זוכרים את הנשים: טירואיינט טקלה חלמה לעלות לירושלים ונרצחה בפיגוע בתחנה המרכזית בבאר שבע

טירואיינט טקלה נולדה באתיופיה ועלתה לארץ עם ילדיה לאחר מאבק עיקש. היא נרצחה בפיגוע בתחנה המרכזית בבאר שבע. זהו סיפורה:

טירואיינט ובני משפחתה חלמו לעלות לירושלים מאז ומתמיד, אך למרות שמשפחתה הצליחה לעלות לישראל, היא נאלצה להישאר עם ילדיה באתיופיה. רק לאחר תקופה ארוכה של מאבק עיקש התקבלה הבשורה המרגשת שהיא יכולה לעלות ארצה ולהצטרף למשפחתה. המשפחה נקרעה שוב כאשר טירואיינט נרצחה בפיגוע, פחות משנה לאחר עלייתה. 

טירואיינט נולדה ב-1971 באתיופיה לדמלאו ומולו גובזה. בבגרותה נישאה לטספייה טקלה ולזוג נולדו ארבעה ילדים, גשאו, אביף, דגיטו ואדיסו שהצטרפו בשמחה לאחותם טריק. במאי 2003 עלתה המשפחה לישראל, וחודש לאחר מכן נולדה בת הזקונים שלהם, רחל.  הם התגוררו במרכז הקליטה "נורית" בבאר שבע, והתכוננו לעבור לדירה משלהם.

 

טירואיינט טקלה. צילום באדיבות בית אביחי

טירואיינט הייתה אישה מסורה ונעימת הליכות, שהגיעה לישראל עם המון תקווה בלב ורצון עז לבנות חיים חדשים ולהתקדם בישראל, אך ברגע אחד התנפצו כל התקוות והחלומות של המשפחה ברגע אחד בפיגוע טרור רצחני. ביום שלישי י"ד באלול תשס"ד (31.08.2004), יצאה טריאויינט בבוקר לשוק העירוני. בדרכה חזרה הביתה, סמוך לשעה 15:00, פוצצו שני מחבלים מתאבדים את חומר הנפץ שנשאו בזה אחר זה בשני אוטובוסים במרכז באר שבע, קו 6 וקו 12. כמאה איש נפגעו בשני הפיצוצים. 16 אנשים נרצחו, ביניהם טירואיינט.
היא הובאה למנוחות בבית העלמין בבאר שבע.

זהו סרטון האנימציה שיצר נדב נחמני לפרויקט פנים.יום.זיכרון בהשראתה ולזכרה של טקלה טירואיינט:

 

"הפער בין החזון למציאות"

היוצר, נדב נחמני, מספר על תהליך היצירה: "בניגוד לרוב סרטי הזיכרון בפרויקט שמדברים בדרך כלל על חיילים, הסרט שאני עבדתי עליו הוא על עולה מאתיופיה שנהרגה בפיגוע. מעבר לזה שמבחינת תוכן מדובר בסרט מאוד שונה, זה גם הסרט היחידי שאורכו יותר משמונה דקות (שאר הסרטים נעים בין שתיים לשלוש דקות). העבודה על הסרט הייתה אתגר קשה במיוחד, לאור העובדה שלא היה לנו הרבה מידע על הסיפור. בנוסף, היה צורך בעבודת מחקר רבה כדי לנסות ולהבין את התרבות האתיופית. הסיפור של העלייה האתיופית מאוד מדבר לליבי, הקשיים הבלתי רגילים שהאנשים האלה עברו כדי להגיע לארץ כחלק מהחזון שלהם, והפער הבלתי נתפס בין אותו חזון לבין המציאות שפגשו כאן.

"במשך שנים רבות משפחתה של טירואיינט טקלה ניסתה להביא אותה לארץ, ובצורה טרגית ואירונית, לאחר שהיא עלתה לארץ היא נהרגה בפיגוע – סיפור מאוד קשה וכואב. הסרט מתאר את הקשר בין טיירואינט לאמה, שמנסה להביא אותה לארץ, ובמקביל טיירואינט נראית כשהיא חולמת על הגעה לארץ המובטחת על כנפי חסידה, שאינן אלא כנפי הדמיון שלה. שם הסרט הוא "שימלא", חסידה באמהרית, שכן החסידה היא סמל מאוד חזק בתרבות האתיופית ומבטאת את הכמיהה והגעגועים לארץ ישראל".

**זו השנה השמינית שבה מגזין האינטרנט של בית אבי חי מוביל את מיזם ההנצחה הייחודי "פנים.יום.זיכרון". הפרויקט רותם את טכנולוגיות האנימציה למלאכת החייאת רסיסי זיכרון מחייהם של חיילים שנהרגו, ומפגיש בין משפחות החללים לבין יוצרי אנימציה.

בית אביחיזוכרים את הנשיםיום הזיכרון