"ינסו לפגוע בך כשתתחזקי בגלל שמבינים שאת הופכת למשמעותית": הטיפים של הפוליטיקאיות

כשאנחנו מסתכלות עליהן נואמות על בימת הכנסת או בראיונות טלוויזיוניים, אפשר לחשוב שנבחרות הציבור שלנו היו בתפקידן מאז ומעולם. אבל, גם הקריירה של הפוליטיקאיות הכי מנוסות התחילה בנקודה מסוימת, ומעניין לבדוק מה עבר עליהן מאז ועד היום. שאלנו חמש נשים המכהנות כנבחרות ציבור מה היו אומרות לעצמן בתחילת הדרך, ואפילו קיבלנו טיפים לפוליטיקאית המתחילה

עליזה לביא | "האמיני בעצמך ותופתעי לגלות כמה עוצמות חבויות בך"

ח"כ ד"ר עליזה לביא. צילום: רונן פדידה

חברה בסיעת "יש עתיד". יו"ר ועדת המשנה למאבק בסחר בנשים ובזנות, חברה בוועדות הכלכלה, החוץ והביטחון, וועדת האתיקה והוועדה לקידום מעמד האישה ושוויון מגדרי.

מה היית אומרת לעצמך בתחילת בדרך?

"אני חוזרת ומזכירה לעצמי מהיכן באתי, מהן הסיבות שבגללן הצטרפתי לחיים הפוליטיים ומהו התיקון שאני שואפת להגשים. אני מונעת מהשאיפה המתמדת לשמר את האיזון המורכב בין היהודית והדמוקרטית אליו כיוונו אבותינו המייסדים, להסיר מחיצות כך שנוכל לחיות כאן יחד, להבטיח שהיהדות בישראל תהיה מכבדת ומאירת פנים לכלל החברה ולהבטיח שמדינת ישראל תהיה בית לאומי לכל יהודי העולם. ביומי הראשון בכנסת תליתי תמונה שלי בבית כנסת עתיק בצ'כיה שנהרס על ידי הנאצים. בית כנסת שבו אישה אחת בצ'כיה, פאני נוידא שמה, שעשתה מעשה אמיץ לפני 160 שנים. היא חששה מאובדן הדרך והזהות וכתבה ספר תפילות פורץ דרך בו נשים יהודיות מצאו תקווה ונחמה. צוות הלשכה שלי מאיים לא פעם להעלים את התמונה אך אני יודעת מה היא מסמלת עבורי ולא פעם ברגעים קשים בחיים הפוליטיים אני חושבת על פאני נוידא ובני דורה באירופה, מתמלאת תקווה וחשה אסירת תודה".

הטיפ של עליזה לפוליטיקאית המתחילה:

"האמיני בעצמך ותופתעי לגלות כמה עוצמות חבויות בך. מבקרים תמיד יהיו – האמיני בעצמך ואל תתני לאף אחד לפגוע בך. אני מאמינה גדולה בשיתופי פעולה ולכן ממליצה כל הזמן להקשיב וללמוד, אך תמיד הישארי נאמנה לעצמך ולקול הפנימי שבך. מניסיון, זה מאוד מחזק".

 

מאיה כץ | "ינסו לפגוע בך כשתתחזקי, אבל זה בגלל שהם מבינים שאת הופכת למשמעותית"

סגנית ראש העיר הרצליה, מאיה כץ. צילום: אלעד גוטמן

יו"ר סיעת קהילה, צעירים וסביבה נטו, סגנית ומ"מ ראש עיריית הרצליה, מועמדת לראשות העיר בבחירות 2018.

מה היית אומרת לעצמך בתחילת בדרך?

