אחותה של מאיה ווישניאק ז״ל: 'אני המומה מהאהבה שמשפחת הרוצח מרעיפה עליו'

מאיה ווישניאק ז"ל הייתה אמורה להתחיל לפני כשבוע את לימודיה בפקולטה לחקלאות של האוניברסיטה העברית כי רצתה למצוא פתרונות מזון לילדים באפריקה. ווישניאק הצעירה, בת 21 בלבד במותה, הייתה ציירת, נגנית מחוננת, פסלת, עילוי במתמטיקה ויותר מכל – בחורה אסרטיבית שמסמנת מטרות ומגיעה אליהן, או כמו שאבא שלה סיפר שנהגה לומר: "אני מאיה ואתם לא". הבחורה האחרונה שהייתם מעלים על דעתכם שתרצח ע"י בן זוגה.

הרצח האכזרי של מאיה אירע במאי האחרון. עפ"י כתב האישום ווישניאק הצעירה הגיעה לדירתו של בן זוגה עמית אלמוג (21) ובשלב מסוים לאחר הגעתה הוא חנק אותה למוות. אחר כך הוא גם צילם אותה כשהוא שר ומפזר שטרות על גופתה ושלח את התמונות לחברו. את המשטרה הזעיקה אמו של עמית שהגיעה לזירת הרצח. בכתב האישום נקבע כי עמית ניסה לדקור ולפצוע גם אותה, זאת למרות ששתי חוות דעת של המכון לרפואה משפטית קבעו כי האם לא נפגעה במאבק עימו וכי ייתכן ופגיעתה נגרמה מפציעה עצמית.

מאיה ווישניאק ז"ל. צילום באדיבות המשפחה

שמעתי על מאיה מחברה טובה. בתה גדלה עם מאיה ויחד הן נסעו לטיול הגדול במזרח אחרי הצבא. מאז המחשבות רודפות אותי ושתי שאלות לא מרפות – איך טעות אחת בבחירת בן זוג בגיל צעיר יכולה לגדוע באכזריות מסלול חיים של בחורה כל כך מבטיחה, ומה אנחנו כאימהות יכולות לעשות כדי לדעת יותר על בני הזוג של בנותינו?

כדי לנסות להבין מה קרה פגשתי את שירה, אחותה של מאיה ז"ל, ששיתפה איך מתמודדים עם הפגישות עם הרוצח ומשפחתו בבית המשפט, איך חיים עם האובדן ואיך מנציחים את זכרה של מאיה באופן שימנע את הרצח הבא.

ספרי לי קצת על הקשר שלכן, איזה אחיות הייתן?

"מאיה היא אחותי הקטנה, ההפרש בינינו הוא רק שנתיים ותשעה וחודשים ומבחינתי היינו כמו תאומות. גדלנו יחד, היינו צמודות ומדברות על הכל, עשינו את הטיול הגדול אחרי הצבא בהפרש של שנה והיינו אמורות להתחיל את השנה האקדמית ביחד. אנחנו ממש משלימות, מאיה היא האסרטיבית האמביציוזית ואני יותר שקולה ורגועה, לכן תמיד היה לנו חשוב לשתף, להתייעץ ולשמוע את הדעה אחת של השנייה".

היו סימנים לכך שהיא הייתה במערכת יחסים אלימה?

"מאיה ועמית התחילו לצאת בדצמבר האחרון. למראית עין הכל היה נראה סטנדרטי – הם היו נפגשים, יוצאים יחד להופעות ולסרטים, ישנים פעם אצלנו ופעם אצלו. מאיה נראתה מרוצה וגם בשיחות בינינו, כששאלתי אותה אם טוב לה בקשר שלהם, היא ענתה שכן. בחיים לא חשבתי שדבר כזה יקרה למאיה. אם זה קרה לה, זה יכול לקרות לכל אחת".

מאיולי שלי, היום היית אמורה להתחיל תואר ראשון בביוכימיה ומדעי המזון בפקולטה לחקלאות. כמה התלבטת אם להתחיל ללמוד…

פורסם על ידי ‏‎Shira Wisniak‎‏ ב- יום שבת, 17 באוקטובר 2020

 

מה לדעתך קרה שם באותו ערב? המניע לרצח עדיין לא ברור.

