"שמן הקנאביס הציל לבת שלי את החיים"

אפשר לומר שאנחנו נמצאים בתקופת עדנה בכל הנוגע לטיפולים אלטרנטיביים. חומרים שהוצאו משימוש והיו תחת איסורים מחמירים חוזרים לחיינו כתרופה, ומהווים בגרסתם החדשה אלטרנטיבה יעילה עבור אלה שטיפולים קונבנציונאליים אינם עובדים עבורם.

כחלק מהמודעות הגוברת לנושא, ייערך בסוף השבוע הקרוב בסינמטק תל אביב פסטיבל הסרטים "ספיריט" לקולנוע רוחני. הפסטיבל נערך מדי שנה במטרה להנגיש יצירות קולנועיות הנוגעות בתחומי הטיפול, הריפוי והמודעות בעולמות האלטרנטיביים. בין 15 הסרטים שיוקרנו השנה ניתן למצוא בין היתר את "הרופא מהודו", דיוקן מדיטטיבי ומהפנט על חייו ועבודתו של ד"ר ואסאנט לאד, רופא הוליסטי שהיה הראשון שהביא את שיטת הטיפול האיורוודי הקדום מהודו למערב בסוף שנות ה 70'; "מנטרה – צליל אל תוך השקט", סרט אשר חוקר את הז'אנר המוזיקלי והתופעה החברתית שנקראת שירת מנטרות, "מי ייתן ואהיה מאושר", העוסק בהשפעת תרגול מיינדפולנס על ילדים ובני נוער, וסרטים נוספים שאפשר לראות כאן באתר.

אחד הסרטים שיוקרנו בפסטיבל נקרא "קנאביס להמונים", שהחל להצטלם בשנת 2013 בקליפורניה טרום תקופת הלגליזציה. הסרט מתמקד במשפחות שילדיהם חולים אונקולוגיים המטופלים בשמן קנאביס (המכונה גם "שמן ריק סימפסון"), והאופן בו המשפחות חוות את תהליך הטיפול בעזרתו. העלילה מתפתלת בין מצבם הבריאותי הדחוף של הילדים והצורך המיידי בהענקת הטיפול להם, ובין החסמים הביורוקרטיים המקשים הכוללים השגת הרישיון והשגת הצמח. בנוסף, הסטראוטיפיים והדעות הקדומות מכבידים גם כן, שכן הדעה הקדומה על צמח הקנאביס מתבססת על עשורים של תעמולה נגדו שאינה תואמת את המציאות. כיום קיימות עדויות לכך שהצמח שימש כתרופה למשך יותר מ-5,000 שנה, אך כאמור יש קושי בנטרול התפיסות המיושנות לגביו.

 

"הייתי יושבת ובוכה בלי הפסקה כשהתינוקת בידיים שלי"

תמר קדוש מירושלים, אמא של הללי בת השנתיים ושלושה חודשים החולה באפילפסיה עמדה בפני המצב הזה בדיוק. "היינו באשפוז עם הילדה במשך כשבועיים כשהיא הייתה בת עשרה חודשים", היא מספרת. "הרופאים רצו לתת להללי עוד תרופות, ובמקביל התחלנו לחקור את תופעות הלוואי שלהן באינטרנט. מצאנו שתופעות הלוואי שלהן עלולות לפגוע להללי בכבד, בכליות, בשמיעה ובראיה. מדובר בתינוקת בת עשרה חודשים, אין לה דרך לומר לנו שמשהו כואב לה. בנוסף, התרופות היו מיועדות למשקל גוף של מעל 10 ק"ג, כאשר הללי שקלה אז להערכתנו 5 ק"ג. במהלך השבועיים בהם היינו באשפוז, ניסינו לבקש קנאביס רפואי מספר פעמים אך שללו לנו את האפשרות. אמרו לנו שזה מיועד רק לחולים סופניים ושלא נדבר על זה בכלל. בפעם האחרונה שיצאנו מבית החולים, בעלי ביקש קנאביס אבל שלחו אותו משם עם הילדה בידיים ריקות, כי לא הסכמנו לטיפול הקונבנציונלי שלהם."

