לא רואים את הסוף: איך לעמוד בזה מבלי לצאת מהכלים

הרבה הורים חשים כעת הצפה של רגשות, ובהם חשש, מתח, אי ודאות, תסכול, כעס. אך מעל כל אלו מרחפת השאלה הגדולה – כיצד נצליח להתמודד עם הילדים בבית יותר מיומיים? לפעמים ממר יוצא מתוק. באזור שבו אני גרה, בעוטף עזה, מתמודדים בשנתיים האחרונות עם מצבי חירום שבאים והולכים. עם פרוץ משבר הקורונה, התחושה שלי היא שאנחנו יותר מוכנים. יותר פשוט לנו לעבור משגרה לחירום, כי עשינו את זה כבר כמה וכמה פעמים. לכן אספתי לכם כמה עקרונות חשובים להתמודדות טובה, מהניסיון האישי והמקצועי בתקופה האחרונה.

  • הסתגלות: יש להבין כי בשלב ראשון אתם תהיו במצב הסתגלות למצב. התארגנות אישית, זוגית ומשפחתית מחודשת לקראת קיום שגרה מסוימת בתנאים הקיימים. בני האדם יכולים להסתגל למצבים קשים, ראינו זאת בהיסטוריה. גם אתם יכולים. אבל זה לוקח קצת זמן וזה קורה בהדרגה. חשוב שתבינו שאתם בתקופת הסתגלות, חשוב שתבינו ששאר בני הבית בתקופת הסתגלות. ההתחלה היא קשה ומאתגרת וההמשך פשוט יותר ואפילו יכולים להיות רגעים טובים, שמחים וממלאים בסיפוק. התאזרו בהרבה סבלנות כלפי עצמכם וכלפי סביבתכם, ובכמה שיותר יכולת הכלה – בעיקר של בן הזוג והילדים.

  • התמקדות במשפחה: המחויבות הראשונית שלנו כהורים היא לילדינו. כדי שלילדינו יהיה טוב אנו מחויבים גם לזוגיות יציבה ומתפקדת. את כל המשימות האחרות השאירו בצד, לפחות בשלב ההסתגלות. כן, לא ללכת לעבודה אם הילדים צריכים אתכם, לא לדבר עם החברות ולהזניח את בן הזוג. התמקדו ביקרים לכם.

  • זוגיות: לאנשים שונים יש דרכים שונות לחוות לחץ ולהתמודד איתו. גם זוגות אוהבים שמתפקדים היטב ביחד, עשויים לגלות פערים וקונפליקטים במצב חירום. אתם תלמדו לאט לאט אחד את השני – מה החוזקות ומה הקשיים, וכיצד כל אחד מעדיף להתמודד עם המציאות. לאחר מכן תוכלו למצוא פתרונות זוגיים ביחד ולהשלים אחד את השני. לא לוותר על שיחה זוגית יומית.

  • תכניות עבודה: כדי להפחית את חווית חוסר הודאות, קבלת ההחלטות מתוך לחץ והמתחים הזוגיים הנלווים לכך – יש להיערך מראש לתרחישים אפשריים. לתכנן כיצד אנחנו מתמודדים עימם, ומה התפקיד של כל אחד מבני המשפחה. למשל, תכנית העבודה המשפחתית שלנו במצבי חירום ביטחוניים: אחרי 48 שעות של מצב בטחוני, אנחנו נוסעים לאזור מוגן. התכנית נבנתה בהסכמת כל בני המשפחה ותוך התחשבות במרב הצרכים האישיים (הצורך בפרטיות ובמשפחתיות מול חרדה וסיכון בטחוני). שימו לב, המריבות הגדולות מתרחשות באווירה של כאוס וחוסר וודאות. כאשר אנחנו פועלים באופן מתואם על פי תכניות מוסכמות, יש הרמוניה ושותפות שמגבשת את בני המשפחה.
  • סדר יום: יש לייצר סדר יום קבוע ושגרתי עבור כל בני הבית. כתבו על דפים את תכנית סדר היום של כל אחד ותלו במקום מרכזי בבית. הקפידו על סדר היום במיוחד בתקופת ההסתגלות. עצה קטנה – גם ילדים רכים (גיל שנה אילך) נענים לתכנית סדר יום מצוירת וחשים רוגע ויציבות בעקבותיה.

