השיעור הכי חשוב שהעברתי לתלמידים שלי: משקל לא מעיד על יופי

"המורה, הוא קרא לי שמנה". הבטתי בילדה קטנה שהחזירה לי מבט עצוב ופגוע. כל הכיתה חיכתה לתגובה שלי. לשם שינוי היה שם שקט מוחלט.
"וזאת קללה?" שאלתי. היא לא ידעה מה לענות. ראיתי שהיא חושבת שכן, אבל מנסה להבין למה.
"הוא אמר שיש לי כרס ולאמא שלי יש כרס" היא השיבה לבסוף.
החלטתי להגיב סוף סוף בדרך הכי רגועה וטבעית.
"אז מה? גם לי יש". אמרתי. התלמידים התחילו למחות ואמרו שאני רזה. "גם אם אני רזה, יכולה להיות לי כרס קטנה. תראו קסם!" אמרתי וניפחתי את בטני כאילו הייתה בטן הריונית. התלמידים צחקו קצת, חלקם נראו מופתעים ומבולבלים.

"עכשיו אשאל אתכם, למה להיות שמן זאת קללה? לכולנו יש שומן. הגוף שלנו זקוק לכמות מסויימת של שומן כדי לשרוד. הבריאות והאיזון חשובים, אבל יש אנשים עם גוף שמייצר יותר שומן משל אחרים. למה זה רע?" פניתי כעת לתלמידה "זה הופך אותך לפחות יפה? את מהממת. ידעת שאחת הדוגמניות היותר מפורסמות היום היא דוגמנית מידת פלוס?"

אשלי גרהאם. צילום shutterstock


הצגתי להם את אחת התמונות של אשלי גרהאם. הם הסכימו שהיא ממש יפה.
השיחה המשיכה. דיברנו על אלה שמחליטים מי יפה ומי לא, מה נותן להם את הזכות להחליט ולמה היופי משתנה במרוצת השנים. דיברנו גם על אנורקסיה ואיך הערות פוגעניות לגבי הגוף יכולות לגרור הפרעות מאוד קשות. זאת הייתה השיחה הכי טובה ורגועה שהייתה לי עם כיתה שנחשבה לבעייתית מאוד.
בסוף השיעור אמרתי לתלמידה מול כולם "אני יודעת שזה פוגע. אני גם הייתי במקום שלך בגילך. גם לי קראו שמנה, גם לי העירו הערות על הגוף. אני מאוד נפגעתי וממש סבלתי מההצקות האלה. את יודעת מתי התחלתי להרגיש טוב עם עצמי? כשהבנתי שלהערות האלה אין משקל ושאני בסדר עם המשקל שלי. לכל אחד יש את מבנה הגוף שלו, המשקל הבריא שלו ואת היופי המיוחד שלו. אז פעם הבאה שקוראים לך שמנה, תראי להם שזה לא מעליב אותך. תזכרי שאחת הדוגמניות היפות בעולם היא שמנה. תזכרי שמשקל לא מעיד על יופי ושיופי מגיע בהמון צבעים וצורות".

 

ירדן גולדמן כילדה. אלבום פרטי

 

ומעתה והלאה אני אקח את העצה של עצמי. הגיע הזמן שנפסיק להיעלב מהמילה שמנה. שנפסיק לשים על אנשים שמנסים לכפות עלינו אידיאל מעוות. הגיע הזמן שאנחנו נגיד "אני רזה/ מלאה/ שמנה ואני מהממת מבחוץ ומבפנים".הגיע הזמן שכשמישהו יגיד לנו "אבל יש לכן פנים כאלה יפות" נגיד "נכון, וגם אחלה גוף."
או כשיטיפו לנו על הבריאות, אנחנו נטיף להם חזרה על עישון, צריכת אלכוהול, צריכת שתייה מתוקה ובעיקר על הצביעות.
הגיע הזמן שזה יעניין את התחת השמנמן שלנו.

ירדן גולדמן. אלבום פרטי

דימוי גוףהשמנת ילדיםשיעור לילדים