מגלית גוטמן ועד לרב פירר: סיכום אירועי הדרת נשים בישראל ב-2019

אלו הימים האחרונים של שנת 2019, ושל העשור השני של המילניום החדש. שנה עמוסה עברה עלינו. מאות טילים, שתי מערכות בחירות ועוד אחת בדרך, ולא מעט אלימות ושבטיות נחרטו בזיכרון הקולקטיבי הלאומי. שנות העשרה של המאה ה-21 היו, איך נאמר בעדינות, לא משהו. העולם הספיק לחוות שינויים משמעותיים, שיאים חדשים של הזיה נפרצו, האמת כבר איננה אבסולוטית, וכבודו של האחר והשונה מוטל בספק.

בתום השנה האזרחית הקודמת, עו"ד לינור דויטש פרסמה כאן אצלנו באון-לייף ציר זמן של עשרות מקרי הדרת נשים מהשנה החולפת. כדי להבין מה כאן השתנה, החלטנו לאסוף במרוכז את המקרים שנחשפנו אליהם מאז – לצערנו, כפי שמיד תוכלו לקרוא, המסקנה הייתה שאם היה שינוי, הוא לא היה לטובת הנשים.

מניפת אירועי ההדרה של שנת 2019 היא בעיקר מצבור סימפטומים לאווירת הפקרת הנשים בישראל. וככל שבתוך מערבולת הבחירות המוטרפת מספר נבחרות הציבור בכנסת רק מצטמק, ועם ההתעכבות בתקציבים הקריטיים בממשלות המעבר שאין להן סוף הנראה באופק המצב רק הופך יותר ויותר קשה. המעבר לשנה אזרחית חדשה פותח פתח לרטרוספקטיבה וחשבון נפש ציבורי על חטא מחיקת הנשים מהמרחב הציבורי. אל תשכחו לשלב אותנו בתפילותיכם. עודנו כאן, משוועות לשוויון.

19.1.19- העיתונאית טל שניידר מפרסמת בחשבון הטוויטר שלה על שלט שהושם בתחום השיפוט של עיריית בני-ברק, הקורא לאחדות במחנה המרכז-שמאל לקראת הבחירות, וממנו נעדרת, באופן נקודתי, ציפי לבני.

6.2.19- אתר MAKO מפרסם מאמר של דורית שביט, לשעבר דיפלומטית בכירה במשרד החוץ, לקראת צאת ספרה "דיפלומט בחצאית", בו היא מעידה על עשרות שנים של הדרת נשים מתפקידי מפתח בעולם הדיפלומטיה ובמשרד החוץ.

24.3.19- בתכנית הבוקר של טל ברמן ואביעד קיסוס באקו 99 נחשף כי חברת התעופה הלאומית אל-על חנכה שלט ליד קניון איילון, בתחום השיפוט של עיריית בני-ברק, שנעדרו ממנו נשים לחלוטין. בשאר הארץ השלטים כללו גם נשים וגם גברים. בעקבות הביקורת חברת אל-על הסירה את השלט.

9.4.19- יום הבחירות לכנסת ה-21. חברת ועדת הקלפי מטעם מפלגת הליכוד מסולקת מקלפי בבני-ברק לבקשת האדמו"ר מגור וחסידיו, כדי שהאדמו"ר יוכל להיכנס להצביע.

14.4.19- צה"ל מודיע רשמית כי לא ישלב לוחמות בחיל השריון, למרות שהפיילוט שערך הצבא במשך שנה וחצי הוכתר כהצלחה. במסגרת הפיילוט ארבע נשים הוסמכו כמפקדות טנק. אביה של אחת המפקדות סיפר ליעל דן בגל"צ שבעקבות החלטת הצבא תעודת הלוחם של בתו נלקחה ממנה והיא הוסבה לתפקיד פקידותי.

2.5.19- בתקשורת מתפרסמת ידיעה פסק דין שניתן בתביעה של נערה צעירה, בת 18, שסורבה לעלות לקו 143 של אגד תעבורה מהיישוב בו היא מתגוררת בדרך לירושלים משום שלבשה מכנסיים קצרים. לאחר שיחת בירור, אליה זומן הנהג, הוא הסכים להעלות אותה בפעם שלאחר מכן, אך לא שכח לקנח בהערה משפילה: "היום אני מעביר אותך".

