יום האישה 2020: לא רוצות מבצעים, רוצות שוויון

תמיד חשבתי שחשוב לציין את יום האישה. מנקודת מבט אל הדור הבא, אל הילדים והילדות של ישראל, אני בטוחה פי כמה שזה תאריך חשוב בלוח השנה שלנו. אם אנחנו רוצים שיגדל כאן דור ששוויון הוא לא רק מילה בשבילו – אלא דרך חיים, חשוב מאד שנעביר להם מסר של שוויון דרך הפעולות שלנו. לכן תמיד חשבתי, והיום עוד יותר מבעבר, שאסור שיום האישה יהיה "יום כיף", יום שעוסק בסיילינג, עוד קצת סטיילינג, שופינג ויפה בוורוד. יום האישה צריך להיות יום של דין וחשבון. יום שבו אנחנו צריכים לציין את ההישגים של נשים שנאבקו והצליחו להביא שינוי. וכמובן יום שבו מסמנים מטרות – לאן אנחנו, כחברה, רוצים להגיע.

בעיני יום האישה הוא בעצם יום שמיועד להסתכלות במראה – לא החיצונית, אלא הפנימית, ולא רק של נשים, אלא של כול החברה. יום האישה הוא הזדמנות לא למכירת עוד תכשירי איפור, או למסיבות בוטוקס, אלא להצדעה לנשים אמיצות שיהוו מודל לחיקוי לנערות ונערים. נשים שנותנות השראה להגשים את החלומות, לא לוותר. נשים ששברו מוסכמות, כמו גם נשים מהשורה. והנשים שאנחנו הכי אוהבים ומעריכים – אמא, סבתא, דודה.

מחקרים מלמדים כי אחד הצרכים היסודיים של ילדים הוא הצורך בהזדהות. ההזדהות הנפשית והרגשית של הילד עם גיבורי הסיפור, עם עלילותיהם ועם גורלם, גוררת שלא במודע את קליטת הערכים, המידות וההשקפות של הגיבורים המסמלים אותם באישיותם ובמעשיהם. לכן דווקא כאימא לבן, תמיד היה לי חשוב לחשוף את בני לגיבורות נשיות, עכשוויות והיסטוריות. ידועות ומשפחתיות, בהן שרה גיבורת ניל"י, הלן קלר, סופרות ומשוררות כמו דבורה עומר ולאה גולדברג, ובמקביל להכיר לו לעומק את הנשים הגיבורות של משפחתי, כמו סבתא רבתא שלי, שהצילה את כל משפחתה במאורעות תרפ"ט בחברון ובת הדודה של אבי, גאולה כהן, שהיתה חברה בלח"י ולימים חברת כנסת. את המסר של העוצמה הנשית חשוב לא פחות להעביר לבנים. כי אנחנו לא חיים בבועה נשית. כי כדי להגיע לשוויון מלא אנחנו חייבים שותפים. כדי להגן על נשים ובנות מפני אלימות, צריך לחנך בנים לכבד אותן.

שרה גיבורת ניל"י

הבשורה המשמחת היא שהרבה מושגים שנראו בעבר רחוקים או בלתי סבירים, הם היום מובנים מאליהם עבור דור העתיד. כך למשל, היום כמעט בכל בית שני ההורים עובדים ומגדלים את הילדים בשיתוף. מצד שני, הבעיה העיקרית עדיין היא שוויון הזדמנויות – נערות עדיין לא מקבלות הזדמנות שווה בספורט, יותר בנים לומדים במקצועות ראליים וטכנולוגים. אז הדרך לשוויון גם בדור הבא עדיין ארוכה.

וזו הסיבה שיום האישה הוא עדיין יום חשוב לציון, לא רק בשביל נשים, אלא גם עבור ילדות וילדים. התפקיד של יום האישה לחזור ולהזכיר לנו, מדי שנה, שעדיין לא הגענו לשוויון ויש לנו עבודה רבה. בעיקר בחינוך הדור הבא. המסר החשוב ביותר בעיני להעביר לדור הבא, הוא מסר שנעביר כולנו כהורים, נשים וגברים, ששוויון בין נשים וגברים הוא ערך חשוב לכולנו.

 

פערי שכרשוביניזםשוויון מגדרי