האקתון פורום מיכל סלה: ממעגל האלימות לסטארט אפ שיציל נשים אחרות

בסוף השבוע הבא יתקיים השלב האחרון בתחרות ההאקתון השנתית של פורום מיכל סלה בשיתוף גוגל, השנה השלישית ברציפות. מטרת האירוע היא פיתוח רעיון טכנולוגי שיסייע במניעת אלימות כלפי נשים ובעזרה במצבי חירום. השנה נערכת תחרות ההאקתון בסימן: "Nothing About Us Without Us", שנה שנייה ברציפות, ובה לוקחות חלק נשים ששרדו את מעגל האלימות. בשלב הראשוני נפגשו מאות נשים ששרדו את מעגל האלימות במשרדי EY במידטאון תל אביב וחולקו לצוותים שערכו סיעור מוחות בכדי להעלות רעיונות. הקונספט המיוחד בו לוקחות חלק נשים שחוו על בשרן את ההשלכות של מעגל האלימות, השקטה והגלויה, עבד נפלאות ונאספו 150 רעיונות לפיתוחים טכנולוגיים.

סיעור מוחין- האקתון פורום מיכל סלע

שירה (שם בדוי) בת 37 ואמא לשניים היא אחת מהנשים שלוקחות חלק בהאקתון השנה. "אני חוויתי אלימות בזוגיות, ורק בשנה האחרונה דיברתי על הדברים האלו בקול, למי שהוא לא המעגל הקרוב שלי. אולי זה חלק מההתבשלות שלי. היה לי מאוד קשה להגיע למפגש בEY" היא מודה. "היה לי קושי להיות במפגש, כי ברגע שאת מביאה את עצמך למפגש עם נשים שעברו את זה, את נותנת לעצמך חותמת 'כן גם את כזאת'. אבל לפגוש עוד נשים שעברו חוויות דומות, ושמדברים על זה בקול, יש בזה איזשהו עוצמה. ברגע שאת עם עוד נשים שחושבות ביחד על פתרון, זה לא מפגש תמיכה, זה מפגש העצמה. כולנו הבנו אחת את השפה של השנייה. מתוך המקום הזה הייתה צמיחה".

סלסטה מילסטיין, בת 36, אמא לילדה גם היא חלק מההאקתון השנה. סלסטה עלתה לארץ בגיל 16 מארגנטינה, וחוותה אלימות גם בבית וגם במערכת זוגית. "מאז שיצאתי ממעגל האלימות אני לא נחה. אני רוצה לעזור, והמודעות שלי עלתה מאוד" היא משתפת. "ככה בעצם הגעתי ללי שריר מsafe and sound, היזמית שהשתתפה שנה שעברה בהאקתון, וזה מה שהביא אותי השנה. והחוויה הייתה מאוד מעצימה, היא ממש הגדילה אותי כאישה. קיבלתי כלים וסוג של אישור לרגשות שלי. קיבלתי את התחושה שהכל אפשרי, וזאת הייתה חוויה מעשירה" היא אומרת. 

"הרגשתי שהרבה אנשים מדברים על איך לסייע לאישה כשהיא כבר במצב של אלימות, ולי היה חשוב השלב לפני שמגיעים לשם, השלב המניעתי" מספרת שירה. "לכן הפרויקט שלי עוסק בפן המניעתי, באמצעות העלאת מודעות וחינוך מגיל צעיר לסימנים למערכות יחסים עם פוטנציאל לאלימות ומוגנות באופן כללי" היא משתפת. "הרעיון הוא בעצם אפליקציה של מחזור חודשי וגיל המעבר וזה משהו שנשים ונערות רבות משתמשות בו, לצורך מעקב אישי. האפליקציה מבוססת אינטליגנציה מלאכותית, ובעזרת תובנות אישיות שמוקפות על בסיס ניתוח הודעות טקסט והתנהלות בטלפון היא מפנה למידע וטיפים בנושא. הכל בצורה עדינה ונעימה, כלומר, זה לא 'היי את יודעת את במערכת אלימה?' אלא ממש להציף את חמשת הסימנים, לדבר על אובססיביות, על גזלייטינג, על גבולות באמצעות מידע ושאלונים."

