'בדלת ליד': "כולם מדברים ובסוף אנחנו אלו שנוגעים בהם ומוצאים את גופותיהם"

במוצאי שבת האחרונה זה קרה שוב. מתנדבי זק"א הגיעו לדירה בשדרות ומצאו שם ניצולת שואה בת 90 ערירית ללא רוח חיים. ככל הנראה היא החליקה ואיש לא שמע את זעקותיה. הם הגיעו אליה יום או יום וחצי אחרי שנפטרה. השכנים שראו אותה מאכילה חתולים מדי יום שמו לב שהחתולים לא קיבלו מזון ואז קראו לכוחות ההצלה. 4 מקרים כאלו ארעו במהלך השבוע החולף. בן 63 נמצא בירושלים במצב ריקבון בחמישי, בקריית אונו מצאו קשישה, שלשום זה היה בבאר שבע. 

"כולם מדברים, ומדברים, ובסוף אנחנו אלו שנוגעים בהם ומוצאים את גופותיהם," אומר כמעט בייאוש יהודה משי זהב, יו"ר ומייסד זק"א. 

יהודה משי זהב, יו"ר ומייסד זק"א

המספרים מראים שהוא צודק. מתחילת 2020 טיפלו מתנדבי הארגון ב45 גופות של קשישים ועריריים שנמצאו שעות, ימים ואפילו שבועות אחרי מותם. בשנת 2019 המספר עמד על 130 אנשים, שכנים שלנו, שאיש לא שם לב לחסרונם. 

און לייף בשיתוף ארגון גשר, מרכז ספיר והרשת להתנדבות ישראלית יצאו לפני כחודש במיזם מיוחד. 'בדלת ליד', בבניין שלכם, בשכונה שלכם יש לא מעט קשישים, חלקם עריריים, חלקם סתם גלמודים. השיחה עם מתנדבי זק"א ממחישה יותר מהכל כמה זה חשוב שנהיה שם בשבילם. 

"אנחנו רוצים לזעוק את הזעקה של אלו שבטעות רואים אותם כשקופים. " אומר לייזר סמט, מתנדב ודובר ארגון זק"א. אנחנו מוצאים אותם במצב של אבדן צלם אנוש. לא ייתכן שאנחנו יודעים להתאחד בעת צרה ואנחנו לא שם בשבילם. במקרה שלהם זה הרבה יותר חמור," הוא אומר. 

סמט מספר שבמהלך הקורונה אנשים פחדו לדפוק בדלת ואז החליטו בזק"א לצאת בקמפיין "לא משאירים אותם לבד." הקמפיין מבקש מאנשים להתנדב להתקשר מדי יום בשעה קבועה לקשיש או ערירי ולוודא שהוא בסדר. "לא צריך לתת לו אוכל או לדאוג לו לתרופות, רק ליצור קשר ולוודא שהוא או היא בחיים." לדבריו החיבורים האלה לא פעם מחיים את הקשישים. "מתקשרת אליי אישה גלמודה מירושלים שהתחילה לקבל טלפון יומי ואומרת 'פתאום יש לי חיים'. זה נותן להם סיבה לחיות. אין להם אף אחד בעולם." מחקרים מראים שהבדידות הורגת לא פחות מכל דבר אחר, הטלפון האחד הזה, יכול להציל חיים. 

30 אלף איש כבר נרשמו להתנדב במיזם הזה של זק"א והם ממשיכים לחפש את הצד השני, מבקשים מכל מי שיכול שירשום את הקשישים. אפילו אם לא יודעים את מספר הטלפון שלהם, הם יגיעו אליהם. העיקר שמישהו ידווח על קשישים אצלו בבניין או בשכונה. 

