצחוק. אני לא חברה שלך וממש לא זונה. מיותר לציין שהפסקתי לענות לו".

6. כשמייקל שאל את בוסמת אם היא רזה, כי הוא לא בעניין של בחורות שופעות, היא חתכה את השיחה באותו הרגע. "לכל אחד יש טעם והעדפות, אני לא מיתממת. הרבה מאוד פעמים אני לא עונה לבחורים שלא נראים טוב בעיניי או מסרבת בנימוס, אבל  יש כבוד בסיסי ותרבות שיחה. זה מעליב, אני לא פטיש או סגנון מיוחד שצריך להיות בקטע שלו כדי להתחבר, אני קודם כל בת אדם. מאיפה הם מקבלים את החוצפה הזאת? אני לא מצליחה לדמיין אישה שואלת גבר אם הוא גבוה כי היא לא בעניין של ננסים".