10 הציטוטים הבלתי נשכחים של שנת 2017

מי? בצלאל סמוטריץ

מתי? פברואר 2017

מה? "כשאונסים אישה זה כואב. מה שעושים פה עכשיו זה אונס ברוטלי. הולכים להוציא אנשים מהבית" 

למה? ח"כ בצלאל סמוטריץ' מהבית היהודי מוציא לעתים קרובות מדי אמירות שנויות במחלוקת בנושאים נפיצים וכבר זכה בעבר בקיתונות של ביקורת על הן על דעותיו והן על הדרכים בהן הוא בוחר להביע את הדעות הללו. בפברואר, בעת פינוי עמונה, הוא הגיע לשיא חדש עם אמירה בלתי נתפסת שפגעה באנשים רבים, בעיקר בנשים: הוא השווה בין פינוי עמונה לאונס אישה. ההשוואה הזו, כצפוי, הולידה מגוון רחב של תגובות סולדות ברשתות החברתיות.

בצלאל סמוטריץ'

מי? נעמה בוכריס

מתי? פברואר 2017

מה? "אופק עשה את זה בשבילנו, רציתי שיעזבו אותו בשקט. אני אומרת לו 'לך תגיד שגם רצחת אותן. שיעזבו אותך בשקט אחר כך".

למה? בשלהי 2016, בתום סערה תקשורתית רחבה הורשע הקצין אופק בוכריס במסגרת הסדר טיעון  בהתנהגות שאינה הולמת ובבעילה אסורה בהסכמה. העונש: 9  חודשי מאסר על תנאי והורדה בדרגה. בוכריס יצא בזול מהסיפור- הוא לא ישב אפילו יום אחד בכלא ואת הפנסיה שלו כולנו משלמים עד היום. אבל כנראה שזה לא הספיק. מה עוד בוכריס רוצה? אה, שכולנו נדע שהוא בעצם חף מפשע. איך עושים את זה? איך גם מודים באשמה וגם מתחמקים ממנה רגע אחר כך? שולחים את אשתך לריאיון בפריים טיים של ערוץ 2.

גם טיפש גמור יודע שבוכריס שבתחילה הואשם באונס ובמעשה סדום, לעולם לא היה מודה במה שהודה אם לא חשב שהסדר טיעון זה הטוב ביותר שיוכל להוציא ממשפט כזה. אבל נעמה בוכריס חושבת שכולנו טיפשים. לא רק שעומדת מאחורי בעלה ומאמינה בחפותו היא גם רוצה שכולנו נאמין בחפותו. במשפחת בוכריס רוצים גם להודות בעבירה וגם לא להודות בה.

ומילא החוצפה של הבוכריסים ומילא שערוץ 2 בחר לתת במה לזוועה הזו. מדוע לא נשאלה הרעייה שתיים-שלוש שאלות קשות, מדוע לא עומתה עם העובדות בשטח? הו, כי בין הכתבה לעיתונות לא היה דבר וחצי דבר. על הריאיון הזה הופקד הצעיר השאפתן עמרי קורנלנד, האיש שהביא לכם מאוחר יותר את הפייק ניוז העצוב של השנה על מסיבת הרווקים בבוקרשט. וכך קיבלנו קלוז אפ על דמעות התנין של אשת העבריין ולא נשאר אף אחד שיעשה קלוז אפ על דמעות המתלוננות.

נעמה בוכריס

מי? שרית חדד

מתי? מרץ 2017

מה? "מגיל צעיר ידעתי שכל עוד הדבר תלוי בי, אני רוצה להיות אמא. למרות הקריירה התובענית, ידעתי שכשיגיע הרגע שאלוהים יעניק לי את הזכות הזו, אני אקבל את ההזדמנות המבורכת בשתי ידיים".

