פרס בראשית, מיליון דולר, בייבי: הנשים שיוצרות לנו עתיד טוב יותר

"פרס בראשית" הוא פרס שנתי, המעלה על נס אנשים יוצאים מגדר הרגיל, שהערכים על פיהם הם פועלים וההישגים שלהם מעניקים השראה לבני הדור הבא. השנה קרן "פרס בראשית", יחד עם הפילנתרופ הישראלי מוריס קאהן, הכריזו על פתיחת תחרות לקבלת מענקים על סך מיליון דולר לארגונים חברתיים הפועלים לקידום שוויון נשים בישראל. בין השאר על שילוב וייצור הזדמנויות לנשים ממעמדות סוציו-אקונומיים שונים, במיוחד עבור נשים המגיעות מהפריפריה, קידום שוויון-מגדרי בעיקר בתחום הנישואין והגירושין, זכויות ומעמד האישה בקבוצות מיעוטים והעצמת נשים להתנגד לאלימות. מכרז בקשת המענקים ייערך בשיתוף פעולה מקצועי עם ארגון "מתן – משקיעים בקהילה" ובסיום התהליך תכריז קרן "פרס בראשית" בתחילת חודש ספטמבר על הזוכים במענקים.

היוזמה המבורכת הזו עלתה לכותרות כאשר נטלי פורטמן נבחרה להיות כלת הפרס אך החליטה לבטל את הגעתה לטקס כצעד מחאה על פעילות ישראל בשטחים. בקרן נותרו דבקים במטרה החשובה חשובה והחיונית כל כך, במיוחד בימים אלו של העצמה נשית גואה, שצמאה לפרסים ומלגות שכאלה.

נטלי פורטמן. תמונה: Shutterstock

"השנה בחרנו בנשים כי כל השנה הזאת נושא הנשים התחיל לעלות לסדר היום הציבורי, ואנחנו חלק מהעולם הגדול, והוא חשוב גם לקהילה היהודית העולמית וגם הישראלית על כל תושביה ואזרחיה",  אומרת סאנה בריטבסקי משנה למנכ"ל קרן "בראשית"

זו תגובה שלכם לקמפיין MeeToo?

"זה לא היה בעקבות, זה קרה במקביל. יש הסכמה כללית שנושא הנשים הוא כרגע הדבר הכי מתבקש וחזק שיש לטפל בו. אני חושבת שזה לא התחיל היום. זה קרה וקורה טיפה אחרי טיפה, שהביאו אותנו עד לשיטפון סוחף. הרבה מאוד נשים נתנו מיכולתן, זמנן וכישוריהן כדי שהנושא הזה יהיה מדובר. היו זמנים שנושא הנשים היה רק במניין של נשים המתקדמות הקרייריסטיות, אבל זה לא צריך להיות רק שם. אני שמחה שהטיפות הללו עזרו לקביעה החד משמעית היום שלכל אישה יש קול היום והוא ראוי להישמע".

בריטבסקי מייצגת בעצם גוף שחרט על דגלו את השמירה על המסורת היהודית ועל היהדות בכללה, והיא בהחלט מביעה דאגה באשר למצבה של היהדות. "אנחנו רואים תהליך גלובלי מדאיג שבו קיימת יותר ויותר התבוללות יהודית. היום אחוזי ההתבוללות של יהודים בעולם וגם בארץ הם מהגבוהים שהיו אי פעם". היא אומרת.

סאנה בריטבסקי בכנס JFN ולצידה קרן טל, מנכ"לית ארגון תובנות חינוך, ושירה רודמן מנכ"לית קרן רודרמן. צילום: נטשה קופרמן

"קיימות מיליון סיבות לתהליך הזה, אבל העיקרית שבהן היא קשורה לעובדה שהעולם היום פתוח, וכל אחד יכול למצוא לו אמונה לפי מה שהוא רוצה, ומקום המסורת המשפחתית היהודית/עממית המקורית שלו נשכח. כך שהרבה אנשים לא רואים איזה אוצר יש בתוכם ובמשפחתם. בנוסף היום להיות יהודי חילוני בעולם זה לא דבר קל ואפילו מסוכן. היום אתה לא יכול לבטא את יהדותך – לא רק בביגוד אלא גם לא בדיבור פומבי בעברית".

לנו אין קצת אחריות על ההסלמה במצב?

"אני חושבת שכמו בכל תהליך של התרחקות, באשמה אוחזים שני הצדדים, אבל אנחנו לא באים להאשים. אנחנו "בבראשית" ערים לסיכון באנטישמיות הגוברת ובהתבוללות ואנחנו כאן על להזכיר שאנחנו עם אחד, בעל היסטוריה רבת שנים שמקדם את העולם לטובה, בכל התחומים-בטכנולוגיה, באמנות, בספרות. כן, זה המוח היהודי, החוצפה היהודית".

כשאני שואלת את בריטבסקי מה תמונת המצב האופטימלית שלה באשר לשיפור מעמד האישה בארץ בעקבות מיליון הדולר שהם עומדים לתרום, היא לא מהססת ושולפת מיד התשובה שכאילו כבר בוערת בה בפנים: "התמונה שלי, הן הדמיונית והן הריאלית, היא שבעוד 10 שנים לא יהיו 5 זוכים של הפרס אלא 15 וכל אחד ואחד מהם יבוא ממקום שונה בעולם ויהיה ראוי להיות דוגמא לעולם היהודי הצעיר. ושימשיכו לראות במסורת שלנו מקור של גאווה והמשכיות של כל מה שאנחנו מביאים כעם לעולם".

