ילדה נאנסה על ידי ילדים ונערים אך עורך דינם מסרב לשלם לה פיצויים כי 'גם ככה היא נכה'

**טריגר- אונס

היא נולדה עם מוגבלות קוגנטיבית, מוגבלת בהבנת המציאות. הבעיה אצלה כמו אצל חלק לא קטן מהילדים על הרצף האוטיסטי, שהיא לא מסוגלת להבחין בקלות מי אדם טוב ומי הוא רע, היא רואה בכולם יופי וטוב לב ומאמינה לכל אדם ורוצה להתחבר עם כל הילדים. ילדי החינוך המיוחד כמוה, יוצאים לחופשות בחגים ואין להורים סידור מיוחד. כך קרה שבשנת 2014 כשהייתה בת 12, בעשרת ימי חופשת חג החנוכה, ההורים שלה נאלצו להמשיך לעבוד כרגיל והיא הייתה בבית, יצאה לשחק בגן המשחקים של השכונה. אחד הילדים, בן גילה, ראה אותה, ומיד כתב לחברים שלו:

"יש כאן ילדה מפגרת אפשר לזיין אותה". הוא פיתה אותה בדברי חנופה לבוא איתו למקלט שומם, אט אט הגיעו עוד ילדים ושם בוצעו בה מעשים מיניים קשים. הילדים איימו עליה שצילמו הכל ויפיצו את התמונות אם היא לא תגיע גם למחרת, כך נמשכה ההתעללות המינית הקבוצתית בדרגות שונות של השתתפות מצד הילדים. חלקם רק צפו, חלקם אנסו, חלקם נגעו. והיה גם אחד שהפיץ את הסרטון – כך הגיע המידע במקרה לידיעת המשטרה ונפתחה חקירה. כל 11 הילדים שגילם נע בין 12-17 הואשמו בפלילים בעבירות מין, כל אחד בהתאם לחלקו בפרשה. הבעיה במשפטים פלילים ואזרחיים כאלו הוא שככל שישנם יותר פוגעים כך אני נאלצת לעמוד מול יותר ויותר עורכי דין שכל אחד דורש את ליטרת הבשר שלו, לכל אחד יש מה לומר ולהגיש לבית המשפט, והם חייבים להצדיק את שכר הטירחה ששולם להם, וכך נמשך ונמשך ההליך עוד ועוד. כשסופסוף הייתה הרשעה פלילית חלוטה וסופית, העונשים שהם קיבלו היו מאד נמוכים בשל גילם הצעיר, חודשים ספורים בלבד במעון נעול, או מאסרים קצרצרים במתקנים לנוער. היא הוכנסה למעון סגור בעיר אחרת. רחוקה מעין כל.

כיום כולם כבר מזמן חזרו לשגרם חייהם ומאחר שהיו קטינים הם מוגנים ואף אחד לא ידע בכלל לעולם שהורשעו באונס ועבירות מין כאלה ואחרות. כבר בינואר 2016 הגשנו בשמה תביעה נזיקית נגד כל 11 המורשעים. זו תביעה נגררת לפלילים שאמורה להיות הליך קצר, פשוט יעיל, בו פוסקים סכום פיצויים וסוגרים את המעגל מהר כדי לאפשר לנפגעת להתחיל להשתקם ולדעת שהסיפור מאחוריה. תם ונשלם. אלא שבמקרה הזה, רוב הנערים מקבלים עורך דין בחינם מטעם האגף לסיוע משפטי של משרד המשפטים על חשבון הציבור. הצעתי לכל הנתבעים כבר בדיון הראשון שנעשה הליך גישור קצר שיתחשב גם בנערים אך גם בקורבנם, הם טענו כי משרד המשפטים אינו מאשר להם מימון להליך גישור על אף שיש חוק גישור ושזו מדיניות הממשלה להעדיף סיום סכסוכים בגישור.

אחר כך מינה בית המשפט מומחית מטעמו לקבוע את הנזק לנפגעת, כל צד צריך היה לשלם למומחית את חלקו – רק משרד המשפטים עיכב שוב ושוב את התשלום למומחית בית המשפט, כי אם אפשר לענות בעינוי דין את הקרבן עוד ועוד ועוד-למה לא? אתמול הודיע עו"ד של אחד הנערים, אשר מונה לייצג את הנער ע"י האגף לסיוע משפטי של משרד המשפטים, כי למעשה לא מגיע לקטינה המוגבלת פיצויים כמקובל מאחר שהיא הייתה כבר קודם לאונס, נכה קוגניטיבית ומקבלת כבר גמלת נכות מהביטוח הלאומי על נכותה הקודמת והיא גם לא ממש מבינה מה שקרה אז לא נגרם לה סבל וכלל נזקיה נבלעים למעשה בתוך הנזק הטבעי שלה. 

רק במדינת ישראל יכול משרד משפטים לאפשר לעורך דין מטעמו לטעון שאונס קטינות מוגבלות ונכות לא מזכה בכל פיצוי כי הן גם ככה נכות. והרי זה בדיוק להיפך – נערה בריאה בנפשה לפחות יש לה חוסן להתמודד ולהשתקם,
אך ילדה או אשה מוגבלת שכלית?
חוסר האונים שלה ועומק הפגיעה בה הוא פי מיליון יותר חמור – לקחו לה את ״כבשת הרש״ את כבוד גופה וטוהר נשמתה.

זו לא הפעם הראשונה שעורכי דין משמיעים טיעון כזה על אנשים עם מוגבלות קודמת שלא זכאים לפיצוי כמו אדם בריא. אני סבורה שיש כאן ליקוי מאורות רציני ויסודי, שהרי דווקא משום שאין לאדם מוגבל את החוסן להגן על עצמו ואת הכוח להשתקם כמו אדם רגיל, אז מגיע לה/לו פיצוי כפול ומכופל. זה המסר שאנחנו צריכים להנחיל לציבור, שפגיעה באדם מוגבל נכה קטין או חסר ישע, תחייב בפיצוי וענישה כפולים כפל כפליים מהמקובל.

***

הכותבת עורכת הדין רוני אלוני סדובניק מייצגת נפגעות עבירה. 

אלימות מיניתהתעללות מיניתניצול ילדיםניצול מינישיחת היום