יכול לסייע איפה שהרפואה הקונבנציונלית לא. שמן קנאביס. צילום: Shutterstock

קדוש מוסיפה כי המשפחה ידעה שקנאביס יכול לסייע בטיפול לאפילפסיה ושיש פעוטות המטופלים בו בחו"ל, אך בארץ זה עוד לא קורה. "ראינו סרטונים שמטפלים בילדים בשמן קנאביס ואת השיפור שחל אחרי, אך פה הללי טופלה בתרופות שבעקבותיהן חזרו הפרכוסים בתדירות גבוהה יותר. לאחר זמן מה, אחרי ריבים וצעקות שהגיעו עד לוועדות הכנסת, קיבלנו סוף סוף את האישור המיוחל. מאז, שנה וחצי ועד היום הללי מטופלת בשמן CBD אבידקל של "תיקון עולם". בחודש הטיפול הראשון גדלו לה כל השיניים והיא התחילה לשבת, כשלפני כן הייתה כמו זומבי על הרצפה. היא מנסה לדבר ונראית רגילה לחלוטין. ילדים רבים החולים באפילפסיה עוד לא גמולים מטיטולים בגילה, 4, אבל הללי מתפתחת רגיל."

מה המסר שיש לך לאימהות שמתלבטות האם לטפל בילדיהן באמצעות שמן קנאביס?

"הכניסו לנו לתודעה שזה סם מסוכן, אבל תופעות הלוואי שלו שוליות לעומת אלה של התרופות הקונבנציונליות. אנשים צריכים להילחם ולא לפחד מול שום גוף, ולכל אחד מגיעה זכות בחירה של הטיפול המיטבי לילדים שלו. הבת שלי פרכסה כמה פעמים ביום אבל זה נגמר. הקנאביס הציל לבת שלי את החיים."

לא היה לך ספק בנוגע לטיפול בקנאביס בתינוקת בת עשרה חודשים?

"הייתי יושבת עם התינוקת שלי בידיים ובוכה בלי הפסקה. הייתי חסרת אונים וכל מה שרציתי היה טיפול מהיר ומיידי שיעזור לה בדחיפות, מבלי להיכנס להליך ביורוקרטי מתיש. הייתי חייבת לעזור לה, זה מאוד תסכל אותי."

 

ההורים צריכים להתעקש

טיפול בתינוקות אפילפטיים בישראל בשמן קנאביס מוכר וקורה. אמנם בנוגע לשמן "ריק סימפסון" שיתרונותיו נפרשים ב"קנאביס להמונים" ובעדויות נוספות מרחבי העולם יש דעות חלוקות, אך קשה להתווכח עם התוצאות בשטח. אי ההסכמה ביחס לשמן נוגעת לכך שריכוז החומר הפעיל בשמנים הניתנים בחברות הקנאביס בישראל עומד על ריכוז של 30%-40%, ובשמן "ריק סימפסון" ריכוז החומר הפעיל מגיע ל-80% ויותר. משרד הבריאות הישראלי אינו מאפשר לחברות להפיק שמן בריכוז כה גבוה, דבר שמביא חולים להשיג או להפיק לעצמם שמן בדרכים מחתרתיות.

בתי החולים הם אחד המפתחות לשינוי. צילום: Shutterstock

 

למרות שמחלות סרטן על סוגיו השונים נדיר יחסית בגיל צעיר, הן מהוות את אחד מגורמי המוות המובילים בילדים. כ-400 ילדים ובני נוער בגילאי 0-19 מאובחנים מדי שנה עם גידול המחייב דיווח לרישום הלאומי לסרטן, ובשנת 2012 מתוך כלל הפטירות בקבוצת גיל זו, מחלת הסרטן הייתה הרביעית בשכיחותה.

