תמורת עשרות אלפי שקלים מרותי לבייב, משפיעניות הרשת החילוניות נרתמות להפוך את הנידה לטרנד

אתמול בערב הציג גיא פינס בתוכניתו פצצה כששאל סלבריטאיות את השאל הפשוטה – בכמה אפשר לקנות את הערכים שלך? זוהי כמובן תוצאה של תחקיר ארוך ומרשים שחשף כי סלבריטאיות חילוניות השתתפו בתשלום בקמפיין רשת שלא נועד למכור מוצר אלא למכור ערכים – אבל לא ערכים שאישה חילונית פועלת לפיהם וששערה ייסמור כאשר תבין אותן.

הסלבריטאיות, ביניהן יעל בר זוהר, מיכל אנסקי, שי מיקה ועוד, השתתפו בריאיון מצולם וממומן בו הן דנות בנורמות הקשורות לטקס הנידה, כגון טבילה במקווה או מניעה מקיום ייחסי מין מבן הזוג. נורמות זה יפה וטוב וכל אישה באשר היא יכולה לאמץ פעולות אלה או אחרות, בכייף שלה. אבל, וזהו אבל עצום, מאחורי הפעולות הללו יש מערכת ערכית, היררכית מסואבת ועתיקה מאוד שמקדמת את התפיסה כי באישה יש טומאה ושיש להתרחק ממנה בתקופות מסוימות. התפיסה שאישה היא סוג ב' ומשטור נשים וניהולן הם פטריארכיה במיטבה וב-2022 אין מקום לנרמל תפיסות כאלה.

 

אז מה האינטרס של אישה אחת, מאוד עשירה, להוציא הון עתק עבור רכישת שירותיהן של סלבריטאיות ומשפיעניות רשת בכדי לקדם ערכים אלה? על פי התחקיר של פינס רותי לבייב, שהיא וכיסיה העמוקים עומדים מאחורי מימון הקמפיין הזה, הסכומים עומדים על כ-150,000 ₪ לכל הפחות. הרבה נשים יטענו שמדובר לגיטימי, והוא בסך הכל חושף נשים אל הטוב שיש ביהדות. ובכן הטוב הזה הוא פצצה שעטופה בנייר מתנה ורוד. כאשר נשאלות הידועניות בדבר הנידה הן מספרות על כך שביצעו פעולה זו או אחרת בטקס הנידה, אבל הן לא דנות לרגע במכלול. הן אפילו לא מודעות לעובדה שעל פי ההלכה אישה שטובלת במקווה צריכה לשמור את הדבר לעצמה בלבד בשל מניעי צניעות (אוי לאירוניה). מקור התנ"כי, כפי שציטט אמש גיא, אומר הרבה יותר: " יט וְאִשָּׁה כִּי-תִהְיֶה זָבָה, דָּם יִהְיֶה זֹבָהּ בִּבְשָׂרָהּ–שִׁבְעַת יָמִים תִּהְיֶה בְנִדָּתָהּ, וְכָל-הַנֹּגֵעַ בָּהּ יִטְמָא עַד-הָעָרֶב.  כ וְכֹל אֲשֶׁר תִּשְׁכַּב עָלָיו בְּנִדָּתָהּ, יִטְמָא; וְכֹל אֲשֶׁר-תֵּשֵׁב עָלָיו, יִטְמָא.  כא וְכָל-הַנֹּגֵעַ, בְּמִשְׁכָּבָהּ–יְכַבֵּס בְּגָדָיו וְרָחַץ בַּמַּיִם, וְטָמֵא עַד-הָעָרֶב.  כב וְכָל-הַנֹּגֵעַ–בְּכָל-כְּלִי, אֲשֶׁר-תֵּשֵׁב עָלָיו:  יְכַבֵּס בְּגָדָיו וְרָחַץ בַּמַּיִם, וְטָמֵא עַד-הָעָרֶב.  כג וְאִם עַל-הַמִּשְׁכָּב הוּא, אוֹ עַל-הַכְּלִי אֲשֶׁר-הִוא יֹשֶׁבֶת-עָלָיו–בְּנָגְעוֹ-בוֹ:  יִטְמָא, עַד-הָעָרֶב.  כד וְאִם שָׁכֹב יִשְׁכַּב אִישׁ אֹתָהּ, וּתְהִי נִדָּתָהּ עָלָיו–וְטָמֵא, שִׁבְעַת יָמִים; וְכָל-הַמִּשְׁכָּב אֲשֶׁר-יִשְׁכַּב עָלָיו, יִטְמָא " (ויקרא טו':  יט'-כד'). ובכוונה אני מציגה את הציטוט המלא החמור הרבה יותר. בבקשה אל תטעו, הציווי התנ"כי לא שומר אישה מפני בן-זוגה אלא מהחברה כולה. ריתק אותי לדעת האם מיכל אנסקי תחוש שהנושא כה תמים כאשר תתבקש אישור על כך שאינה בנידה אם תרצה להשתתף בצילומים של מאסטר שף, או שיידרש שהישרדות תבצע הפרדה מגדרית שכן במהלך חודש ימים בטוח שלאחת הנשים יהיה מחזור ולכן צריך משחק מופרד לנשים וגברים. ברור שבמוסדות מדינה זה ייכנס מהר יותר, אני מצפה שנשמע כבר בחודשים הקרובים על אירועים בצבא, במוסדות רפואיים או אפילו בכנסת בהם גברים סרבו שנשים תיקחנה חלק מחשש לנידתן.