"בנוסף לאפליקציה, שעוסקת בפן המניעתי, אנחנו עובדים גם על תוסף נסתר, שבעצם מיועד למי שנמצאת במערכת יחסים אלימה ומודעת אליה, וצריכה איזשהו גב." היא מסבירה. "בתוסף מוסתר, ומוטמע ב'באק' של הנייד. הוא מופעל על פי בחירה. והשאיפה היא שהתוסף יתחבר בעצם לכל אפליקציות, ויעבוד בשיתוף פעולה עם אפליקציות של 'גוגל' ו'מטא', ושאילו מוסדות רווחה וגורמי מקצוע שפוגשים בנשים במעגל האלימות ימליצו להוריד את התוסף הזה." היא מספרת.

שירה (שם בדוי): "זה לא מפגש תמיכה, זה מפגש העצמה"

"התוסף מאפשר להגדיר מראש מילת חירום, והוא מופעל באמצעות זיהוי קולי, ומפעיל את הפעולות שהאישה מגדירה מראש. זה יכול להתקשר או לשלוח הודעה לאנשי קשר בצורה אוטומטית, וגם מאפשר הפעלה של מצב צילום והקלטה בזמן אמת, מבלי שידעו שהטלפון נמצא על מצב הסרטה או הקלטה. בעצם התוסף יכול לשמש את האישה ככלי לתיעוד. בנוסף, המערכת מתריעה על רוגלה שהותקנה בטלפון הנייד, שזה משהו שקורה הרבה, וכאשר אדם שאינו המשתמש הקבוע עושה שימוש במכשיר – התוסף מוציא התראה. בהרבה מצבים, גברים אלימים במערכת היחסים מחטטים בטלפון של האישה, ואין לה פרטיות. גם אם היא נועלת, הם דורשים לדעת את הקוד. התוסף הזה פועל כל הזמן ברקע, והוא מזהה באמצעות זיהוי פנים ובאמצעות דפוס פעולה שזה לא המשתמש המוגדר, כלומר האישה. ובפעם הבאה שהאישה תשתמש במכשיר, וזיהוי הפנים יזהה שזו היא, תופיע לה התראה שמישהו חיטט לה בנייד."

"באפליקציה משולב כפתור שמפנה לפורומים, קהילות ומוקדי סיוע. וכל ההתראות מופעלות רק כאשר זיהוי פנים של המשתמשת מזוהה, וזה בעצם מאפשר לה הגנה, כדי שבמידה ובן הזוג שלה יחטט בנייד לא תופיע שום התראה בנושא." שירה מסבירה, ומוסיפה "כשמורידים את התוסף, ישנן שאלות מנחות שיאפשרו התקנה קלה ונוחה עבור נשים פחות בקיאות טכנולוגית. השאיפה היא שגם עמותות למניעת אלימות ומוסדות בריאות ימליצו על הדבר הזה, כך שכשאישה מגיעה אליהם הם יוכלו לסייע לה בהתקנה עצמה. בנוסף לכך, אנחנו נשאף לשווק את התוסף כמו כל אפליקציה רגילה, ויעלה באמצעות שיווק ממומן. כלומר, ברגע שאישה תדבר על סימנים של מערכת יחסים אלימה, או תחפש בגוגל דברים שקשורים לזה כמו מרכזי סיוע וכדומה, יופיעו לה פרסומות להוריד את התוסף."

בשיחה עם שירה היא מסבירה כי למרות חשיבותו של התוסף, והיותו החלק העיקרי בפרויקט, חשוב לה לשים את תשומת הלב על הפן המניעתי שבא בצורת האפליקציה למחזור וגיל המעבר. "המודעות והמניעה הם צד לא פחות חשוב. אם הייתי יודעת את הדברים האלה לפני, את הדפוסים האובססיביים, הייתי מתנהלת אחרת. היום יש יותר מודעות אבל בעבר זה לא היה, וכשאני ברחתי והגעתי לעמותה שידעתי שהיא סייעה למכרה שחוות אלימות, ושם שאלו אותי 'את ביקשת להתגרש?' אמרתי כן. והנציגה שם אמרה לי 'אין עלייך סימנים כחולים, תורידי את הראש ותקבלי את הגט שלך'. וככה חזרתי הביתה. השיח היה שונה" היא מספרת.