למה? קצת קשה להאמין שחדד שנמצאת בפרונט מגיל 17 כבר לא ילדה. חדד חגגה השנה 38 והוסיפה לעצמה טייטל חדש ומרגש- אמא.  היא ילדה את בתה הבכורה, נויה, בספטמבר האחרון אחרי 9 חודשי היריון מתוקשר שהוליד כותרות, ספקולציות אין קץ, ראיונות, תהיות על נטייתה המינית ושאלה אחת שעניינה את כולם- מי האבא?

היא מצדה התעלמה בהפגנתיות ובנונשלנטית מהאובססיביות הישראלית הידועה לשמצה להיכנס לך לתחתונים ולוורידים ושחררה את האמירה הבאה:

אז מי אבא של נויה? כנראה שאלוהים. אבל מה זה חשוב? העיקר שהאמא מלכה.

שרית חדד

מי? עמוס תמם

מתי? אפריל 2017

מה? "אין לך אופציות. או שאתה קופא ונכנס להלם או שאתה מתפקד. אז בעיקר תפקדתי. זה כמו בסרטים, אתה אומר לעצמך "זה לא קורה לי, זה חלום רע, אני תכף מתעורר" ואז קורה הדבר הזה, הלידה הזו שהיא לידה לכל דבר".

למה? חוויות קשות וטראומות של נשים מחדר הלידה יוצאות בשנים האחרונות החוצה ומקבלות מקום. לא עוד הדחקה, הסתרה, חיוכים מזויפים ואמירות נוסח "זה שווה הכל" אלא במה אמיתית לקשת החוויות והרגשות של נשים בכל הנוגע להיריון ולידה. בין שלל החוויות הללו מדברות סוף סוף גם על הגרועה מכולן- לידה שקטה, על הכאב, האובדן, הקושי, ההלם והטלטלה. עד לאחרונה נעדרו מן השיח הזה גברים. איש לא התעסק בנקודת המבט הגברית בתוך החוויה המזעזעת הזו כי היא נתפסה כחוויה של נשים בלבד, בה  תפקידו של הגבר הוא לתמוך ולשתוק.

השחקן עמוס תמם ניפץ את השקט הזה בראיון למגזין 7 לילות בו סיפר בכנות ובאומץ על הלידה השקטה שעברה זוגתו. תמם גרם לכולנו להבין- לידה שקטה היא האחת החוויות הנוראיות ביותר שאישה יכולה לעבור אבל היא בהחלט לא פיקניק גם עבור הגבר שלצדה.

עמוס תמם

מי? ישראלי שמתגורר בבוקרשט בשם עידן גוב

מתי? מאי 2017

מה? "זה לא סחר קודם כל! זה בחורות שעושות את זה בכייף"

למה? בחדשות ערוץ 2 שודרה כתבה של עמרי קרונלנד על תופעה מוכרת ועצובה- גברים צעירים שטסים לרומניה כדי לחגוג בה מסיבת רווקים. הטיסות זולות, המלונות זולים, האלכוהול חצי חינם והנשים? ובכן, גם הן זולות מאוד. תמורת סכומים מגוחכים הבבונים מישראל מעבירים את הלילות בבוקרשט עם נשים צעירות ויפות שמנסות להרים את הראש מעל למצוקה הכלכלית היומיומית במדינה.

בשיאה של הכתבה נראה עידן גוב, ישראלי שמתגורר בבוקרשט ומארגן את מסיבות הניצול המחליאות האלה כשהוא נוהג בלימוזינה שלו ומסביר לקרונלנד למה כולנו טועים ובכלל לא מתבצע פה סחר, "אלה בחורות שעושות את זה בכייף", הוא אומר לו. אז נכון שהכתבה כולה התבררה כאחד מהפייק ניוז הכי גדולים שידענו כאן ו"המסיבה" שצולמה לכתבה הייתה מבוימת מראשיתה ועד סופה אבל התופעה עצמה בהחלט קיימת והבחור הזחוח שאמר את המשפט האווילי הזה? ובכן, גם הוא בהחלט קיים.