ליהיא צוחובוי, אחות ילדים בחברת "תיקון עולם", מספרת ש"כשהורים של ילדים אונקולוגיים מתעקשים לקבל שמן קנאביס הם מקבלים, אבל הרוב לא מבקשים ומפחדים להתנסות או ללכת נגד מה שהרופאים אומרים. כך או כך, בלי לדרוש ולעמוד על זה הם לא יקבלו. אני מתקשה להבין איך נוצר מצב בו מגיעות פניות מהורים שבאים בבכי וייסורים שהילד שלהם עומד למות, אבל אנחנו לא יכולים לעזור. זה אבסורד, אפילו אם מדובר בטיפול שהוא רק לתופעות הלוואי של הכימותרפיה. הפתרון קיים אבל בשלב זה לא מאפשרים לנו לתת אותו, והורה שרוצה לטפל בילד חולה אונקולוגי צריך להתעקש. בנוירולוגיה זה יותר מקובל וגם מציעים את הטיפול לאפילפסיה עמידה תרופתית."

ככלל, איזה תופעות לוואי יש לצריכת קנאביס בקרב ילדים?

"כמו כל מטופל – ירידת לחץ דם וסוכר וסכנת התייבשות, לכן אנחנו מטפלים בילדים בשמן יחד עם אוכל. ירידת סוכר יכולה לגרום להתפרצות של התקפי אפילפסיה, ולכן על ההורים לדאוג שהטיפול יעשה על פי הכללים. בנוסף יש דגש על שתיית מים מרובה. ילד שלא שותה מים לא יכול להיות מטופל."

ומה ההתייחסות של הרשויות לטיפול בפעוטות באמצעות שמן קנאביס?

"ב"תיקון עולם" מטופלים 21 תינוקות עד גיל 3 ואנחנו רואים טיפולים שמתחילים גם לפני גיל חצי שנה. יש תינוקות אפילפטיים עם אשפוזים ארוכים שניסו כבר לתת להם הכל ותוך כדי האשפוז פונים אליי, מעבירים רישיון ומתחילים טיפול. יש לציין שבשנה האחרונה הי"קר (היחידה לקנאביס רפואי של משרד הבריאות) נענים להורים מהר מבעבר, ובמקביל הורים שמביעים רצון לקבל שמן קנאביס מקבלים אותו ביותר קלות."

פרופ' ברוריה בן זאב, מנהלת היחידה לנוירולוגיית ילדים בבית החולים "שיבא" בתל-השומר, בה מטופלים בקנאביס רפואי המספר הגדול ביותר של ילדים בארץ, מסבירה: "השימוש בקנאביס רפואי הראה שיפור משמעותי באיכות חייהם של הילדים המטופלים. זיכוך החומר והשימוש בשמן מיוחד מנטרל את ההשפעות הממכרות, וזאת מבלי לפגוע ביעילות הרפואית. הנתונים מדברים בעד עצמם – הטיפול בתכשיר יחסית בטוח, יעיל ואנו עדים להפחתה משמעותית בתדירות ההתקפים בחלק מהילדים המטופלים. במקביל להתקפים האפילפטיים, כמעט כל הילדים המטופלים על ידינו בשמן הקנאביס סובלים מלקויות התפתחותיות קשות, וגם בתחום זה אנחנו רואים תוצאות יפות בהתחשב בכך שמדובר בילדים עמידים לטיפול. הם נהנים מעלייה בתיאבון, מהפרעה פחותה בשינה ומהתנהגות רגועה יותר ללא תופעות לוואי משמעותיות."

פסטיבל הסרטים בסוף השבוע הוא רק דוגמה לקבלה המחודשת של הקנאביס אל חיק המיינסטרים. ב"קנאביס להמונים", בדוגמאות הישראליות ובסרטים נוספים, אפשר לראות כיצד התרופה הוותיקה מצילה חיים. אנשים היום מחפשים ריפוי עצמי, טבעי, ועל-פי מחקרים עדכניים אפשר לראות שקנאביס תועלות רבות. חלקן עדיין לא מוכרות לנו ויתגלו בשנים הקרובות, אך בינתיים העוול שנגרם להורים שלא יכולים לטפל בילדיהם ואף להצילם ממוות, עצום. כמוהם גם  צרכנים המבקשים להיעזר באיכויות הצמח לטיפולים שונים וזכות זו נגרעת מהם. הנזק בלתי נסלח ומונח על כתפי משרד הבריאות בלבד.

לגליזציהסינמטקסרטןפסטיבל סרטיםקנאביס