כתב האישום נגד אלירן מלול: הכשלים שהביאו לרצח של מיכל סלה

כחודש לאחר הרצח של מיכל סלה, הוגש הבוקר (שלישי) כתב האישום נגד אלירן מלול, בן זוגה ואב ביתם המשותפת בת ה-8 חודשים. על פי כתב האישום, אחרי שסלה שבה הביתה מסדנה להעצמה נשית, לפנות בוקר בעודה בחדר התינוקת, הוא תקף אותה בנוכחות התינוקת. מדממת גרר אותה משם ואז דקר אותה 11 פעמים. היא מתה מאבדן דם. הקריאה למגן דוד אדום התבצעה שעות רבות אחרי האירוע, ב-19:00 בערב כאשר הותקפה באותו יום סביבות 1:00 לפנות בוקר. כתב האישום שהוגש הוא בגין רצח בנסיבות מחמירות, ופרקליטות מחוז ירושלים תיארה את מעשיו של מלול כ"אכזריות מיוחדת".

ביומנה של סלה, אותו המשטרה חקרה, היא תיארה תחושה של חוסר נוחות בקרבת מלול. בבקשת המעצר של מלול אחרי הרצח צוין כי היה חשוד גם בכליאת שווא, מעשי סדום ומעשים מגונים כלפי מספר בנות זוג בעבר. סדנת העצמה נשית לא הספיקה למנוע כתובת שהיתה על הקיר. ועם זאת נדמה שלא משפחתה, ולא חבריה או מכריה של סלה היו יכולים לדמיין, גם בסיוטים הפרועים ביותר, את מה שהפך למציאות בלתי נסבלת. ההצצה בפרופיל הפייסבוק של מיכל מראה אשה צעירה, אמא צעירה, קורנת, יפיפיה, חייכנית, אכפתית וגם מודעת לעצמה.

איך יתכן שאף אחד לא ידע שהיא נשואה לגבר ממנו היא חוששת? שבאופן אקטיבי היא מחפשת העצמה נשית בתנאים האלו? שהגבר שאליו היא נשואה ושבקרבתו היא חשה לא בנוח כבר פגע, לכאורה, באלימות חולנית בסדרה של בנות זוג לפניה? מיכל סלה היתה בסיכון. ואנחנו כחברה לא ידענו לאתר אותה.

קיים קשר של שתיקה סביב אלימות בתוך המשפחה. נשים היום אמורות להיות מועצמות, חיי משפחה אמורים להיות רצף של סטטוסים אידאלים מעוררי קנאה. בתוך זה, מי תודה שהיא חוששת מבן הזוג שלה? מי תספר שבן הזוג שלה כלא אותה או ביצע בה מעשים מגונים נגד רצונה? כחברה, אין לנו מודעות, אנחנו מתקשים להאמין, אנחנו שופטים אשה במצב הזה ואין לנו מספיק משאבים להפניה לטיפול.

בקיץ האחרון מדינת ניו יורק הוציאה הודעה לעיתונות על קמפיין מודעות ומניעה של אלימות בחיק המשפחה שפונה לעשרות אלפי נשים שעובדות בסקטור בטיפוח – מניקוריסטיות, ספריות, קוסמטיקאיות, מסג'יסטיות – נשים שמבלות זמן באינטימיות ודיסקרטיות עם מספר נשים רב, על מנת לתת להם הכשרה בסיסית לזיהוי נשים בסיכון, כמו מיכל. עקרונות התוכנית מבוססים על קידום מודעות לתופעה, גישה בה מאמינים לנפגעת, חוסר שיפוטיות כלפי אותה אשה, והפנייה למוקדים לקבלת עזרה. תוכנית דומה בישראל קיימת ופועלת על ידי עמותת 'רוח נשית – עצמאות כלכלית לנשים נפגעות אלימות'. התוכנית כוללת הדרכות לקוסמטיקאיות שמטרתן זיהוי מצוקות רגשיות ונורות אדומות אצל נשים וניתובן לגורמי הסיוע המתאימים. ההכשרה מועברת בשיתוף איגוד הקוסמטיקאיות ואף קיבלה את אישור משרד העבודה והרווחה כתוכנית ההכשרה הרשמית שתילמד בבתי הספר לקוסמטיקה ברחבי הארץ. זו התחלה מצוינת לרשת ביטחון שיכולה לעטוף בתוכה נשים הזקוקות לפתח מילוט מקשר מתעלל, ואנחנו זקוקות לנקודות יציאה נוספות כגון אלו. 

מערכת און לייף הרימה מבצע גיוס המונים לקו חם לפנייה של אותן נשים בסיכון, נשים שאולי חוששות כפי שמיכל חששה ואין להן לאן לפנות להכרה, תמיכה, ייעוץ ועזרה, נשים שחוששות שאולי הן "רק" קרבנות לאלימות מילולית או כלכלית. כיום אין לנשים האלו לאן לפנות. אבל לפני כן, אנחנו חייבים וחייבות להבין, באמת להבין, שבדיוק כמו הטרדה ותקיפה מינית, אלימות כזו היא נפוצה והיא משתמרת בזכות בושה, חוסר מודעות וקשר שתיקה.

יש כל כך הרבה דברים בלתי נסבלים ברצח מיכל סלה. מהאכזריות הבלתי נתפסת ועד לתינוקת היתומה. אבל הדבר הנורא מכל, זה שהרצח הזה היה יכול להימנע.

בואו לקחת חלק בפרויקט שיכול לחולל כאן שינוי אמיתי ולהפוך את ישראל למקום בטוח יותר לנשיםתמכו בנו כדי שנוכל להגיע לכל אישה ולעזור לה.

אלימות בין בני זוגאלימות כלפי נשיםמיכל סלה