חברות במגזר העסקי יכולות להיות הגורם שיוביל את השינוי

לפני שנים, עוד כשעבדתי בכנסת ובממשלה, הבנתי שהמדינה לא תמיד יכולה לספק מענה לצרכים של קהלים שונים, בשל סיבות בירוקרטיות או היעדר מקור תקציבי. יחד עם זה הבנתי גם מה חשיבותן של עמותות וארגונים מסחריים במילוי הוואקום שנוצר.

לפני כשש שנים הצטרפתי לחברת "פיליפ מוריס בע"מ" ולצד עבודתי כמנהלת רגולציה, קיבלתי על עצמי להוביל את תחום הקיימות והאחריות התאגידית בארגון. בתור מישהי שהגיעה ממשרד הרווחה, אני מכירה את המציאות החברתית העגומה בישראל ואת מצבן של העמותות השונות, לכן שמחתי לגלות שהארגון שאני עובדת בו מקדם יוזמות לטובת יצירת שינוי ושיפור, וביחד התחלנו לפעול ביתר שאת להעלאת המודעות בקרב העובדות והעובדים שלנו לנושאי תרומה חברתית. חשיבות התרומה לקהילה היא אידאולוגיה ודרך חיים על פיה גם אני חיה, שאומרת שאי אפשר להתמקד רק בעשיית עסקים ושמוכרחים להחזיר חזרה גם לקהילה.

כולנו יודעים מה החשיבות והיתרונות הארגוניים של תמיכה בקיימות, הפחתת נזקים סביבתיים, קידום פרויקטים התנדבותיים ומעורבות של עובדים למען הקהילה והסביבה. הנושאים האלה קיבלו משנה תוקף בשנתיים האחרונות, עם פרוץ משבר הקורונה, כשארגונים ועמותות פנו אלינו לקבלת סיוע, כמו גם לחברות גדולות אחרות.

זה מתחיל מבפנים

חברת פיליפ מוריס העולמית עוברת בשנים האחרונות תהליך טרנספורמציה דרמטי. זהו השינוי הגדול ביותר בהיסטוריה של פיליפ מוריס, והוא כבר שנים רבות בהתהוות.  בזכות הדמיון וההתמדה של אלפי אנשים ב-PMI, פיתחנו מוצרים נטולי עשן המהווים אלטרנטיבות טובות יותר לסיגריות בוערות, וזאת בהתאם לחזון החברה בדבר "עתיד ללא עשן לצד הטרנספורמציה, החדשנות והשיפור התמידי, אנו פועלים ללא לאות לקידום ערכים חברתיים וסביבתיים ותרומה לקהילה באופן נרחב. בעיניי, ערכים כאלה חשובים לא פחות מהצלחה עסקית. כשהנושאים של קיימות ואחריות תאגידית, יצירת סביבת עבודה מגוונת, שוויונית ומכילה, הם ערכי יסוד שכל חברה שרוצה להוביל שינוי – החזון הוא המקום הראשון בו צריך להתחיל ואז מתחיל היישום.

איך זה קורה בפועל?

בתחום הקיימות – הדגש שלנו הוא על השקעת משאבים בניהול סביבתי נכון, חסכון בחשמל והפרדת פסולת ומחזורה, מעבר לשימור בחומרים ידידותיים לסביבה ועוד.  בנוסף, העובדים שלנו משתתפים בפעילויות שונות לאורך השנה. למשל, במסגרת יום איכות הסביבה הבינלאומי, הם נרתמים לפעילויות שבהן לוקחים חלק אלפי עסקים לצמצום השפעות סביבתיות ושימוש במוצרים מתכלים.

הלוואי שכל החברות היו מתגייסות לנושא הזה. זו אולי תשמע קלישאה, אבל בגלל שיש עוד המון לעשות בתחום הזה, אני חושבת שדווקא ארגונים גדולים יכולים לייצר את השינוי המיוחל. מאחר וכל ארגון בנוי מאנשים, ככל שהוא יותר גדול הוא משפיע על יותר מעגלים שבתורם משפיעים על מעגלים נוספים.

