שומרות על ליאת: "הילד לא הפסיק לצרוח בשעה שהדם שלי ניתז עליו. זה לא עצר אותו מלהמשיך לדקור אותי"

ליאת אנשל כיכבה בעל כורחה בלא מעט כתבות בשנים האחרונות. הסיפור שלה דומה להחריד לזה של שירה איסקוב אבל הוא התרחש 9 שנים קודם לכן. מי שהיה בן זוגה דקר אותה 18 פעמים ואף דרס אותה בדריסה שתועדה על ידי מצלמות אבטחה סמוך למקום שזה ארע בו  והכול מול עיניו של בנם בן השנתיים ושמונה חודשים, אבל זה קרה כאמור לפני 9 שנים ואז המעשים המחרידים האלו לא גרמו לפרקליטות להעמיד אותו לדין על ניסיון רצח. אלא רק בסעיף חבלה בכוונה מחמירה  מה שאיפשר לו בחסות החוק להמשיך להציק, להטריד ולהפחיד את אנשל ולהתעקש להיות חלק מכל החלטה שקיבלה בנוגע לבנם המשותף.

ב-26 ביוני 2021, לאחר 9 שנות מאסר בלבד (וצריך לציין שהוא לא קיבל קיצור שליש, זה העונש שהוטל עליו ה.ר.כ), הוא צפוי להשתחרר, וזאת לאחר שהטריד אותה מהכלא ללא כל פיקוח עליו ועכשיו אנשל חוששת לחייה.  קמפיין גיוס המונים תחת השם 'שומרות על ליאת' מבקש לוודא שהיא תהיה תחת שמירה ופיקוח לכל מקרה שלא יבוא.

ליאת אנשל אחרי התקיפה. צילום מאלבום פרטי

"אני פוחדת שהוא ימשיך לנסות לפגוע בי", אומרת אנשל. "מה שהוא עשה לי זה לא משהו שאפשר להתאושש ממנו. זה איתי בכל רגע בחיים וכך גם הפחד ממנו," היא מדגישה. "תביני, הוא תכנן את זה. זה קרה ביום שבו הגשתי תביעת מזונות. הילד היה אצלו במסגרת הזמן שנקבע להסדרי ראייה, והוא היה אמור להחזיר אותו. הוא נסע הביתה, לקח שני סכיני קומנדו, עם הילד, ובא לפגוש אותי. בשעה שהחזקתי את הילד בדרך לרכב שלי, הוא החל לדקור אותי מאחור. הצלחתי להגיע לרכב ולשים את הבן שלי, אבל הוא המשיך להכות אותי וגם לדקור אותי בכל חלקי הגוף. הילד לא הפסיק לצרוח בשעה שהדם שלי ניתז עליו. זה לא עצר אותו מלהמשיך לדקור אותי. הוא חטף את הילד, הכניס אותו שוב לרכבו ואני שהצלחתי בכוחות על לצאת מהרכב שלי כולי מכוסה דם, עמדתי בלב מגרש חנייה כשהוא בא ודרס אותי." אנשל חיה דקה דקה את רגעי האימה. "הוא השאיר אותי מתבוססת בדמי וברח. התנהל מרדף אחריו עם רמזורים אדומים וכל הזמן הזה הילד ישב באוטו, לא חגור. המשטרה מצאה אותו מגואל בדם, החולצה והחיתול ספוגים בדם והוא היה מבוהל ממש"

סכיני הקומנדו בהם השתמש בן הזוג של אנשל לדקור אותה 18 פעמים לעיני בנה

ואחרי כל התיאור המזעזע הזה, נגד האיש כאמור לא הוגש כתב אישום על ניסיון רצח, התעללות בחסר ישע, או חטיפה  אלא רק על חבלה בכוונה מחמירה. עכשיו הוא עומד להשתחרר והלחץ של אנשל מובן.   