7.5.19- חיילות בבסיס צה"ל בדרום התבשרו בערב יום הזיכרון שלא תוכלנה לשיר במהלך הטקס מטעמי צניעות, ונתבקשו לדקלם את השיר במקום.

8.5.19- ערב יום העצמאות. נערה בת 17 מורדת מבימת המופעים ברמת גן לאחר שהזמר נתן גושן הזמין אותה לבמה, משום שהיא אישה.

9.7.19- נור בר-און מסורבת כניסה לאוטובוס מס' 402 של חברת אגד מבנייני האומה משום שהיא אישה. לדבריה, הנהג הצהיר שיש מקום ל-12 גברים בלבד. יש לציין כי חברת אגד התנצלה ופתחה בחקירה.

13.7.19- הרב רפי פרץ, שמונה באותה עת לשר החינוך, מתראיין לדנה וייס בחדשות קשת ופורש בגאון את משנתו: תמיכה בטיפולי המרה, והתנגדותו לשירות נשים בצבא. מזכירות שוב, שר החינוך.

 

15.7.19- שר החינוך רפי פרץ (שוב) ונציגים מרשויות מקומיות שונות לקחו חלק בכנס בנושא הפרעות קשב וריכוז שנערך בהפרדה מגדרית מלאה.

15.7.19- באותו היום, מתפרסמת ידיעה באתר "סרוגים" על יריד לנשות הציונות הדתית בו נאסרה הצגת תמונותיהן של… נשים.

27.2.19- אפרת נוימן מעיתון "דה מרקר" מפרסמת כי הוגשה תביעה ייצוגית נגד חברת "איקאה" על קטלוג לחברה החרדית שבו לא נכללו תמונות של נשים. זאת כשנתיים לאחר שחברת איקאה העולמית התנצלה על קטלוג ללא נשים שפורסם אז.

14.8.19- הזמר מוטי שטיינמץ מופיע בהפרדה מגדרית בעפולה, לאחר פסיקת ביהמ"ש המחוזי בנצרת לאפשר מופע בהפרדה.

22.8.19- היועמ"ש אביחי מנדלבליט מפרסם חוות דעת המאפשרת לרשויות מקומיות לקיים אירועי פנאי ובידור בהפרדה מגדרית, לאחר שהדבר היה מותר בעבר רק באירועים בעלי אופי מהותי דתי.

5.9.19- שירה קדרי-עובדיה ובר פלג מפרסמות ב"הארץ" על חלטת ביה"ס התיכון עירוני ג' במודיעין להפריד בין תלמידים ותלמידות בכיתות 5 יחידות במתמטיקה. לטענתם ההחלטה התקבלה לטובת התלמידות (טענה שגובתה במחקרים), אך ללא הודעה מראש לתלמידים ולמורים וללא בחינה מול התלמידות.

15.9.19- תיכון זלמן ארן בחולון החליט להפריד בין תלמידים לתלמידות בשנה הלימודים הנוכחית, הן כדי שהתלמידות יצליחו יותר, והן משום ש"הבנים לא יכולים לשלוט בהורמונים שלהם" – ציטוט שהביא אדיר ינקו מ-ynet. הדרך להדרה רצופה כוונות טובות.

26.9.19- בתקשורת מתפרסם כי לאירוע במימון ציבורי שכותרות "שחזור שירת הלוויים" – שחזור טקס עתיק מימי בית המקדש – הוזמנו כל מי ששם משפחתו הוא לוי, אך גברים בלבד.

26.9.19- מיכל פעילן מחברת החדשות מדווחת כי אירוע לונה פארק לילדים בחולון, הממומן מכספי העירייה, יתקיים בהפרדה מגדרית.

29.9.19- ערב ראש השנה תש"פ, ובמצעדי המוזיקה השנתיים של גלגל"צ ושל כאן ג' נוכחות דלה עד מבזה של נשים, אולי סימן למקום המצומצם ביותר שנשים תופשות בתוך המיינסטרים המוזיקלי בישראל.