גם חיזוק העסקים המקומיים הוא שלב חשוב בצמצום הנזק הסביבתי: כדי לחזק את התמיכה בעסקים מקומיים, אנחנו מעדיפים רכש מקומי על פני ספקים מחו"ל, כאשר חלק ניכר מהרכש של החברה מוגדר "כחול-לבן". עוד בתחום הסיוע הציבורי – במהלך משבר הקורונה החברה ועובדיה סייעו באופן משמעותי לארגונים חברתיים ומוסדות בריאות והיינו מעורבים בפורומים שונים יחד עם המגזר העסקי והציבורי להקלה על כלל הציבור בתקופת המשבר.

שוויון מגדרי – אין חשוב מזה

אני סבורה שבעולם המתפתח של היום ההצלחה האישית והמקצועית שלי אינה תלויה במגדר, אלא ביכולת לא לוותר, לעבוד קשה, להיות מקצוענית, לשאוף גבוה ולהיות הגרסה הכי טובה של עצמי. יחד עם זאת אי אפשר להתעלם מהעובדה שעדיין איננו חיים בחברה שוויונית, ונשים מוצאות את עצמן מתמודדות עם סוגיות שגברים לא נדרשים להן. מצופה מהן לשבור תקרות זכוכית במקומות שבהם כלל לא קיימת תקרה שכזו לגברים. ברור לי, כי להיותי אישה יש משמעות ביכולת ההתקדמות המקצועית והאישית בעולם העבודה.

בפיליפ מוריס העולמית וגם בישראל מקפידים מאוד על שוויון הזדמנויות תעסוקתי וקידום על־פי יכולות וביצועים ולא על-פי מגדר. אנחנו החברה הבינלאומית הראשונה בישראל שהצליחה לצמצם לחלוטין את פערי השכר המגדריים, והוגדרה כ"מעסיק בשכר שווה".  אצלנו בחברה יש אפס פערים בשכר בין נשים לגברים. כאן כל אחת ואחד נבחנים על־פי הכישורים והיכולות, עם אותן הזדמנויות להתפתח ולהתקדם, וזאת תוך הכלה של ההבדלים המגדריים והתאמתם למציאות העסקית.

אישית, אני לא יודעת אם זה יותר מצער או יותר מצחיק שבכל ראיון של אישה היא תמיד נדרשת להבהיר את המובן מאליו, שגבר ואישה צריכים להשתכר בצורה שווה ולקבל את אותן הזדמנויות. זה נראה לי כל כך  ברור. מקומם אותי שיש מי שחושב שבשנת 2022 צריכה בכלל להיות השפעה של מגדר על רמת השכר או התנאים של האדם שמבצע את העבודה. ארגון מתבסס על תפוקות – אם העבודה מתבצעת כמו שצריך וברמה גבוהה מה זה רלוונטי לאיזה מגדר שייך העובד? הוא צריך להיות מתוגמל ומקודם בהתאם לתרומתו להצלחת הביזנס.

אנחנו לא חיים במאה הקודמת, העולם כולו ושוק העבודה בפרט השתנו ויש הבנה שנשים יכולות לעשות הכול ממש כמו גברים, ולפעמים אפילו טוב יותר. אני אומרת את זה לא ממקום מתריס, אלא ממקום מציאותי. מי שחושב או מתנהל אחרת, כנראה  תקוע בעבר והגיע הזמן שיתקדם. בעיניי, בדיוק כמו בכל נושא שמחייב חינוך של הציבור והעלאת מודעות, גם זה צריך להיות חלק מאג'נדה חברתית וחינוכית שממשלות צריכות להמשיך ולהטמיע בציבור מגיל צעיר וכן, גם דרך מתן תמריץ כלכלי לאותן החברות שבהן אין אפליה ויש שוויון מגדרי.

הצבת יעדים שאפתניים בתחומים כמו קיימות, סביבה וקהילה זו מטרה חשובה שצריך להקדיש לה מחשבה, זמן ומשאבים, ובסופו של דבר תועיל הן לחברה עצמה, ובטח  לסביבה ולחברה בה העובדים והעובדות חיים.

אני שמחה שהארגון שבו אני עובדת מבין את החשיבות ומתגייס לכך לא רק ברמה המקומית אלא גם ברמה העולמית.

 

עוד קורל אבירםפיליפ מוריס בע"משוויון מגדרי בעבודה