לשנות את החיים ב-5 דקות: אפליקציות המדיטציה שאתם צריכים להכיר

עד לפני עשור או שניים דיכאון וחרדה היו טאבו חברתי שלא מדברים עליו. אנחנו חיים בתקופה אחרת לגמרי. היום,  ציפרלקס וכדורים אחרים הם בגדר אקססורי חובה אצל אחד מכל עשרה תל אביבים. על פי נתוני קופות החולים שפורסמו מוקדם יותר השנה, בין השנים 2013 ל-2016 עלה מספר המשתמשים בישראל בכדורים נוגדי דיכאון וחרדה ב־13%. אחד מכל 20 סובל מדיכאון ועוד 2.8% מכלל האוכלוסייה סובלים מחרדה.

ואנחנו לא לבד. ארגון הבריאות העולמי מדווח שבין 1990 ל-2015 חלה בעולם עלייה של כ־50% במספר הסובלים מדיכאון וחרדה. למרות הפופולריות הגואה של טיפול תרופתי למצבים נפשיים, בעולם הפסיכיאטריה כבר מוכנים להודות במגבלותיו, והמחקר היום מתחיל לקבל כיוון אחר – כשהמוטיבציה היא לנסות ולהבין את שורש הבעיה ולא רק לטפל בסימפטומים. אחד הכיוונים שאליו הולכת רפואת הנפש הוא הכנסת טכנולוגיה מתקדמת, שתספק מידע על הקשר שבין מסתורי המוח האנושי ויחסיו עם הגוף.

 

לחוצים בעבודה, לא רק בחיים

פן נפשי נוסף שנמצא בעליה תלולה ומתמדת הוא מה שארגו ן הבריאות העולמי הגדיר כ"מגיפה של המאה ה-21" – הלחץ שמקורו בעבודה. על פי שני מחקרים שנעשו באיחוד האירופי ובארה"ב נמצא שהעלויות הגבוהות של הלחץ הזה נופלות לא רק על העובדים אלא גם המעסיקים. אחוז העובדים שמרגישים "לחוצים מאוד" במקום עבדותם הכפיל את עצמו ועומד היום על כ-64 אחוז. 56 מיליון אירופאים סובלים מפגיעה נפשית בגלל לחץ בעבודה ו-30% מהעובדים סובלים מכאבי גב או כאבי ראש כרוניים בגלל לחץ בעבודה. כל התחזיות, אגב, צופות עליה והתגברות של הסימפטומים והדיווחים בשנה הבאה.

 

לא רק תרופות

כדי להתמודד עם הסיכון הגובר והסיכוי הגדל למחלות כרוניים בעקבות לחץ ודיכאון, עולה המודעות להטמעת אורח חיים בריא ו"הרגלי תזונה מנטליים ופסיכולוגיים". ידוע כי המוח הוא איבר ש"לומד" ומתאים את המבנה לחוויות שאנחנו חווים. אחת הבשורות הגדולות של חקר המוח העכשווי הוא שיכולות מוחיות אינן נתון קבוע, אלא יכולת נרכשת שניתן לשנות באמצעות עבודה ואימון.

בשנים האחרונות, כדי להתמודד עם הסיכון הגובר למחלות כרוניות וכדי לחיות חיים מאוזנים, עולה המודעות להטמעת אורח חיים בריא. כיום, כחלק ממנו יש לקחת בחשבון גם "הרגלי תזונה מנטליים ופסיכולוגיים". המוח הוא איבר למידה שמתאים את מבנהו לחוויות שאנו חווים.

 

ולמקום הזה נכנס המדיטציה. אימון מדיטציה שנמשך אפילו 8 שבועות בלבד, יכול להשפיע משמעותית על מדדים פיזיולוגיים מובהקים. אבל – רק המילה "מדיטציה" עלולה להלחיץ רבים מאיתנו. מה אנחנו יודעים ומבינים בנשימות, בלמצוא את ה"אני הפנימי שלנו" וכל מיני מילים רוחניות שכאלה.