במהלך השבוע האחרון התקיים השלב השני בו הנשים שהגו את הרעיונות הטובים ביותר הצטוותו לסגל טכנולוגי העתיד להיות אחראי על תהליך הפיתוח המעשי. בשלב זה נפתחה לציבור הרחב הפלטפורמה הווירטואלית שבתוכה תתקיים תחרות ההאקתון ובה נמצא "מרכז החדשנות" עם כל הביתנים שבנו ראשי הצוותים בשבוע הקודם. "העלתי למרחב הווירטואלי את הפרויקט שלי והסברתי מה התכנית, מהם אבני הדרך ומה היעדים שהגדרנו לפרויקט. והשבוע אנחנו אמורים להמשיך לגיס את אנשי הצוות" מסבירה שירה. הביתנים הציגו לקהל הרחב את הרעיונות במטרה לגייס אנשי צוות מתחום המנטורינג, תכנות, עריכת וידאו, UI/UX ועוד בהתאם לצרכי כל רעיון. במהלך השבוע הבא, לאחר שהתגבשו הצוותים במלואם, הם יעבדו במרץ על שלבי הפיתוח להגשמת המיזם. רק שבעה מהרעיונות יעברו לשלב הסופי.

לילי בן עמי, אחותה של מיכל סלה ז"ל

לילי בן עמי, מנכ"לית פורום מיכל סלה שיתפה ואמרה: "הפרויקט של "שום דבר עלינו בלעדינו" זה אחד הדברים הכי מרגשים שיש. עד היום 152 נשים שורדות אלימות לקחו חלק פעיל בסדנאות שלנו. מאחורי המספר הזה מסתתרת אמירה עוצמתית. אמירה של אמון בדרך ובחזון של פורום מיכל סלה. אמירה שאת יכולה להרגיש ולראות אותה בעיניים שלך, כאשר את מבקרת בסדנאות הללו. אמירה ש-יחד נפצח וננצח את האלימות בבית. זו המהפכה. אני מתרגשת לספר שאחת המשתתפות בחרה לתרום לנו 100 אלף שקלים כדי שנשקיע אותם בפיתוח סטארטאפים של משתתפות אחרות, לבחירתנו. נשים משקיעות בנשים למען בטחון נשים. בסדנה, אחת משורדות האלימות ניגשה ואמרה לי בדמעות "הרבה פעמים שאלו אותי 'מה עבר עליך', וכאן זו פעם ראשונה ששאלו אותי: 'מה הפתרון?'".

גמר ההאקתון  יתקיים ב25.5.22 ובו ייבחר הרעיון המנצח שעתיד להיות הפיתוח הטכנולוגי שיכול להציל ולסייע לנשים במעגל האלימות. גמר ההאקתון ייערך באירוע חגיגי בבית הנשיא שם צוות שופטות ושופטים בכירים יבחרו את המיזמים המנצחים שיזכו בפרסים של מעל 50,000 ש"ח לפיתוח המיזם! ראשי הצוותים של השבעה שיעפילו לגמר – יוזמנו לאירוע הגמר החגיגי במעמד נשיא המדינה, מנכ"לים בכירים ושרים.

להצטרפות לקבוצת פייסבוק 'סיסטרס – מקום בטוח לספר' – להתייעצות, לשתף, לקבל עצה טובה או הכוונה בכל נושא שחשוב לנו או מציק או קשה לחצו כאן לשתף, לקבל עצה טובה או הכוונה בכל נושא שחשוב לנו או מציק או קשה לחצו כאן 

תמרורי האזהרה פורום מיכל סלה