מרב מיכאלי: אין שום דבר טבעי בסתימת פיות לנשים

למה זה כזה סיפור שראש ממשלת הונגריה, ויקטור אורבן, הורה לבטל את לימודי המגדר באוניברסיטאות? למה זה כזה עניין ש"עמדת הממשלה היא שאנשים נולדים או כגברים או כנשים"? קודם כל, כי מדובר פה בפגיעה קשה בחופש האקדמי ובחופש הביטוי. בעצם, השליט בהונגריה אוסר ללמד תחום ידע. אוסר לחקור עולם שלם – וזאת סתימת הפיות של נשים, איסור על תחום המחקר של דיכוי נשים. איסור על התחום שגילה לנו שהדיכוי הוא בדיוק לא עניין של ביולוגיה, אלא של פוליטיקה, של משפט, של כח ושל תרבות. ואת זה אורבן לא מרשה להגיד.

הוא אוסר ללמד ולחקור את מה שלימדה אותנו סימון דה בובואר – one is not born a woman, one becomes a woman; אשה לא נולדת אשה, היא נעשית אשה. בגלל התרבות והחוק. לא בגלל הביולוגיה. 

ח"כ מרב מיכאלי. צילום: רון קדמי

מה שאנחנו חוקרות ולומדות בלימודי המגדר הוא בדיוק ההבדל בין הביולוגיה – זכר ונקבה – לבין מה שעושה מהם הפטריארכיה, שלטון הגברים. מגדר הוא לא שם נרדף למין. הוא הדימוי שמיוחס למין. הוא הכפייה התרבותית והפוליטית שאם נולדת נקבה אז את חייבת להיות עדינה, צייתנית, יפה, מינית, נחמדה, משרתת בבית ובמיטה, רחם בבעלות של גברים ועוד רשימה ארוכה של "תכונות" ותפקידים שאין להם שום קשר לביולוגיה. רק לחוקים שהעבירו גברים ולחלוקת הכח והרכוש שהם עושים ביניהם על גבן של נשים.

חקר המגדר ולימודי המגדר לימדו אותנו שהתפקידים שנכפים עלינו – וגם התפקידים שנכפים על גברים – הם לא "טבעיים". בכל הכבוד, מתי פגשתןם לאחרונה טבע? המין האנושי חי כבר עשרות אלפי שנים בציביליזציה, בתרבות, בפוליטיקה, והיא מחליטה מה "טבעי" בדיוק כמו שעשה השבוע אורבן. זכרים הופכים לגברים כי מגיל אפס אוסרים עליהם להיות רגישים, לבכות,  לשחק בבובות, לבשל ולעומת זאת כופים עליהם להלחם, להיות אלימים, להיות הישגיים ודורסניים. נקבות הופכות לנשים כי מגיל אפס אוסרים עליהן להתלכלך ולהיפצע, לומר את דעתן ולרצות עוד ומכריחים אותן להיות נחמדות ורכות ומנומסות, יפות ומפתות, בשלניות, מנקות ומטפלות. נשים נשארות כאלה כי משלמים להן בישראל 35% פחות מלגברים, כי החוק נותן רק להן את חופשת הלידה, ולא לגבר. וכי משאירים להן את האחריות למצוא מי יהיה עם הילדות והילדים כשהן עובדות. נשים נעשות נשים כי החוק והכלכלה לא מכירה בערך הכלכלי של עבודות הבית וגידול הילדים שהן עושות.

החלטה שתצמצם את הפוטנציאל האנושי שלנו

ילדות נעשות נשים כשפוגעים בהן מינית מגיל ממש צעיר בבית או בבית הספר או ברחוב. כשהן לומדות על בשרן מגיל אפס שגברים רואים בהן רק כלי לסיפוק מיני. הן נעשות נשים כשסרסורים מזהים עליהן את הפגיעה ואוספים אותן בגיל 11 לזנות. אנחנו כולנו נעשות נשים כשאנחנו לומדות שהמערכת לא מונעת מגברים לפגוע בנו בכל מקום ולא מגבה אותנו כשאנחנו כבר מעזות לסרב ולהתלונן.

נשים נעשות נשים כשהדרך היחידה שלהן לכונן שותפות כלכלית ושותפות להולדת ילדות וילדים עוברת במוסד שבו הגבר קונה אותה ורוכש בעלות על הרחם שלה. אשה נעשית אשה כשהגבר שנישאה לו מסרב לתת לה גט והמדינה מאפשרת למוסד שלם של דיינים גברים להסכים לו לא לתת לה גט. זאת לא ביולוגיה. זאת פוליטיקה, זה כח, זאת דת וזאת תרבות. תרבות של אלימות גברית, תרבות של אונס. 

להגיד שאנשים נולדים כגברים או נשים ושאסור לכפור בעובדה הזאת היא הדרך להחזיר את הנשים למקום ה"טבעי" שלהן – במיטה ובמטבח. לפנות חזרה לגברים את עולם העבודה והכסף והכח. להגיד שאנשים נולדים כגברים או נשים ושאסור ללמד מגדר משמעו שאין מקום להומואים, ללסביות, לטרנסיות ולקווירים. שיש רק טבע אחד, הטבע שאורבן החליט עליו. 

הפגנה נגד לימודי מגדר בהונגריה. כן, גם גברים מפגינים. צילום: REUTERS/Laszlo Balogh

לא כל הגברים נולדים אלימים ולא כל הגברים גדלים להיות אלימים. לא כל הנשים נולדות עדינות ורכות. המגדר, אומרת החוקרת הפמיניסטית החשובה קרול גיליגן, מונע מאתנו לחוות את האנושיות שלנו במלואה. המגדר מקצה לנו רק חצי מהתכונות האנושיות ומונע מאתנו גישה לחצי השני. זאת לא ביולוגיה. זה צמצום הפוטנציאל האנושי של כל אחת ואחד מאתנו וצמצום של הפוטנציאל האנושי שלנו כחברה. כשמונעים מאיתנו לחקור וללמד את ההבנה הזאת, חוזרים וכופים עלינו את המגדר על כל הדיכוי שיש בו.

בעידן שבו לא אומרים שהסיבה לגזענות היא הביולוגיה, אומרים בקול שהביולוגיה היא ההצדקה לפריבילגיות של גברים ודיכוי של נשים. בישראל, שראש הממשלה שלה מעריץ את אורבן, הממשלה מתקצבת בנדיבות מאות מוסדות חינוך – מבתי ספר ועד מכינות ומכללות – שמחנכים לאותה אידיאולוגיה שאורבן הודיע עליה, ובמקביל מייבשת את האוניברסיטאות שמלמדות את מדעי הרוח והמגדר. אין שום דבר טבעי בחלוקה מגדרית של כסף וכח. אין שום דבר טבעי בסתימת פיות לנשים. רק שימוש לרעה בכח.