קרל לגרפלד: "אם את לא רוצה שיורידו לך את התחתונים, אל תלכי להיות דוגמנית"

מאז שקמפיין MeToo  פרץ לחיינו, הוא גרר אחריו גם לא מעט מתנגדים. אבל כנראה שאף אחד מהם לא היה כל כך לא פוליטיקלי קורקט – שלא נאמר מקומם ומעורר בחילה – כמו קרל לגרפלד.

מעצב האופנה בן ה-84 התראיין בשבוע שעבר למגזין הצרפתי  Numéro, ושם פרס את משנתו לגבי הקמפיין שעודד אלפי נשים בכל רחבי העולם לצאת נגד הטרדות מיניות. לגרפלד התייחס לתלונות שצצו לאחרונה נגד הסטייליסט המוערך קרל טמפלר, שהואשם בכך שנהג להוריד את הבגדים התחתונים של דוגמניות באופן אגרסיבי וללא אישורן. "אם את לא רוצה שיורידו לך את התחתונים, אל תלכי להיות דוגמנית", אמר לגרפלד בחוסר חן וטקט. "הצטרפי למנזר, תמיד יש שם מקום. הם אפילו מגייסים!".

לגרפלד עומד בראש בתי האופנה שאנל ופנדי, זאת בנוסף לבית האופנה שנושא את שמו. הוא נחשב לאחד האנשים החזקים בתעשייה, ובכל זאת נראה שקמפיין MeToo הצליח להפחיד אותו, משום שהוא חושש שהמודעות החדשה – שגורמת לנשים ללמוד להגיד "לא" רחמנא ליצלן – מונעת ממנו ומשכמותו להמשיך לעשות את עבודתם כראוי. "קראתי איפשהו שמעכשיו אתה צריך לשאול דוגמניות האם הן מרגישות בנוח בזמן שהן מדגמנות", אמר בראיון. "זה עלול לפתוח את הדלת לכל דבר. ומכאן והלאה אתה, כיוצר, לא יכול לעשות כלום".

המעצב אמר שהוא לא מאמין ל"מילה אחת" מההאשמות נגד טמפלר, וציין כי "ילדה אחת מתלוננת שהוא משך לה בתחתונים והוא מיד מנודה מענף שעד אז סגד לו".

לפני כמה חודשים הואשמו צלמי האופנה מריו טסטינו וברוס וובר בניצול מיני של דוגמנים ובפברואר פרסמה הדוגמנית קייט אפטון שפול מרציאנו, מנכ"ל GUESS, הטריד אותה מינית. לגרפלד, מצדו, לא ממש מתרגש מהאשמות, ובמקום זה מעדיף להיטפל לקורבנות. "מה שמזעזע אותי זו העבודה שלכל הכוכבניות האלו לקח 20 שנה להיזכר במה שקרה. וגם העובדה שאין עדי תביעה".

הדבר היחידי שהוא אמר לטובת הקמפיין, אם אפשר לנסח את זה ככה, הייתה דווקא יציאה על הרווי ויינשטיין: "אני שונא אותו", אמר. "הוא לא אדם שאפשר לסמוך על המילה שלו".

כמובן שזו לא הפעם הראשונה שלגרפלד זורק הערות פרובוקטיביות בעייתיות. רק בנובמבר האחרון הוא נתפס בהערה אנטישמית ולא ממש ברורה כאשר התארח בתכנית הטלוויזיה Salut les terriens! בערוץ C8 הצרפתי. לגרפלד הגרמני התייחס למדיניות של אנגלה מרקל לגבי המהגרים, שלטענתו פתוחה מדי. "גרמניה אינה יכולה, גם אם עברו עשרות שנים, להרוג מיליוני יהודים רק כדי להכניס לשטחה במקומם מיליונים מאויביהם הגרועים ביותר", אמר ואז סיפר שהוא "מכיר מישהו בגרמניה שלקח תחת חסותו מבקש מקלט סורי, ולאחר ארבעה ימים אמר הסורי ש'הדבר הכי גדול שהמציאה גרמניה היה השואה'".

למרבה הצער, סביר להניח שגם האמרות האלו של לגרפלד לא יעוררו סערה, או לפחות לא כזו שלא תשכח עם צאת הקולקציה הבאה שלו. בינתיים סביר להניח שדוגמניות ימשיכו לסבול ממנו בשקט, בזמן שהכוכבות – ממש אותן כוכבות שנהנות להתראיין על קמפיין MeToo  – יעשו לעיצובים שלו כבוד על השטיחים האדומים.

אופנהקמפיין metooקרל לגרפלדשאנל