תנועת #TimesUp: הכוכבות ההוליוודיות מביאות את הצעד הבא של קמפיין #MeToo

2017 היתה השנה בה הכל השתנה. אין בזה ספק, ולא רק כי מגזין Time הכריז על זה, ולצידו רוב מכריע של גופי תקשורת ודמויות ציבוריות – קמפיין #MeToo השאיר אחריו סימן בהיסטוריה, וכללי המשחק של החברה האנושית בכל העולם, לאט לאט, כל חברה בקצב שלה, הולכים להשתנות בהתאם. אם לרגע היה לכם ספק, וחשבתם שכל העניין הזה הולך להישאר בעבר, יש 300 נשים שדואגות שאף אחד לא יתבלבל פה: פחות מיממה לתוך 2018, הנשים הכי חזקות בהוליווד הכריזו על יוזמה חדשה שתשים סוף לעידן ההתקפות וההטרדות המיניות בתחומן. קבלו את #TimesUp.

עוד באון לייף:

 

המונים אמריקאים פתחו בבוקר היום הראשון לשנה החדשה את העיתון למראה מודעה פרסומית ענקית תחת הכותרת "אחיות יקרות", שהתפרסה על עמוד שלם על הקמפיין החדש ופורסמה בעיתוני הניו יורק טיימס והעיתון הספרדי La Opinion. היוזמה, כך לפי המודעה, כוללת גיוס כספים לתמיכה במאבקים משפטיים של מתלוננות על תקיפות והטרדות מיניות, וכרגע מחזיקה ב-13 מיליון דולר לצורך זה שנאספו מתרומות. המסר הוא ברור – מה שהתחלנו ב-2017 לא הולך להיעלם ב-2018, אנחנו כאן, אנחנו מתאחדות ואנחנו מתחזקות.

בין 300 הנשים שחתומות על התנועה #TimesUp תמצאו את כמה מהנשים הכי חזקות בהוליווד, וביניהן: ריס ווית'רספון, אמה סטון, ג'ניפר לורנס, נטלי פורטמן, מריל סטריפ, פנלופה קרוז, קארה דלווין, אמה ווטסון, קרי וושינגטון, יוצרת "האנטומיה של גריי" שונדה ריימס, אשלי ג'אד, קייט בלנשט, אווה לונגוריה, ראשידה ג'ונס, בלייק לייבלי, ברי לרסון, אמריקה פררה, דקוטה ג'ונסון, יוצרת "טרסנפרנט" ג'יל סולוויי, מנהלת אולפני יוניברסל דונה לנגלי, המנהלת הארגונית של מישל אובמה טינה צ'ן ועוד.

הנשים שמאחורי קמפיין TimesUp. צילום: Shutterstock

 

מה מבדיל את התנועה החדשה הזו מהקמפיין הקודם, שעדיין בוער ומתנוסס בכותרות? למה היה כל כך דחוף לאותן נשים לעבור מהכותרת #MeToo למשהו חדש?

לפי המודעה, המהווה הצהרת כוונות פומבית של התנועה, הדף החדש שנפתח כעת אמור לגשת לבעיה ברמה רחבה יותר. לא רק נשים בפרופיל ציבורי גבוה (יותר או פחות) שמצהירות כי גם הן נפגעו במהלך הקריירה שלהן – כעת, נשות הוליווד רוצות לפתוח את הדלת לכל אישה שחוותה או חווה תקיפה מינית, ולעזור לכולנו להילחם בתופעה בכל תעשייה וסביבה שהיא.

מבין 15 מיליון הדולר שגויסו למען הקמפיין, כ-13 מיליון יוקדשו לתמיכה כלכלית במתלוננות בבית משפט, כדי "לעזור לשורדות תקיפה מינית או הטרדה בכל התעשיות לעמת את האחראים לפגיעה עם האמת, ולתת קול לחוויות שלהן" – כך כתבו.

ב-2 המיליון הנותרים, חברות התנועה מתכוונות בין השאר לקדם חקיקה מחמירה יותר נגד הטרדות מיניות וסנקציות נגד חברות שיאפשרו את המשכיותן – כאלו המקיימות הסכמי שתיקה ואי-הסגרה, שלעיתים קרובות מונעות מעובדות זוטרות יותר מתוקפיהן ללכת ולהתלונן.

צעד נוסף של תנועת TimesUp, שלפי דיווחים החלה להתגבש עוד עם פריצת פרשת הארווי ויינשטיין לפני שלושה חודשים, יקבל ביטוי כבר ביום ראשון הקרוב כאשר לשטיח האדום של טקס פרסי גלובוס הזהב התומכות במאבק ילבשו שחור בלבד, בצעד מחאתי נגד חוסר השיוויון בין המינים בתעשייה ההוליוודית ולמען הזדהות עם נפגעות התקיפות המיניות בקרבה.

 

 

עד כמה באמת תצליח נבחרת הנשים המרשימה הזו לשנות את מציאותן של נשים פחות פריווילגיות שנאבקות על אותן הזכויות ונגד עוולות דומים לשלהן? השאלה המתבקשת הזו כבר צפה במהלך ימי #MeToo, עד כמה באמת הוא הולך לחלחל למעמדות נמוכים יותר, וכמה כח באמת יש לנשים במעמד הבינוני לשאוב השראה מכוכבות הוליוודיות. 13 מיליון דולר הוא סכום נאה ללא ספק, והצהרת הכוונות היא נכונה, אך מכאן ועד לשינוי רחב ואמיתי אפילו רק בארה"ב, קל וחומר ברחבי העולם, יש עוד דרך ארוכה מאוד.

אך בכל הנוגע לעתידה הפתוח והרה הגורל של התנועה הזו, אפשר לומר בפה מלא דבר אחד, והוא שהלב של הנשים הללו נמצא במקום הנכון. גם אם החיבור שלהן למציאות של נשים שלא מתהלכות על שטיחים אדומים ומרוויחות מליונים בשנה נתונה בספק, הן בהחלט מבינות את הכוח הרב שניתן בידיהן כדי לעורר בנו תקווה ולהראות לנו ששינוי הוא אפשרי. הנחרצות שבהשמעת קולן ובשבירת קשרי השתיקה הנושנים בתעשייה ההוליוודית אומרים לנו שגם אנחנו יכולות, והנה, כעת עם #TimesUp הן מתיימרות אף להושיט לנו יד ולסייע לנו במאבק שלנו, במקביל לניהול המאבק שלהן.

כולן בשביל כולן זה המסר. הזמן בו אישה לא מעזה להילחם במי שפגע בה כי היא עומדת לבדה מולו, מול מה שנראה כמו הנורמה, צבא של גברים שמכתיבים מציאות פוגענית כלפינו, הזמן הזה נגמר. ואם כך נפתחת 2018, כנראה שיש לנו עוד הרבה למה לצפות.

הוליוודקמפיין metooקמפיין TimesUpתקיפות מיניות