יוצאות לבלות? אתן ממש לא צריכות לשמור על הכוס שלכן

מי מאיתנו לא אוהב לצאת לבלות? בילוי, לא משנה אם הוא כולל יציאה למסעדה או צפייה בסרט, הוא בעל חשיבות גבוהה בשמירה על איכות החיים שלנו ובמיוחד במדינה כמו שלנו, רווית לחצים ומתחים. מגיע לנו לנוח. ומי מאיתנו לא חושב שכאשר אנחנו יוצאים לבלות אנחנו רשאים לעשות זאת איפה שבא לנו? לכל אחת ואחד יש את המקומות שאוהבים, בהם אפשר להירגע וגם להכיר אנשים חדשים. מגיע לנו מקום נוח שכיף להיות בו. 

אבל לא תמיד יש הרגשה של ביטחון במקומות בילוי, וביטחונן של נשים מעורער עוד יותר מביטחונם של גברים. לצערי הרב, תוקפנות מינית נתפסת כחלק בלתי נמנע מחיי הלילה ומקבלת גושפנקה חברתית כאשר לא פעם היא נחשבת כהתלוצצות תמימה או אינטראקציה אינטימית מקובלת. בחקירה של הנושא נחשפתי למקרים רבים של הטרדות ואלימות מינית, ודי בלהכיר את המקרה של אלון קסטיאל על מנת להבין שזוהי נורמה בלתי נסבלת ובמקרים לא מעטים מדובר בעבירות פליליות שפוגעות גם בנשים וגם בגברים. 

כדי למנוע את האלימות והטרדות מיניות במקומות בילוי בעיר אילת, יצרתי פרויקט בשם "תו RESPECT". המודל של התו מדבר על יצירת מרחב בילוי בטוח לנשים וגברים ורואה בבעלי הפאבים, בברמנים ובמלצרים כשותפים מלאים למשימה. המודל נשען על רעיון "שומרי הסף", לפיו בקהילה יש אנשים הפוגשים בתופעות לא חוקיות או מסוכנות, לאו דווקא במסגרת תפקידם הפורמלי, ויכולים להשפיע לחיוב על המציאות. הדרך לגייס את שומרי הסף לטובת העניין היא על ידי הקניית ידע, ניפוץ מיתוסים ומתן כלים פשוטים להתערבות המגבירים את הסיכוי להתגייסות לטובת מניעת אלימות והטרדות מניות.

כשתצאו הערב לחגוג את השנה האזרחית החדשה במסיבות הסוערות חשוב שתהיו בסביבה בטוחה. כמו שכשהולכים לקניון לא דואגים איפה פתחי המילוט, או שאתם הולכים למסעדה, אתם לא מוטרדים שיפגעו בכם, כך גם ביציאה לבר או מועדון. אף אחד לא צריך לשמור על הכוס שלו, לא אישה ולא גבר. אני מצפה שמי שאתם נמצאים אצלו בעסק, ידאג לשמור עליכן ועליכם. ואם לא הם, אז מי שנמצא סביבכן וסביבכם. 

ריספקט לצוות בר שאטו באילת. צילום: YUDphotos

כיצד אתם יכולים למנוע אלימות והטרדות מיניות בפאבים, ברים ומועדונים?

ככלל קיימת אחראיות חברתית ומוסרים לאירועים בהם אנחנו משמשים כעדים, אל תהיו Bystanders – אלה שעומדים מהצד, תהיו אקטיביים, אלה שמתגייסים לטובת מניעת אלימות והטרדות מיניות במסיבות של שנה אזרחית חדשה ואחריה. תתנהגו כלפי האנשים סביבכם כמו שהייתם רוצים שינהגו בכם. 

זכרו: אנשים מושפעים מהתנהגויות של אחרים בסביבתם. אנשים נוטים לפרש חוסר תגובה כסובלנות להטרדה או תקיפה, ולא כמבוכה או חשש להתערב. כשאדם אחד פועל או מביע עמדה, זה מגביר מידית את הנטייה של אחרים להצטרף ולפעול.

  1. התערבו: בכל עת כאשר מתעורר חשד לסיטואציה שעלולה להתפתח לאלימות או הטרדה, משכו תשומת לב, צרו הסחת דעת או הפריעו לסיטואציה. שהמטריד/ה ידעו שאתם שם. תסתכלו לכיוון, תתקרבו למקום, תשאלו שאלות כמו מה השעה? מה שלומך? האם הכל בסדר? אפשר אולי להציע עזרה? וכדומה.
  2. פעלו ביחד: לא משנה באיזו אפשרות בחרתם, אל תפעלו לבד אלא תמיד ביחד. זה מחזק את כוח ההרתעה.
  3. בשלב ההחמרה ערבו בעל סמכות: עדכנו את בעל הפאב, המאבטח ואפילו המשטרה אם צריך. אל תחכו לרגע בו דברים יצאו משליטה.
  4. לא להשאיר לבד: ברגע שאתם מזהים גבר או אישה במצב עילפון, קחו בחשבון שיש חשד לשימוש בסם אונס. אל תשאירו אדם לבדו, שמרו עליו ותפנו לגורמים המוסמכים לטיפול, מד"א או משטרה.
  5. נורמות חיוביות: חלקו עם החברים והסובבים נורמות חברתיות המעודדות התנהגות חברתית חיובית. לדוגמה, זה לא קול להציק לבן אדם שלא מעוניין בחיזור, לא לוקחים בחורה שיכורה הביתה וכדומה.
  6. מעקב: באפליקציית וייז קיימת אפשרות לעקוב אחר טלפון במקרה גניבה או אבדה, תשקלו להפעיל אותה אצל החברים בזמן הבילוי, שתמיד תדעו איפה כל אחד נמצא.
  7. מונית מראש: טרם הבילוי, צרו קשר עם נהג מונית שאתם סומכים עליו, ותעזרו בו להחזיר חברים שיכורים הביתה בבטחה.
  8. אתם מוגנים: אם אתם מבלים באילת, תדעו שבמקומות בילוי בהם מופיעה מדבקה של תו "RESPECT" מקפידים על ביצוע פעולות חיוניות להגנה על מבלות ומבלים מפני אלימות והטרדות מיניות, ודואגים לכך שכל עובדי המקום יהיו מודעים וערניים לנושא כחלק מתפקידם.

אני רואה את התהליך החיובי שמתקיים מאז שהעלינו למודעות את הנושא. יש שינוי תפיסתי אצל צוות העובדים והעובדות. זה הופך לחשוב עבורם, וכשיש להם כלים בתור עובדי המקום להתמודד עם זה, הסיכוי שהסיטואציה תסתיים בצורה חיובית, עולה. 

ברמה האישית, הנכונות של העובדים ובעלי הברים לשפר את המצב, מאוד מחזקת אותי. זה לא כמו שמספרים על "הדור של היום" שלא אכפת לו מכלום. ההפך הוא הנכון. הדור של היום מאוד מגויס לטובת דברים חברתיים, אני רואה רצון ומוטיבציה וכמובן תוצאות. 

אז הערב צאו לבלות ולשתות ביחד – וליהנות בלי פחד. 

לפרטים על מקומות בילוי המחזיקים בתו ריספקט היכנסו לקישור הזה

תו RESPECT פועל בשיתוף המשרד לביטחון פנים, הרשות הלאומית לביטחון קהילתי, משטרת ישראל מרחב אילת, ועיריית אילת: מנהל תיירות פיקוח וחופים ומחלקות נוספות, וכן בעלי מקומות בילוי ברחבי העיר

אילתבילוייםהמשרד לבטחון פניםסם אונסתו ריספקטתקיפות מיניות