ג'מילה ג'מיל: הכוכבת שלא מתביישת לשבור טבואים

כבר נראה שדיברנו על הכל: צלוליט, סימני מתיחה, משקל שהוא מעל לממוצע, או סתם לא כזה של דוגמניות. היום כבר יש יותר במה לכל אלו, ואפילו אפשר לראות אותם בפרסומות לחברות מסחריות אשר השכילו להבין שאנחנו מעוניינות לראות יותר נשים כמונו ופחות מודלים שלעולם לא נוכל להראות כמוהן. ובכל זאת, יש נושא אחד שאנחנו עדיין מרגישות מבוכה לגביו, ושבכל הקמפיינים להעצמה נשית עדיין מעדיפים לטשטש אותו – סימני המתיחה מסביב לחזה. אבל כעת כוכבת אחת החליטה להפסיק להתבייש ולהציף את התופעה.

בארץ אמנם לא ממש מכירים את ג'מילה ג'מיל, שדרנית רדיו, יוצרת דוקומנטרית ושחקנית, אבל בבריטניה היא סלבריטאית כבר קרוב לעשור, ומ-2016 היא מפורסמת גם בארצות הברית, שם היא מככבת בסדרה "המקום הטוב" עם קריסטן בל.

ג'מימה ג'מיל וקריסטן בל בסדרה "המקום הטוב"

האנגליה, שאביה מהודו ואימה מפקיסטן, זכתה ב-2013 לעשות היסטוריה כאישה הראשונה שמנחה את המצעד הרשמי של תחנת "רדיו 1" מאז עלייתו לאוויר, לפני 60 שנה. אלא שלא כולם התרשמו מהתקדים: "ביום שבו פורסם הרייטינג השנתי הראשון שלי, דיווחו על כל הרייטינג הרשמי של תוכניות בהנחיית גברים, אבל כשהגיעו אליי הם רק דיברו על הקילוגרמים שהעליתי", נזכרת ג'מיל. "הדבר היחיד שהם פרסמו עלי היה הגודל שלי: לא כמה מאזינים נוספו לתכנית או כמה פאונדים אני מרוויחה". במשך החודשים שלאחר מכן, ג'מיל עברה פאט-שיימינג בגלל שסירבה לרדת במשקל. היא מספרת שהיא קיבלה עשרות הצעות מחברות כושר ודיאטה, "אבל סירבתי ללכת למכון כושר וסירבתי לעשות דיאטה", היא אומרת. "הייתי על תרופות והוספתי המון במשקל וידעתי שזה מה שהגוף שלי צריך עכשיו".

העמידה על שלה בכל מה שנוגע לדימוי גוף לא הגיעה לה בקלות. לא פעם סיפרה ג'מילה ג'מיל על האנורקסיה ממנה סבלה כנערה. בראיונות שיתפה שהיא לא אכלה ארוחה אחת נורמלית בין הגילאים 14 ל-17 ולדבריה מה שהביא אותה למצב הזה היה לחץ חברתי: "הופצצתי בטענה כי מעולם לא הייתה אישה שהתפרסמה בגלל המוח שלה…וכל המגזינים שהיו לי היו מלאים בפרסומות למוצרי דיאטה ובטענה שאם את רוצה להיות שווה, את חייבת להיות רזה".

ג'מימה ג'מיל. תמונה: Shutterstock

 

בגיל 17 ג'מיל נפגעה על ידי מכונית ובמשך חודשים הייתה משותקת בעקבות פגיעה בעמוד השדרה. הרופאים לא נתנו לה הרבה סיכוי לחזור וללכת שוב, אבל לאחר טיפולים ממושכים היא הצליחה לחזור לתפקוד מלא. בראייה לאחור היא משתפת שאותו אירוע העניק לה פרופורציות והביא אותה להשלים עם הגוף שלה.

מאז פרסומה היא הרבתה לדבר על דימוי גוף חיובי, אבל במרץ השנה החליטה להקים את היוזמה
I Weigh – עמוד אינסטגרם שנועד, לדבריה, "לשנות את הדרך שבה אנחנו מודדים נשים. לשנות את השיח לגבי איך אנחנו מגדירות את הערך שלנו. זה לא קורה רק לנשים, אבל בואו נהיה כנים – נשים יותר מותקפות בגלל המראה שלהן".