בשביל זה הומצאו אפליקציות המדיטציה – שמספקות פתרון זמין וזול, יעיל ואפקטיבי. בחרנו בשבילכם 5 מהאפליקציות הבולטות והטובות שקיימות בשוק, אחת מהן אפילו דוברת עברית לגמרי.

 

  1. Calm

האפליקציה הגדולה ביותר בעולם למדיטציות מודרכות שנוסדה ב -2012 על ידי שני צעירים מאנגליה שבכלל הגיעו מעולם הגיימינג. האפליקציה מציעה מאות מדיטציות מודרכות לשיפור השינה, הפחתת חרדה, יחסים בין אישיים, מוסיקה מרגיעה וסיפורים לפני השינה שאותם מקריאים גם כוכבים הוליוודיים. המדיטציות הן באורך של 3, 5, 10, 15, 20 או 25 דקות, כך שניתן לבחור את האורך שיתאים ללוח הזמנים שלכם. חלק מסוים מהתוכן יהיה זמין בגירסה הבסיסית ואילו על חלק תצטרכו לשלם, אם תרצו.

במספרים:  calm גייסה 88 מיליון דולר לפי שווי של מיליארד דולר, ובין המשקיעים נמצא השחקן אשטון קוצ'ר. רק השנה הכניסה calm לבעליה כ-150 מיליון דולר.  

  1. Headspace

האפליקציה השניה בפופולאריות שלה עם מיליוני משתמשים ביותר מ-190 מדינות. גם הדספייס הוקמה בידי צעירים בריטיים ב-2012. אנדי, הבעלים החליט להנגיש את הטכניקות המדיטציה שלו באופן מקוון כדי שאנשים רבים יותר יוכלו לחוות את היתרונות של מדיטציה בכל עת ובכל מקום. האפליקציה מספקת מדיטציות מודרכות, אנימציות, מאמרים וסרטונים, והכל במטרה לשפר את בריאותו ואושרו של העולם.  עם מיליוני משתמשים ביותר מ -190 מדינות. 

  1. Insight timer

האפליקציה הזאת מתהדרת בכך שהיא מציעה את הספרייה החינמית הגדולה ביותר של מדיטציות מודרכות עם למעלה מ-28 אלף כותרות ו-7 מיליון משתמשים. תמורת 5 דולר בחודש תוכלו לקבל גם את גירסת הפרימיום שמציעה מדי יום מדיטציה חדשה ומאות קורסים של 10 ו-30 יום, האזנה מקוונת, מצב לילה, אודיו באיכות גבוהה ועוד. 4839 מורים ומוזיקאים למדיטציה מציגים דרך האפליקציה מדיטציות מודרכות ושיחות ממומחי המדיטציה המובילים בעולם יחד עם מומחי תודעה, מרצים למדעי המוח, פסיכולוגים מסטנפורד, הרווארד ועוד.

  1. my medi

ואם אתם לא דוברים אנגלית או רוצים להיכנס לזון בשפת אמכם, האפליקציה החדשה שפיתחה מיכל ינאי (כן, כן, מיכל ינאי השחקנית) היא הפתרון בשבילכם. ינאי זיהתה את הטרנד העולמי ובנתה במיוחד לקהל הישראל אפליקציה עם מדיטציות מודרכות בעברית שהושקה ממש בימים אלה.

באפליקציה תמצאו עשרות מדיטציות שעוזרות להתמודד עם חרדות ומתחים, שעוזרות עם בעיות שינה וגם יכולות לעזור לנו להיות יותר מפוקסים על מטרותינו בחיים. האפליקציה ידידותית ופשוטה: תוכלו לבחור אם אתם רוצים מדיטציה שתטפל בחרסה או לחץ, פוקוס מקצועי או אישי, העצמה נשי, שינה, ויש גם מדיטציות לפתוח את הבוקר כמו שצריך. להורים בינינו – שימו לב לקטגוריה הנפרדת של מדיטציות שמותאמות לילדים בגילאי 3-10.

כל מה שנותר לכם הוא להפסיק להילחץ – הורידו אפליקציה ועולם חדש ייפתח בפניכם. או לפחות הלחץ ייעלם – שזה כבר טוב.

 

אפליקציהמדיטציהמיכל ינאי