4 מגמות אקולוגיות שאתם חייבים להכיר

נושא הקיימות ואיכות הסביבה צובר תאוצה בקצב מסחרר בשנים האחרונות. יותר ויותר צרכנים מבקשים מוצרים ברי קיימא המיטיבים עם הסביבה – והחברות העסקיות מגיבות בהתאם. אז כדי להתחיל את השנה החדשה בצורה אופטימית יותר, ריכזנו 4 מגמות אקולוגיות שאתם חייבים להכיר. 

 

1. מחזור קפסולותמחזור קפסולות (של מכונות קפה) הוא ממזמן אינו טרנד חולף, ואם עקבתם אחרי חברת Nespresso בשנים האחרונות, ודאי נחשפתם למידת המסירות שלהם בכל הנוגע למחזור, והמאמצים הנעשים כדי להעלות את המודעות לכך בישראל. את האלומיניום, ממנו עשויה הקפסולה, אפשר למחזר אין סוף פעמים, על כן לכל קפסולה יש עתיד להתגלגל לחיים נוספים. 

נשמע מופרך? Nespresso, בשיתוף מותג אופני לייף סטייל השוודי Vélosophy, יצרו אופניים ממוחזרות שכולן עשויות מקפסולות.

במסגרת שיתוף הפעולה, הצליחו החברות לייצר אופניים מסוגננים והתוצאה היא RE: CYCLE (באנגלית המשמעות של cycle כפולה: גם מחזור וגם לדוש). האופניים נועדו להמחיש את הפוטנציאל הקיים באלומיניום לטובת מחזור, ולהניע את אוהדי Nespresso למחזר את הקפסולות שלהם ולהשפיע על הסביבה.

איך זה קורה? לאחר שאלומיניום הופרד ממשקעי הקפה, הוא עובר תהליך דחיסה. אחר כך, הוא נשלח להתכה ולעיבוד, והתוצאה הסופית מאפשרת להשתמש במתכת המעובדת לטובת מגוון מוצרים בתעשייה כמו תריסים וחפצי בית שונים.

עובדת בונוס: משקעי הקפה מהקפסולה שנאספו אף הם ניתנים למחזור, ויכולים להפוך לקומפוסט נהדר. באמצעות שילוב אדמה וחומרים האורגנים הם הופכים לדשן עשיר ומזין לגידולים חקלאיים, למשל, המהלך המשולב של Nespresso ויקב הרי גליל, בו משקעי הקפה הופכים לדשן שמפוזר בכרמים של היקב בצפון ומקבלים בציר בניחוח קפה.

 

 

2. ייצור מוצרים מתכלים: על חולצה מתכלה כבר שמעתם? מדובר בפריט לבוש ייחודי העשוי מחומרים טבעיים כמו אקליפטוס ואצות הגדלים בביו – ריאקטורים (מונח המתאר מתקן או מערכת ייצור, המיועדים לסביבה של פעילות ביולוגית, מורכב מהמילים ביו- ביולוגיה, וריאקציה תגובה)

אחד החומרים אשר מרכיבים את החולצה הן אצות שקיימות כבר למעלה מ- 1.5 מיליארד שנה, והן מצטרפות לחומרים נוספים המרכיבים את החולצה – כגון סיבי פחם.

החלטתם שנמאס לכם מהחולצה? החזירו אותה בחזרה לטבע! החולצה מתפרקת באדמה תוך 12 שבועות והופכת למזון תולעים. כלומר, תוכלו לקבור אותה בגינה או להוציא אותה עם הקומפוסט. החולצה עצמה נראית כמו חולצת טי-שרט רגילה ואופנתית, ועל הדרך תורמת לסביבה.

3. קולינריה מודעת: מגמת הקולינריה המודעת בישראל מובלת על ידי העיתונאית ומומחית הקולינריה אפרת אנזל. הרציונל שעומד מאחורי מגמה זו מתבסס על ההבנה כי נדרשת מודעות עמוקה יותר למה שנכנס לנו לפה. לא רק ברמה הקלורית, אלא גם ברמת הרחבה יותר שמתייחסת לחומרים הנפלטים בהליך הייצור של המזון וההשפעות שלהם על הפלנטה שלנו וכן לגוף שלנו. כלומר לאכול היום ולחשוב על מחר. 

כך כותבת אנזל במשנתה על המגמה: "הקולינריה המודעת היא קולינריה ששואלת שאלות ועושה בחירות. היא קולינריה שמבינה שאי אפשר לשנות את העולם בכל אספקט ובכל מנה, אבל היא מנסה לעשות שינוי קטן בכל מנה מתוך ידיעה שעוד שינוי קטן ועוד שינוי ועוד שינוי, וביחד יוצרים שינוי גדול. "

קולינריה מודעת מבינה, למשל, שהזמנת משלוח מהסופר, מטבעה, תחייב עטיפה של חלק מהמוצרים בשקיות ניילון, ועל כן נעשה בהם שימוש חוזר ולא נזרוק את השקיות לפח. באותה נשימה, כאשר נאסוף אוכל ממסעדה הביתה, נבקש להשאיר את סכו"ם הפלסטיק במסעדה לטובת כלים רב פעמיים ביתיים.

 

4. פרויקטים אקולוגיים קהילתיים: 'לירה שפירא' הוא מיזם חדש המציג מטבע קהילתי מקומי שהושק בתחילת הקיץ, בשכונת שפירא בתל אביב. המיזם התחיל הודות לתושבים המקומיים ובתמיכת העירייה.

כל 'לירה' שקולה לשקל אחד, וניתן להרוויח אותה תמורת קילו אחד של פסולת אורגנית. בשכונה שלוש נקודות איסוף, בהן הוצב קומפוסטר גדול בו שוקלים את הפסולת, מפקידים אותה, ומקבלים תמורתן את ה-'לירות' הנכספות. ומה עושים עם אותן 'לירות'? במטבעות שמתקבלים ניתן להשתמש בבתי העסק השכונתיים שמקבלים אותם כתשלום לכל דבר ועניין.

ארבעת דוגמאות אלו הן רק חלק מהמגמות החדשות ששוטפות את עולמנו בשנה האחרונה. למי שהגיע עד כאן, אסור לפספס את כנס חברה וקיימות של אתר און לייף ב-29/10/19 ב-WEWORK הזרם ת"א. לפרטים והרשמה לחצו כאן >>

Nespressoאיכות הסביבהנספרסוקיימות