כדורגל (לא רק) לגברים

עד שלהי האלף הקודם, הכדורגל נחשב לחוויה גברית טיפוסית ובלעדית. החל בפיצוח גרעינים כפייתי מול המרקע וכלה בגילויי האלימות, המילולית והפיזית, באצטדיונים עצמם. באופן כמעט מסורתי, נשים הדירו עצמן ממגרשי הכדורגל, וכנגזרת התעניינו פחות בענף.

לא עוד.
מספר תמורות גלובאליות ותודעתיות, שחלקן עדיין בעיצומן, שינו את מפת העניין במשחק הפופולרי בעולם, ולמעשה שברו את המונופול הגברי בכדורגל.

מונדיאל הנשים

בשנת 1991 שוחק בסין טורניר גביע העולם לנשים הראשון. בתחילה, המונדיאל הנשי אמור היה להוות מענה עבור חובבות הכדורגל שלא מצאו את מקומן בזה של הגברים, והשתתפו בו 12 נבחרות בלבד. לצורך השוואה, 8 שנים מאוחר יותר בארצות הברית השתתפו 16 נבחרות. בטורניר האחרון שנערך בקנדה ב-2015 לקחו חלק 24 נבחרות.

אם בתחילת דרכו היווה מונדיאל הנשים סביבה סטרילית עבור נשים, הרי שבמרוצת השנים הוא הפך לטורניר עצמאי, בעל יכולת לייצר הכנסות, לגייס ספונסרים ולמשוך קהל ותקשורת. בנוסף, הצליח הטורניר לייצר אגדות משל עצמו גם על הדשא- ארצות הברית זכתה 3 פעמים בתואר, פעם אחת סיימה במקום השני ו- 3 פעמים במקום השלישי, מתוך 7 (!) טורנירים שהתקיימו עד כה, אשר שניים מהם על אדמתה. עסק אמריקאי? לא ממש. גרמניה זכתה פעמיים בטורניר, יפן מחזיקה בתואר בודד וסין לוטשת עיניים אף היא לגביע הקדוש, עם סגנות אחת ושני טורנירים אשר אירחה בשטחה. כדורגל הנשים על המפה העולמית.

 

מתקנים ונגישות

כל מי שביקר במגרשי הכדורגל בישראל (למשל) במהלך שנות ה-90 ידע כי יש שני סוגים של חדרי שירותים- שירותי גברים ושירותי יוניסקס, אשר תוכננו במקור כשירותי נשים. פיפ"א, אשר הבינה את פוטנציאל הקהל הנשי העצום, מקפידה כבר מספר דו-ספרתי של שנים על סטנדרט איכות באצטדיונים המארחים, אשר בין היתר מסדיר את מספר תאי השירותים פר מושב (לשני המינים) ואת נקיונם.

כמו כן, אצטדיוני כדורגל ממוקמים, על פי רוב, בפאתי ערים. נתון זה, לצד העובדה כי משחקי כדורגל נערכים, בדרך כלל, בשעות הערב, עשויים להפוך את משימת החזרה למלון ללא סימפטית במיוחד- הליכה ברגל למקום מרכזי יותר, או לחילופין, המתנה מייאשת למונית. פיפ"א דאגה גם לעניין זה, ותחנות להסעת המונים בקרבת האצטדיון הם תנאי הכרחי לאירוח משחקים בטורניר הגביע העולמי.

חוויה נקייה (מעט) יותר

בעבר כדורגל היה כמעט מילה נרדפת לחוויה ברברית, ספק פרימיטיבית, כזו שאינה מזמינה נשים להצטרף. המצב מעט שונה לקראת מונדיאל 2018 ברוסיה. בשנים האחרונות השקיעו פיפ"א, המדינות המארחות, על שלל זרועותיהן והמדינות המשתתפות מאמץ כביר במטרה להוריד את רמות החוליגניזם והאלימות בתוך המגרשים, בוודאי במהלך טורנירי הענק. תדירות הופעת גילויי גזענות ושובניזם ירדה גם היא בצורה משמעותית (אם כי לא נעלמו לחלוטין).

נשים, בואו לאצטדיון.

בעשור האחרון, ולמען האמת גם לפניו, אנו עדים למספר נסיונות אקטיביים לגרום לנשים לצאת מהבית, במיטב בגדי הקבוצה, ולהגיע לאצטדיון. סעודיה פתחה בתחילת השנה הנוכחית לראשונה את שערי הכדורגל לנשים. למשחק ההיסטורי בממלכה השמרנית הגיעו מאות נשים, שעושה רושם שרק המתינו להזדמנות. קבוצת פנרבחצ'ה הטורקית נענשה במקוריות בעקבות התפרעות אוהדיה – כניסה לנשים (וילדים מתחת לגיל 12) בלבד באחד ממשחקיה במהלך שנת 2011. התוצאה הייתה לא פחות ממרגשת, כ-46 אלף נשים מילאו האצטדיון באיסטנבול וליוו את המשחק בשירה אדירה. אצלנו בישראל קבוצת הפועל תל אביב קיבלה "עונש" דומה, אך לא רק – במרבית האצטדיונים בארץ נשים נכנסות חינם או בכרטיסים מוזלים. רוצים נשים באצטדיוני כדורגל. נשים רוצות להגיע.

והרייטינג?

אינספור סקרים ומחקרים אודות הרגלי הצפייה של גברים ונשים בכדורגל מתפרסמים מדי פעם, ובעיקר לפני טורנירי הגביע העולמי. לפי הנתון (העוצמתי), חצי מאוכלוסיית העולם, כ-3.5 מיליארד אשה ואיש, צפו בטלוויזיה במונדיאל האחרון. אך לא זה הסיפור. בטורניר שנערך ב-2006 נרשם נתון מדהים – במשחק רבע הגמר בין גרמניה, המארחת, לפורטוגל, צפו יותר גרמניות מגרמנים. בנוסף, המונדיאל הנ"ל היה נקודת ציון גם במגרשים עצמם, כשלאורך כל החודש נכחו במשחקים כ-50% יותר נשים מהכמות הממוצעת בטורנירים קודמים, וב-12 שנה חלפו מאז המספר רק עולה.

רייטינג מביא פרסום. שטחי הפרסום המוקצים בתקופת המונדיאל נקנים במרבית המקרים לטובת מוצרים ושירותים "גבריים", לכאורה. תכנים שיווקיים נשיים פר אקסלנס לא מוצאים את מקומם. מפרסמים רבים בעולם הבינו את הטעות, והספיקו להכות על החטא שבאי-מיצוי הפוטנציאל האדיר הטמון בקהל הנשי המתייצב למונדיאל. האם ברוסיה 2018 המגמה תתהפך? האם פרסומות לשמפו לשיער ארוך תחליף את זו למקדחה? סביר להניח שכן, וגם אם לא תחליף, תרוץ לידה. הדבר יהווה חותמת כמעט סופית למה שאנחנו רואים ומרגישים זה העשור השני – המונדיאל, האירוע הגדול בעולם, הוא של כל העולם, לא רק של מחצית ממנו.

*נכתב על ידי  אורי לביא

אצטדיוןגבריםכדורגלמונדיאלנבחרותנשים