  • סדרי עדיפויות: רשמו לכם את סדרי העדיפויות האישיים. מה חשוב לכם יותר ומה פחות. בראש סדרי העדיפויות יכול להופיע "אחדות משפחתית", בתחתית אפשר לרשום "קיפול כביסה". באמת. חזרו לרשימה שלכם מדי פעם ותוודאו שאתם נאמנים לעצמכם.

  • קווים אדומים וויתורים: החליטו מראש ובשיחה זוגית נינוחה על מה אתם מוותרים ועל מה לא. למשל: מוותרים – אוכלים אוכל פחות בריא. לא מוותרים – ארוחות משפחתיות בלי מסכים. עדיף להחליט מראש להקל על עצמי כפי הצורך הצפוי, מאשר להגיע לחוויה של חוסר אונים וחוסר סבלנות מול הילדים ורק אז לוותר מתוך חווית חולשה. שדרו לילדים חוזק – נהלו את הוויתורים שלכם מראש ובשיקול דעת.

    לשתף את הילדים באופן מותאם: אי ודאות מייצרת חרדה גדולה, אתם מרגישים זאת בעצמכם. הקלו על הילדים ושתפו אותם כפי מידת היכולת שלהם להכיל במה שמתרחש וכיצד אתם מתכוונים להתמודד ביחד. אפשרו שיח פתוח והבעת רגשות – כל רגש לגיטימי. זהירות, לא להציף! התייעצו עם אנשי מקצוע במידת הצורך.

    לשתף את הילדים בעבודות הבית: טראומה נוצרת מחוויית חוסר אונים. כדי למנוע טראומה מבני המשפחה – שתפו אותם בעשיה המשפחתית ובמטלות הבית, תנו להם להיות יעילים ותורמים.

    לקבל עזרה כשצריך: חלק מחוסן אישי הוא היכולת להיעזר בעת הצורך. כפי שאנחנו פונים לאינסטלטור לתיקון סתימות, כך אנחנו יכולים לפנות לחברים, מתנדבים ואנשי מקצוע כדי שיסייעו לנו בהתמודדות עם האתגר. גם אם אנחנו לא רגילים בכך.

  • לעבור שינוי מנטלי: זו לא שגרה, זה מצב חירום. כל אחד דואג לעצמו ולמשפחתו בכוחות עצמו, למדינה אין משאבים מיותרים למי שיכול להתמודד לבד. מי שיש לו קצת יותר יכולת – מסתכל ימינה ושמאלה ועוזר לאנשים סביבו. לא לחכות שמישהו יעשה משהו – לקום ולפעול, לקום ולקחת אחריות. כשהגלים מתחזקים החזקים מתגלים.

  • ערבות הדדית, ערבות הדדית, ערבות הדדית!

זכרו, תקופת ההסתגלות היא קשה, אבל היא עוברת. אולי יבואו אתגרים אחרים ואולי לא. התאזרו בסבלנות, קחו נשימה עמוקה, תנו אמון בזוגיות ובמשפחתיות, היעזרו בקהילה ותנו לקהילה לפי היכולת, אנחנו נעבור את זה ביחד!

מתגבשת רשימה של מטפלים מוסמכים המעניקים ליווי וסיוע באמצעות שיחות וידאו וטלפון, בהתנדבות או בתשלום. ניתן לשלוח פרטים למייל: alonim@gmail.com

***

יש לא מעטות שעבורן הימים האלה הן גיהינום.  כשכולם בבית וגם האלימות נוכחת ביתר שאת. חיה בזוגיות אלימה? מחפשת אזן קשבת? התקשרי עכשיו לקו החירום של ל.א לאלימות ואון לייף 6724* 24/7 בכל השפות. אנונימיות מובטחת 

 

 

 

הדרכת הוריםחינוךמשברנגיף הקורונהקורונה