איך לזהות סוכרת ואיך להתמודד איתה

סוכרת היא מחלה מטבולית. המאפיינים העיקריים שלה הם ריכוז גלוקוז גבוה בדם ובשתן כאשר הסימפטומים למחלה כוללים בין היתר, השתנה מרובה, עייפות, תחושת צימאון קבועה, ירידה במשקל, טשטוש ראייה, ריבוי זיהומים, ביניהם גם פטרייתיים, גרד סביב הפין או הנרתיק ועוד. סימפטומים אלו מאפיינים הן סוכרת סוג 1 והן סוכרת סוג 2, כאשר ההבדל העיקרי הוא שבסוכרת סוג 1 מתפרצים הסימפטומים בתוך זמן קצר מאד, בעוד שבסוג 2 יכולה לעבור תקופה ממושכת מבלי שיהיו סימנים מוקדמים ברורים.

סוכרת היא גם מחלה כרונית, אולם ניתן לטפל בה ולחיות איתה חיים תקינים ובריאים. השפעות המחלה נבדקו רבות גם באספקט המיני, במיוחד בקרב גברים, שם נמצא שהמחלה עלולה, בין היתר, לגרום לבעיות בזקפה. אולם, יש צד נוסף למטבע ואחד שמדברים עליו הרבה פחות: השפעת המחלה על הנשים, בכלל, ועל תפקודן המיני בפרט.

אם אתן חולות סוכרת וחוות ירידה בחשק המיני חשוב שתדעו שיש קשר בין הדברים. המחלה משפיעה על מיניות האישה ועל התפקוד המיני שלה במספר אספקטים, כאשר התופעות המשמעותיות הן כאבים בעת מגע מיני, יובש בנרתיק, פגיעה בחשק המיני, פגיעה בעוררות המינית וכן קושי בהגעה לאורגזמה. הגורמים לתופעות אלו הם המחלה עצמה על כל מאפייניה, ובעיקר חוסר איזון ברמת הסוכר בדם. גורם חשוב נוסף הוא פגיעה בדימוי העצמי, גופני ונשי, בעיקר כשהמחלה מצויה בשלבים מתקדמים. משמעות הדבר היא שהפגיעה בתפקוד המיני בקרב נשים נובעת מסיבות פיזיולוגיות ורגשיות.

השפעת הסוכרת על נשים אינה פשוטה בכלל ובמישור המיני בפרט. תחושות יובש שמאפיינות את העור, העיניים וצמא מוגבר, פוגעות גם בנרתיק שלא מצליח לייצר מספיק סיכוך טבעי, כך שבעת המגע המיני התחושה אינה נעימה, בלשון המעטה, וכואבת. יתרה מכך, נשים סוכרתיות חשופות לזיהומים לא מעטים, כך שמגע מיני "מאולץ", המתרחש על אף ולמרות היובש והכאבים, עלול לגרום להתפתחות דלקות, זיהומים ופטרת וגינלית.

השפעה גופנית, נפשית ומינית לא פשוטה. אילוסטרציה: Shutterstock

מגע מיני, בקרב נשים שאינן סוכרתיות כולל מספר שלבים. למשל, בשלב העוררות המינית הרקמה סביב לנרתיק הופכת לגדושה, זאת במקביל לסיכוך הנרתיק. הגודש הנרתיקי הזה מספק מנגנון הגנה מפני פגיעה או כאבים בעת החדירה. אולם, אצל נשים סוכרתיות, בשל פגיעה באספקת הדם וביובש בנרתיק עקב חוסר יכולת הגוף לייצר סיכוך, גורמים לשינויים גופניים ולמגע מיני מכאיב, המוכר כדיספראוניה. נשים סוכרתיות מתארות את החוויה כולה כלא נעימה כואבת, ואף על קיומה של תחושת נימול באזור הדגדגן, נתון שפוגע משמעותית בהנאה, בשל חוסר היכולת להרגיש, מצב המוגדר כנוירופטיה סוכרתית. מצב זה מאופיין בפגיעה בעצבים וגורם לתחושת נימול, באיברי גוף שונים, בעיקר בכף הרגל. כאמור, השפעתו ניכרת גם באיברי המין הנשיים. כל התופעות הללו נגרמות עקב השינויים המטבוליים ואף ההמודינמיים להם גורמת הסוכרת.

