הנסיך ג'ורג' החליט לעשות לכולנו טובה וללכת ללמוד בלט

כמו כמעט כל ילד וילדה שחזרו השבוע למסגרות החינוכיות, גם הנסיך ג'ורג' חזר לאחרונה אל ספסל הלימודים. אמנם במקרה שלו מדובר במוסד פרטי יוקרתי ומפונפן, אבל גם הוא – כמו כל הילדים – עמד בפני הדילמה המוכרת: באילו פעילויות הכי כדאי למלא את שעות אחר הצהריים. וכך, בזמן שאחותו הקטנה שרלוט החליטה ללכת בעקבות התשוקה הגדולה של הסבתא רבא ולהתמקד ברכיבה על סוסים, הנסיך הקטן בחר דווקא להשקיע את מרצו בשיעורי בלט.

על פי המגזין "מארי קלייר", ג'ורג' בן החמש, שכעת מתחיל את שנתו השנייה במוסד סנט תומס בטרסי, החליט להצטרף לחוג, שמוצע כחלק מהפעילויות הנוספות של בית הספר. כמו שאר הנוכחים בשיעור, הוא ילמד את רזי הריקוד, יופיע בסוף שנה וכן יצטרף לסיורים בתיאטראות, כי על פי אתר בית הספר, הסיורים "מעניקים לתלמידים הזדמנות נהדרת לראות את העבודה הקשה והמסירות הכרוכים בחיי רקדן מקצועי".

אמנם לא היינו בונות על קריירת ריקוד מקצועית במקרה של ליטל ג'ורג'י, אבל אין ספק שהידיעה על לימודי הבלט שלו היא לא סתם פיסת רכילות מיותרות וצהובה, אלא חדשות מרגשות. מרבית ההורים בארץ, ובוודאי שבעולם, עדיין מעדיפים לגדל את ילדיהם על פי החלוקה הסטראוטיפית ל"דברים של בנים" לעומת "דברים של בנות". על פי החלוקה הזו, הנסיך היה אמור לבחור – או יותר נכון להישלח – לחוג ספורט תחרותי כלשהו, או מקסימום לנגרות. חוג בלט, לעומת זאת, הוא הסממן הכי נשי-מסורתי שיש, ולכן לכאורה היה אמור להיות מחוץ לתחום.

אבל כפי שאנחנו יודעים, משפחת המלוכה כבר מזמן נטשה את ספרי החוקים המיושנים, ועברה להיות מודל למשפחה מודרנית, מתקדמת, שקשובה לצרכיהם של החברים בתוכה. כמו בהרבה מההחלטות שנעשו בה לאחרונה, בהן כמובן בולטת החתונה של הנסיך הארי ובחירת ליבו מייגן מרקל, גם הפעם ישנה הוכחה להבנה שהשתרשה במשפחה המלכותית, כי אף על פי שכל אחד מבני המשפחה הוא דמות ציבורית עם אחריות ענקית על הכתפיים (אפילו על הכתפיים הקטנטנות של ג'ורג', שכן הוא במקום שלישי בסדר הירושה לכתר), בכל זאת צריכה להיות לכל אחד את האפשרות למצוא את המסלול שהכי נכון עבורו.

מעבר למסר החברתי שמעבירים ההורים, קייט וויליאם, החלטה לקחת את ג'ורג' לחוג בלט מעניקה לו כלים שהוא ככל הנראה לא היה זוכה לקבל באף חוג אחר: בשנת 2013 חוקרת בשם נדין הולדסוורת' בחנה את ההשפעות שיש ללימודי מחול על נפשם של בנים. המחקר שלה מצא שילדים שעוסקים באמנות, ובעיקר במחול, משנים את הדרך שבה הם רואים את העולם, את האחרים ואת עצמם. במחקר היא כתבה: "בנים שרוקדים מפתחים בהצלחה ראייה אחרת ותרגול מסוג שונה של הגוף שבאמצעותם ניתן לגבש גבריות צעירה. זה מאפשר סביבה שבה יש מרחב למגוון צורות של תרבות גברית ולהעלאת שאלות שבהן יש סיכון רגשי. בסביבה הבטוחה והלא שיפוטית הזו אפשר לחקור תפיסות הקשורות לגוף ולאינטימיות".

האתר ActiveForLife.com פרסם את הידיעה יחד עם הסבר על יתרונות הבלט. בין השאר נטען שם כי בנים שלומדים בלט מפתחים מידה רבה של כוח, איזון ומשמעת. עוד הם כתבו כי הבלט מזוהה עם נשים בין השאר לאור התפיסה השגויה כי זה תחום "קל", כאשר במציאות הבלט דורש כוח פיזי עצום ומיומנות ללא קשר למגדר שאליו משתייכים. בנוסף האתר Livestrong טוען כי זה לא פחות מהכרחי "לפוצץ" בגיל צעיר חוקים סטראוטיפים שחלים על המגדר של הילד ושמשפיעים על מסלול החיים שלו. האתר אפילו מציע לעודד בנים שמשחקים במשחקי דמויות לקחת על עצמם תפקידים שבאופן מסורתי שייכים למין השני – וכמובן שגם הפוך. בנוסף האתר ציין כי עלינו להעביר לילדים את המסר החשוב שאין תחומי עניין, כישרונות או יכולות שמתאימים רק למין מסוים אחד.

אז עכשיו כבר די ברור שבית המלוכה עובר שינוי משמעותי לטובה, ושהשינוי הזה משפיע על כולנו. כשהמשפחה המפורסמת בעולם (כן, עוד יותר ממשפחת קרדשיאן. בינתיים), שמבוססת כולה על מסורת עתיקה, מרשה לעצמה לפרוץ גבולות מיושנים, היא מעניקה לכך לגטימציה גם עבור אלו שעדיין חוששים לעשות צעדים שעלולים להיתפס כמזעזעים. ואין ספק שעם כאלו הורים, וכאלו דודים, צפויות לנו עוד הרבה בשורות טובות מכיוונו של הנסיך ג'ורג'.

 

הנסיך ווילאםמשפחת המלוכהקייט מידלטון