כאן נכנסת שאלת העגלה המלאה והעגלה הריקה – האם העגלה החילונית היא כה ריקה עד שבעבור כמה פרוטות נשים חילוניות יסכימו לקדם את מה שעתיד להגביל ולהעיב על החופש הפרטי והאישי שלהן? האם אימהותנו מתחילת המאה הקודמת, ששילמו מחירים כה יקרים עבור הזכות שלנו לבחור, לעבוד ועוד מגוון עצום של פעולות יומיומיות שאנו לוקחות כמובן מאליהן, היו מוכנות למכור את כל עולם הערכים שלהן בעבור חופן דולרים? מישהו צריך להגיד לכן, נשותיי הסלברטאיות, שבכך שאתן פונות אל קהל חופשי ומעודדות אותו לאמץ עולם ערכים, מבלי שאתן עצמכן מבינות אותו, אתן מוכרות את עתידכן ועתיד ילדותיכן בעבור חופן דולרים. ולא שי מיקה, שלקחה חלק בקמפיין וכבר הספיקה לצעוק בסטורי שלה "שאף אחד לא יגיד שעשיתי את זה בשביל כסף", אנחנו לא קונים את זה. אזכיר כי קיים בארץ "חוק איסור לשידול להמרת דת" והיהדות אף מתנגדת למסיונריות – אבל אנו החילונים נחשבים יהודים בתעודת הזהות שלנו וגם עגלה ריקה, אז אנחנו מותרים לכל. והניסיון למכור הלכי נידה לנשים חילוניות במסווה של ערכי משפחה הוא פעולה מיסיונרית למהדרין, לא פחות.

אני אישית מתנגדת לכל מנהג שמקורו בקריאה שמשהו בי פגום או טמא כנקודת מוצא, וכפי שהסברתי בכתבה קודמת, אבוי לאישה שצריכה את עולם ההלכה היהודי בכדי להרחיק ממנה את בן זוגה כאשר אינה חושקת במגע מיני, אך שחלילה לא יראה כאילו יש לי עניין או בעיה כלשהי עם נשים ששומרות נידה, ממש אין לי. הבעיה היא שגם לגב' לבייב אין עניין בנשים האלה. היא בחרה פרזנטוריות שבשום שלב בחיים לא הייתה להן שום בעיה לחשוף כתפיים ויותר, הלבישה אותן בבגדים ארוכים כיאה לאישה מסורתית ודובבה בפיהן דיאלוג שמרני, אנרכיסטי שכלל בתוכו את צמד המילים "טהרת המשפחה" או "למען שלום בית". האם הנוכחות שלי בביתי ועם משפחתי ובן זוגי הוא לא טהור וטוב בכל ימות השנה? תהיתן לרגע על עד כמה איום צמד המילים הזה? הוא מציב אתכן, נשותי, במקום המלכלך, המזהם, המסכסך, המחריב. למען הסר ספק, המשפחה שלי טהורה גם כאשר אני שם בזמן המחזור החודשי שלי, הזוגיות שלי מלאת שלום, כבוד, הערכה סובלנות וכן, גם תשוקה גם כשאני יום יומיים אחרי מחזור. אם אני מעוניינת שבן זוגי יתגעגע אלי או רחמנא לצלן אין לי חשק – פשוט אומר לו לא, ממקום טהור ומכבד.