הקמפיין הזה נוצר בעקבות שלושה מקרים מחרידים במיוחד שארעו במהלך חודשי הקורונה. בתחילה הייתה זו אישה מבוגרת, רק בת 70,  שמתה בפתח תקווה. גופתה נמצאה בתוך הררי זבל בתוך ביתה. "ממש אי אפשר היה להיכנס לבית. זה לקח שלוש שעות להיכנס, ומצאנו אותה לפחות אחרי שבוע," מספר בזעזוע סמט. שבוע אחרי זה, גם כן בפתח תקווה, בת מוגבלת שכלית התקשרה למד"א לספר שאמא שלה לא רוצה לאכול והיא לא יודעת מה קורה לה. המתנדבים מצאו את האמא על הרצפה בסלון ימים אחרי שנפטרה. "אני לא רוצה לתאר מרוב שזה היה נורא ואיום. הריח היה נוראי". המקרה השלישי ארע בבאר שבע, ניצולת שואה ערירית שאיש לא דיבר איתה מאז ליל הסדר, ודווח על היעדרה ביום השואה. היא נמצאה באמבטיה לפי הערכות שבועיים אחרי מותה. האישה הזו הייתה רופאה ומרצה באוניברסיטה, "אישה גאה וחזקה שכנראה פחדה לבקש עזרה, אבל הייתה לבד."

ד"ר מגדה גרייף קראו לה, ומתנדבי זק"א למדו על עולמה אחרי הטרגדיה. היא אהבה לצלם, אהבה צבע סגול ('כל הבית היה סגול') והיא כתבה צוואה פשוטה על נייר שתלתה על הקיר ובו ביקשה שישמרו לה על הציפורים. "עם הסיפורים האלה אנחנו מרגישים שיש פה מגיפה שקטה. זה אנשים שטיפלו בנו, הקימו את הארץ, שרדו מלא דברים קשים ולא מגיע להם למות בצורה כזו אכזרית, " אומר סמט. 

״לרוב מדובר באנשים מבוגרים קשישים ועריריים אשר מחליקים ונופלים בבית או באמבטיה, אף אחד לא שומע את זעקתם והם מתים מוות אכזרי ושוכבים לבדם שעות וימים ואפילו שבועות עד אשר הריח הנוראי מציק לשכנים, וזה כואב שרק ריח מציק ובלתי נסבל אשר דולף מהדירה גוזר את גורלו של אותו קשיש או קשישה ולא הדאגה האמיתית לאדם לשכן, מדגיש סמט בכאב. 

הקמפיין הזה הוא המשכו של קמפיין קודם שהתחיל בקיץ שעבר "שכן שים לב אם אני חסר," ימי המשבר הצריכו גיוס חדש של אנשים. 

"שכן שים לב אם אני חסר", פוסטרים חדשים שהופצו השבוע על ידי זק"א.

החום הכבד של הימים האחרונים לא פחות מטריד אותם. לדבריהם קשיש או קשישה שנופלים בחום הזה יסבלו יותר וימותו הרבה יותר מהר.

משי זהב בעיקר כועס על הרשויות: "אני שומע את כל הרשויות מצהירות שהם דואגים להם אבל בסוף אנחנו באים לאסוף גופות." הוא מתקשה להבין איך הם לא דואגים בעצמם לטלפון יומי לקשישים בתחום הרשות שלהם. "כמה קשישים יש בחיפה? 11 אלף איש? בפתח תקווה גג 3000, לא יכול להיות שהם לא מתקתקים טלפונים. אנחנו לא גרים במוסקבה. כמה דיירים יש כבר בבניין שלנו? תדפקו בדלת."

להתנדב במיזם "לא משאירים אותם לבד" או על מנת לרשום קשישים לחצו על הלינק הבא . עמוד הפייסבוק של זק"א 

להתנדב עם ניצולי שואה כנסו ללינק הבא

לחיפוש פרוייקטים נוספים (פיזיים או דיגיטליים) עבור קשישים הכנו מדריך לכל האפשרויות העומדות לרשותכם.

לא יודעים איך לגשת לקשישים? הנה 12 עצות זהב למתנדבים עם קשישים. .  

***

חיה בזוגיות אלימה? מחפשת אזן קשבת? מתלבטת אם זה גם מצבך ואם מסוכן לך בבית? התקשרי עכשיו לקו החירום של ל.א לאלימות 6724* 24/7 בכל השפות. אנונימיות מובטחת 

 

"בדלת ליד"זק"איהודה משי זהבשכן אתה חסר