כמו כן המיניות, או הדימוי המיני כשלעצמו, מקושר בצורה הדוקה לפן הרגשי. נשים סוכרתיות סובלות מדיכאון ברמות שונות. הסיבה לכך היא שינויים ברמות הסוכר בדם. כאשר הסוכר אינו מאוזן ונגרמת עלייה ברמות שלו, התגובה לכך בין היתר, היא רגשית ודיכאונית. גם תעוקות ומועקות נפשיות משפיעות ופוגעות בחשק המיני, בתשוקה ובצורך במגע מיני. לא רק זאת, דימוי הגוף הוא נמוך עקב העלייה במשקל, תופעה שנשים סוכרתיות עשויות להיתקל בה. וכשהנשיות נפגעת, הפגיעה בזוגיות היא רק עניין של זמן.

 

לא לדאוג, יש מה לעשות

אז מה עושים? איך משמרים את הזוגיות, מחזקים את הדימוי העצמי ומחזירים את התשוקה והחשק המיני, מבלי לסבול מכאבים ויובש מציק בנרתיק?

בניגוד לבעיות מיניות בקרב גברים סוכרתיים לרפואה הקונבנציונלית עבור נשים אין הרבה פתרונות, כאשר חלק מהתרופות המוצעות לשיפור המצב שנויות במחלוקת. למשל, תרופות מקבוצת חוסמי פוספו-די-אסטראז 5, המשמשות בעיקר גברים דוגמת סילדנאפיל (ויאגרה) לא מתאימות לכל הנשים, אולם הסברה הרווחת היא שפעילות התרופה עשויה להשפיע על אספקת דם תקינה לאיברי המין הנשיים ומכאן לשיפור הכאבים והעוררות המינית. טיפול נוסף, המוצע כאופציה לבעיות הורמונליות הוא אסטרוגן ופרוגסטרון. כאמור, התוצאות אינן מוחלטות ויעילותן מוטלת בספק, כאשר היום הטיפול האפקטיבי העיקרי הניתן לנשים הוא חיצוני, דוגמת משחות לסיכוך הנרתיק, מבוססי מים או סיליקון, וזאת במקום שמן שלא נשטף בקלות ומגביר את הסיכון להתפתחות זיהומים ווגינליים.

טיפול קונבנציונלי לא מפותח דיו עבור נשים. אילוסטרציה: Shutterstock

אפשרות נוספת הוא טיפול טבעי, אשר נמצא יעיל ובטוח וללא תופעות לוואי, בדגש על הרפואה הסינית. הנחת העבודה של הרפואה הסינית היא לטפל באדם לפני הטיפול במחלה ובסימפטומים, בשל הקשר ההדוק שיש בין הגוף, הנפש, וכל מה שהופך כל אחד מאיתנו לייחודי ומיוחד במינו. הטיפול הטבעי מתמקד על היכרות עם האישה, אורחות חיה, הרגלי התזונה שלה, בחינת מצבה הרפואי והתמקדות על גורמים, אובייקטיביים וסובייקטיביים, שעלולים לפגוע בתפקוד המיני. למשל, עישון, צריכת אלכוהול מוגברת והשמנה הם גורמים משפיעים, כאשר הנטייה להשמנה עלולה להיוותר עקב הסוכרת ולאו דווקא בשל אכילה מופרזת. לאחר האבחון המקיף נערכת תכנית טיפול מקיפה שכוללת היבטים פיזיולוגיים, נפשיים ורגשיים, שיבטיחו שיפור באיכות חיי הנשים, בסוכרת בכלל, ובתפקוד המיני בפרט.

