נשים בזוגיות שממשיכות לאונן: למה בעצם?

על הבוקר, כשמשעמם, מול הטלוויזיה, בזמן שהלק מתייבש, לפני השינה, כשלחוצות, במקלחת, לפורנו, עם ספר, בעזרת הדמיון.. יש אינספור דרכים לאונן. קראתי מתישהו שזה "כמו לעשות אמבטיה למוח" ובעיניי זאת אמירה דיי מדויקת, אבל מבחינה היסטורית – אוננות קיבלה מוניטין דיי רע. בעבר נאמר שהיא יכולה לגרום לעיוורון, אימפוטנציה, מחלות נפש – או, ובכן, להישרף לנצח באש הגיהינום. במאה ה-19 אמרו שזה מחלה, ובמאה ה-20 אמרו שזה תרופה, אבל על דבר אחד כולם מסכימים – זה משהו שעושים לבד. אז איך אוננות משתלבת כשחיים בזוג?

עוד באון לייף:

לדברי נעמה (29) אין שום בעיה.

"אני מאוננת באותה תדירות כשאני בזוגיות וכשאני לא בזוגיות. תדירות זאת מילה גדולה, כי זה יכול להיות כמה פעמים ביום וזה יכול להיות פעם בשבוע, מאד משתנה. אני עושה ביד לא רק כי אני רוצה להגיע לאורגזמה, שדרך אגב – נוטה להיות הרבה יותר חזקה כשאני לבד, אלא ממגוון סיבות אחרות. בעיקר כי זה עוזר לי להירדם ונותן לי כמה רגעים של שקט נפשי שאי אפשר להשיג בצורות אחרות."

אז מקובל עליך שבן הזוג שלך גם ישעשע את עצמו בנפרד ממך.
"פעם יצאתי עם בחור שהיה רואה מלא פורנו והסתיר את זה. עצם ההסתרה זה מה שהפריע לי. יש נשים שיגידו שצפייה בפורנו היא בגדר בגידה. יש לי חברה שטוענת שאם חבר שלה יצפה בפורנו זה אומר בהכרח שהוא מפנטז על נשים אחרות, וזה לא מקובל עליה אבל אני חושבת שכל עוד זה לא מתבטא במעשים – זה לגיטימי. הרי גם אני צופה בפורנו. זה לא אומר שאני מתכוונת לשכב עם אנשים אחרים, וזה לא חייב להיות מחוסר סיפוק מיני, דווקא הסקס איתו היה מעולה ומאד נהניתי. האמת, היום כשאני בלי בן זוג, הרבה יותר כיף לי לעשות ביד. אולי זה מהגעגועים ללהיות לבד, לשקט, ל-לא להתחשב, להתענג בדיוק כמו שאני רוצה, כשאני רוצה".

רעות, בת 27, מכנה את עצמה "'מאוננת גאה': "אני לא רוצה שישתמע שיש לי פטיש בנושא – לא חלילה כי זה רע, אלא פשוט לא מדויק. מבחינתי האוננות היא פשוט חלק גדול בביטוי המיניות שלי. זה נושא שבדרך כלל יש סביבו טאבו, וחבל. אני בעד הצפה של הנושא כחלק ממתן לגיטימציה למיניות נשית, גם ?עצמאית? וגם במערכת יחסים. לגבי קיום אוננות נשית אין מה לדבר, במובן המילולי שפשוט לא מדברים על הנושא מחוץ לחוגים פמיניסטיים ספציפיים. כשכן יש ייצוג של אוננות נשית במדיה, נקודת ההתייחסות היא לרוב כפנטזיה גברית".

והיחס לאוננות גברית הוא שונה?

"היחס לאוננות גברית בחברה הוא אמביוולנטי – או שזה חטא ושפיכת זרע לבטלה, או שזה פאן ואמריקן פאי וגבר-גבר".

איך זה מתבטא בקשרים רומנטיים או מיניים?

"החבר האחרון שלי, לדוגמא, היה מופתע לגלות שאני מאוננת כשאני במערכת יחסים איתו".

אז את מדברת חופשי עם הפרטנרים שלך על אוננות?

"כן, וגם אין לי בעיה לאונן עם/ליד בן/בת הזוג. אני חושבת שזאת פעולה מהנה ומועילה, שגם תורמת לאינטימיות וגם להבנה בנוגע לאיך הפרטנר/ית מתקתקים. אה, וזה גם די סקסי".