"אני זוכרת שהפרויקט הראשון שרציתי לקדם, בגיל 22, היה הקמת מרכז לצעירים. חשבתי שהפרויקט מדהים וייתן מענה לצורך קיים, אבל הייתי היחידה שחשבה ככה. אם הייתי מבינה שהשלב הראשון הוא להבין מי עומד מולי בצד השני הייתי יכולה לחסוך לעצמי הרבה זמן ובעיקר תסכול, על כך שהמערכת לא מבינה אותי. בתחילת הדרך לא הבנתי שיש הרבה מאוד בעלי עניין סביב כל החלטה, שצריך להבין מיהם ואיך לשכנע אותם טרם דיון על הנושא מדוע. לא הבנתי את החשיבות שיש בדאגה לכך שיהיה תקציב מוגדר לתחום הפעילות שלי, ומצאתי את עצמי רצה ממשרד למשרד ומאגף לאגף, כדי לנסות לגייס תקציב שהיום בדיעבד אני מבינה שהיה מאוד נמוך באופן יחסי. כל מי שפניתי אליו גרם לי למסע מאוד מתיש כדי שאחשוב ש"אני חייבת לו", אז אם היום הייתי צריכה להתחיל את הדרך מההתחלה, הייתי רוצה לדעת כבר אז שבנחישות ובסבלנות בסוף מוצאים את הפתרונות להכל. הייתי אומרת לעצמי אל תוותרי, גם אם פרויקט לא מסתדר. תמיד תחכי להזדמנות הבאה כדי לגרום לו להצליח, ככל שאת מאמינה שזה פרויקט ראוי".

הטיפ של מאיה לפוליטיקאית המתחילה:

"הטיפ שלי לפוליטיקאית המתחילה הוא בעיקר לא לפחד. לזכור שיש ביום 24 שעות אז ישנים מעט ועושים הרבה, לזכור שיש הרבה מאוד אנשים שינסו לפגוע בך לאורך כל הדרך, בעיקר כשתתחזקי, אבל זה כי הם מבינים שאת הופכת למשמעותית והדרך בה את צועדת היא נכונה. לא לוותר לעצמך אף פעם. גם כשקשה".

 

רחל עזריה | "אם החלטת לפעול למען נשים תזכרי שזה הרבה יותר קשה"

ח"כ רחל עזריה. צילום: באדיבות הלשכה

ח"כ בסיעת כולנו. יו"ר ועדת הרפורמות וחברה בוועדת חוץ וביטחון, אתיקה וועדת הכספים.

מה היית אומרת לעצמך בתחילת בדרך?

"שזו לא תהיה דרך קלה, אבל אני יכולה לומר באותה נשימה שזה גם מדהים. הייתי אומרת לעצמי שיש לפוליטיקאים יכולת השפעה כמעט בלתי נתפסת ואין כמעט נשים במרחב הזה, בטח לא נשים שעומדות בראש. אני צריכה לזכור כבר מהרגע הראשון שכשאני עומדת בראש זה הרבה יותר קשה, ושנשים שבוחרות להיות מספר שתיים או שלוש חוטפות הרבה פחות אש – אבל גם צריכות לשתף פעולה עם דברים שהן לא רוצות. לפעמים למשל הן מגנות על הגבר שעומד בראש. לי, לעומתן, יש יותר עצמאות. הייתי מזכירה לעצמי שאני נשענת על כתפיהן של נשים מדהימות שהיו לפניי שהעזו ופרצו דרך ואני עושה את העבודה עבור נשים שיבואו אחרי. זו זכות להיות סביב שולחן קבלת ההחלטות ובשביל זה בסופו של דבר, אני נלחמת".

הטיפ של רחל לפוליטיקאית המתחילה:

"תזכרי שהרבה פעמים יהיו רגעים, צמתי החלטה, שתוכלי לבחור בהם vאם לדאוג לנשים, או לא. אם את פוליטיקאית שלא פועלת לטובת נשים, הרבה יותר קל לך. אבל אם את מחליטה גם לפעול לטובת נשים, אז זה נהיה הרבה יותר קשה".