"אני חושבת שעמית הוא רוצח, אדם רע בהווייתו. אנחנו כמשפחה קראנו על השתלשלות הדברים בכתב התביעה של המדינה יחד עם כל הציבור חודש אחרי הרצח וחלקים שמענו מהתקשורת. אני לעולם לא אדע את הסיבה לרצח וגם אם אדע זה לא יביא לי מנוח כי זה לא יחזיר את מאיה".

למרות שהיו ממצאים שחיזקו את החשד שאמו של עמית ביימה את פציעתה כדי לדמות מצג של אי שפיות זמנית לבנה, בכתב האישום נקבע כי הוא כן ניסה לדקור ולפצוע גם אותה. מה דעתך על כך?

"לשמחתי, עמית עבר בדיקה פסיכיאטרית ע"י הפסיכיאטר המחוזי שקבע שהוא היה שפוי גם בזמן הרצח וגם היום, ושהוא לא חווה אירוע פסיכוטי וכשיר לעמוד לדין. אמנם התביעה קיבלה את העמדה שעמית ניסה לפגוע באמו אבל אני סומכת על בית המשפט ובטוחה שעמית יקבל את העונש המקסימלי".

עמית אלמוג, רוצחה של מאיה ווישניאק ז"ל

איך היה המפגש איתו ועם משפחתו במהלך הדיון בבית המשפט?

"בגלל הקורונה הוא עלה מולנו על מסך. אני לא יכולתי להסתכל עליו, זה העלה בי כעס שלא יכולתי להכיל. ההורים שלו ישבו בבית המשפט, שלחו לו נשיקות ועשו לו סימנים של לבבות עם הידיים. זה הוציא אותנו מדעתנו. באיזה עולם מתוקן מגיע לרוצח מתועב לקבל סימני אהבה? בגלל הילד שלכם אנחנו לא יכולים יותר לחבק את מאיה שלנו ולשלוח לה אהבה. איך אתם מעיזים? אין לכם חמלה אלינו? הוא הרס לנו את המשפחה".

יש לך איזושהי תובנה בדיעבד? איך אפשר לדעת, כאימהות, אם יש משהו חשוד בבני הזוג של הבנות שלנו?

"בעלייה לקבר של מאיה, במלאת שלושים למותה, הוצאנו חולצות שכתוב עליהן- 'תחבקו, תשתפו, תשאלו'. אני שאלתי את מאיה אם נעים לה וטוב לה והיא ענתה לי שכן אבל במקרים רבים אימהות לא שואלות מספיק – טוב לך איתו מכל הבחינות? את מרגישה בטוחה בתוך הקשר? וזה הדבר החשוב ביותר שאפשר לעשות".

מאיה ושירה בילדותן. צילום באדיבות המשפחה

סיפרת שאת פועלת להנציח את זכרה. איך את מתכוונת לעשות את זה?

"יש לי הורים, בן זוג ומשפחה שתומכים ואני רוצה להפוך את זכרה של מאיה למשמעותי. אני מחפשת פרויקטים שימשיכו את דרכה. כרגע אני עובדת על פרויקט של מוצרי טקסטיל ונייר עפ"י הציורים של מאיה, שימכרו ע"י עסקים מוכרים וחלק מההכנסות שלהם ייתרמו לעמותות נגד אלימות".

איך את מתמודדת ביום יום? איך ממשיכים לתפקד?

"אני חמישה חודשים בוכה כל יום, איבדתי את האחות והחברה הכי טובה שלי. זה משבר חיי. על המצבה של מאיה חרטנו את המשפט שהיא כתבה בהיותה בתוכנית מיכאל בתיכון: 'תמיד אנסה לשנות דברים לטובה, אפילו אם זה הדבר הקטן ביותר. תמיד אשאף ליותר, כי אני יודעת שאני יכולה'. אני מרגישה שהמילים של מאיה ינחו אותי להתמודד עם האובדן שלה".

 

**פגעו בך? את מתלבטת אם את בזוגיות אלימה? חייגי 6724* לקו החירום של ל.א לאלימות ואון לייף. זמין 24/7 בכל השפות. אנונימיות מובטחת 

#לאמשאיריםאףאחתלבדמאיה ווישניאק ז"לרצח נשים