מחאת המכנסונים: "למה ילדה צריכה לחשוב על הרגליים שלה כמשהו שצריך להתבייש בו?"

עם תחילת שנת הלימודים החדשה המאבק בהחלטה לאסור מכנסיים קצרים לתלמידות עולה שלב. אחרי מאבק של הורים זועמים נגד אפליה מגדרית בבתי הספר שהחל בשנה שעברה, נראה כי אין שינוי. אם תהיתם או חשבתם שמערכת החינוך התפכחה, טעות בידיכם – גם השנה הבנות שלכם לא יוכלו להגיע ללימודים במכנסיים קצרים וזאת, כמובן, בניגוד לבנים באותה שכבת גיל.

קוד הלבוש הנדרש משתנה מעיר לעיר ומבית ספר לבית ספר אולם הוא קיים בכל בתי הספר היסודיים והעל יסודיים ברחבי הארץ. חלק מבתי הספר אוסרים על בנות באופן גורף להגיע עם מכנסיים קצרים שמסתיימים מעל הברך ואילו אחרים מאשרים אורך מסוים. במוסדות מסוימים אפילו עוצרים את הילדות בשער בית הספר ובודקים אם המכנסיים שלבשו הם באורך מתאים. איראן זה כאן.

כעת אימהות לבנות החליטו לשים לזה סוף ולהתחיל להיאבק. אתמול (א') הפגינו הורים בתיכון רבין בתל מונד, אחרי שמנהלת בית הספר אסרה באופן מוחלט על תלמידות להגיע לבית הספר עם מכנסיים קצרים.

בצעד יוצא דופן, החליטה שדולת הנשים בישראל  להחריף את המאבק, ובשיתוף עם הפורום החילוני הן מעלות את הנושא לסדר היום ודואגות שהאיסור והתקנים השערורייתיים לא יהפכו לסטטוס קוו. מיכל גרא-מרגליות, מנכ״לית שדולת הנשים בישראל, הסבירה מדוע המצב כיום חמור מתמיד: "נתקלנו ביותר מידי סיפורים בהם שלחו ילדות ונערות הביתה בגלל לבוש שהמורה הגדירה כ'לא הולם' או מנוגד לקוד. חשוב בתחילת השנה ליישר קו לגבי הנושא ולגרום להפסקת הנוהג החדש והמאוד קלוקל הזה. מבט של מורה על ילדות קטנות בנות 8-9, ונערות כאובייקט מיני הוא מחפצן ונוגד כל תפיסה חינוכית אפשרית".

"קוד הלבוש מנוסח כיום בצורה שכאילו פונה לבנים ולבנות", מסבירה גרא- מרגליות, "אבל יש בו מילים שפונות רק ללבוש של בנות – מכנסונים, חולצות בטן, גופיות ספגטי – אלו לא פריטים שבנים לובשים. הכוונה היא מלכתחילה לבנות והאכיפה היא רק כלפיהן, הדבר הזה הוא משפיל ואנטי חינוכי. הטיפול בנושא לא יכול להיות בשליחת הבנות האלה הביתה".

אימהות רבות פנו לשדולה וסיפרו על מקרים בהם מורים או מנהלים פשוט שלחו את הבנות הביתה בגלל האופן בו התלבשו. לדברי גרא-מרגליות, הדבר נוגד את מדיניות משרד החינוך: "חשוב לנו להציף את הנושא, ולהביא לידיעת ההורים, כי לשלוח ילדות לביתן נוגד את ההנחיות של משרד החינוך שאוסר על כך. האכיפה בשטח היא של מורים ומורות, לכן אנחנו, יחד עם הפורום החילוני, רוצים לתת כלים להורים. מכתב החינוך הוא לא הכתובת".