עידן גוב

מי? גל גדות

מתי? יוני 2017

מה? "לילות ללא שינה. תינוקת בת 3 חודשים שסובלת מקוליק (גזים אצל תינוקות) והשכמה מוקדמת על ידי הבת בת ה-5. הלכתי לגינה לנשום קצת אוויר עם הקפה ועכשיו צופה עם הבת שלי ב'חתול תעלול'. זה תמיד מדהים אותי איך הדברים הכי פשוטים הם גם הדברים שהכי משמחים אותנו".

למה? גל גדות היא כבר מזמן כוכבת בינלאומית אבל אין ספק ש-2017 זו השנה שלה. הצעירה היפהפייה שזכתה פעם בתחרות מלכת היופי הפכה לשגרירה הבלתי מעורערת שלנו בהוליווד הודות לוונדרמן אבל הוכיחה לכולם שהיא הרבה מעבר לשחקנית. גדות הספיקה השנה לסרב לשחק בסרט המשך לוונדרוומן כיון שהבמאי ברט ראטנר הואשם בשורה של הטרדות מיניות, להגיש פרק של תכנית המערכונים האמריקאית "סאטרדיי נייט לייב" וגם להפוך לאם בפעם השנייה. במקום לנסות ולהסתיר מאיתנו את קשיי ההורות כיאה לאלילה במעמדה היא בחרה לשתף אותנו. הכי דיווה.

גל גדות

מי? אשלי גרהאם

מתי? יולי 2017

מה? "האם היו לי פעמים בהם קמתי בבוקר וחשבתי לעצמי 'הלוואי והייתי רזה יותר'? ברור שכן. זה היה ככה בעיקר פעם. היום אני מרגישה שלרדת במשקל פשוט יגרום לי לא להיות נאמנה לעצמי. חלק גדול ממי שאני קשור באופן ישיר למידה שלי, ואני שמחה עם מי שאני".

למה? בעולם שסוגד לרזון, אשלי גרהאם היא ללא ספק אחת מדוגמניות הפלאס סייז (ובכלל) המצליחות, המדוברות ובעיקר הכריזמטיות והכיפיות שמהלכות בינינו. גרהאם לא מנסה לעודד נשים להיות מעל למה שמוגדר כ-BMI תקין ולא מתעקשת לנפנף בדגל הנשים השמנות. היא פשוט באמת מאושרת ושלמה עם עצמה ועם קימורי הגוף שלה ואין לה רבע חרטה עליהם. התמונות שלה לא יעברו דיאטת פוטושופ והחיוך שלה מגיע עמוק מבפנים ולא כי כך הורה לה הצלם. לגרהאם יש אפס עניין באנשים מרירים וקטנים שעסוקים כל היום בהתעסקות בבטן הלא שטוחה שלה ובצלוליטיס וזה כל כך נפלא ומרענן וחשוב. גם בשנת 2017 היא כיכבה במגזינים ובפרסומות והמשיכה להפגין אהבה עצמית וקבלה עצמית ואלוהים יודע שחסר לנו משני אלה.

אשלי גרהאם

מי? ליהיא לפיד

מתי? יולי 2017

מה? מה קרה לנו?

למה? משפט אחד עם סימן שאלה מתוך הטור השבועי של ליהיא לפיד במקומון של ידיעות תקשורת הפך לבדיחה הכי חמה ברשת במשך שבועות. הטור של לפיד הוא שטף הגיגים סתמי ולא מעניין במיוחד וגם הפעם, באופן לא מפתיע, הוא היה בדיוק כזה: להג חסר משמעות על החברה האלימה שאנחנו ועל כמה לא יזיק לנו להיות סבלניים ואדיביםיותר האחד כלפי השני. את הטור הזה היא שיתפה עם הכיתוב "מה קרה לנו?" ואילו בעלה שיש האומרים שהוא ראש הממשלה הבאה לא הסתפק בערימת הקלישאות שהוא עצמו מברבר כל שני וחמישי ושיתף את הטור עם אותה שאלה סוררת. התוצאה הייתה עגומה עבורם ומשעשעת עבור כולנו- מאות ממים, סטטוסים, פוסטים ובדיחות על השאלה המטופשת הזו שהבהירו עד כמה קל לקשקש "אוי אוי אוי, מה קרה לנו?", במקום לחפש ולייצר פתרונות אמתיים.