בעקבות החשש הזה שלה לחייה ולחיי בנה, נוצר קשר בינה לבין קבוצת "בונות אלטרנטיבה" והיא ביקשה מהן רק דבר אחד – לחיות בביטחון יחד עם בנה בלי לחשוש לחייהם בכל רגע. מכאן הדרך לקמפיין גיוס ההמונים הייתה קצרה. (לינק לתמיכה כאן)

חברות הקבוצה הרימו את הכפפה, יצרו קשר עם העמותה לאבטחת נשים, יוזמה שלא רבים ובעיקר לא רבות שמעו עליה, שמאחוריה עומדים זוג יזמים – רביה טל סולומון, אמא ל-8 ילדים מאשדוד ובן זוגה דניאל סולומון שפיתחו מכשיר קטן (שאפשר לענוד כמו שרשרת או לשים על הגוף) ויודע להתריע בזמן אמת ובזמני אפס על מצוקה של אישה מאוימת בלחיצת כפתור אחת. "הם מנהלים חמ"ל מסביב לשעון (כך שהאישה לא צריכה לצלצל לחברה/אמא שאולי יענו ואולי לא) שבו נוכחים הם או מתנדבים שלהם והם מיידית מזעיקים משטרה בצורה ממוקדת, כולל איתור של האישה בכל מקום שבו היא נמצאת וזקוקה לעזרה," מספרת גת מגידו, מנהלת ההשקעות הראשית לשעבר של פסגות, שיצאה לבדוק בעצמה את רצינות היוזמה מטעם 'בונות אלטרנטיבה'. "מסתבר שיש להם כבר עכשיו כמה עשרות נשים מאובטחות והם לגמרי יכולים למנוע את הרצח הבא. הם כבר מנעו פגיעות בנשים עד היום והם יכולים להגן על הרבה יותר." 

העמותה יצרה קשר עם ליאת וידאגו גם לאבטחה שלה אבל זה עולה לא מעט כסף וכאן אתם ואתן נכנסות לתמונה. "חשוב שאנשים יבינו, שזו לא רק ליאת. המטרה של הקמפיין הזה להגן עליה אבל גם על נשים שנמצאות במצב דומה ואין להן פיתרון" מסבירה איילת קרסו, מנכ"לית יזמית בתחום הפודטק ופעילה ב'בונות אלטרנטיבה' שיחד עם מיכל רוזנבאום,  מנהלת השיווק בחברת תמוז,  עבדו ימים כלילות כדי להרים את הקמפיין הזה. "'בונות אלטרנטיבה" הינה קבוצת לחץ פרו-אקטיביסטית וא-פוליטית של נשים בכירות במגוון ענפים במשק ששמה לעצמה למטרה להביא לשינוי כלל מערכתי, להשפיע על סדר היום החברתי והתקשורתי לקידום נשים ושוויון מגדרי וכן למלחמה באלימות נגד נשים בישראל" מסבירה רוזנבאום. ברור להן, שזה לא התפקיד שלהן לשמור על נשים פיזית אבל במקרה של אנשל החליטו לא להשאיר אותה לבד עד שיתחולל השינוי הדרוש.

"זה חייב להצליח כדי לעזור לי ולעזור גם לנשים אחרות," אומרת אנשל.

במקביל הן פועלות לקידום התקנות שיאפשר לחייב אזיק אלקטרוני על אסירים משוחררים שפגעו בבנות זוגן.

"יצרנו קשר עם חברת הכנסת קרן ברק, שיזמה את חוק האיזוק האלקטרוני, והיא גם נרתמה להיפגש עם היזמים כדי לראות איך אפשר לסייע לליאת ולנשים נוספות שנמצאות באותו מצב," אומרת מורן זר קצנשטיין, מי שהקימה את קבוצת 'בונות אלטרנטיבה.'

"בסוף נשים כמו ליאת נשארות לבד. ללא הגנה. אפילו אם הן היו אמיצות מספיק כדי לספר את הסיפור שלהן מול מצלמות הטלוויזיה או בעיתון, עדיין מדינת ישראל לא נותנת להן מענה," היא אומרת בכעס, "האיש הזה ריצה את עונשו אבל הוא בגדר פצצה מתקתקת. המדינה יודעת לעשות את זה כשזה קשור לביטחון לאומי, זה צריך להיות אותו דבר בדיוק עם טרור מגדרי."

 

#לאמשאיריםאףאחתלבדבונות אלטרנטיבהליאת אנשל