המחאה התחילה לאחר שהיא נתקלה בתמונת של בנות משפחת קרדשיאן, כשליד כל אחת מצוין מה המשקל שלה. "לא משנה מה אתם חושבים על הקרדשיאנס, לא משנה מה אני חושבת עליהן, אלו שש נשים שבנו אימפריה. הן נשות עסקים בנוסף לכל השאר. זה כל כך משוגע שב-2018 אנחנו עדיין כותבים את המשקל של כל אחת מעל לתמונת הגוף שלה. והמשפט מתחת לפוסט הזה, שצפו בו למעלה מחצי מיליון נערות, היה: 'ככה הן שוקלות. מי אתן חושבות שנראית הכי רזה? מה המשקל שלך?'". לדבריה של ג'מיל, היו לפוסט אלפי תגובות של צעירות שנבהלו שהן שוקלות יותר, או שמחו שהן שוקלות פחות – "כך מלמדים אותן איך להעריך את עצמן – בקילוגרמים".

ג'מיל החליטה באותו רגע לפרסם את הפירוש שלה למילה משקל, במובן של ערך – ובין השאר כתבה רשימה של כל מה שיש לה: "מערכת יחסים מקסימה, חברים טובים, אני צוחקת בכל יום, אני אוהבת את העבודה שלי, מרוויחה את לחמי ביושר, אני עצמאית כלכלית, אני דוברת למען זכויות נשים, אני אוהבת את עצמי למרות כל הדברים שהמדיה לימדה אותי לחשוב שאני צריכה לשנוא בעצמי, לעזאזל המשקל". מהר מאוד נשים נוספות העלו לעמוד תמונות דומות, עם רשימה של הדברים שיש להן בחיים ושבגללם הן מרגישות מוערכות, ללא קשר למשקל שלהן.

בערך באותה תקופה ג'מיל התחילה לפעול גם בקמפיין #MeToo ולפני כחודש שודר דוקומנטרי שלה, שבו היא דנה מחדש, בעזרת מומחים, קורבנות אונס ועורכי דין, על המשמעות הבעייתית של גיל ההסכמה.

כאמור, החזית החדשה של ג'מיל היא סמני המתיחה שיש לנשים רבות, והיא בתוכן, באזור החזה. בצילומים שנערכו למגזין "ארקדיה", ג'מילה מצולמת עם שמלת סטרפלס ורודה שמתוכה מבצבצים הסימנים. היא העלתה את התמונה לטוויטר שלה וכתבה: "חבקו את סימני המתיחה שלכן. אין לכן מה להתבייש בהם, לנסות להסתיר אותם או לטשטש אותם". עוד הוסיפה את ההאשטאג “#saynotoairbrushing”.

כמצופה, ג'מיל המשיכה לעסוק בנושא בימים האחרונים, ובציוץ נוסף כתבה שבדרך כלל ישר מניחים שהיא מעוניינת לכסות אותם. "תמיד מציעים לי מייקאפ לאזור החזה ואני תמיד מסרבת, בגלל כמה שבכיתי כשקיבלתי את הסימנים האלו בגיל 17, כי לא ראיתי סימנים כאלו על אף דמות ציבורית. חשבתי שאני מפלצת. אז אני עכשיו כאן כדי להגיד לך שאת לא מפלצת".

מיותר לציין שגם הציוצים הללו של ג'מיל גררו אחריהם לא מעט תגובות נרגשות של נשים בעלות סימני מתיחה דומים. בין השאר כתבה לה מגיבה: "תמיד התביישתי בסימני המתיחה שלי, כי קישרתי סימני מתיחה להריון, וכל מה שרציתי היה שדיים קטנים וזקורים. אחרי שראיתי איך את מקבלת את הגוף שלך, זה גרם לי להבין שגם הגוף שלי הוא נורמלי". נראה שג'מילה ג'מיל לגמרי יכולה להרגיש שהמשימה שלה הושלמה. 

אינסטגרםדימוי גוףסימני מתיחהקמפיין MeeToo#