5 חומרים שיעזרו לשמור על טיפוח העור והגוף

קולגן, חומצות אמינו, חומצה היאלרונית, נוגדי חימצון ועוד – מי מאיתנו לא נחשפה למונחים האלו, בין אם זה משיטוט באתרי ביוטי למיניהם ובין אם זה משיטוט בין מדפי הפארמים השונים כשאנחנו מנסות להבין איזה מוצר יעזור לנו להיראות קצת יותר חיוניות וקצת פחות עייפות. אם תהית פעם מה המשמעות של כל רכיב, זה הזמן לגלות שכל אחד מהם משפיע בצורה שונה וייחודית על הגוף, חלקם אפילו יכולים לגרום להטבה במצבים בריאותיים שונים. כדי לנסות להבין מדוע הם הפכו לטרנד בולט בעולמות הבריאות והביוטי, בדקנו כיצד הם משפיעים על הגוף.

  1. קולגן

קולגן הוא אחד מהחלבונים העיקריים בגוף, הוא מהווה בין 25% ל־35% מכלל החלבונים בגוף, וכ-80% מהחלבונים בעור הפנים. הקולגן מעורב בתהליכים רבים ונמצא בעור, בעצמות, בכלי דם, בשרירים, ברקמות חיבור ובאיברים נוספים. הוא שומר על חוזק הרקמות, וחשיבותו להתפתחות הגוף ולבריאותו היא עצומה. הסיבה שהחלבון הפך כל כך "מפורסם" בשנים האחרונות היא מכיוון שהוא תורם למראה עור צעיר ומתוח. אממה, החל מגיל 30 לערך, רמת הקולגן בגוף מתחילה לרדת. מה עושים? מחקרים שונים מראים כי שימוש  בתכשירים המכילים קולגן (כמו קרמים, משחות ותוספי תזונה) יכול להאט את התבגרות העור ולשפר את המראה שלו. כך או כך, את הקולגן ניתן לצרוך במזונות מן החי כמו בשר בקר, דגים ועוף. דרך אגב, עישון הוא אחת הסיבות העיקריות לאיבוד קולגן, אז קחי את זה בחשבון. 

צילום שאטרסטוק

  1. חומצות אמינו

תחזיקו חזק כי אנחנו רוצות לעשות את זה כמה שפחות מסובך: חומצות אמינו הן "אבני הבניין" של החלבונים עצמם. מדובר בתרכובות אורגניות המתחברות זו לזו, בכל פעם בסדר אחר – כך נוצרים חלבונים שונים בעלי תפקידים שונים (זוכרות את הקולגן מלמעלה?). קיימות 20 חומצות אמינו בהן הגוף משתמש לבניית חלבונים, ישנן כאלו שחיוניות, כלומר אנו חייבים לקבל אותן מהמזון וכאלו שהגוף יודע לייצר בעצמו. משום שחומצות האמינו נחוצות לבניית חלבונים ספורטאים רבים נוטלים תוספים המכילים חומצות אמינו למיניהן. בכל הנוגע לקוסמטיקה, שילוב חומצות אמינו מעודד ייצור קולגן ואלסטין (חלבון נוסף הקיים ברקמת העור שתורם לגמישותו) ולכן תכשירים קוסמטיים המכילים את חומצות אמינו מסוימות עשויים לסייע לשיפור מרקם ומראה העור ובריאות השיער.

צילום שאטרסטוק

  1. תה ירוק

חובבות תה? אם כן, ודאי גם אתן התמכרתן ללהיט הרותח – תה ירוק. מדובר באחד המשקאות הנפוצים והנצרכים ביותר וסגולותיו רבות. התה הירוק מכיל חומרים המכונים נוגדי חמצון שהודות לעיבוד המינימלי של התה נשמרת כמות מכובדת של נוגדי חמצון בתיון. נוגדי חמצון בעלי יכולת להפחית סיכון לתהליכים דלקתיים, לתהליכים חמצוניים ותהליכי נוספים שמעלים סיכון למחלות שונות. בנוגע לעור, נוגדי החמצון עוזרים לנטרל רדיקלים חופשיים שמעודדים את תהליך הזדקנות העור. על פי מחקרים שונים, תה ירוק תורם לבריאות הלב, מסייע למערכת העיכול ובתהליך ירידה במשקל, מפחית את הסיכון ללקות בסוכרת סוג 2 ומשפר את תפקוד המוח. מעבר לשתייה ניתן גם להשתמש בתה ירוק חיצונית, אם ילדכם סובלים לדוגמה מאטופיק דרמטיטיס יש הממליצים על חליטת קמומיל באמבטיה. טיפ נוסף לשימוש חיצוני: במקרים של נפיחות מתחת לעיניים, לשפוך מים חמים על תיונים של תה ירוק, לקרר (חשוב), להניח מתחת לעיניים ולשטוף את הפנים אחרי 10 דקות. 

צילום שאטרסטוק

  1. חומצה היאלורונית

בשנים האחרונות אנחנו נתקלים הרבה במושג "חומצה היאלורונית" בעיקר בכל מה שקשור במראה עור צעיר וזוהר. על מה באמת אחראי הרכיב הזה? ובכן חומצה היאלורונית היא חומר המיוצר באופן טבעי בתאים מסוימים בגוף, כמות גדולה ממנה נמצאת בעור והודות ליכולת ספיגת הנוזלים האדירה שלה היא תורמת למראה עור לח, צעיר ובריא. ככל שאנחנו מתבגרות ייצור החומצה הזו בגוף פוחת, והירידה המצערת הזו גורמת לעור להיראות פחות מתוח ויותר יבש. משום שהחומצה ההיאלרונית נמצאת גם בסחוסים ובגידים הירידה בכמות החומצה בגוף גם נחשבת לאחד הגורמים לכאבי פרקים.

רובנו, מכירות את החומצה ההיאלורונית בעיקר בכל מה שקשור בטיפולים אסתטיים אך ניתן לצרוך אותה בצורות שונות. כיום משלבים את החומצה הזו בתכשירים קוסמטיים, בתוספים, בהזרקות לעור ובהזרקות ישירות למפרק במקרה של טיפול בשחיקת סחוסים. את החומצה ניתן לקבל במזונות מן החי, ירקות שורש, ירקות ירוקים, שעועית, סויה ופירות הדר. 

צילום שאטרסטוק

  1. רימון

אנחנו רגילות לראות אותו על השולחן רק בראש השנה, אבל מסתבר שכדאי לצרוך את הפרי החגיגי הזה על צורותיו השונות לאורך כל ימי השנה. כבר בימי קדם הפרי נחשב כבעל סגולות מרפא רבות, ואפילו יש מנהג מדורי דורות לתת אותו כברכה לנשים הרות או כאלו שמתכננות הריון. הרימון מכיל כמות גדולה של ויטמין C ויש בו חומרים נוגדי חמצון, שכמו שכתבנו קודם עשויים להגן על העור מנזקי הגיל ומנזקי חשיפה לשמש. על פי מקורות שונים צריכה יומית של מיץ הרימונים יכולה לסייע בהפחתת לחץ דם גבוה, לאזן את רמות הכולסטרול, לסייע בטיפול דלקת פרקים ודלקת חניכיים ולהקל על כאבי גרון. כמו כן הפרי העסיסי תורם גם לחיזוק המערכת החיסונית מכיוון שהוא ידוע בהשפעתו במניעת זיהומים. מומלץ לשלב בתפריט היומי.

צילום שאטרסטוק

אלטמןבריאותגוףטיפוחעורתזונה