לא לקוד צניעות – המדריך המלא

"חשוב להדגיש – בתי הספר לא חייבים לייצר קוד לבוש, מותר להם לעשות זאת אבל לפי חוזר מנכ"ל של משרד החינוך אם הם מחליטים על כך יש להורים זכות להיות שותפים ביצירת הקוד הזה. אנחנו קוראים להורים להשתתף במחאה. אתמול כבר הייתה הפגנה בתל מונד. המטרה שלנו היא שההורים יהיו חלק ביצירת קוד הלבוש, אנחנו מספקות להם מידע וכלים כדי שיוכלו להשתתף ויידעו שזאת הזכות שלהם".

גלילה יבין, אמא לילדה בכיתה ח' מהרצליה, תיארה מבפנים את המצב בבתי הספר: "כחלק מנורמה שהשתרשה בבתי ספר רבים, מונהג קוד לבוש שנאכף בצורה יותר קפדנית כלפי בנות, אני חושבת שיש פה שילוב של הדתה במערכת החינוך ושל ניסיון להתמודד עם מגמה של החפצה בתקשורת ובמדיה. נוצר פה מתח בין שתי התפיסות הקיצוניות האלו והוא יוצר פוקוס גדול מידי על התלבושת של הבנות. בשנות השבעים, כשאני הייתי תלמידה, המכנסיים היו הרבה יותר קצרים ממה שנדרש כיום ואף אחד לא עשה מזה ביג דיל".

כאמא לנערה מתבגרת, יבין מצביעה על העיוותים שהמסרים האלו יוצרים: "אנחנו מגדלים ילדים שהם יחסית בוגרים ומעורבים, בני נוער מודעים יותר מתמיד לסכנות ברשת ולמסרים בתקשורת. אני חושבת שזה לא חינוכי לדבר על עשרה סנטימטר יותר או פחות, במקום זה חשוב לייצר דיאלוג על לבוש הולם, אם היינו באים מהמקום הזה היינו מייצרים הזדמנות לחינוך. במקום זה אנחנו פותרים את הנושא באמצעות אכיפה של קוד צניעות. זה נושא שצריך להיות לדיון בגיל ההתבגרות – לדבר על מה זה לבוש הולם. מעבר לכך, כשעומדים ומסתכלים על רגליים של בנות בגיל ההתבגרות זה דבר שהוא מאוד מביך עבורן".

ועם כמה שהאיסור מקומם, ברוב המקרים הוא גם בלתי אפשרי מכיוון שאין להשיג בחנויות את אורך המכנסיים שמבקשים בבתי ספר מסוימים. "יש כאלה שמחייבים ללבוש מכנסיים באורך של האצבעות כשהיד פרוסה. יש כאלו שמבקשים 10 סנטימטרים מעל הברך ויש כאלו עד הברך. כיום אין כמעט חנויות שמוכרות בכלל מכנסיים כאלו", אומרת יבין.

לדבריה של האם המודאגת, גם בהרצליה, עיר חילונית ברובה, המצב מחריף. בתי ספר מסוימים בעיר אסרו על כל התלמידים להגיע לטיולים שנתיים עם מכנסיים קצרים אבל מתעלמים מבנים שעברו על האיסור ואוכפים אותו כשזה נוגע לבנות. בבתי ספר אחרים מורים עומדים עם סרגל בכניסה, מודדים את אורך המכנסיים של הבנות. "ההצטברות של המקרים האלה כבר מדאיגה. מדובר גם בבתי ספר יסודיים, למה ילדה בכיתה א' צריכה לחשוב על הרגליים שלה כמשהו שצריך להתבייש בו? זה מזעזע, גם בגנים מבקשים מבנות להגיע עם מכנסיים מתחת לחצאית, זה לא בריא ומשונה. יש בנים שלובשים מכנסיים רחבים אבל לגביהם אין דרישה כזו. אנחנו צריכים לשים לב ולשאול את עצמנו אם אנחנו רוצות להעביר לבנות מסר שהן שונות מבנים וצריכות להתבייש בגוף שלהן".

אפליהילדותמחאת המכנסוניםמערכת החינוךשדולת הנשיםשוביניזם