דיקור סיני – מסייע לאיזון רמות הסוכר בדם, שיפור זרימת הדם בכלי הדם הקטנים, שיקום המערכות בגף שנפגעו מהסוכרת ושמירה על לחץ דם תקין ומאוזן. בעקבות הטיפול נרשמת הקלה בתסמינים ושיפור במצב הרוח, כך שהדבר משפיע גם על החשק המיני.

המלצות לתזונה ופעילות גופנית – התכנית כוללת מתן המלצות לשינויים בתזונה ובאורח החיים, המותאמת אינדיבידואלית לכל מטופלת. למשל, פעילות גופנית המסייעת לחיזוק רצפת האגן, כמו פילאטיס או שיאצו. התכנית מסייעת להפחתת המשקל ולשיפור במצב הרוח, כך שהדימוי העצמי הנשי עולה ושחרור האנדורפינים מסייע בהרגעה ובטיפול בדיכאון שמשפיע אף הוא על התפקוד המיני.

צמחי מרפא – לפורמולות של צמחי מרפא סיניים יש חשיבות רבה. הן נרקחות עבור כל מטופלת בהתאם למצבה ומטפלות באיזון רמות הסוכר בדם, ובמניעה של התפתחות המחלה והחמרה שלה. כשנרשם שיפור משמעותי במחלה ותסמיניה, משתפר לאין ערוך גם התפקוד המיני. שימו שבצמחי מרפא מבטיח שליטה על הסוכרת, כך שלא ייוותר מצב של הפרעות עקב תנודות קיצוניות באיזון רמות הסוכר בדם.

צמחי מרפא יכולים להרגיע מאוד. צילום: Shutterstock

הטיפול ברפואה הסינית אינו מזיק ואינו גורם לתופעות לוואי וניתן להשתמש בצמחי מרפא במקביל לנטילת התרופות הקונבנציונליות. עם זאת, מטופלות רבות מדווחות על הפחתה בשימוש בתרופות ה"רגילות" בעקבות שיפור ניכר שנרשם לאחר קבלת הטיפול הטבעי.

לסיכום, לרפואה המערבית אין היום פתרונות רבים המטפלים בבעיות וקשיים בתפקוד המיני בקרב נשים. זאת בניגוד לטיפולים מגוונים ולא מעטים הניתנים לגברים סוכרתיים הסובלים מבעיות מיניות. ברפואה הסינית, בשל האופי והעקרונות עליהם היא מתבססת, ואשר קושרים את כלל המערכות הגופניות זו לזו, יחד עם התנהגויות ומצבים נפשיים כגורמים משפיעים על המחלה, הטיפול הוא מקיף, אישי והתוצאות שלו ניכרות היטב בקרב המטופלות.

המלצה חמה נוספת היא לא לשמור דברים בבטן. נשים, דברו על הבעיה עם בני זוגכן, שחררו את המועקות, ובעיקר זכרו שהירידה בתפקוד המיני היא בשל גורמים הקשורים לסוכרת והשפעותיה. עם הטיפול המותאם לכן ופתיחות בנוגע לקשיים שאתן חוות, תוכלו ליהנות מגישה מבינה ואכפתית יותר של בני זוגכן, מאורח חיים משופר משמעותית, איכות חיים ושגרת חיים מאוזנת, ובעיקר תוכלו לקחת שליטה על הסוכרת, במקום שהיא תנהל אתכן.

אורון אופק הוא מטפל מומחה ברפואה סינית, בעל ניסיון טיפולי של כ-20 שנה בדיקור סיני, תזונה וצמחי מרפא. מחבר הספרים: "אמנות הריפוי בתזונה סינית" ו"סוכרת – מניעה וטיפול בשיטה הסינית והטבעית".

בריאות נשיםסוכרתתפקוד מיני