ועתה לשאלת השאלות – מה המטרה? אז יקירותיי, נראה לכן שאפילו העשירה בנשים הייתה משקיעה כל כך הרבה כסף, זמן ומרץ אם לא היה כאן עניין נוסף מאחוות נשים? ייתכן שמטרותיה טהורות, אני בספק. מעבר לעובדה כי לבייב בעלת מקוואות בוטיק שמשווקת את חווית הטבילה במקווה כיום ספא, ומעבר להיותה יועצת זוגיות ומיניות במגר הדתי, ניכר כי המטרה כאן היא ללא ספק פוליטית והתזמון מושלם. קידום דת ושמרנות פנאטית מקדמת אג'נדות רבות ומגוונות והיא הולכת והופכת פופולרית יותר ויותר בעולם, ראו ערך סערת ההפלות בארה"ב שמטלטלת את העולם כולו. מה שקורה שם, רחוק מאיתנו? קורה גם ממש כאן. לבייב ייצרה כאן מערך שיווקי שנועד לפתוח צוהר לשיח שהיה טאבו, ילך ויסתאב, ואני צופה שיתקדם לכיוונים מאוד קיצוניים של הדרת נשים ממרחבים ציבוריים. גם ככה הן נקרעות משלטי חוצות בכל עיר בארץ, גם בתל אביב.

 

 

מתוך עמוד הפייסבוק של ליאור נויפלד

אז לא, כסף לא קונה הכל ומוזמנות יעל בר זוהר, מיכל אנסקי ושי מיקה לשוחח עם מומחית מסוג אחר – מומחית למגדר (יש המון נשים כאלה בארץ – רק שלחו יד וגעו בהן) בכדי שתסביר להן את עומקו המהותי של קמפיין שכזה. אני בטוחה שהן היו זועמות אם היו מוזמנות להשקה ומתבקשות ללבוש "צנוע", לא לבוא עם גופיה לצילומים, ואם אפשר פאה. אז אולי כדאי שמישהו יסביר להן שמה שהן עושות, ומה שהן היו מוחות עליו, הם המשך ישיר אחד של השני.

ולגב' לבייב-יליזרוב אציין כי עולם הערכים החופשיים כל כך מוגדר ומהותי ולא, נשים אינן שונות כל כך במהות מגברים אלא החברה בה אנו חיות מגדירה שונויות הרבה יותר מהותיות מאלה שיש להן באמת. בחיים האמתיים אין לנו צורך בנידה בכדי להימנע ממין עם בני זוגנו או לטבול במקווה כדי לחוש נקיות – תודה. את הכסף הרב הייתי מפנה בכדי לשנות את המצב הלא הגיוני שיש בכנסת בו יש מפלגות חרדיות שאין בהן אפילו נציגה אישה אחת, מה שמשתקף במצבן העגום ובזכויותיהן הנרמסות של נשים בנות העדה החרדית. קולך ראוי ולשונך חדה, מקומך ללא ספק בפוליטיקה ובמפלגות החרדיות תוכלי לעשות שינוי מהותי לכיוון של עולם טהור ושוחר שלום בית יותר.

גיא פינסיעל בר זוהרנידהרותי לבייבשי מיקה