'אסור שייווצר מאמי טרק שישאיר נשים מחוץ למסלולי הקידום ומוקדי קבלת ההחלטות'

שנה בדיוק למשבר הקורונה והמספרים מספרים סיפור אחד ברור- הנשים הן שמשלמות את המחיר על המשבר- הן בעולם העבודה והן בבית. אחרי הסגר השלישי ע"פ שירות התעסוקה, 68.5% מדורשי העבודה הן נשים. בעקבות הנתונים הקשים, קיימנו כנס 'נשים ועולם העבודה של המחר' בשיתוף המשרד לשוויון חברתי כדי לתת כלים והשראה לנשים ביום שאחרי המגפה. מיה איידן, כתבת הרווחה של חדשות 13 ראיינה את יעל מבורך מנכ"לית המשרד לשוויון חברתי על האתגר שמציבה הקורונה לנשים. 

יעל מבורך, מנכ"לית המשרד לשוויון חברתי

תתארי לי בבקשה איך נכנסנו לתקופה של הקורונה? איך נראה עולם התעסוקה של הנשים רגע לפני?

"שוק העבודה הישראלי הוא מקום שיש בו אי שוויון הרבה שנים. נשים בישראל עובדות המון, שיעור ההשתתפות בישראל גבוה, 84%. דבר נוסף, זה פערי השכר שיש לנו בישראל – פערי שכר גבוהים מעל 30% בין גברים לנשים, הפערים האלה היו במגמה של צמצום לאט לאט. הם נובעים מכל מיני סיבות, 30% מהנשים עובדות במשרות חלקיות ביחס ל- 13% מהגברים. דבר נוסף, גם נשים שעובדות במשרה מלאה עובדות פחות שעות נוספות וגם יש פער בסוף בלתי מוסבר שלא יודעים לשים עליו את האצבע, אבל יש פער שכר שמשפיע עלינו."

ואז מגיעה הקורונה ופוגעת בנשים, למה רק בנשים? למה בעיקר בנשים?

"קודם כל המובן מאליו, בתי הספר והגנים היו סגורים. הילדים היו עשרות ימים, חודשים בבית בשנה האחרונה והנטל הזה בכל העולם אני חושבת ובפרט בישראל נופל על הכתפיים של נשים בהרבה מאד מהמשפחות וניהלנו זומים עם ילדים צורחים ברקע וסבא וסבתא שלא עוזרים בגלל הסכנה. אנחנו תמיד מג'נגלות ג'ינגול אין סופי ובקורונה שהילדים היו בבית זה משפיע בסוף על שוק העבודה."

עובדות במשרות חלקיות ועובדות זמניות אוטומטית נפלטו החוצה

"נכון. באופן כללי משברים נוטים לפגוע באנשים עם שכר נמוך. בסוף בהחלטה מי נשאר בבית, מי חוזר ראשון לעבודה, פער השכר הוא פרמטר משמעותי. גם כמו שאמרת, משרות חלקיות ודברים כאלה. צריך להגיד מילה על עצמאיות, הן חלק קטן יותר מקרב בעלי העסקים בישראל, הפיצוי שהן קיבלו מהממשלה שהוא פונקציה של השכר היה נמוך יותר, הן נוטות לעתים לקחת פחות אשראי שהוא פרמטר מאד חשוב לצלוח את התקופה הזו ולהשאיר את העסק בחיים ואולי גם לגדול. גם בנושאים האלה אנחנו מודאגים מהם. צריך להגיד דבר אחד אופטימי שרואים את הפגיעה בנשים בשוק העבודה בסגרים אבל לא רואים פגיעה פרמננטית שזה מצוין. צריך לעקוב אחר הנתונים ויש סיבה לאופטימיות. "

מה עושה המשרד לצמצם את הפגיעה בנשים?

"המשרד צריך להיכנס להאצה, צריך לשים לב לצרכים של נשים ושל משפחות ולא רק להשקיע בכביש ודברים אוטומטיים שאנחנו עושים בתוכניות האצה. המשרד לשוויון חברתי יחד עם הרשות לקידום מעמד האישה נמצאת בתוכנית בגיבוש עם משרדי הממשלה הרלוונטיים שעוסקת בשני חלקים עיקריים, קודם כל העבודה מהבית בסה"כ זה דבר מבורך, זה שהצלחנו לעבור כל כך מהר עסקים והמשק לעבודה מהבית שהיא גמישה יותר, זה סה"כ דבר מאד חיובי. צריך לראות שגם החזרה לעבודה נשארת ככה.

אם בסוף מי שיחזור למשרד יהיו הגברים והם אלה שישבו בשולחן ויהיו מאד נוכחים במשרד ובעשייה ואנחנו נמשיך עם הג'ינגולים שנורא נוחים לעשות מהבית ובסוף יצא לנו סוג של מאמי טרק כזה, אז לא נהיה שם בקידום ובמוקד קבלת ההחלטות וזה מסוכן. צריך לראות שעושים את העבודה מהבית בצורה אדישה, שכולם יעבדו באותם כללים. לבנות את זה בצורה נכונה עם החזרה לשגרה, זה נכון בממשלה וגם במגזר הפרטי ועל זה נעבוד יחד איתם.

הנושא השני זה הנושא של עצמאיות. זו הזדמנות גדולה לראות שהתוכניות הממשלתיות שיש בהן ערבות מדינה ובאות לסייע לעסקים האלה, אכן מגיעות גם לעסקים שהם לפעמים זעירים, אישה שמעסיקה את עצמה ועובד, שניים, שלושה נוספים, זה חמצן של המשק וצריך לראות שהאשראי מגיע לעסקים האלה ויש תוכניות ייעודיות לכך."

תמיד זה העניין של הכסף בסופו של דבר

"כממשלה יש לנו המון פוקוס לזה וצריכים לדעת איך להגיע לאנשים בשטח."

לצפייה בכנס כולו: 

יעל מבורךנשים וקורונה