מנכ"ל נספרסו: קיימות חייבת להיות חלק מאג'נדה של מנכ"לים

לפני מספר שבועות פתחה ילדה אנונימית בת 16 משוודיה את מהדורות בכל העולם הצליחה לעשות מה שמומחים, מדענים, מחקרים וקרחונים נעלמים לא הצליחו לעשות מזה שנים – לעורר את השיח אודות ההתחממות הגלובלית בעולם. לראשונה מזה יותר מדי שנים שנושא ההתחממות הגלובלית עלה לראשית סדר היום ברחבי העולם והפך לנושא לשיחה בכל בית – ולא רק בישראל. הוכחה לכך היא תופעת הקשים, שהפכו, גם אם באיחור, לפרסונה נון גרטה ברחבי הרשתות החברתיות וכמובן השימוש הגובר בכלים רב פעמיים על חשבון כלי הפלסטיק שממלאים (וחונקים) את האוקיינוסים.

סוף סוף, לקראת שנת 2020 נראה כי ליותר ויותר חברות מתחיל ליפול האסימון הבלתי מתכלה ומתקבלת ההבנה שיש להוציא את הראש מבור המטמנה ולהתחיל לחשוב ירוק, אקולוגי, מיחזור, קיימות – חיים!

למעשה זוהי שעתן של החברות שראו את הנולד כבר לפני שני עשורים ויותר. שהבינו שחשיבה ירוקה, לא רק נכונה חברתית, אלא גם כלכלית. אחת מהחברות האלה היא חברת נספרסו, שלא רק שהשכילה לראות את המגמה כשעוד היתה בראשיתה, אלא גם הצליחה לשנות את ההווה, להשפיע על העתיד ואף לשפר אותו – לא רק עבורה, כחברה בינלאומית משגשגת, לא רק עבור עולם הקפה שהרוויח זנים משובחים ועמידים, אלא גם עבור רבבות חקלאי הקפה בכל העולם וסביבת המחייה שלהם שהשתפרה פלאים.

משה מרי, מנכ"ל חברת נספרסו בישראל ומי שמוביל את האג'נדה הירוקה במחוזותינו, השתתף בשבוע שעבר בכנס בנושא "חברה וקיימות" של אתר און לייף, וחלק את משנתו ומשנת החברה עם המשתתפים, סיפר כיצד הכל התחיל וקרא למנכ"לים ומנהלי חברות נוספות להצטרף למהלך: "זה לא עתיד החברה שאתם מנהלים, זה עבור עתיד הילדים של כולנו".

 

bennygamzo.com צילום: בני גם זו לטובה

 

גלגולו של קפה

"כשאנחנו מסתכלים על נספרסו העולמית, תפיסת הקיימות עצמה החלה בסוף שנות ה-90. כבר אז הייתה הבנה שקיימות ואיכות הם דברים שהולכים יחד", פתח מרי את דבריו בועידה. "האג'נדה ממשיכה ומתפרסת על פני הדרך כולה עבורנו: מהעבודה הישירה מול החקלאים ועד מיחזור הקפסולות ושאריות הקפה. לאורך כל הדרך, ובכל נגיעה, נושא הקיימות קיים ועומד לנגד עניינו.

מרי סיפר כי הקפה הינו צמח רגיש במיוחד לשינויי אקלים, כאשר עלייה של מעלה אחת בטווח הטמפרטורות שבו הוא גדל משפיעה מיידית על הטעם, עלייה של שתי מעלות פוגעת בפיריון הצמח, ועלייה של שלוש מעלות מחסלת סופית את הצמח. "האתגר הוא כפול- מצד אחד, הטווח המיידי, המחייב שמירה על איכות הקפה בתנאי מזג האוויר הפכפך, ומצד שני, בטווח הארוך, מציאת פתרונות לשמירה על שיחי הקפה מפני ההשלכות הנובעות מהשפעת מזג האוויר".

מורכבות עולם הקפה והחשש מאי היציבות הצפויה בשל תנאי מזג האויר, הובילה את Nespresso כבר בשנת 2003 לפעולה וליצירת תוכנית כוללת לשימור פולי הקפה ואיכותם על ידי הכשרה מקצועית של מיטב החקלאים באזורי הגידול בעולם, ממזרח ומערב. תוכנית ייחודית זו מאפשר לחברה להשיג 3 מטרות במקביל- יצירת עתודות של קפה איכותי באזורים שונים ברחבי העולם, סיוע לשיפור המעמד החברתי של החקלאים- החל מהמשכורת ועד איכות חייהם ומקצועיותם, וגידול באמצעים בני קיימא בלבד, תוך שמירה על סביבת גידול הקפה ושיפורה. "כיום אנחנו עובדים עם מאה אלף חקלאים", גאה מרי. "זו אחת התוכניות המשמעותיות והמקיפות ביותר בנושא גידולי קפה; היא לוקחת ומסתכלת על כל ההיבטים של חיי החקלאי, בין אם מדובר בקהילה, סביבה, שיטות עיבוד ודישון ולמשפחה שלו ולעובדיו, וכן לפנסיות שלו, ועד האופן שהוא מעבד את הקפה".

 

bennygamzo.com צילום: בני גם זו לטובה

 

קשר הדוק עם החקלאי הפשוט מעניין חברה כמו נספרסו?

