"בואו לאכול איתי": אביבה חזן, אף אישה לא צריכה למרוח אודם ולשתוק כשבעלה מכה אותה

אחרי שהבן אורן חרך את המסך רק לפני שבועיים באח הגדול, הפציעו אתמול אביבה ויחיאל חזן בריאליטי הבישול "בואו לאכול איתי". השניים, למי שכבר הספיק לשכוח, היו חלק מהחיים הציבוריים שלנו עוד הרבה לפני אורן והסלפי – חזן האב הוא חבר כנסת לשעבר ומי שהיה "המוח" בפרשת ההצבעות הכפולות, ואביבה היא פעילת ליכוד בולטת שכיהנה גם כיועצת המועצה לקידום נשים במדע ובטכנולוגיה מטעם משרד המדע.

בני הזוג חזן הם אוצר בלום לכל מלהק שרוצה לעשות קצת רעש, גם בגלל הבן והייחוס המשפחתי, ובעיקר בגלל הצבעוניות של השניים שלא מתביישים להביע את דעתם על כל נושא שבעולם. הפרק אתמול אכן ענה על כל הציפיות והיה קולח ומצחיק. אביבה ויחיאל סיפרו על השרים וראשי הממשלה שישבו אצלם בבית לקוסקוס, דיברו על החיים כזוג שנשוי 39 שנים (או 40, תלוי את מי מהם שואלים), שיתפו בתיאורים של חדר המיטות ומחדר המיטות שלהם ובעיקר צחקו והצחיקו.

אבל למרות האווירה המבודחת של הפורמט והבחירה המדויקת של הזוגות. הייתה אמירה אחת שהצליחה להעכיר את הפרק והפכה אותו בעיקר לעצוב. אמירה שבאה דווקא מצידה של מי שמציגה את עצמה כלוחמת למען זכויות נשים, אביבה חזן. "אמא שלי לימדה אותנו דבר חכם", אמרה אביבה כשסיפרה על הזוגיות המאושרת שלה ושל בעלה, "לא משנה מה היה לך בזוגיות. לא משנה מה קרה, גם אם הוא הרביץ לך, גם אם רבתם. אם דפקו בדלת, תגידי 'רגע', תשטפי פנים, קחי את האודם האדום ותמרחי על השפתיים. שמי שנכנס יגיד 'היא חיה חיי מלך'. שאף אחד לא יידע את הצרות שלך. כי בלילה את באה למיטה ואת משלימה עם הבעל והכל תקין". כשהמשתתפים האחרים שמעו את דבריה של חזן הם הזדעזעו. כשחזן עצמה ראתה את התגובות שלהם היא הלכה צעד אחורה וניסתה להבהיר שהיא לא התכוונה לנשים מוכות ושהן כמובן צריכות לשתף ולהתלונן. אבל בין אם חזן התכוונה לנשים מוכות או רק השתמשה בסוג של מטאפורה מעוותת כדי להעביר נקודה, אסור לנו להמשיך הלאה כאילו אמירות מהסוג הזה הן לגיטימיות.

קשה לי להסביר כמה הדברים שאמרה חזן הם נוראיים. וכמה משמעות יש להם עבור נשים אחרות.  אסור שמישהי תחשוב שאם בעלה מכה אותה היא צריכה להעמיד פנים ולהמשיך הלאה, גם אם הוא "רק" מאיים עליה או רק" נותן לה סטירה. אם את קוראת את זה ומתלבטת ואולי חונכת לחשוב כמו אביבה, דעי שהתפיסה הזאת היא לא נכונה ואף פעם לא הייתה. את לא צריכה למרוח אודם ולהגיד שהכל טוב, את לא צריכה לקבל את הגזירה כי אתם תיכף תשלימו והכל יעבור, ואת לא צריכה לסבול. אף אחד לא יכול להגיד לך מה לעשות ואיך להתנהג או להשתיק אותך. את לא צריכה לספוג יחס משפיל ומזלזל, לא למען שלום בית וגם לא בשביל שהשכנים לא יידעו. להיפך, תשתפי ותפני לעזרה. יש מי שיושיטו יד ויעזרו לך לצאת מהמקום הזה. קווי חירום, רווחה, משטרה, חברות ואפילו השכנים. בעלך לא אמור להתנהג ככה. ובכלל, מה הטעם שכולם יחשבו שטוב לך אם את סובלת?

אני יכולה להתחיל ולגנות את הדברים של אביבה חזן, ולהגיד שזה לא יכול להיות שמישהי מדברת ככה. אבל לפני שנצעק שצריך להעלים אמירות כאלה מהמסך ובכלל, אנחנו צריכים להבין מאיפה הן מגיעות ולעקור אותן מהשורש, כי אמירות מהסוג הזה הן תוצאה של חינוך מיושן שאיפשהו הדהד אצל כולנו. 

זה עצוב מאוד, אבל היו ימים שבמקומות מסוימים התנהגות מהסוג שתיארה אביבה חזן הייתה מקובלת. הגבר היה הדמות הקובעת בבית והמילה שלו הייתה האחרונה גם בכל מה שקשור לאשתו. אם הוא היה מחליט שהיא לא תעבוד היא לא עבדה, ואם משהו לא מצא חן בעיניו הוא היה יכול "להעיף לה סטירה" כדי שתשתוק. עצוב מאוד אבל פעם זה היה לגיטימי. באותם זמנים הנשים שהעזו לקום ולעזוב היו מעטות ולכן הסבתות שלנו מצאו דרכים לשרוד בדרך שלהן ולהמשיך להרים את הראש גם אם הגבר שלצידן גרם להן לסבול. מהמקום הזה נולדו אמירות מהסוג שחזן השמיעה. אבל הימים האלו כבר מזמן נגמרו. העולם צעד קדימה, וזה לא מקובל בשום אופן שגבר ירים יד או יאיים או ישפיל. ומשפטים שהסבתות החכמות שלנו למדו על בשרן ורצו להעביר אלינו כדי לעזור, הגיע הזמן שנגנוז. 

הרבה קולות נשמעו היום מאז שידור הפרק, בעיקר כאלו שאמרו שעורכי התוכנית לא היו צריכים להכניס את הדברים שחזן אמרה בנושא הכל כך רגיש הזה. אבל טוב ואפילו חשוב שהדברים האלו נשמעו. חשוב כי אי אפשר להתעלם מכך שיש עדיין נשים שחושבות שהדבר הנכון לעשות כשהבעל מתעצבן זה להפנות את הלחי השנייה ולשתוק. חשוב כי בדיוק עבור אותן נשים צריך לצעוק בפריים טיים שלא צריך לחיות ככה. כשאישה צופה באביבה חזן אומרת משפט כזה כשמולה כולם מזדעזעים וברקע שי אביבי זורק 'חייגי 100', זה מחלחל. ולפעמים, דווקא במקומות הכי לא צפויים אפשר להכניס מסרים חשובים שלחלקנו אולי נראים ברורים מאליו אבל לאחרים, ובעיקר אחרות, יכולים לשנות את החיים.  

**

מערכת און לייף תמשיך לכתוב ולסקר כל מקרה של פגיעה בנשים. אנחנו קוראות לכל אישה שזקוקה לכך לפנות לקווי החירום ולא לתת לדברים להימשך. 

פגעו בך? את מתלבטת אם את בזוגיות אלימה? חייגי 6724* לעמותת ל.א לאלימות. #לאמשאיריםאףאחתלבד

#לאמשאיריםאףאחתלבדאלימות נגד נשיםנשים מוכות