מחאה ברשת נגד הכוונה לאפשר הפרדה מגדרית בשמורות הטבע והגנים הלאומיים

עשרות אלפים כבר חתמו על העצומה הקוראת לבטל את הליכי החקיקה להפרדה מגדרית בגנים הלאומיים של רשות הטבע והגנים. בחמישי נפתח הקמפיין ע"י תנועת "זזים – קהילה פועלת', "זו החלטה שהתקבלה בלחץ גורמים דתיים שמטרתם דיכוי נשים וצמצום הזכויות שלנו במרחב הציבורי". נכתב בקמפיין, "מדובר בתקדים מסוכן, ואם הוא ייצא לפועל, עוד ועוד גופים ציבוריים עלולים להפלות נשים בחסות החוק".  היוזמת, קרני בן יהודה, כתבה בעמוד הפייסבוק שלה "הדיון הוא על כניעה של רשות ממשלתית ללחץ של גורמים דתיים קיצוניים שמטרתם להפלות נשים ולהצר את צעדינו במרחב הציבורי. זה לא על דת. זה לא על רב תרבותיות. זה על הזכות הבסיסית שלנו כנשים לנוע במרחב. ככה פשוט.״ קבוצת 'הרוב החילוני – חיה ותן לחיות' הצטרפה לקמפיין עם דרוב מכתבים שנשלחו לראשי המשרד להגנת הסביבה, ראשי רשות הטבע והגנים, ולכל חברות הכנסת תחת הכותרת 'רחצה נפרדת תעשו בבריכה הפרטית שלכם.ן'.  "אסור לתת יד להפרדה מגדרית תחת רשות הטבע והגנים!", נאמר במכתבים שנשלחו באלפיהם בכל סוף השבוע. "אנחנו תומכים ותומכות בטבע נגיש לכולן ולכולם והרעיון האבסורדי שגוף רשמי במדינת ישראל יגביל רחצה לפי מגדר בשנת 2021 לא יעלה על הדעת", אומר יקי הרץ ממנהלי קבוצת הרוב החילוני ומבטיח שהמכתבים הם לא הפעולה היחידה שתנקט במידה והליכי החקיקה האלה יימשכו. 

אחד מהביטויים המכובסים השנואים עלי ביותר הוא ״הדרת נשים״. וזה כי אין כזה דבר הדרה, כמו שאין כזה דבר ״נפרד אבל שווה״. יש…

פורסם על ידי ‏‎Karny Ben-Yehuda‎‏ ב- יום חמישי, 6 במאי 2021

בראשית שבוע שעבר דווח בישראל היום על חוות דעת שנשלחה מהיועץ המשפטי של רשות הטבע והגנים ליועץ המשפטי לממשלה ובה קובע עו"ד אופיר בר-טל כי "אנו סבורים כי קביעת שעות לרחצה נפרדת בצורה מידתית וסבירה, תוך מזעור הפגיעה בציבור שאינו מעוניין בה למינימום, אינה מהווה פגיעה בעקרון השוויון, ומשכך אינו מצריך הסמכה חוקית מפורשת להפרדה זו בחקיקה ראשית". חוות הדעת הזו סותרת לחלוטין את קביעתה של מי שהייתה המשנה ליועץ המשפטי, דינה זילבר, שהקפיאה לפני כשנה פיילוט של הרשות לרחצה נפרדת במעיינות. אז היא קבעה  "רשות שלטונית לא תספק שירותים בהפרדה מגדרית". זילבר פרשה מתפקידה והופ, היוזמה להפרדה מגדרית ברחצה במעיינות שבה ועלתה. הפעם נימק זאת היועץ של הרשות כי הם אכן החלו לפעול לחקיקה ראשית שתאפשר הפרדה שכזו אבל בשל העובדה שאין ממשלה כבר שנה וחצי, הם מבקשים מהיועמ"ש לקבוע דיון בנושא. "שעה שנשמרת הקפדה זו על המידתיות והסבירות, תוך שמירה על עקרון השוויון המאפשר גם לציבור המעוניין ברחצה נפרדת וגם לציבור שאינו מעוניין בה להמשיך וליהנות מהמשאב הציבורי המופעל על ידי הרשות לטובת הציבור, איננו סבורים כי מדובר בהפליה והפרדה האסורים על פי חוק, וממילא אין נדרשת הסמכה חוקית מפורשת כדי להתירה", טען בר-טל במכתבו.  