"בוודאי. המוצר שלנו הוא תוצר חקלאי והמשאבים שלנו מוגבלים, לכן אנשים אשר עובדים בחקלאות בסופו של דבר לא יישארו, ולא יותירו אחריהם דור המשך אם לא יהיו להם חיים טובים. צריך לפנות להם זמן ולייעל את שיטות העבודה בכדי שיהיה להם זמן להיות עם המשפחה והקהילה ולוודא שהם מרוויחים כראוי ושהעובדים במטעים גם כן ירצו להיות שם ולגדל קפה. אם זה לא יעניין אותנו – זה פשוט לא יקרה".

 

הטעם של הקפה קשור בהכרח לאורח החיים של החקלאים?

"יש הרבה דרכים להשיג איכות. אנחנו הבנו שקיימות ואיכות הם מושגים משלימים והדרך שלנו להשיג איכות נעשית בזכות עבודה עם החקלאים. אנו משלמים פרמייה גבוהה יותר על איכות, כי החקלאי חופשי למכור למי שהוא רוצה והוא לא חייב למכור רק לנו. אנחנו מלמדים אותם כיצד ליצור את האיכות הזו, ומסייעים לו בפיתוח וטיפוח המטעים. יש אגרונומים מטעמנו שעובדים עמם במטעים וזו הדרך שלנו לסייע להם".

 

 

 בשורה התחתונה הוא אמור לייצר חיסכון? שיפור בעלויות?

העבודה מול החקלאים לא מובילה לחיסכון, היא מובילה לאיכות לאורך זמן. קיימות לא מתחילה ממקום של חיסכון, כמו שמדברים על מחזור: למיחזור יש עלויות משמעותיות, כמו הקמת מערכות, תפעולן, איסוף פסולת המיחזור ושילוח למפעל המחזור.

 

כחברה מסחרית שבסופו של יום רוצה להרוויח, איך המודל העסקי הזה מתיישב עם קיימות?

כשמושגים אלה הופכים לתפיסה העסקית שלך, פתאום מגלים שהדברים האלו משתלבים בתוך ראייה עסקית של יצירת רווח – וקיימות אינה סותרת זאת. גם אם יש לכך עלויות, הן מתורגמות בסופו של דבר לפעילות העסקית – וזה בסדר לגמרי.

 

קיימות היא חלק מהתרבות העסקית של נספרסו העולמית בישראל?

"בוודאי. בישראל הקמנו מערך מיחזור כשרצינו למחזר קפסולות. זו הייתה החלטה מעולה, אבל לא הייתה לנו האופציה למחזר קפסולות, ולא הייתה לנו דרך לאסוף אותן מהלקוחות, אז הקמנו מערך מיחזור. אנחנו החברה היחידה בישראל שאוספת את המוצר המשומש מבית הלקוח – אין אף חברה שעושה את זה".

 

 

קפה ישמח לבב אנוש

אחד הפרויקטים שמרי הכי גאה בהם היה שיתוף הפעולה בין חברת נספרסו לבין יקב הרי הגליל המקומי, אשר יצר את היין הראשון בישראל אשר דושן על ידי שאריות הקפה בקפסולות הממוחזרות של נספרסו בישראל. "אנחנו מעבירים אל הכרם את הקפה שמתקבל מתוכנית המחזור שלנו, והם משתמשים בו כקומפוסט. הפעילות נבעה מרצון להחזיר לאדמה את מה שהגיע ממנה, ומצד שני רצינו להראות ללקוחות שלנו מה אנחנו עושים עם הקפסולות הממוחזרות. השקיפות התבררה כהליך קריטי והיא עבדה מעולה".

מרי המשיך וסיפר על מיזם עתידני ומרשים לא פחות: "יצרנו אופניים מקפסולות אלומיניום של נספרסו", הוא מספר בגאווה. "זה בדיוק המקום להראות שיש מחזוריות, ושאפשר ליצור דרכה ערך שימושי. יש דרך שצריך לעבור בתהליך הזה, אבל ההתמדה, הנחישות והשקיפות קוצרים את הפירות בסופו של דבר".

 

 יש יותר סובלנות ומודעות לעניין של קיימות?

"לדבר על מיחזור במסגרת כנס על קיימות זה לא טריוויאלי בכלל. בעבר זה לא היה זוכה לעניין. יש שינוי, תקשורתי, חברתי ועסקי. כלי התקשורת עוסקים בנושא הקיימות יותר ויותר, נערכים כנסים סביב קיימות וגם היכולת שלנו, כחברה, להתמיד בכך ולהשקיע משאבים כדי לשלב קיימות בפעילות העסקית שלנו".

 

 

חוץ מהפעילות העסקית זה משהו שמשה מרי לוקח איתו הביתה?

"זה מדבק. אני מתחיל להסתכל על דברים מפלסטיק שאני צורך. זה משפיע ומחלחל, לדוגמה: אני בוחר להשאיר את הרכב שלי בבית ועולה על קטנוע. זה גם חוסך לי את הפקקים בדרך למשרד ובחזרה, וגם חוסך זיהום מסוים. אני מרגיש עם זה טוב ובאותה נשימה מעביר מסר חשוב לילדים. ובסופו של דבר, זה הרי הכל בשבילם, לא?"

Nespressoאיכות סביבהאקולוגיהמחזורקיימותקפה