"ישנם ארגונים שמנסים להחזיר את ההישגים שלנו"

אהובה ינאי מנכ"לית "מתן משקיעים בקהילה", שתפקידה בעצם לסייע במיון ובבחירת הארגונים הזוכים ובחלוקת הכספים אליהם, מספרת שהתחרות היא לא רק ליוזמות פעילות. "אנחנו גם פונים לארגונים חברתיים ומזמינים אותם להתחרות", היא אומרת. "אנחנו עמותה חברתית שרוצה לחזק את החברה האזרחית כולה, והעצמה נשית הוא אחד הנושאים החשובים שיש כיום על סדר היום, אז אנחנו יוצרים תחרות פעילה. אנחנו בקשר עם כ-15 ארגונים -מארגונים מוכרים כמו השדולה לנשים ועד לארגונים פחות מוכרים שהוקמו רק בשנתיים האחרונות, כמו זה לנשים מסורבות גט ונשים שיצאו ממעגל הזנות".

 

אהובה ינאי. צילום: יוסי זלינגר

"הנושא של העצמה נשית עדיין לא נמצא במיינסטרים של הפילנתרופיה הישראלית. בנושאים כמו חינוך מתגלגל המון כסף. נושא הנשים הוא עדיין בשוליים ואני מברכת על כל התקדמות, כמו הקמפיין 'תתמודדי', שהוא יוזמה של הממשלה לעידוד נשים להתמודד בבחירות לרשויות המקומיות. לפני כמה שנים אף אחד לא חשב לעלות קמפיין כזה. לאט לאט, בעבודה קשה, נושא מעמד האישה נכנס לרשימת הנושאים המיינסטרימים שמדברים עליהם".

יש מתנגדים בדרך?

"בוודאי. ישנם ארגונים שמנסים להחזיר את ההישגים שלנו, הנשים, אחורה. וזה לא רק רבנים אלא גם גורמים חילונים. יש לא מעט אנשים שאומרים שמקומה של האישה הוא לא במקום שהיא החליטה להיות. אני הייתי ראש ענף אקדמאים כשאליס מילר הגישה את הבג"ץ שיאפשרו לה להיות להתקבל לקורס טיס, וכשהבג"צ הכריע לטובתה, השתנה נושא מעמד החיילות בצה"ל. אליס פתחה דלת ענקית בבג"צ הזה, ואני זוכרת קצינים, לא רבנים אלא קצינים חילוניים לגמרי, שחשבו שזה אסון. אז קל להאשים את הרבנים כי הם נמצאים בחוד החנית של ההחזרה שלנו הנשים אחורה, אבל קודם כל זה לא רק הם וחשוב גם לומר שזה לא כל הרבנים. אני פוגשת גם רבנים שהם לא נגד גיוס.

"אנחנו רוצים שלאישה תהיה זכות בחירה בכל התחומים ובכל השטחים, ושזו תהיה דרך החיים, שלא יהיה צריך לדון בזה בכלל. זה התפקידים של הארגונים החברתיים-מצד אחד העלאת הנושא לסדר היום ובמקביל לאפשר לנשים להיעזר בדרך ולהצליח, כך שהמצב בעוד 20 שנה יהיה כזה שאנחנו לא נבין על מה נלחמנו".

את באמת מאמינה שזה יקרה בימינו?

"אני אופטימית. היום יש גל של ארגונים חברתיים חשובים עם מסר לעתיד. יש גם משמעות אדירה למה שעושה קרן "פרס בראשית". התרומה והעשייה של הקרן הזו משמעותית בנקודה היסטורית זו בה אנו נמצאים, כי יש כבר ארגונים קיימים ויש עוד התארגנויות חדשות, שהמשותף לכולם הוא שהם רוצים לראות את הנשים במקום אחר, ואת בנותיהם במקום אחר".

האם ריבוי תפקידים של האישה היום בחברה שהיא כאילו שוויונית לא מכביד על כתפי האישה, בסופו של דבר?

"יש אוכלוסיות שבהם האישה היא המפרנסת והיא גם וגם, אבל לאט לאט זה משתנה וגם הגברים מתחילים להיכנס לתמונה של השוויוניות בבית ובחלוקת התפקידים המסורתית – הנה, הגברים זכו להכרה בחופשת לידה לדוגמא. אני מאמינה שהדחיפה שיקבלו הארגונים האלה ואחרים מ"פרס בראשית" היא דחיפה קריטית, וזה התפקיד שלנו ב"מתן" – לא רק לנתב ולבדוק את כשירות הארגונים הפונים, אלא גם לשמוע קולות של ארגונים חשובים וקטנים. צריך בשביל זה הרבה אמונה, ואני מאוד מאמינה ואנשי "בראשית" מזדהים לגמרי ושותפים  לאמונה ולאופטימיות הזאת".

זנותפריפריהפרס בראשיתקידום נשיםשוויון נשים