03.10.19- הפרקליטות מודיעה על שתי החלטות הנוגעות לפרשת הסוהרות בכלא גלבוע, שהוצבו באגפים של האסירים הביטחוניים לבקשתם והוטרדו מינית. כתב אישום נגד אסיר עולם מארגון פת"ח הוגש, אך התיק הנוגע לקצין המודיעין שנחשד בכך ששיבץ את הסוהרות באגפו של המחבל כדי לקבל שקט מהאגף הביטחוני וגם מידע מודיעיני, נסגר.

4.10.19- אם מקדימה-צורן מפרסמת פוסט בפייסבוק בו היא מראה תמונה של בגדיה של ביתה, שנשלחה הביתה משום ששולי חולצתה רק נוגעים בשולי המכנס (כנראה, לא ברור). מייד היא מקבלת מבול של הודעות על מקרים דומים, של נערות צעירות שלא הורשו להיכנס ללימודים מפאת חוסר צניעות, גם בבתי ספר שאינם דתיים.

22.10.19- הקפות שניות במסגרת חגיגות שמחת תורה בשכונת פנחס איילון שבחולון. תושב מודאג מצלם כיצד הנשים מתבקשות לצאת ממתחם ההקפות ולחגוג מבחוץ.

23.10.19 מתפרסם כי קבוצת רבנים צבאיים במיל' ניסחו חוברת צניעות לחייל הדתי, ביניהם דרישה להימנע משירות ביחידות מעורבות, איסור הימצאות עם אישה בחדר לבד, איסור ניווט משותף ולינת שטח ביחד, איסור מגע בטקסים צבאיים, איסור להסתכל על מדריכות ואיסור השתתפות בטקס שיש בו שירת נשים.

28.10.19- אהרן רבינוביץ' מדווח ב"הארץ" כי בית הדין הרבני האזורי בחיפה הורה להעביר ילדים לחזקת אביהם ולבטל את הסדרי המשמורת עם האם משום שהפסיקה לשמור מצוות ולקיים אורח חיים דתי.

30.10.19- בתקשורת מתפרסמים דיווחים לפיהם אירוע ההתרמה של עמותת "עזרה למרפא" של הרב אלימלך פירר לא יכלול מוזיקאיות נשים שיופיעו על הבמה. בעקבות הביקורת הרב פירר ביטל את האירוע חמישה ימים לאחר מכן.

4.12.19- הגדנ"ע של יחידת עוקץ הצה"לית, שהייתה פתוחה לשני המינים, נסגרת לפתע בפני נשים לאחר שינוי בנהלי המיון.

8.12.19- ברשתות החברתיות ובתקשורת מופץ סרטון שמראה גבר מרסס מודעה של "רונית רפאל" שהתנוסס על אוטובוס "דן", שעליה פניה של גלית גוטמן.

9.12.19- בתקשורת מדווח על סיפור מעניין: ראש עיריית רמלה מפיץ ברושור עם הזמנה ל"ערב העצמה נשית"- ללא אף אישה כדוברת או כפרפורמרית. לאחר פניות מצד התקשורת הוספה הופעת סטנד-אפ של הקומיקאית ענת אביעד.

10.12.19- תיכון עירוני א', בין הליברליים שבת"א ואולי בישראל כולה, אירח תלמידות אולפנה מגוש עציון ותלמידי ישיבה מפתח-תקווה ומתוך כך הסכים לקיום אירועים בהפרדה מגדרית.

16.12.19- הפעם הגיעה תורה של רוסלינה רודינה: שלט פרסומת שעליו היא מופיעה, ונמצא על גבול ר"ג- בני ברק, הושחת לאחר שגבר קישקש על פניה בספריי שחור.

17.12.19- חסידות חב"ד ועמותת "מחנה משותף" הקשורה לחסידות, ארגנו אירוע בבניני האומה לחיילי צה"ל, שאליו הוזמנו רק חיילים גברים וכניסת נשים אליו נאסרה.

