מירב שביט רוצה שתפסיקו להאמין למי שמבטיח לכן "כסף קל באינטרנט"

לא רבים זוכרים את מירב שביט כשחקנית בתכנית המיתולוגית "עניין של זמן" בה הופיעה בתפקיד משני לצד אביב גפן, דנה  ברגר, איילת זורר ואחרים, ואולי יש מי שזוכר אותה כמי ששרה את השיר "חן" יחד עם אסי וגורי. אבל היום, כמעט כל מי שמצוי בעולם השיווק באינטרנט מכיר את שביט כאחת המומחיות המובילות בישראל לשיווק בפייסבוק.

שביט, תושבת שילת, עלתה לתודעה ברשת כשהבלוג פרי עטה "עינת הפסיכולוגית" הפך לוויראלי במהלך שנות ה-90, כשהאינטרנט עוד היה בחיתוליו. "עינת הפסיכולוגית", שרבים התייחסו אליה כאל פסיכולוגית אמיתית, תיארה בטוריה את מפגשיה הטעונים עם מטופליה, בהם קינאה בצורה אובססיבית וחולנית. אך במקביל לפרסונה האינטרנטית הכובשת שלה, שביט המשיכה לנסות ולהגשים את חלומה להיות זמרת וגם זכתה לפינה קבועה בתכנית הרדיו של רון לבנטל. אבל נראה שלפעמים הקריירה בוחרת אותך, והצלחתה ברשת הובילה אותה לחשב מסלול מחדש. שביט החליטה לעסוק בפרסום באינטרנט בכלל, ולאחר שהפייסבוק נכנס לחיינו – בפייסבוק בפרט.

אבל האהבה לשירה לא שככה ובימים אלה מבצעת שביט מיני קאמבק עם מופע היחיד "את יכולה יותר" – מחזמר חדשני שיעלה בינואר בבית ציוני אמריקה, שעלילתו לקוחה מעולם השיווק באינטרנט. במרכזו של המופע עומדת צעירה ישראלית בעלת חלומות התעשרות, הנופלת שוב ושוב  קורבן לנוכלים, מתחזים ומנטורים עסקיים, המציעים לה את הדרך הקלה לאושר ולהתעשרות מהירה.

בשירי המחזמר לא חוסכת שביט את שבטה מהמומחים מטעם עצמם הממלאים בימים אלה את הרשת, ועלילת המופע המצחיק והשנון מועברת  באמצעות שירים מקוריים, אותם שביט כתבה, הלחינה ומבצעת. "המופע נכתב בעקבות ההכרות המעמיקה שלי עם עולם השיווק ברשת, על כל היתרונות והסכנות הכרוכות בו", היא מספרת. "כבר יותר מחמש שנים אני מלווה עסקים קטנים ובינוניים ורואה את העוול שנעשה להם על ידי משווקים שמייצרים תקוות שווא פעם אחר פעם. העובדה הזו גרמה לי לקום ולעשות מעשה". 

מבוסס על מקרה אמיתי?

"לחלוטין. המחזמר נכתב כולו על דברים אמיתיים שקרו, וחלק גדול מהנוסח שלו נלקח מאיסוף חומרים שיווקיים כמו מודעות או סרטונים של משווקים, שאת שמם איני מזכירה כלל. המטרה היא לעורר תהליך מכונן לצופה, שימצא את עצמו מול אותם חלומות, מול אותן הבטחות, מול אותן הלוואות קלות להשגה, מול אותה נפילה קטנה כגדולה מול, הבנק ומול חייו". 

יש במחזמר אלמנטים אישיים?

"אני מסתכלת על עצמי כעל אדם שלקח אחריות על חייו, וזאת לאחר שהבנתי לעומק שעשייה והצלחה הינם תולדה של חיבור לעצמך האמיתי, לאמת של החיים ולא לקולות של הסביבה, הקולות האחרים. הילה, גיבורת המחזמר, עוברת טלטלה גדולה כאשר במקום לבדוק היכן התשוקה שלה, היא מתבלבלת וסבורה כי מה שמציעים לה יותר טוב ממה שהיא באמת רוצה ומרגישה. היא לוקחת החלטות גורליות למרות שאין לה היכרות עם עולם השיווק והמסחר האלקטרוני, פוגשת את המנטורים והאנשים ה'רוחניים' שמבטיחים שפע, ושחוזרים שוב ושוב על כך ש'העולם הוא בתדר חדש ויש רק לקום ולקחת'".

"ניצול חוסר האונים, ניצול התמימות, ניצול חוסר ההיכרות של האדם עם עצמו וחוסר הקשר של האדם בינו לבין העוצמות שבו, היא אחד הכשלים שאני מביאה לסיפור של הילה, כאשר התמיכה הכלכלית של הבנקים שדוחפים לקחת הלוואות רק מטילה ערפל כבד יותר בין אדם לבין כוחו האמיתי". 

אני מבינה שהנושא הזה בוער בך, ומשערת שגם לפני המחזמר התעסקת בו

"לאחר שעזרתי למאות אנשים להרים את העסק שלהם, בחרתי גם לצאת במרד אל מול מבטיחי ההבטחות של התעשרות קלה. ראיתי את זה כל כך הרבה פעמים. המופע הזה מכיל את הכעס, הכאב והדחף הבלתי פוסק שלי לומר את האמת ולפקוח לאנשים את העיניים. מאחר ואני מוזיקאית בחרתי לעשות זאת דרך שירה, הרמוניה ווקלית עשירה, דרך עולם ויזואלי עשיר ומסך וידאו גדול שמשקף את הקולות של כולם. המחזמר מאפשר לצופה להזדהות עם הטעויות שלו, להבין למה זה קרה, להבין שישנה דרך טובה יותר בהרבה ממה שמציעים לו ולהימנע מטעויות בעתיד". 