 

סיגל מורן | "תפעלי מתוך אהבה ואמונה. כשאת עושה טוב, הדלתות נפתחות"

ראשת המועצה האזורית בני שמעון, סיגל מורן. צילום: אביגיל עוזי

ראש המועצה האזורית בני שמעון ויו"ר אשכול נגב מערבי. עתידה לסיים את תפקידה בבחירות הקרובות.

מה היית אומרת לעצמך בתחילת בדרך?

"הגעתי לתפקיד לאחר עשר שנות עבודה במועצה, בתפקיד בכיר – לכאורה הכי קרוב לראש המועצה. המעבר בין המשרדים היה מדלת לדלת, ולא ידעתי אז, או לא הבנתי עד כמה השינוי גדול. הייתי אומרת לעצמי אז את מה שאני אומרת כיום, למועמדים שמתמודדים להחליף אותי. שהדבר הכי חשוב הוא לדעת שאני לא יודעת. לבוא ממקום צנוע, להבין "שמה שרואים מכאן לא רואים משם" ושאם רוצים להצליח אז הדרך היא "באמצעות הרגליים" דהיינו, בעבודה קשה וסיזיפית.

הטיפ של סיגל לפוליטיקאית המתחילה:

"הטיפ שלי לפוליטיקאית מתחילה הוא להיות במקום שבו הלב שלך מונח, לפעול מתוך אהבה ואמונה להיות בכל רגע נתון עסוקה במה ואיך שאת עושה עכשיו ולא להיכנס לתפקיד אחד רק בכדי שישמש כמקפצה לאחר. כאשר עושים טוב, נפחות הדלתות האחרות וההזדמנויות מגיעות".

 

שולי מועלם-רפאלי | "כל מנהיגה חייבת שיהיו לה שלושה דברים: אידאולוגיה, דרך וחזון"

ח"כ שולי מועלם-רפאלי. צילום: באדיבות הלשכה

יו"ר סיעת הבית היהודי וחברה בוועדה לקידום מעמד האישה ולשוויון מגדרי, בוועדת העבודה, הרווחה והבריאות ובוועדה מיוחדת ליישום הנגשת המידע הממשלתי ועקרונות שקיפותו לציבור.

מה הייתי אומרת לעצמי בתחילת הדרך?

"הייתי אומרת לעצמי בתחילת הדרך להתמקד יותר. אני מגלה שוב ושוב שככל שאת מתמקדת יותר, את צריכה לזכור מהם העוגנים שאת חוזרת אליהם כל הזמן אם בחקיקה, בהובלת שדולות, בחברות בוועדות הרלוונטיות, בקשר עם ארגוני מגזר שלישי וארגונים אזרחיים או בפעילות עם המשרדים הרלוונטיים. הדבר החשוב ביותר הוא להתמקד, להתמקד, להתמקד. מצד שני, הייתי אומרת לעצמי לזכור כל הזמן להיות זמינה לכולם. כלומר, גם אם החלטתי שיש לי את הנושאים שהם נושאי הדגל שלי, זמינות לציבור היא משהו שחייב להיות מהתחלה. קלטתי את הזה מאוד מהר אחרי שהתחלתי, אבל אף אחד לא אמר לי את זה בהתחלה ואני חושבת שיש בזה פן מאוד דרמטי במנהיגות ציבורית ושליחות ציבורית".

הטיפ של שולי לפוליטיקאית המתחילה:

"יש שלושה דברים שחייבים להיות לכל מנהיגה – אידאולוגיה, דרך וחזון. את חייבת לבדוק את זה כל הזמן. את צריכה לדעת שזה תהליך בלתי נגמר ושדברים משתנים, וגם אם אמרת לפני חמש שנים מה האידאולוגיה שלך, דעי שדברים יכולים להיראות אחרת ככל שהזמן עובר. האידאולוגיה משתנה ומתפתחת, הדרך משתנה ומתפתחת והיכולת לקבל שותפים או מתנגדים אידאולוגיים אלו דברים שקורים. התייחסי לשינויים כדבר חיובי".

בחירותישראלכנסתעירייהפוליטיקאיותפוליטיקהרשויות מקומיות