ולסיום, הנה עוד שלושה אירועים שלא ניתן לתחום לתאריך אחד:

* לאורך השנה לוותה אותנו פרשת מלכה לייפר, שעוד עומד ותלוי כנגד כתב אישום חמור באוסטרליה, הכולל תקיפות ומעשי אונס ב-8 מתלמידותיה לשעבר בביה"ס החרדי שניהלה במלבורן. יעקב ליצמן, מי שכיהן לסירוגין כשר הבריאות וכסגן שר הבריאות בשנים האחרונות, חשוד בכך שהוא מטיל לכאורה את כל כובד משקלו כדי לסייע ללייפר, בת לחסידות גור אליה גפני משתייך גם הוא. האפיזודה האחרונה בסאגה הזו קרתה אך החודש: לאחר שערעורה של לייפר להישאר בישראל נדחה, הדיון שאמור היה להיערך ב-10 בדצמבר נדחה לאחר שהמומחים שנדרשו להגיע ולהביע את חוות דעתם בקשר למצבה הנפשי של לייפר, ולקבוע אם היא כשירה לעמוד לדין באוסטרליה או לא, פשוט לא הגיעו לדיון כי הם "שכחו" – לטענתם.

* בחודש יוני דווח בתקשורת כי ילדה בת 7 מהשומרון נאנסה. בעקבות האונס והעדות שמסרה הילדה נעצר פלסטיני תושב האזור. הרשת מייד התמלאה בפופוליסטים, אבירי זכויות נשים בעיני עצמם, ששפכו בנזין של שנאת האחר בכל רחבי הרשתות החברתיות, ובחרו במודע להתמקד בזהותו הלאומית של החשוד ולא במצבה של ילדה בת שבע מוכת הלם וטראומה. החשוד שוחרר והאישומים נגדו נמחקו. עמם נמחק גם העניין הציבורי, ונותרה ילדה קטנה, ומשפחתה, שנזרקו כלאחר-יד משנמצא כי אינם יכולים לשמש כלי פוליטי בסכסוך הישראלי-פלסטיני יותר.

* באמצע יולי השנה נחשף סיפור לפיו 12 נערים ישראלים שנסעו לטיול באיה נאפה בקפריסין נחשדו בביצוע אונס קבוצתי בנערה בריטית. לאחר שהנאנסת חתמה על מסמך לפיו היא בדתה את הפשע, שוחררו הנערים וחזרו לישראל כגיבורים. מאז הצעירה תקועה בקפריסין ומחכה למשפט, למרות הטענות שלה שאולצה לחתום על המסמך. אחד משיאי הביזיון הזה הוא סרטון שהופץ, בו נראים הנערים לאחר שנחתו בארץ, רוקדים בנתב"ג כמו גיבורים שחזרו מהשבי, ולא כמו החבורה חסרת האחריות וחסרת האמפתיה שהם. יש לציין ולומר כי בחלקים רבים בציבוריות הישראלית אמינותם עודנה מוטלת בספק.

וכמובן שעוד לא דיברנו על נשים שנפלו קורבן לרצח בתוך המשפחה, על פערי השכר שממאנים להצטמצם, על חוסר הביטחון ברחובות, על מעונות לנשים מוכות שמתחננים לכסף מרשויות לא מתפקדות – דיברנו רק על הדרה, על ניסיון למחיקה מהמרחב הציבורי, על דה-לגיטימציה לקולה של אישה, לפרצופה, למחלפות שיער שנשפכות מהקרקפת בתעוזה, על ברכיים ומרפקים חשופים ועל פה שנתבקש לידום.

גם דיברנו רק על המקרים שהתפרסמו בתקשורת- לא על אלפי תלמידות שנשלחו הביתה בגלל ששולי החולצה לא מכסה את הריץ'-רץ' של הג'ינס, ונשים שעוברות לצד השני של המדרכה כי ביקשו, ולחלק האחורי של האוטובוס כי ביקשו. לכבוד השנה האזרחית החדשה, בין הצהרות על דיאטה וגמילה מעישון, נכניס לרשימת ההחלטות גם את ההבטחה לשמור על מחצית מהאוכלוסייה שלנו.

אפליה מגדריתגלית גוטמןהדרת נשיםפערי שכר