אור, בת 23, סיפרה לי שיצא לה "לתפוס על חם" את בת הזוג שלה מאוננת: "זה היה דיי סקסי ומתוק בעיני ורציתי לעזור. הרגשתי טיפה מבוכה, כאילו שראיתי משהו שלא הייתי צריכה לראות בלי אישור קודם"

זה לא הפריע לך?

"ברמת האידאולוגיה ממש לא, כי אוננות זה לא סקס, זה לא הגיוני לחשוב על זה כבגידה או משהו כזה, אבל ברמת הרגש זה אחרת, ולו רק כי מאוד חשוב לי לספק את בת הזוג ואני רגישה לזה".

יש איזה עניין עם הקונספט של תפיסת בעלות בזוגיות. לשייך משהו, או יותר נכון – מישהו – לשלך. הרי הפרטנרים והפרטנריות שלנו הם אנשים נפרדים מאיתנו, שהתקיימו לפני שהופענו בחייהם.

אבל לפעמים הבעלות הזאת יכולה להתבטא בצורה לוהטת במיוחד, כפי שאור מדגימה:

"בקשרים בדס?מים שהיו לי, אוננות נתפסה כמשהו יותר מרכזי ביחסים, כי יש אספקט של שליטה. גם בלדבר על אוננות ולא להשאיר שום דבר פרטי – ברצון של הנשלטת כמובן. יש משהו שיכול להיות סקסי בלבקש רשות לאונן או לדבר עם הפרטנר על הרצון שלך לאונן ובזה שהוא או היא מחליטים לך איך וכמה. המשחק הזה יכול להיות יותר מעורר מינית מהאוננות עצמה".

אבל לא כולן מרגישות נוח לערבב בין השניים, כמו זוהר, בת 26, למשל.

"אני מאוד פתוחה בכל מה שקשור למיניות, ואוננות תמיד הייתה עקב אכילס שלי, החלק שמביך לדבר עליו ובטח ובטח לעשות מול אדם אחר. רק לאחרונה יחסית התחלתי להרגיש יותר בנוח עם זה, אבל עדיין לא פשוט, בהתחשב בכך שהפתיחות בנושא הביאה לגילוי שאכן כמו שחשבתי אני באמת מאוננת בצורה לא שגרתית…"

מצפייה בפורנו זוהר הבינה שיש דרך אחת ברורה לאונן – והיא לא הדרך שלה לעשות את זה. זה מעיק עליה, וגורם לה להרגיש ילדותית, כי קיים אופן מסוים בו אישה בוגרת צריכה לאונן, כביכול. המחשבה הזאת מנעה ממנה לחלוק ולשתף את החלק הזה שבה, אפילו מול בני זוג.

את פוחדת מדחייה?

"כן, שזה מצחיק, כי בשום דבר אחר לא איכפת לי להיות לא נורמטיבית. פשוט באוננות שלי ממש אין מקום לאף אחד אחר, זו מאוד המיניות שלי עם עצמי – לא משנה מאיזה כיוון מסתכלים על זה. אני מאוננת בשכיבה על הבטן, כולי כולל הפנים בצמוד למשטח, ומתחככת עם משהו רך וגמיש, בדרך כלל בבגדים. לא חושבת שאפילו אפשר ממש לראות שזה מה שאני עושה, בטח שלא לעזור".

בעיניי זה דווקא היה נשמע מטריף, האמת. יש משהו בפורנו שגורם לנו לסגור את הראש. החל מפרקטיקה וכלה בפנטזיות עצמן, והדבר הזה פולש לנו לחיי המין הזוגיים וגם, מסתבר, לאלו הפרטיים יותר. אין דרך אחת, או אפילו שתיים ושלוש לקיים זוגיות. בעיניי – אוננות היא צורך אישי, שיכול לבוא לידי ביטוי בצורה בולטת גם בתוך מערכת היחסים, אבל גם יכול להישמר מחוצה לה, או פשוט להתקיים בסמוך. אז עד שנמות ונגלה האם אכן שמורים לנו ייסורי להבות בגיהינום – כדאי ליהנות מכמה שיותר אורגזמות בדרך, ביחד ולחוד.