ליהיא לפיד

מי? עמנואל מקרון

מתי? נובמבר 2017

מה? "צרפת חייבת להפסיק להיות עוד אחת מאותן מדינות בהן נשים מפחדות. הרחובות שלנו לא יכולים ולא צריכים להיות גיהינום עבור נשים. זה הכרחי שהבושה תהיה מנת חלקו של המקרבן ולא של הקרבן".

למה? בשלהי 2015 קיבלה הפוליטיקה העולמית מנהיג חדש לשורותיה: ראש ממשלת קנדה, ג'סטין טרודו. העם הקנדי ויתר על עוד תרח זקן עם עבר צבאי מפואר, ערימות של ניסיון ויחס מפוקפק לנשים ובחר במנהיג צעיר מאוד ונאה מאוד שאוחז בתפיסת עולם פמיניסטית-הומניסטית אותה הוא מציג לראווה בכל הזדמנות.

ראתה צרפת כי טוב ומינתה את הנשיא הצעיר ביותר בתולדותיה- עמנואל מקרון, רק בן 39, גם הוא נאה מאוד וגם הוא מעלה תדיר על סדר היום סוגיות הקשורות בנשים.

שלא כמו המקבילה הקנדית שלו, מקרון מגיע למעמד עם מיני-שערורייה משל עצמו- הוא נשוי לאישה המבוגרת ממנו ב-24 שנים, ששימשה כמורה שלו בשעה שהיה תלמיד תיכון. מערכת היחסים בין השניים היא סיבה למסיבה עבור העם הצרפתי והעולם כולו אבל יותר מכל מדובר במעדן לעיתונאים, רכילות צהובה ומרתקת שיוצרת לא מעט כותרות. רובם לא עמדו בפיתוי ודחפו את אפם לתוך הזוגיות הזו בניסיון להבין מתי בדיוק היא התחילה ואיך גבר צעיר מוצא את עצמו חי עם אישה זקנה. מקרון לא התבלבל וסיפק גם בנושא הזה מספר פנינים מהם אפשר ללמוד דבר או שניים:

"אם הייתי מבוגר ב-20 שנה מאשתי, אף אחד לא היה חושב לרגע שזה לא יכול להיות", אמר לאחד העיתונאים, "אבל בגלל שהיא מבוגרת ממני ב-20 שנה, אנשים אומרים 'אין מצב שזה אמיתי, אין מצב שזה אפשרי".

עמנואל מקרון

מי? אשרת קוטלר

מתי? נובמבר 2017

מה? "נזכרתי במשהו שאני לא מדברת עליו כבר 25 שנה. האמת שזה נורא מוזר, בעודי יושבת ומדברת איתך עכשיו, כבר שלוש דקות הדופק שלי גבוה, קשה לי לנשום…מה שאני הולכת להגיד לך עכשיו קשה, ולכן זה קשה לכל כך הרבה נשים לצאת בסיפור הזה".

למה? כך תיארה אשרת קוטלר לתמר איש שלום במהדורה המרכזית של חדשות 10 כיצד קיבלה הצעה מגונה לפני 25 שנה מאלכס גלעדי ששימש אז כמנכ"ל קשת. הסיפור הזה היווה את יריית הפתיחה לקמפיין #metoo בישראל. הקמפיין שהתחיל בארה"ב בעקבות פרשת הארווי ויינשטיין חשף עשרות גברים, חלקם מפורסמים בקנה מידה בינלאומי, שניצלו את עמדות הכוח שלהם בשביל להטריד, לתקוף ולהתעמר בנשים. בעקבות הקמפיין אנחנו בעיצומו של תהליך "ניקוי אורוות" וקביעת סטנדרטים חדשים של מותר ואסור ביחסים בין המינים ככלל ובעולם העבודה בפרט.

אושרת קוטלר

סיכום 2017ציטוטים