כאן המקום לציין כי בראש רשות הטבע והגנים עומד כיום שאול גולדשטיין, מי שהיה ראש מועצת גוש עציון. האם לשיוך החברתי הזה יש השפעה על בקשת הרשות? אין לדעת. 

עכשיו הציבור החילוני מבהיר לרשות הטבע והגנים, פעם רשות ממלכתית לכל תושבי ישראל, והיום, כך זה נראה, נציגת פלח מסוים באוכלוסייה, שאין בכוונתו לתת למהלך הזה לעבור בשקט. 

"דמיינו שכשאתם תצאו לנופש משפחתי, תצטרכו להיפרד לעזרת גברים ולעזרת נשים," כתבה שלי סבר, יועצת אסטרטגית אישית, "כן תארו שיכול להיות, בעתיד הלא רחוק, חוק שיאלץ אותי להגיד שלום לבן זוגי ולבלות במים בלעדיו. טירוף לא?" 

***הבהרה חשובה- "התמונה להמחשה בלבד" **** לא אולצנו להיפרד מגדרית, אם מישהו הבין זאת מהטקסט או מהתמונה. הפעם….

פורסם על ידי ‏‎Shelly Sever‎‏ ב- יום שבת, 8 במאי 2021

לפני כשלוש שנים כתבנו על המתרחש במעיינות בהרי ירושלים. נשים גורשו אז ממעיינות, לפעמים באלימות, על ידי גברים חרדים קיצוניים. כך למשל סיפרה שקד שילה, שהגיעה לאחד המעיינות: "פשוט נכנסנו למים. באופן אוטומטי רצו שם כמה קללות לא הכי נעימות והיו אנשים שקמו והלכו. זכותם. היינו במים אולי חמש דקות כשזרקו עלינו שמיכת אדום-לבן-משבצות שהייתה לי מוכרת מאוד – שמיכת הפיקניק שלנו, זו שכל הציוד והאוכל שלנו היו עליה. כשניסיתי להבין מה השמיכה עושה בתוך המים, הם גם זרקו עלינו כמה אבנים". גם נטע פלג גינזבורג שנכנסה עם חבר למעיין זכתה לקבלת פנים מכעיסה: "לא עברו דקותיים וכבר הגיעה חבורת בחורים דתיים שצעקה לעברנו "צאו מהמים", ואליי "שיקסע" ועוד שלל גידופים… הם קראו בבוז לעבר חברי על כך שהוא טובל במים כשבחורה שוהה בהם, ושוב – לא הניחו לנו עד שהתייאשנו והושפלנו מקריאותיהם ויצאנו מן המים".

והפתרון של רשות הטבע והגנים? להפריד. לייצר את האפליה שביקשו הגברים החרדים ליצור. כשהם טובלים, הנשים בחוץ. מודיעות מעכשיו – לא  יקרה. 

בימים כתיקונם יש לרשות הטבע והגנים מועצת גנים לאומיים ושמורות טבע הכולל נציגי ממשלה ונציגי ציבור אבל אלו כמובן לא ימים רגילים ולמועצה הזו אין יו"ר קבוע. רמת הפיקוח על החלטה שערורייתית מאין זו, לא מספיקה כפי שניתן לראות.  

בשדולת הנשים לא מתכוונות לשבת בשקט. "חבל שרשות הטבע והגנים מנהלת מלחמות עסקניות, במקום לעשות את עבודתה החשובה לשמירה על הטבע הישראלי שכל כך זקוק לה. מנכ"ל הרשות שאול גולדשטיין מועל במהות תפקידו, כשבמקום לדאוג לחיבור בין האדם לטבע, הוא פועל במרץ להפרדה בין בנות ובני האדם בטבע. מאז קום המדינה חיו יחד ללא הפרדה מגדרית בחיק הטבע גם החיות וגם בני האדם – והשדולה תמשיך לפעול בכל הכוח כדי לדאוג שכך יימשך. מדובר במשאב ציבורי השייך לכלל האוכלוסייה וצריך להכיל את כולם וכולן באותו הזמן."

תגובת רשות הטבע והגנים: "הועברה חוות דעת משפטית ליועץ המשפטי לממשלה בנושא לבקשתו. הנושא נמצא בבחינה ראשונית."

אפליה מגדריתהדרה במעיינותהדרת נשים