 

בעלי החלומות מול מוכרי האשליות

שביט מספרת שתהליך העבודה של הפיכת נושא דידקטי לבידור, התבסס בעיקר על וידאו. "התחלתי לכתוב סטנדאפ, עברתי לשירים והפורמט של הווידאו מאוד עניין אותי. היום זה מופע שיש בו גם סטנדאפ, גם שירה ובעיקר וידאו ארט חדשני, ואני חושבת שזה מופע מחאה שלא בא להיות 'נחמד', אלא מגיש עם המון אומנות את המחאה של בעלי החלומות מול מוכרי האשליות". 

לאילו הונאות נחשפת מניסיונך ברשת?

"אני עצמי רכשתי מוצר דיגיטלי שהיה ריק מתוכן, ואותו מוכר סרב להחזיר לי את הכסף למרות שהוא הצהיר לפני הקנייה על 100% אחריות. או למשל לקוח מצוין שלי עשה את אחת מתכניות הליווי הכי נמכרות בארץ, שילם 19,000 ש"ח על תאוריות, אך כאשר ניגשתי לחומרים ראיתי שמה שמלמדים אינו אקטואלי ושהחומר מתאים לשנת 2011 של פייסבוק ולא ל-2016, השנה בה עבדתי איתו. הבנתי שכל ההנחיה שלו מוטעית ומתבססת על מערכת קמפיינים מיושנת שמזמן כבר לא עובדת ככה. עושה רושם כי המתעשרים החדשים באמת נהנים מהחיים, אך הם רצים אחר ההצלחה הבאה שלהם על חשבון החלשים, שמאמינים שזה קל. זה לא קל. כדי להצליח צריך לדבוק המטרה, להיות עקשן, גמיש וחרוץ. להתחבר למה שאתה הכי חזק בו ואוהב ולפעול בעוצמה".

מהן סוגי ההונאות הכי שכיחות ונפיצות?

"הראשונה היא קורסים לשיווק עצמי. 90% מבעלי העסקים לא יודעים ולא רוצים לשווק את העסק שלהם. הם מקבלים מסרים שזה קל ושזה חובה על כל עסק, אבל מה שנכון הוא שצריך לעשות הפרדה. כן, אתה חייב לשווק את העסק. אבל, לא, זה לא חייב להיות אתה. מקצוענים יעשו את זה טוב יותר.

שביט והדמויות השונות במחזמר. צילום: אליו בן עמי, עיבוד: מירב שביט

"ההונאה השנייה השכיחה היא תכנית שותפים. בהונאה כזו אתה מתבקש למכור למישהו אחר מוצרים מאמזון או מכל חנות אינטרנטית אחרת, כאשר אתה מתוגמל על עמלות. זו עבודה קשה, לוקח זמן להגיע לרווחים ורוב האנשים שנכנסים לזה לא מצליחים".

הונאות רשת הן לא נושא כבד מדי למחזמר?

"מאוד כבד, מאוד מעציב, אך יש להרים מסך ולתת לזה מקום והקשבה. המופע לא רק מראה את העוול שנעשה אלא גם נותן דרך לתקן להצליח. אמנם היא פחות מהירה, אבל אין קיצורי דרך להצלחה. המצוינות לא נמדדת בכסף אלא בחיבור שלך לעצמך ולמה שאתה עושה".

את עצמך עשית קריירה מ"התחפשות" ברשת בבלוג שלך ל"עינת הפסיכולוגית"? את יכולה להזדהות עם המתחזים ברשת?

"אכן הייתי מספר אנשים ברשת כחלק מתוכן גרילה שעשיתי, כאשר מעט מאוד בלוגרים היו בתקופה הזו. כתבתי חמישה בלוגים באותו זמן. זה היה מהנה ולא הייתה בכך הונאה כי על כל דמות בדויה צוין במפורש שהיא בדויה. במקביל היה לי את הבלוג שלי, מירב שביט, ולא הייתה הטעייה. אז לשאלתך אני לא מזדהה, כי אני לא מדברת על מתחזים, אלא על רמאים אמיתיים. הם הרי לא מתחזים, הם חושבים שככה הם יעשו כסף והכשל התפיסתי הוא שלא כולם רמאים אלא מאמינים באמת שזה אפשרי. התפיסה שלהם היא 'אם אני יכול גם אתה יכול' – משפט שלא נכון בכל תחום בחיים".

את חושבת שהתחזות היא תופעה חדשה, או שתמיד הייתה כאן?

"גם בעבר נוכלים היו מפרסמים בעיתון, אבל היום הגישה קלה הרבה יותר. פוטנציאל הנזק אדיר. זה מאוד מטריד כי יותר אנשים יכולים ליפול קורבן לתרמיות". 

ואם נחזור רגע אלייך, אחרי הכל נראה כי חיידק הבמה עדיין קיים בך, ולא כל כך בשקט. את עושה השוואות עם הקרירות של עמיתייך למקצוע? למשל, מי שהתחיל איתך ב"עניין של זמן"?

"לפעמים אני עושה השוואות אבל לרוב לא. בכנות? יש  בי כאב על כך שלא הלכתי עד הסוף, אבל מצד שני החיים שלי לא אפשרו לי מסיבות שונות ולא פשוטות. אני משתדלת לא לשפוט את עצמי אלא לראות קדימה מה כן אני רוצה ולעשות".

אז המופע הנוכחי הוא ניסיון לחזור לבמה?

"זהו לא ניסיון. זו חזרה לבמה". 

הונאות אינטרנטהונאת פירמידהמירב שביטפייסבוקשיווק רשתי