הבושה עוברת צד: "טחנות הצדק טוחנות לאט. חשוב שתהיה סנקציה חברתית"

על המיזם הזה אומרת לעצמה כל אקטיביסטית 'איך לא חשבנו על זה קודם'…יעל ורד, מנהלת שיווק תחום אספרסו בחברת שטראוס קמה יום אחד ואמרה עד כאן. היא לא הבינה איך שוב ושוב ושוב גברים שפוגעים מינית ופיזית בנשים, מתחבאים תחת כובעי קפוצ'ון וכיפות ונעלמים מעין הציבור, אחר כך ינהלו משפט ארוך, יטענו שזה היה בהסכמה ויקבלו עונש מגוחך. היא החליטה שחוץ מהרתעת הענישה שלא תמיד עובדת, צריך משהו בומבסטי יותר, כזה שמושך את העין וכאן נולד הרעיון לשים את פרצופיהם של הפוגעים על גבי שלטי חוצות ברחבי הארץ. עכשיו הבושה עוברת צד.

"מעולם לא הייתי פעילה חברתית ואפילו פחות התחברתי לשיחות על פמיניזם ומגדר וכ', מדובר במשהו הרבה יותר בסיסי של חיי אדם. אחרי ששמעתי על כל מעשי הזוועה בשנה הזו, הרצח של מיכל סלה ז"ל, האונס באילת, והזוועה במצפה רמון, ומצד שני העונשים המגוחכים שהוטלו על רונן ביטי, משה איבגי, ואחרים גרמו לי לעצור ולהגיד שלא יכול להיות שנמשיך הלאה ועולם כמנהגו ינהג. חייבים לעשות משהו גדול שתהיה לו נראות ומה יותר גדול משלטי חוצות? אפילו פיזית זה הכי בולט ונוכח."

זה עולה מלא כסף

"אני המון שנים בתחום השיווק ועבדתי המון עם חברות שילוט. מאוד מאמינה בזה, בטח בשלטים גדולים באיילון ובעצם דיברתי עם חברות שאני מדברת איתם תמיד. מאוד הקפדתי להגיד שאני פונה באופן פרטי ולא במסגרת התפקיד שלי בחברה שלי. לא פניתי לספקים שאיתם אני עובדת ודווקא הם שמעו על הפרויקט והתעקשו להירתם לזה" 

את הסלוגן המבריק 'הבושה עוברת צד' חיברה בעצמה. "כל פעם הייתי אומרת על מקרים כאלה 'אין מה להתבייש,', 'היא צריכה להתבייש? זה הוא שצריך להתבייש!', זה משהו שאמרתי שוב ושוב וכל מי שמכיר אותי שמע אותי אומרת. התלבטתי בין 'הבושה כולה שלך' ואז חשבתי 'הבושה עוברת צד' גם יעצים את הקורבנות. רציתי שזה לא יהיה רק שיימיניג אלא גם העצמה לנשים וכך זה נבחר". 

זה לא שואב הרבה אנרגיה?

"המון. חיפשתי משהו שיהיה קוויק ווין – שאני אעביר תמונה, הגרפיקאית תעצב לי שלט וחברת השילוט תעלה את זה ופתאום זה הפך הרבה יותר גדול. יש בזה פוטנציאל עצום אבל גם הרבה עבודה. יש המון המון פניות של נשים שכתבו 'תודה שאתן משמיעות את הקול שלי, תמשיכו'. לפני כל קמפיין שעולה אנחנו מדברות עם המשפחות או עם הקורבנות. כולם ממש רצו להשתתף. וכבר היו לא מעט נשים שפנו וביקשו שנשים תמונה של התוקף שלהן."

יעל ורד ושירה איסקוב. צילום גולי כהן 

את הקמפיינים הראשונים עשתה יחד עם שותפה. ראשון 'זכה' לכבוד המפוקפק אביעד משה, מי שביקש וקיבל ליממה חיסיון מבית המשפט על שמו כדי ש'לא יפגע בשמו הטוב'. בהמשך התנוססו בראש חוצות פרצופיהם של איסי רפאלוב ואיליזיר מאירוב, שניים מהנאשמים באונס בת ה-16 במלון הים האדום באילת. בנובמבר כשהחלו העדויות במשפט הרצח של אלירן מלול, עלה קמפיין על אוטובוסים עם פרצופו. בדצמבר, זמן קצר, אחרי הרצח של דיאנה דדבייב ז"ל ופטרישיה לני פוינטר בדימונה, עלה קמפיין עם תמונות הנאשמים ברצח, בני זוגן. היה ליעל חשוב להראות שנושא האלימות נגד נשים חוצה מעמדות ולא מבדיל בין סטטוס חברתי, גיל או דת. השלט האחרון שהתנוסס במרץ זיכה את המיזם במקום ראשון בפרסומות המדוברות בעיתון גלובס – היה זה פרצופה המחייך של שירה איסקוב, שנבחרה היום להדליק משואה ביום העצמאות הקרוב. "היא הייתה יפה, חזקה, גאה והישרה מבט למצלמה כשאמרה 'לי אין מה להתבייש, שהוא יתבייש'," מספרת יעל.   

כאמור לכל מי שפנתה, הסכים להתנדב ולקחת חלק- הצלם גולי כהן, הארט דיירקטור תומי קלמנטס,  חברת נור לפרסום שלטי חוצות, ואחרים. עכשיו היא מגייסת שוב כסף כדי שיהיה איך לכסות את ההוצאות הנלוות כמו שכירת סטודיו, בגדים לצילומים, ניקוי יבש, פרסום ועוד.  

אנחנו מדברות בשבוע שכבר חשבה שהקמפיין הזה לא יגיע ליעדו אבל אז התגייסו נשים מכל קבוצות הנשים ברשת לפרסם והתגובות לא אחרו להגיע. תורמת שביקשה לשמור על עילום שמה תרמה שלשום 10,000 ש"ח. "אני בשוק" היא אומרת בהתרגשות. "לא האמנתי שזה קרה. בתוך דקה היא הקפיצה את הקמפיין." עכשיו אמנם היא קרובה כבר ליעד שנקבע מראש אבל כל סכום מעבר ליעד יוקדש לקמפיינים נוספים ולהמשך הפעילות הזו. 

חשוב לה להדגיש – השלטים הללו מכוונים נגד 'האכזרים שבאכזריים, והקיצונים שבקיצוניים' ובקמפיינים שעולים היא מקפידה לשמור על החוק. לא לעבור על צווי איסור פרסום, אין משפטים שאינם נכונים אלא כל תמונה שמתפרסמת מקבלת את התואר המדויק 'חשוד' או 'נאשם', ויש בכולן עניין לציבור. אין מקום לחששות שכבר עלו בקבוצות גברים על חפים מפשע שיעטרו את הכבישים ומצד שני אם נוצרת פה הרתעה אז למה לא?

"מי שמפחד שהפנים שלו בטעות יגיעו לפוסטר, יש לו כנראה ממה לפחד." כתבה אחת מהמגיבות בקבוצות הנשים שפרסמו את הקמפיין. 

"אני לא אעלה שום מסר שמעודד אלימות. גם גברים צריכים להיות מודאגים מהמצב, זה לא עניין של נשים," אומרת יעל. "טחנות הצדק טוחנות לאט ולעיתים הן חורקות. חשוב שבהעדר ענישה משפטית ראויה, תהיה סנקציה חברתית, הכל כמובן בהתאם לחוק."  

תמרורי האזהרה שפרסם פורום מיכל סלה

#לאמשאיריםאףאחתלבדאלימות נגד נשיםהבושה עוברת צד