הקשר בין מוזיקה, דימוי גוף חיובי ומערכות יחסים אלימות

כשאנחנו מדברות עם עצמנו לא יפה, אנחנו מחזקות ומטפחות דימוי גוף שלילי. זה עלול להוביל לדיכאון, הפרעות אכילה, חרדה חברתית, ועוד. נכון, רגשות שליליים הם חלק חשוב בחיים שלנו, מהם אנו לומדות מה אנחנו רוצות ומה אנחנו לא רוצות, ומהם אנחנו צומחות. אבל אם הרגשות השליליים לא מאוזנים, הם יוצרים לנו תמונת עולם אפורה ומעוותת. אז איך אנחנו יכולות לשנות את זה? לא קורה ביום ולא ביומיים – זה תהליך, כמו כל דבר בחיים. אך אחת הדרכים הפשוטות והיעילות היא מוסיקה.

בפרויקט המוסיקלי שלי, ששותף על ידי ה- UN Women והמגזין הבינלאומי ELLE, בחרתי לכתוב שירים שיעזרו בדיוק בזה, ובו יש שירים שעוסקים בכל מיני אופנים של העצמה נשית המדברים על דימוי גוף חיובי, קבלה עצמית, חיזוק נשים שחוו אלימות במערכות יחסים, שוויון מגדרי ועוד נושאים חברתיים, וכל מטרת הפרויקט היא להעצים נשים ונערות בארץ ובעולם. בעזרת הידע האקדמי שרכשתי בתואר ראשון בפסיכולוגיה וסוציולוגיה יצרתי שירים, קליפים והופעות שמטרתם להזכיר לכל אחת שהיא מושלמת בדיוק איך שהיא. למוסיקה יש כוח עצום בהשפעה על מצב הרוח שלנו, והיא מסייעת בשחרור הורמונים כמו דופמין ואוקסיטוצין שהם למעשה הורמונים שאחראים על תחושת אושר. אני מאמינה בכוחן של מילים, בעיקר בהשפעה של הצהרות חיוביות ביצירת מציאות טובה יותר לכולנו.

השיר הראשון מתוך הפרויקט נקרא "I'm Special״ – כי כל אישה היא מיוחדת בדיוק איך שהיא. השיר עוסק בדימוי גוף חיובי במגוון תרבויות ומשתף את החוויות של נשים מרחבי העולם, לא רק בהיבט של מבנה גוף (שהוא חשוב ביותר וגם הכי מוכר לכולנו) אלא גם בהיבטים שאנו פחות מדברות עליהם כמו צבע עור, שיער, עיניים ואפילו מוגבלויות של הגוף. כשאת משתמשת בהצהרות חיוביות כמו בשורה מתוך הפזמון של השיר: ״I know what I can do, and how far I'll go, cos I am myself, I'm Special" את מחזקת את החוסן הפנימי שלך. לא מזמן כתבתי פוסט בפייסבוק ובאינסטגרם על דימוי גוף בהקשר של שיער גוף ועל החוויה הקשה שעברתי בתור ילדה ונערה, ומסתבר שהמצב היום החמיר – ילדות בנות 5 או 7 כבר מסירות שיער ומושפלות ברשתות החברתיות. היה לי מאוד כואב לשמוע את זה. 

אך דימוי גוף והערכה עצמית אינם מסתכמים רק באופן שבו אנחנו מדברות אל עצמנו. זה ידוע שככל שרמת דימוי הגוף שלנו היא שלילית, אנחנו נחווה ירידה ברמת הערכה העצמית שלנו. אבל מה אם אני אספר לכן שמחקרים מצאו שככל שההערכה העצמית נמוכה כך עולה הסיכון להיות במערכת יחסים אלימה או לבחור בפרטנר עם מאפיינים אלימים? במחקר שבחן את הקשר בין הערכה עצמית ואלימות במשפחה בקרב נשים, עלה כי נשים בעלות הערכה עצמית נמוכה דיווחו במידה רבה יותר על אלימות במשפחה. כלומר, נשים הנמצאות במערכת יחסים עם פרטנר בעל מאפיינים אלימים ככל הנראה נמצאות שם מאחר ולא העריכו את עצמן מספיק ולא ידעו שמגיע להן יותר טוב.

 

זאת בדיוק הסיבה מדוע חשוב מאוד שמגיל צעיר נחזק את ההערכה העצמית שלנו. מחקרים מראים כי לנערות בדור הנוכחי יש הערכה עצמית נמוכה יותר משל נערים בגילן. חשוב לחזק את ההערכה העצמית של יותר נערות ונשים, בכדי שידעו לשים גבולות במערכות יחסים מכל הסוגים וידעו לזהות את הדגלים האדומים כשיראו סימנים ודפוסים בתחילת מערכת היחסים או אפילו לפני כן. מניעה של אלימות כלפי נשים מתחילה מהחינוך בבית, מהגן ומבית הספר והיא נוגעת הן לעיצוב הערכים של נערות ונערים כאחד. 

השיר השני מתוך הפרויקט, “It's All For The Better״, שכאמור שותף על ידי ה- UN Women והמגזין הבינלאומי ELLE לכבוד היום הבינלאומי למניעת אלימות נגד נשים, עוסק בדיוק בנושא הזה – בהעצמת נשים שחוו אלימות רגשית במערכות יחסים. לצערי, ברוב המקרים אנחנו שומעות על אלימות כלפי נשים כשכבר מאוחר מדי. על פי נתונים שפורסמו על ידי ה- UN Women (האו״ם), כ- 137 נשים נרצחות כל יום ברחבי העולם על ידי בן זוג או קרוב משפחה. הסימנים של אלימות רגשית יכולים לבוא לידי ביטוי בגזלייטינג, השפלה, בידוד חברתי מחברות ומשפחה, מעקב ושליטה וניתן למנוע הגעה לאלימות פיזית, מינית וכלכלית אם נשים יצליחו לזהות את הדגלים האדומים, וידעו שמגיע להן יותר מזה.  

הזמרת והיוצרת עדי יעקבי בצילום עם הברביות איתן שיחקה בילדותה כביקורת על חוסר הגיוון בהן. צלם: אור דנון.

לא משנה באיזה נקודה אנחנו בחיים, אנחנו תמיד יכולות לחזק את ההערכה העצמית שלנו. חיזוק הדימוי העצמי הוא תהליך שדורש מחויבות כלפי עצמנו מתוך ההבנה שמגיע לנו טוב. לכן קומו כל בוקר ותגידו לעצמכן את חמשת ההצהרות החיוביות הבאות כל בוקר:

  1. אני חזקה. 
  2. אני מסוגלת – יש בי את כל מה שנחוץ כדי להגשים את החלומות, השאיפות והמטרות שלי.
  3. אני כריזמטית. 
  4. אני חכמה.
  5. אני מיוחדת ומהממת בדיוק איך שאני.
אלימותדימוי גוףמוסיקה